Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A6 (C4) ja penkkien murheenkryyni

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • A6 (C4) ja penkkien murheenkryyni

    Hyvin yksinkertaistettuna, etupenkkien pitkittäissäädön lukitus ei toimi. Joskus toimii, joskus ei. Apparin tuoli kylläkin, kuskin ei. Sitä kun on sahattu edestakaisin. Yleensä lukittuu normaalin oloisesti jos sitä eteen tai taakse ottaa, mutta töyssy tiessä, penkin korkeussäätö tai äkkijarrutus, niin huomaat löytäväsi leukasi ratista...suhteellisen vaarallinen ja v-mäinen ongelma! Säätöjen liikkuvuus on muutenkin melko surkeaa ja saa välillä paljonkin käyttää voimaa.

    Huollossa ovat sanoneet, että pitää vaihtaa koko penkit. No, uskallan epäillä marmoritiskiä AINA. Eli kiskoa ja muita osia ei voisi korjailla? Kemppilukko ei käy, koska auto on kahdella eri kuskilla joilla on pituuseroa puolisen metriä.

    Täysmanuaalisäädöt penkeissä ja auto on vuosimallia -95, onko aiheelle mitään tehtävissä kohtuubudjetilla ja omin voimin? Alkaa olla kilsoja ja huoltokuluja senverran, että noin viidettätoista kertaa ollaan päätetty, että se seuraava päättyy uusien autojen puolelle, mutta aina sitä omaa kultaa on hellitty...siksi YHDESTÄ irtopenkistä pyydettävät useammat saturaiset ovat hieman outoja minulle, eikä tähän malliin tarjontaa ole kovinkaan paljon. C5:een saisi jopa koko sisustoja samalla rahlla. Kaikenlisäksi, kun vielä penkeissä on ollut uudesta asti Audilla teetetyt verhoilusuojat koko autoon, eli alta paljastuu täydellinen plyysiverhoilu, jota ei ole muuten nähty siinä 70v papan sunnuntaikirkko-menopelissäkään... :)



    Auto on tällä hetkellä ajossa päivittäin, siksi kyselen ensin, ennenkuin alan repimään amatöörinä penkkejä irti vain tutkiakseni ja todetakseni, että ei voi mitn.

    #2
    Ainakin typ44:ssa tuo pitkittäissäätö on erittäin yksinkertainen.

    Säätökahva liikuttaa "karaa" reiästä pois, jolloin penkki pääsee liikkumaan eteen/taaksepäin
    Tuo "karatappi" on yhdellä jousella kiinni siinä kiskossa, eli jos jousi on rikki, niin pelkästään säätökahva voi liikuttaa "karatappia". Ja nyt myöskin "karatapin" saat käsin vedettyä pois.

    Tutki ensin vänkärin penkin pitkittäissäätö mekanismeja. Luultavasti näkyvät, kun katsele penkin etureunan alle. Periaatteessa homma joko peilikuvana tai identtisenä kuskinjakkarassa.

    Edellämainittu siis typ44:ssa manuaalisäätöisessä penkissä. Jos nahkahousut vähänkin järkeä omaavat, niin toimivan systeemin siirtävät seuraavaan malliin :)

    Comment


    • #3
      No nyt kuulostaa, siltä miltä minun mielestänikin pitäisi kuulostaa?

      Ja olinko lukevinani väärin, että noi vanhemmat penkit kävisi tähän suoraan? Mutta taas uudemmat eivät. Jos löytäisi halvat penkit/rungot...eli siis, eikö sen säädönkin pitäisi olla sama? Näin peruskoululogiikalla.

      Hieman tuota tutkimista heikontaa juuri nuo penkkisuojat. Pitäisi irrottaa koko etupenkit jo pelkästään niiden irtisaamiseksi. Ovat tehokkaasti Audilla verhoilleet, edustusauto kun on aikoinaan ollut. Ja nyt voi kiittää, onpahan perkeleen hieno sisustus. En tiedä, uskaltaako tuota edes ottaa käyttöön.

      Mutta onkohan tuohon mahdollisesti yhteydessä keskituen vinous? Nyt kun järkeilin, tuota sijaisverhoustakin, niin senhän on oltava kuskin penkissä pultilla tai jollain kiinni? Se on nimittäin tosi vinossa nyt, appariin päin...

      Comment


        #4
        Nuo kiskostot ovat varmasti erilaiset vanhemmissa ja uudemmissa, mutta periaatteeltaan samanlaisia.
        Tuossa kuva; punaisella ympäröity on se pitkittäissäädön vipu + tuo "karatappi " ja jousi.

        Comment


        • #5
          Mutta onko sillä väliä, esim. varaosapenkin haussa? Mitat ovat käsittääkseni samat (vanhoilla hauilla) ja kävisivät. Eli ei ne nyt VOI OLLA ihan tolkuttoman erilaiset. Ja koska huollon mukaan nimenomaan kiskossa ei ole vikaa, vaan penkki pitää vaihtaa...

          Kiitos kovasti rakennekuvasta! Mutta onkos tuohon ongelmaan nyt sitten ratkaisu, kuin romis? Jotai nettikanavia on, kai? Varmaan 100 C4:n osat käy, jos löytyis jostain?

          Ja jos joku tätä lukee ja löytyy, niin ostetaan!

          Comment


            #6
            Kannattaa se nyt ihan aluksi tutkia tuo, ennen kuin rupeat mitään ostamaan :P

            Yhdestä lötköstä oli tuo palautinjousi irronnut toisesta päästään, niin jäi tuo tappi asentoon, jolloin penkki vain liukui kiskoilla. Penkki irti autosta ja ylösalaisin lattialle. Siitä jouselle taivutin hieman uutta koukkua päähän ja uudelleen paikoilleen. Vieläkin toimii siinä penkissä säätö.

            Comment

            Working...
            X