eli meni kompuran hihnapyörä rikki. Siinä on sellainen kuminen ns. Sulake. Jos jostain syystä kompura hirttää jumiin niin sulake menee poikki. Saako esim. Tarvikeosana pelkkää hihnapyörää? Marmorilta saa vaan uutta kompuraa. Kuulemma ennen oli myös pelkkä hihnapyöräkiin. Kompura kuitenkii pyörii ihan herkästi, niin ei viitsis 850e sijoittaa kompuraan. Jos jollai ois tietoa vaikka käytetystä. Niin olisin valmis ostamaan.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
A4 B6 1.1.9 TDI 130hv. Ilmastoinnin kompuran hihnapyörä rikki
Collapse
X
-
sehän se taitaa olla. Itse en vielä oo päässyt katsomaan omaani, kun auto on marmorilla ja ilmoittivat puhelimella et kyseinen osa rikki. Saakohan suomesta mistään? Kun ei oikein toi ebey homma oo hallussa. Tai jos joku hoitas ton tilauksen mukaavaa korvausta vastaan. Korvaan kyllä...
Comment
-
Kompuran mallistahan se riippunee. Itsellä Denson kompura 8E0 260 805 BJ ja siivapyörä kuulemma 4F0 260 810 G. Auto -04 B6 joka rungonnumeroltaan -05.
Itsellä ääntää ilmeisesti magneettiventtiilillä jokin laakerointi??? Ilmeisesti mulla ei auta vain siivapyörä, vaan tarvii koko kompuran. Vai onko siinä siivassa muutakin kuin "sulake"?
Comment
-
Itsellä myös vähän ongelmia tuossa kompurassa/hihnapyörässä, auto on -04 B6 96kw.
Muuten toimii mutta ilmastoinnin kun ottaa pois päältä alkaa semmonen naputus hihnapyörän suunnalta kuulua. Eli vapaalla pyöriessä alkaa ääntämään. Oulun pörhöltä meinasivat että saa pelkkää pyörää noin 220,- hintaan. Kompuran numero on 8E0 260 805 AG, hihnapyörän numeroa ei tullut kysyttyä. Tuommosen firman löysin http://www.sunairusa.com/news/Denso%...nd%20Parts.pdf mistä näyttäs saavan myös pelkkää hihnapyörää ja työkalua sen irrotukseen. Eivät vain ole vastanneet sähköpostikyselyihin, näyttäs saavan myös osia tuohon hihnapyöräsysteemiin. Omaani sopisi tuo CA-168 malli. Sattuisikohan joku tietämään miten tuo pyörä irrotetaan, tuohan on selvä juttu että tuommonen kolme tappinen avain siihen pitää tehdä mutta miten akseli pidetään paikoillaan ettei pyöri mukana.
edit
Näyttäs näköjään Ebaysta löytyvän myös tuo oma malli puoleen Pörhön hinnasta.
http://cgi.ebay.de/Klimakompressor-R...item3caf21ef2fViimeksi muokannut casiparicat; 19.7.2010, 10:33.
Comment
-
Mulla on omassa sama vika kuin sulla. Kun ilmastoinnin kytkee econille, alkaa kompuran suunnalta metallinen raksahtelu. Pitäsköhän tilata noi molemmat tuolta, niin saadaan jaettua postikulut? Tosin nytkään suuret ole... 18€.
Kun vaan olis varma, et toi on just se äänen syy... mut pakkohan sen on olla tossa sen vian.
Koko kompura(hellalainen) maksaa Tepolla vissiinki alle 600€ eli melkonen säästö, jos vika korjaantuu tolla siivapyörällä.
Comment
-
Kerkesin laittaa tilauksen heti tuon mun edellisen viestin jälkeen. Tosiaan ei nyt onneksi mikään iso tuo postikulu ole.
Toivottavasti tuo ääni vaan tuolla katoaisi.
Comment
-
Sieltähän se Saksasta pyörä saapui 103,- hintaan kuluineen.
Loppui ne ylimääräiset naputukset, eli tuossa omassa mallissa
hihnapyörässä ei ole magneettikytkintä, se on varmaan kompuran sisällä?
Hihnapyörässä on kyllä laakeri minkä varassa pyörä pyörii mutta hihnapyörän navassa
on sitten "sakarakytkin" värinänvaimentimena josta kumien välityksellä veto menee kompuran sisälle.
Nuo kumityynythän ne oli aivan murusina ja kytkin hakkasi ilman kuormaa kova kovaa vastaan.
Eli pelkillä kumeilla olisi tullut kuntoon jos jostain vain kumit löytyisi.
Olihan tuossa vanhassa kyllä laakerikin jo vähän väsähtäneen oloinen.
Tuolta http://www.sunairusa.com/news/Denso%...nd%20Parts.pdf
näkee mitä osia sieltä löytyy.
Osat on napa CH-107 ja kumit MC-1082
kokonainen pyörä on tuo CA-168
Comment
-
Ei ole magneettikytkintä edes kompuran sisällä, se pyörii aina. Jos on tuon mallinen hihnapyörä niin kyseessä on muuttuvatilavuuksinen pumppu. Solenoidilla pumpun kyljessä ohjataan pumppua tuotolle jos halutaan kylmää. Tämän tyyppinen kompura on hyötysuhteeltaan parempi, koska voidaan ajaa ilmastointia pienellä teholla jos ei viilennystä tarvita paljoa.
Comment
-
Hieman samanlaisia oireita A6 C5 2003 1.9tdi:ssä, huolto sanoi että kompura oli hajottanut alle vuoden vanhan ilmastoinnin hihnankiristimen ja nyt kun olen useammasta huollosta kysynyt mielipidettä niin kaikki uusisivat seuraavaksi kompuran. Oireina on tähän mennessä ollut satunnainen rääkyvä ääni (laakeri?) ilmastoinnin hihnapyörältä, joka katoaa kun painaa ECON? Tietääkö joku voiko hihnapyörän huoltaa ja laakerin uusia?
Eräs foorumilainen vinkkasi jo tämän videon: https://www.youtube.com/watch?v=RFC5...ature=youtu.be
Comment
-
Kyllä sen magneettikytkimen laakerin voi uusia mutta ei se siihen ääneen vaikuta jos se ääni on sellainen että loppuu kun painaa ilmastoinnin econ napin pohjaan.Omassa V6 koneessa oli sama homma ja vaihdoin tuon magnettikytkimen laakerin. Olisi pitänyt vaihtaa vaan suosiolla koko kompressori, ne laakerit on mennyt sieltä kompressorin sisältä eikä hihnapyörältä. No, mut ens kerralla tietää tämänkin :-)
Comment
-
Kiitti. Tämä oli hyvä tietää. Toinen kysymys: Kylmäaineen mukanahan on öljy, joten jos aine on vähissä, niin siellä on öljyäkin vähemmän kierrossa ja laakerit menee siksi. Kylmää tulee vielä hetken aikaa kunnes alkaa laakeri huutamaan ja kun painaa ECON niin huuto loppuu. Tekisi mieli kokeilla täyttää aineet ensin, halvempaa kuin kompressorin uusiminen.
Comment
-
Laakerit on kompuran kylmäaine/öljykierron ulkopuolella, joten ei aineen vähyydellä ole suoraa voiteluvaikutusta laakereihin. Tietysti jos siellä ei ole enää juurikaan kompuran sisäosia voitelevaa öljyä niin kyllähän se aika raskaasti alkaa pyörimään ja syö kompuran väljäksi.
Voihan sitä kokeilla lisätä, mutta sen tarjoama hyöty jäänee melko lyhyt aikaiseksi.
ECON-asennossa kompressoria ei käytetä, siksi rääkymiset loppuu ja myös kylmän tuleminen loppuu.
E. Nyt puhuttiinkin sisällä olevista laakereista. Joka tapauksessa kylmäaineen täytöllä ei korjata kulunutta kompressoria.Viimeksi muokannut vV8m5; 16.7.2018, 15:34.
Comment
-
Coupevesqu opastikin että magneettikytkimen sisällä olevan laakerin uusiminen ei auta, niitä olisikin saanut edullisesti saksan kaupoista ja Ebaystä. Kävin täyttämässä ilmastoinnin kylmäaineet ja äänet loppuivat hetki sen jälkeen kun se 5 ml kompressoriöljyä alkoi kiertää siellä. Ilmastointi kunnossa ja maksoi vain 90 euroa.
Comment
Comment