Hyvät neuvot tarpeen...auto on A4 1.8T -97 ja tuossa tienpäällä ollessa syttyi huutomerkki ja absien valo kojetauluun ja samalla sammui soitin. Polkaisin jarrua ja valot sammuivat. Sama toistoi pari kertaa ja alkoi pukkaamaan kummaa käryä sisälle...arvelin että laturi temppuilee. Kotipihaan päästyäni mittasin latausjännitteen, joka oli 14.3V ja samalla huomasin akun kiehuvan ja laturin olevan tulikuuma...arvelin että akku veti oikkariin tai laturista paukahti jännitteensäätäjä ja latasi akkua liian korkealla jännitteellä. Annoin akun ja laturin jäähtyä kunnolla, mittailin vuotovirrat, jännitteet käynnistäessä ja latausjännitteet sekä tyhjäkäynnilla että kierroksilla ja kuormalla (valot, puhallin, soitin päällä) ja kaikki näytti ok:lta...vikalistalla oli että abseissa oli käynyt jännite alhaisena. Joten arvelin vian olleen akussa, kenties halppisakku oli käynyt oikkarissa, joten vaihdoin akun. Mutta sama homma uusi hetken ajon jälkeen, joten akku ei voi olla syyllinen...ja siten katse kohdistui laturiin. Käytin laturin autosähköllä testipenkissä, jossa se todettiin olevan kunnossa. Samalla mittasin laturin ja akun välisen johdon, joka oli ok, ei oikkaria ja sama myös poppivermeille menevässä johdossa...putsailinpa maajohdonkin. Mutta jos syyllinen nyt ei ole akku ja laturikin vaikuttaa olevan kunnossa, niin missä vika?
Voisiko olla että jännitteensäätäjä pätkii lämmetessään, tuo kun ilmenee pienen ajon jälkeen...akun kiehuminen selittyisi tuolla, mutta miksi abseilla liian alhainen jännite...alhainen jännite viittaisi oikosulkuun, mutta mistään ei ole palanut sulaketta?! Apuja kaivataan, reissuun pitäisi uskaltautua viikon päästä...
Voisiko olla että jännitteensäätäjä pätkii lämmetessään, tuo kun ilmenee pienen ajon jälkeen...akun kiehuminen selittyisi tuolla, mutta miksi abseilla liian alhainen jännite...alhainen jännite viittaisi oikosulkuun, mutta mistään ei ole palanut sulaketta?! Apuja kaivataan, reissuun pitäisi uskaltautua viikon päästä...
Comment