Missä kyseinen kapistus sijaitsee? Lämpötila ei muutu kabiinissa ja antaa tuosta vikakoodia.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
B4 klimanlagen lämmönsäätömoottori/läppä
Collapse
X
-
B4:ssä ei ole tosiaan yhtä helppo homma kuin C4:ssä tai typ44:ssä. Omassakin on vielä tutkimatta moottorin sijainti vaikka sitä pystyy ajamaan paristolla liittimestä, ei ole vielä mennyt edes käsi tuonne asti että pääsisi kokeilemaan mikä moottori pyörii.
Ilmastoinnin säätöyksikön takana on neljä liitintä, pidempi musta 16 napainen ja siitä navat 2 ja 10. Noihin kun syöttää jännitettä vaikka 9v paristolla ja vaihtaa napaisuutta saa ainakin omassani ajettua moottoria. Tällaisella kelillä voi ajaa säädön toiseen laitaan niin saa viileää. Mulla ainakin alkaa säätää tuon herkistelyn jälkeen joksikin aikaa, ei ole vielä ollut mahdollisuutta purkaa kojelautaa irti. Jos ei lähde paristolla voin kertoa kokemuksesta että kestää myös 12v mutta omalla vastuulla. Talvella jumitti niin että lähti vasta 12 voltilla säätämään.
Comment
-
Kokeilin äsken ajella tuota moottoria patterilla, mutta mitään ei tapahtunut. Mittasin moottorin vastuksen joka oli 61kohm. No eipä siinä muu auttanut, kun ruveta etsimään moottoria ja sopivaa koloa mistä ottaa se pois. Irroitin hansikaslokeron ja heti sen vasemmalla puolella olevan 3-reikäisen puhallus"suuttimen", joka puhaltaa ilmaa apukuskin jalkatilaan (tämä osa on 2 ruuvilla kiinni, eikä ruuveja saa avattua ottamatta kojelautaa pois. Edellinen omistaja oli kuitenkin repinyt sen väkivallalla irti, joten se lähti nytkin ihan vetämällä).
Takaa paljastui 3 ruuvilla kiinni oleva moottori, josta lähtee valkoinen vivusto lämmönsäätöläppään. Nämä 3 ruuvia, vivusto ja liitin irti, jonka jälkeen moottori on kädessä. Putsaus paineilmalla ja tarkistus, että kaikki rattaat pyörivät kunnolla, jonka jälkeen toimii kuin uusi.
Kannattaa Ville kokeilla jos tuo "suutin" lähtisi myös sinun autosta pienellä väkivallalla pois, niin ei tarvitse kojelautaa purkaa vian korjaamiseksi. Siitä muovista menee ne reunat halki, eikä sitä saa enää ruuveilla kiinni, mutta pysyy ihan hyvin paikallaan ilman ruuvejakin.
Sen lämmönsäätöläppämoottorin etupuolella on toinen moottori, jossa on sininen vivusto. Tämän moottorin kiinnitysruuvit ovat vähän v*ttumaisemmin sijoitettu, enkä itse viitsinyt ottaa sitä turhaan irti. Sininen vivusto oli kuitenkin poikki ja korjasin sen irrallaan irroittamalla toisen palan moottorista ja toisen siitä läpästä.
Laitetaan tähän vielä tieto noista moottoreita ohjaavista pinneistä siinä 16-pinnisessä liittimessä ilmastoinnin ohjainpaneelin takana:
2 ja 10 = Lämmönsäätöläppämoottori
3 ja 11 = Kuskin puolen läppämoottori (punainen vivusto)
4 ja 12 = Apukuskin puolen läppämoottori (sininen vivusto)
5 ja 13 = Puhallinkotelon takana oleva ilmankiertoläppämoottori
Comment
-
Joo pitää kokeilla. Onkohan tuo minun ilmastointi jossain vikatilassa, toimii nimittäin erittäin oudosti tällä hetkellä. Eli mikään moottoreista ei toimi. Ainoa aisia mikä on säädettävissä, on puhallus voimakkuus ja ac on/off. Millään muulla napilla ei ole virkaa, eli puhallusta ei voi muuttaa ikkunoihin ja jne.. Ja semmoinen huomio että sisäilmankierto on koko ajan päällä. Menee pois ainoastaan kun sulkee ilmastoinnin tai sammuttaa koko laitteen. Vai onko se aina päällä kun systeemi yrittää jäähdyttää haluttuun? Myöskin paneelin napit toimivat enää vaan satunnaisesti. Pitää ruhjoa aika kovasti.
Comment
-
Paneelin ja ohjausyksikön välisestä lattaliittimestä oli juotoksia murtunut paneelin päästä. Juottelin ne kiinni ja napit toimivat nyt:) Muualta en juotos ongelmia löytänyt.
Mutta moottorit eivät edelleenkään liiku käskystä. 9V paristolla pystyi kyllä ajelemaan kaikkia muita paitsi kuskin puolelta näkyvää ruskealla vivustolla olevaa, se vain äännähti kerran. Millä jännitteellä tuo ohjausyksikkö noita liikuttelee? Ilmeisesti tuo yksi moottori ei ole koko aikanani toiminut, koska jos olen säätänyt puhalluksen tuulilasille, niin aina on myös puhaltanut samalla jaloille.
Oisko Ahvenistolle tulossa ilmastoituja B4:sia, jos jonkin laitteesta voisin tuota ohjausyksikköä kokeilla omaani? Toimenpide vie semmoisen 5min.
Comment
-
Ilmastoinnin säätöyksikkö on oikutellut jo ainakin vuoden verran satunnaisesti, ei vastannut nappien painalluksiin. Eipä ollut iso vika kun otti tuon suurennuslasin alle, näyttöyksikön ja piirilevyn välisen piikkiriman pinnien juotoksia oli murtunut. Juotin pinnit kiinni ja taas toimii, joku sitä oli aikaisemmin turannut ja etsinyt ilmeisesti vikaa väärästä paikasta kun noihin ei oltu koskettu mutta kierteitä oli rikottu ja teipillä korjattu murtuneita kiinnityskynsiä.
Vielä kun ehtisi avata sen lämmönsäätömoottorin ennen pakkasia.
Comment
Comment