Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A6 4f vakionopeudensäätimen pumppaus

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • A6 4f vakionopeudensäätimen pumppaus

    En ainakaan ensi silmäyksellä löytänyt haulla vastauksia tähän. Auto on siis -05 3.0Tdi automaatti, ei lastua taikka muitakaan virityksiä. Vakkari toimii hivenen oudosti:

    Viimeeksi tänään säädin pidemmällä matkalla useamman kerran mittarinopeudeksi 110 km/h, mutta hetken päästä alkaa "pumppaus", eli laskee nopeuden pikkuhiljaa jopa alle 100 km/h ja sitten heitää kutoselta vitoselle ja suorittaa ripeän kiihdytyksen oikeaan nopeuteen. Tomaatti tässä tapauksessa D-asennossa. Toimii noin myös tasaisella baanalla...

    Tuo kunnon kiihdytys säädettyyn nopeuteen on varmasti ihan normaalia, mutta eikai tuöllainen nopeuden heittely kuulu kyseisen säätimen normaaliominaisuuksiin? Onkohan vika ohjelmapuolella vai jossain muussa?

    #2
    Sama vika täällä, mutta minulla se esiintyy vain mäkisellä tiellä ajaessa, eli tasaisella pitää nopeuden aika tarkasti. Sitten ylämäessä säädin antaa nopeuden hiipua jopa 10km/h säädetystä, kunnes sitten painaa riittävästi kaasua ja hyökkää säätönopeuteen. Saattaa tosissaan tehdä kickdowninkin -siksi ajan maantiellä tip-asennossa, sen kanssa cruisekaan ei sentään kickdownia tee.

    Ikäänkuin se olisi ohjelmoitu niin, ettei kaasua 'saa' painaa yli 30 prossaa normiajossa. Manuaalisesti kaasuttamalla auto kuitenkin nousee mäet tuskatta tasanopeudella, kunhan lisää aavistuksen kaasua ylämäessä.

    Jos tähän ominaisuuteen olisi korjaus, niin kiinnostaisi kyllä.

    Comment


      #3
      Taitaa olla vain Diisseleiden ominaisuus.
      Ainakin omassa isolohkossa ei kyseistä vikaaa esiinny.

      Ollaan oikein porukalla ihmetelty kuinka hyvin tuo cruise toimii.
      Se jarruttaakin hanakasti alamäessä ja nopeus pysyy asetetussa arvossaan 1-2km/h:n tarkkuudella.

      Comment


      • #4
        Merzalla tuohon tasaisuuteen vaikuttaa portaaton vaihteisto. Eli ei liene dieselin "ominaisuus". Sanoisin, että Nelistäjällä on jossain vikaa - ei tasamaalla kuuluisi noin toimia.

        Comment


        • #5
          Ei ainakaan bensakoneella + manuaalilla toimi noin. Jarruttaa toki jarrutoiminnolla jyrkässä alamäessä, kuten pitääkin, mutta muuten pitää nopeuden tasaisena.

          Eli Nelistäjällä on se vikavika nyt jossain.

          Comment


          • #6
            Omalta kohdalta sanoisin että syystä tai kolmannesta aiemmin "järkähtämättömästi" toiminut cruise on nyt hieman oireillut samaan suuntaan.
            Muutaman kerran tai pari on ikäänkuin unohtanut olevansa päällä, esim. 120 kyydissä ihan huomaamatta antanut hidastua 100 kieppeille ja sitten ikäänkuin itsekin säikähtäen lyönyt pienempää silmään ja tempassut siihen missä kuuluikin olla. Huomaamatta se onnistui sen hidastuksen tekemään, mutta se paluu takaisin ei kyllä jäänyt huomaamatta....

            Muuta oiretta ei ole ollut havaittavissa joten en ole katsonut tarpeelliseksi luettaa olisko joku nopeusanturi tai vastaava oireillut ja jättänyt puumerkkiään...

            Comment


            • #7
              Satunnaisesti samaa tekee a4, b7 3.0tdi manuualiaskilla. Viikon kohta ollut omistuksessa ja lähes heti huomasin vastaavan ominaisuuden. Eli ensin tiputtaa nopeutta ja sitten alkaa nostamaan sitä takaisin normaaliin. En vielä ainakaan huomannut mitään erikoista sääntöä missä olosuhteissa tuota tekee. Paluumatkalla lauantaina ei mielestäni tehnyt enää..

              Comment


              • #8
                Kiitoksia vastauksista!

                Tuo Penden mainitsema päällä olonsa unohtaminen kuvaa oikein hyvin tuota toimintaa. Ja kyllä se on minullakin toiminut välillä ihan mainiosti, joten tiedä sitten onko jotain vikaa vai ominaisuus juuri tuolla nopeudella. Eihän nuo tiet tietysti ikinä ihan tasaisia ole, mutta ei tuolla lauantain reissulla mitään suurempia mäkiä ollut eli vaihteen vaihtoon ei kyllä pitänyt olla tarvetta.

                Pitääpä testailla toimintaa vielä eri vauhdeissa ja lootan asennoissa.

                Comment


                • #9
                  Kappas, meinasinkin tästä samasta asiasta laittaa viestiä joku aika sitten vaan tekemättä jäi. Omakin B7 manuaalilla tekee tuota samaa ilmiötä, mutta nyt viikonloppuna tuli ajettua kärri perässä ~600 km ja tuntui asetettu nopeus pysyvän tarkemmin haarukassa.

                  Tosiaan, ikäänkuin normiajossa ilman kuormaa tuntuu cruisen ramppi, jolla syöttöä lisätään, olevan turhan loiva 110-120 km/h asetukselle kutosella ajettaessa. 130+ vauhdeissa toiminta on selvästi parempaa ja 150+ kerrassaan mallikelpoista. Ilmeisesti tuo menee ilman kuormaa sen suomalaisen holhousnopeuden niin pienillä ainemäärillä, ettei cruisen kartalle ole tajuttu laittaa tarpeeksi syöttöä, ja kun vauhti on hiipunut tarpeeksi cruise "tajuaa" että ei s**tana, ei riitä perusramppi millään ja pistää sitten kerralla tarpeeksi mokkoa. Kun kerran kärryn kanssa kruise oli paremmin tehtäviensä tasalla, tulkitsin että suurempi peruskuorma piti ainemäärän jo tasavauhdillakin sopivan kynnysarvon yläpuolella.

                  Comment


                  • #10
                    Heikin teoria kuulostaa hyvinkin järkeen käyvältä. Tuohon ajatteluun sopinee myös se, että säädin tuntui toimivan paremmin talvipakkasilla. Lämpötila ja suurempi etenemisvastus nastojen ja lumen/jään vaikutuksesta johtanevat myös suurempaan perussyöttöön.

                    Nyt kun asiaa tarkemmin muistelee, niin oireet ovat esiintyneet vain muutamalla kesäreissulla. Viime talven cruisailuissa ei ongelmia ilmennyt.

                    Comment


                      #11
                      Syy voi olla tuossa, mutta mitenkäs sen saisi korjattua, kun ei ole vetokoukkua, eli ei voi ajaa lastattu kärry perässä koko ajan? :)

                      Onko kukaan tutkinut vag-comilla, löytyykö jotain sopeutusta, jolla voisi säätää tuota 'ramppia'?

                      Comment


                      • #12
                        Heitä sementtisäkkejä kontti täyteen, eiköhän sekin auta, jos ei konttia ole ;)
                        Mutta vakavasti sanottuna, tuohon olisi mukava löytää apuja. Ärsyttävä feature, joka johtaa vakkarin käyttämättömyyteen melko nopeasti, jos oma jalka on tasaisempi...

                        Comment


                        • #13
                          Jatkokysmyksenä Janin mietteisiin, jos sopeutusta ei löydy niin olisikos foorumin parametripäälliköillä näkemystä asiaan, voisiko softaan tehdä paremmat kartat tuohon cruisen ohjaukseen?

                          Vai voisiko oire olla esim. jumittavien turbiinin johdesiipien aikaansaannosta? Omassa on tällä hetkellä 136 tkm, tosiaan talvikelissä moista ei ilmennyt mutta nyt kesän koittaessa taas.

                          Comment


                            #14
                            245 tkm mittarissa. Ilmiö on tuntematon.
                            Tosin joskushan tuon viiksen joutuu "nollaamaan" ON-OFF-ON-"resetoinnilla", muuten kyllä on toiminut aina.

                            Comment


                            • #15
                              Itsellä ongelma tuntuu poistuneen. Jäljet johtavat softan suuntaan, vaikka threadin aloittaja ainakin sanoi, että on vakiopeli. Syksyllä vakkari pumppaili kuvatulla tavalla, mutta fin dieselillä käytiin softaa hieman rajoittamassa isoilla vaihteilla ja piristämässä yläpäästä, sekä kaasupolkimen säätöjä muuttamassa(ennen pienikin painallus aiheutti yli 10% pyynnin, jos oikein muistan, eli oli "herkistelty" kaasua hieman nopeammin reagoivaksi). Tämän jälkeen en ole kertaakaan huomannut ko featurea enää vakkarissa. Mitään muuta autolle ei ole tässä välissä tehty. Onhan toki mahdollista, että kesän tullen vika palaa, mutta toistaiseksi tuntuu toimivan :)

                              Comment


                              • #16
                                Eipä ole minullakaan koko talvena tai nyt keväällä oikutellut. Edellinen pitkä reissu tehtiin ennen pääsiäistä vajaan 20 asteen lämmössä... ei mitään ongelmaa. Taitaa olla vain hellepäivien ongelma, tai sitten ovat edellisessä huollossa päivittäneet softan vähin äänin.

                                Comment

                                Working...
                                X