Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audin vakioäänentoiston "rajoitukset"?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Audin vakioäänentoiston "rajoitukset"?

    Onko tuossa Audin vakio 80w äänijärjestelmässä jotain kiinteitä taajuuskorjauksia tai muita "rajoituksia"? Meinaan, että asensin tuossa erillissarjan, eikä matalammille bassoille päästä hyvistä äänieristyksistä huolimatta. Diskantit kyllä ovat aika kovia pitämään meteliä ja saa laittaa aika paljon voluumia, että jotain bassoa lähtisi. Ja pitäisi olla ihan testivoittaja-sarja kyseessä.

    Eli pystyykö tuota petraamaan jotenkin. Tuntuu siltä, että joissain autoissa lähtee erillissarjan vaihdon jälkeen aivan erilaiset bassot. Onko näissä audeissa tuon tehdasvahvistimen tai muun syyn vuoksi jotain rajoituksia, jonka takia alempiin bassoihin ei päästä tms?

    #2
    Auton malli ja tiedot.

    Comment


    • #3
      Audi A3 8P (2004) Ambition 1.6

      Ja tässä muutama sarja jossakin testissä olleet:
      Omasta autosta löytyy tuo "Vakio". Ja juuri tuota voimaton basso kohtaa yritin parannella uudella erillissarjalla.

      Vakio (8 kaiutinta, 80W)
      Kokonaisuutena suhteellisen tasapainoinen ajossa
      Autojen vakiosoitinten sarjassa hyvätasoinen (tähän plussaan taisi vaikuttaa, jos juttua oikein tulkitsen, myös se että Concert-soitin ylipäätänsä on vakiosoittimeksi hieno)
      - Voimaton basso
      - Särähtelyt ja resonsanssit kovemmilla voimakkuuksilla

      Audi Sound System (10 kaiutinta, 180W)
      Hintansa arvoinen
      Runsas ja ulottuva basso
      - Epäpuhtaat keskiäänet
      - Epämääräinen stereokuva

      Bang & Olufsen (14 kaiutinta, 505W)
      Siistit keski- ja ylä-äänet
      Kunnollinen stereokuva
      Äänenlaaduiltaan vaihtoehdoista paras... "melkein hifiä"
      - Resonanssi suuremmilla taajuuksilla
      - Yksi kolmesta koekuuntelijasta piti eroa Audi Sound Systemiin vähäisenä (kaksi piti eroa selvänä)
      - Rahanarvoisuutta pidettiin suurempana kysymysmerkkinä kuin Audi Sound Systemissä

      Comment


        #4
        Erot voi johtua esim. elementin "koteloinnista". Joko ovessa (tai missä ne nyt onkaan asennettuna) on liikaa tilaa tai se ei ole tarpeeksi tiivis.

        Toisaalta, pienillä elementeillä harvoin päästään kovin alas, varsinkaan liikkuvassa autossa, joten voihan tuo olla ominaisuuskin.

        Comment


          #5
          Ota myös huomioon, että uudet elementit vaativat useamman viikon sisäänajon. Bassoa voi alkaa myöhemmässä vaiheessa tulla reilustikin enemmän.
          Myös elementtien herkkyys vaikuttaa ja voi olla, ettei vakiosoittimessa yksinkertaisesti riitä jerkkua tuottamaan bassoa pienellä volyymillä.
          Lisäksi ovet olisi hyvä vaimentaa ja kaikki aukot välipellissä tukkia(esim isot vaimennusmaton palaset aukon päälle), mikälä tämänkään jälkeen bassoa ei tule tarpeeksi, niin jäljelle jää subin hommaaminen ja/tai erillinen vahvistin etupäälle.

          Tuossa omassa B6:ssa lienee hyvin samankaltainen tuo alkuperäisjärjestelmä, itse ratkaisin asian vaihtamalla koko alkuperäisen järjestelmän. Eli subi apukuskin penkin alle, uusi soitin+dsp, uudet kaiuttimet, uudet johdotukset ja etuovien vaimennus. :)

          Comment


          • #6
            Joo se voi olla tuosta vahvistimen puutteesta myös, ettei bassoa tule kovinkaan paljon. Ja tähän vaikuttaa myös tuo elementtien herkkyys. Mikä tuo soitin+dsp on? Eli nimenomaan tuo dsp? Vaimennusta olen laittanut koko oveen huolellisesti, joten siitä ei pitäisi olla kiinni. No teen molemmat ovet ensin ja katson mihin suuntaan toi menee, mutta ilmeisesti sitä vahvistinta pitäisi miettiä ja uutta soitinta.

            Comment


              #7
              Niin itsellä siis ei enää alkuperäinen soitin, vaan Alpinen soitin+dsp.
              Itsellekään ei riittänyt midien tuottama basso(pelkällä soittimen vahvistimella), joten laitoin Focal BUS20 pikkusubin apukuskin penkin alle. Ei tuollakaan vielä mahdottomia jyrinöitä saa, mutta riittää minulle.
              Tuolta lisää dsp:stä yleisesti. http://powerset.fi/autohifi/ohjeet/dsp-ohje.htm

              Comment


                #8
                Väittäisinpä melkein, ettei tuo bassojen puute vahvistimella korjaannu. Taajuuskorjauksella voi yrittää hieman paikata pieniä virheitä, mutta kovin suositeltavaa bassojen taikominen niillä keinoin ei ole. Riippuen hieman asennuspaikasta, tiukkaan pakatulla vanulla voi koittaa rajoittaa ilman liikettä (ns. vaimennettu Free air), jolloin lopputuloksena saattaa olla tukevoitunut bassopää. Tämähän ei nyt taas ole suoraan oven sisään tehtynä todellakaan suositeltavaa, mutta jossain kotelossa, johon ei vettä pääse, voisi jopa toimiakin.

                Mulla on muuten yksi Alpinen DSP:llä varustettu soitin ylimääräisenä, tai vaihtoehtoisesti Pioneerin soitin ilman aikakorjausta. Malleja en tähän hätään muista, mutta jos kiinnostusta on, voi laittaa vaikka privaa.

                Comment


                • #9
                  Päivitetään tätä hieman. Asennukset sain tehtyä huolella loppuun ja paikoitellen vaimennusmattoa tuli laitettua jopa kaksi kerrosta etuoviin, erityisesti nyt noiden midbassojen lähelle. Alunperin olin tehnyt siis vain testin toisen oven perusteella ja tuli hieman liian aikaisin ihmeteltyä, miksei yhdestä midistä tule bassoa sen enempää. No sitten kun sain molemmat ovet kuntoon ja ovipahvit takaisin paikoilleen, niin huomasihan tuon eron selvästi. Kyllä basso oli tukevoitunut ja yleisestikin koko äänimaailma parani vakiosarjaan verrattuna aivan eri tavalla. Nyt musiikkia voi kuunnella kovallakin voluumella, ettei korvia käy riipimään. Vahvistimen kun vielä lisäisi tuohon, niin olisi etupäälle kyllä jo aivan tarpeeksi potkua. Tai sitten toinen mahdollisuus on hommata taakse subwoofer. Mutta yllättävän hyvin nuo kaiuttimet soivat ihan vakiojärjestelmässä, eikä tuossa taida mitään "rajoituksia" olla tai muuta.

                  Edit. Ja niin, jos lisää uuden erillissarjan eteen, niin kannattaa soittimen säädöistä ottaa kokonaan takapää pois, mikä vain sekoittaa äänimaailmaa surkealla soundillaan. Nyt sen vasta huomaa, miten kuraa nuo takakaiuttimet ovat.

                  Comment

                  Working...
                  X