Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Mystinen sähkövika - laturiko?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Mystinen sähkövika - laturiko?

    Hyvät neuvot tarpeen...auto on A4 1.8T -97 ja tuossa tienpäällä ollessa syttyi huutomerkki ja absien valo kojetauluun ja samalla sammui soitin. Polkaisin jarrua ja valot sammuivat. Sama toistoi pari kertaa ja alkoi pukkaamaan kummaa käryä sisälle...arvelin että laturi temppuilee. Kotipihaan päästyäni mittasin latausjännitteen, joka oli 14.3V ja samalla huomasin akun kiehuvan ja laturin olevan tulikuuma...arvelin että akku veti oikkariin tai laturista paukahti jännitteensäätäjä ja latasi akkua liian korkealla jännitteellä. Annoin akun ja laturin jäähtyä kunnolla, mittailin vuotovirrat, jännitteet käynnistäessä ja latausjännitteet sekä tyhjäkäynnilla että kierroksilla ja kuormalla (valot, puhallin, soitin päällä) ja kaikki näytti ok:lta...vikalistalla oli että abseissa oli käynyt jännite alhaisena. Joten arvelin vian olleen akussa, kenties halppisakku oli käynyt oikkarissa, joten vaihdoin akun. Mutta sama homma uusi hetken ajon jälkeen, joten akku ei voi olla syyllinen...ja siten katse kohdistui laturiin. Käytin laturin autosähköllä testipenkissä, jossa se todettiin olevan kunnossa. Samalla mittasin laturin ja akun välisen johdon, joka oli ok, ei oikkaria ja sama myös poppivermeille menevässä johdossa...putsailinpa maajohdonkin. Mutta jos syyllinen nyt ei ole akku ja laturikin vaikuttaa olevan kunnossa, niin missä vika?

    Voisiko olla että jännitteensäätäjä pätkii lämmetessään, tuo kun ilmenee pienen ajon jälkeen...akun kiehuminen selittyisi tuolla, mutta miksi abseilla liian alhainen jännite...alhainen jännite viittaisi oikosulkuun, mutta mistään ei ole palanut sulaketta?! Apuja kaivataan, reissuun pitäisi uskaltautua viikon päästä...

  • #2
    Olisi helpompi lukea, jos ei olisi niin yhteen pötköön kirjoitettu kaikki.

    Jälkikäteen asennetuista laitteista löytyy yleensä syy mystisiin sähkövikoihin. Onko sinulla missä kohdin poppivermeiden sulake akusta katsottuna ja kuinka ison sulakkeen takana poppivermeet on?

    Oletan, että kun kyse on poppivermeistä, eikä iskelmäradiosta, niin autossa on jotain paksumpaakin kaapelia vedettynä ja sillä tuhti sulake.

    Minusta radion sammuminen viitaisi siihen, että sen jännite on käynyt hyvin alhaalla. Joka taas viittaisi siihen, että radioon liittyvissä johdotuksissa voisi kuitenkin vika olla. -Sellaisissa, joiden läpi pääsee kymmenien amppeereiden virta sulakkeen palamatta. Tai jos ongelma on jo ennen sulaketta.

    Kannattaisi ehkä irroittaa toistaiseksi kaikki jälkikäteen asennetut poppivermeiden johdot.
    Sitten kytkisin tupakansytyttimeen yleismittarin, niin voisi ajossa tarkkailla latausjännitettä.

    Comment


    • #3
      Pari vahvistinta on peräkontissa, ja kyllä, ihan tukeva kaapeli menee akulta konttiin. Tuossa johdossa on 60A sulake heti akulta lähdön jälkeen.

      Radion sammuminen viittaisi joo alhaiseen jännitteeseen, samoin kuin vikalistalta löytynyt absien herja alhaisesta jännitteestä ja sitä kautta mahdolliseen oikkariin. Yksi mikä nyt on seurantalistalla, on peräkontissa oleva laadultaan jokseenkin kehno virtakonkka joka voisi vedellä oikkariin sen verran että tuo sulake ei pala. Mutta aiheuttaako tuollainen "suuri virran kulutus" sen että akku kiehui?

      Yleensä kai akun kiehuminen viittaa ylijänitteellä lataamiseen...?

      Noh, tuli nyt laitettua jännitemittari autoon ihan vaan show mielessäkin...pitää alkaa labraamaan tässä viikolla. Sen kaksi kertaa mitä tuo on nyt noin oireillut, on molemmat sattuneet lämpimällä ilmalla, tyyliin 26 astetta ulkona ja auto ollut päivän auringonpaisteessa...voisiko konkka ottaa itseensä kun autossa on sen 50 astetta...?

      Comment


      • #4
        Alkaa ehkä avautumaan ongelman ydin.

        Lähdin tuossa nyt ajelemaan "labraus ajoa" samalla kun hoitelin muita juoksevia asioita. Silmäilin latausjännitettä toisella silmällä ja tuon tuosta kävin kurkkaamassa pellin alle että kuumuuko laturi tai mikään johto. Alkuun näytti että kaikki pelaa ihan ok, kunnes "piip", kojelaudassa syttyi hälyvaloja ja soitin sammui. Jännitemittari oli tapissa, asteikko loppuu 18V. Nähtävästi nyt syyllinen on jännitteensäädin, joka tarpeeksi lämmettyään alkaa pätkimään. Ja soitin ilmeisesti sammuukin siksi, että tulee ylijännite, ilmeisesti vikavirtasuoja tms...Tai ainakaan minä en keksi muuta selitystä...?

        Comment


        • #5
          Ja nyt on jännitteensäädin vaihdettu. Kävin tuossa testiajolla, alkuun taas homma toimikin ihan ok, kunnes sitten vika räpsähti uudelleen päälle. Merkkivalot kojelaudassa syttyi ja soitin sammui. Ja sen verran nopeasti tapahtui kaikki, että en edes ehtinyt tsekata jännitettä että kävikö ylhäällä vai alhaalla, tilanne palautui normaaliksi samassa hetkessä. Koitin sitten vielä kotipihassa auton käydessä heilutella kaikkia mahdollisia johtojakin, mutta en saanut vikaa ilmenemään.

          Mutta siis mitä?! Selvästikin jotain vikaa vielä on, joten pitänee kohdistaa katse nyt noihin muihin vaihtoehtoihin, kuten esim. laturin johto, virtakonkka tai ABSit, joiden vikavalo syttyy, ja tsekata että onko niissä oikkaria, joka aiheuttaisi jännitteen notkahduksen. Tiedä nyt että oliko jännitteensäätäjänkään vaihdosta loppupeleissä apua, ero nyt kuitenkin oli että ei jäänyt lataamaan ylijännitteellä kuten aikaisemmin...toisaalta, en tiedä onko laturikaan enää aivan älyissään, sen verran kuumana kävi taannoin kun vikatila oli pitkään päällä, mutta se on sen verran arvokas, ettei ihan kokeilumielessä huvita alkaa vaihtamaan.

          Comment


          • #6
            huoh...300km nyt ilman ongelmaa, ei tule vika päälle vaikka kuinka yrittäisi...korjaantuiko muka itsestään?

            Comment


            • #7
              Jaa-a...nyt on takana muutama pieni reissu, normaalia päivittäistä ajelua, mutta vika ei ota päälle...joten voitaneen katsoa korjautuneen?!?! Tosin koko ajan takaraivossa kummittelee ajatus, että piilevä vika saattaa iskeä päälle milloin tahansa...:/

              Comment

              Working...
              X