Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Ilmastoinnin eriskummallinen vika

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Ilmastoinnin eriskummallinen vika

    Toin tossa keväällä Audi s3:n ruotsista vuosimallia 2000. Ilmastointi ei oo pelannut koko omana aikanani, ja nyt on auto ollut työn alla jo pari viikkoa. Autossa yksialueilmastointi.

    Ongelma on siis että ilmastointi ei jäähdytä, koska kompressori ei pyöri. Järjestelmä täytetty juuri, joten ei ole siitäkään kiinni. Mangneettikytkimen vastus ok, eli kunnossa. Magneettikytkimelle ei vaan tule sähköä.

    Mistä lähtis seuraavaks vikaa arpoon? Onko jollain vastaavia kokemuksia?

    Kuulemma ennen ollut releet jotka ohjaa mangneettikytkintä, mutta nykyään sähköinen ohjausboxi. Voiko ohjausboxi olla rikki?

    Ja ilmastointi ei anna vikakoodia.

    Ei siinä muuten mitään, mutta on vähän ilkee ajella näilä helteillä vanhalla bemarilla jossa ei oo ilmastointia.

    #2
    Samaa vikaa täälläkin. Ilmoittelehan jos löytyy jokin ratkaisu.

    Comment


    • #3
      onkohan järjestelmän ylipaineaine-anturi kunnossa. niitähän tuppaa joskus hajoilemaan ilman syyttä ja se estää kompuran päällelähdön kun järjestelmä luulee että paineet on jo päällä.

      Comment


      • #4
        Pitää tutkailla tuota ylipaineanturia... On se nyt kumma kun joku on, mutta ei osaa sanoo mikä. Tai sit pitäis käyttää Laakkosen pikahuollossa, mutta se ei oo halpa reissu ikinä :/

        Comment


        • #5
          Ylipaineanturi,eli thrust sensor löytyy numerolla 1j0959126. Pitää selvitellä voisko siinä olla vikaa.

          Comment


          • #6
            En tiedä auttaako tämä teikäläistä, mutta meikäläisen -99 1.8t TT:ssä (AJQ) samanlaista vikaa. Käytin Laakkosella, jossa vaihtoivat painekytkimen ja totesivat että myös magneettikytkimen ohjausrele on rikki. Palikkaa ei löytynyt varastosta ja hain auton pois, mutta pitää sellanen nyt sitten vielä tilata. Osanumero tälle oli 1J0919506E. 285e sai tästäkin lystistä maksaa ja 140e on vielä ton releen hinta. Kallista on kylmä ilma..

            Comment


            • #7
              Tuo 1J0919506E, eli CONTROL MODULE on kai tuollainen kaveri Control Mod.

              Pitää koittaa metsästää noita osia iso kasa käteen ja sit koittaa vaihtaa, jos auttas.

              Comment


              • #8
                Alkuperäinen kirjoittaja Joxuz Näytä viesti
                Tuo 1J0919506E, eli CONTROL MODULE on kai tuollainen kaveri Control Mod.

                Pitää koittaa metsästää noita osia iso kasa käteen ja sit koittaa vaihtaa, jos auttas.
                Laskuun oli kirjattu että rele, mutta joku ohjausboksihan se on..

                Comment


                • #9
                  Onkohan tuo painekytkin sama kuin thrust sensor, eli paine anturi? En ainakaan etkalla löydä erillistä painekytkintä? Osaatko sanoo sen osanumeroo?

                  Maanantaina purkaamolle hakeen osia, kai tämä tästä.

                  Comment


                  • #10
                    Alkuperäinen kirjoittaja Joxuz Näytä viesti
                    Onkohan tuo painekytkin sama kuin thrust sensor, eli paine anturi? En ainakaan etkalla löydä erillistä painekytkintä? Osaatko sanoo sen osanumeroo?

                    Maanantaina purkaamolle hakeen osia, kai tämä tästä.
                    Laskussa on se numero, mutta pääsen siihen käsiksi vasta maanantaina.

                    Comment


                      #11
                      Jos automaaginen ilmastointi, niin huoltovalikosta taitaa kanavalta 52 ja 53 saada kaiken tiedon mitä tapahtuu. Sieltä vain katsomaan, että kytkeekö ohjain kompuran päälle vai ei ja jos ei, niin miksi ei. Ei tarvitse arvuutella mitä tapahtuu.

                      http://www.audiworld.com/tech/int5.shtml

                      Comment


                      • #12
                        Alkuperäinen kirjoittaja jasso Näytä viesti
                        Jos automaaginen ilmastointi, niin huoltovalikosta taitaa kanavalta 52 ja 53 saada kaiken tiedon mitä tapahtuu. Sieltä vain katsomaan, että kytkeekö ohjain kompuran päälle vai ei ja jos ei, niin miksi ei. Ei tarvitse arvuutella mitä tapahtuu.

                        http://www.audiworld.com/tech/int5.shtml
                        No pitää käydä testaan nuo kanavat, kun pääsen taas auton lähelle. Katsotaan mitä löytyy!

                        Comment


                        • #13
                          Alkuperäinen kirjoittaja Joxuz Näytä viesti
                          En ainakaan etkalla löydä erillistä painekytkintä? Osaatko sanoo sen osanumeroo?
                          1H0959139B eli A/C High / Low Switch

                          Comment


                          • #14
                            Yhdistä painekytkimelle tulevalta liittimeltä johdot. Jos magneettikytkin vetää, niin vaihda paine-anturi.

                            Comment


                              #15
                              Nyt tuli haettua vikaa tuon huoltovalikon kautta. Kanava 52 näytti 0 ja 53 oli 111 (1 numero sakaran kanssa), eli ei oikeen näyttänyt järkevältä kun vertasi tuossa linkissä oleviin taulukoihin. Kanava 22 näytti 1 ja 23 näytti 0 joten vika taitaa olla paineanturissa? Kanava 1 näytti 00.0.

                              Omassa autossa on thrust sensor 1j0959126 jossa 3 napainen liitin. Onko mitään tietoa pystyykö mittaamalla selvittämään anturin kuntoa ja jos pystyy niin mitä napojen välin pitäisi näyttää?

                              Comment


                              • #16
                                Oma auto on korjaamolla ja olivat mitanneet tuosta kolminapaisesta liittimestä että paineanturi ok. En tosin tiedä mistä nastoista, koska ite koitin jälkeenpäin niin poltin sulakkeen kaksi kertaa. Korjaamolla tosin oli sähkökaavio ja oli siitä kattonut mitkä pitää yhdistää. Itse kun yhdistin kaikki kolme. Voin kysästä perjantaina, jos haen autoani itselle, että mitkä pitää yhdistää.

                                Nyt on matkahuollossa uusi control module, toivotaan että vika on siinä! Ei oo vaihtoehtoja enään.

                                Oli muuten yllättävän hankala etsiä tuo Control module, ensin kattelin konehuoneen ei oo, sit tuulilasin alta lista irti ja katoin sieltä ei, potkusuojat irti kuskin puolelta ja ei, hanskalokero irti ja ei. Keskikonsolin purkamista, joka ei irronnut ihan suosiolla, joten jäi kesken. No soitin purkaamoon ja muisteli että Control mod. sijaitsee akun alla, pitää vaan purkaa akkukotelo irti.

                                No mitä tästä opimme, niinhän se ETKA:kin näytti :)

                                Comment


                                  #17
                                  Lainataan tätä topikkia kun itselle ei ole tullut vastaavaa vastaan, eli profiilin autossa menee tuulilasi ulkopuolelta huuruun kun tulee tarpeeksi kostea ilma esim. vesisateella. Mistä tälläinen johtuu ärsyttää hieman kun joutuu pyyhkimään lasia huurun eikä veden takia.
                                  EDIT: niin ja autossa on autom. ilmastointi.

                                  Comment


                                    #18
                                    Alkuperäinen kirjoittaja Pena2 Näytä viesti
                                    Lainataan tätä topikkia kun itselle ei ole tullut vastaavaa vastaan, eli profiilin autossa menee tuulilasi ulkopuolelta huuruun kun tulee tarpeeksi kostea ilma esim. vesisateella. Mistä tälläinen johtuu ärsyttää hieman kun joutuu pyyhkimään lasia huurun eikä veden takia.
                                    EDIT: niin ja autossa on autom. ilmastointi.
                                    Johtuupi yksikertaisesti siitä, että tuulilasin pinta jäähtyy alle sen hetkisen ilman kastepisteen ja vesihöyry alkaa tiivistymään lasin ulkopintaan. Joskus sopivan kostealla ilmalla näin valitettavasti käy.
                                    Voihan sitä koittaa kääntää tuulilasille puhallusta vähän pienemmälle, niin pitäis helpottaa. Tuo automaatti-ilmastointi ei nyt muutenkaan ole aina kovin viisas valinnoissaan;)

                                    Ja se että huurtuu, kertoo ainakin sen, että ilmastointi ainakin pelaa, kun lykkää niin kylmää.

                                    Comment


                                      #19
                                      Niin no fiksu tai ei, käytetyissä autoissa harvoin pääsee valitsemaan varusteita ;), ihmettelin vain ku kaveri sanoi ettei hänellä ole samanlaista ongelmaa autossaan (B7 A4 aut. ilmastoinnilla)

                                      Comment


                                        #20
                                        Tuo Audiworldin linkin kaaviot pätee näköjään segmenttinäytölliseen ilmastoinnin paneeliin. Tainnut tuon faceliftin myötä vaihtua näyttö toisenlaiseen. Onko kellään tietoa mistä saisi samanlaisen taulukon uudempaan ilmastointiin?

                                        Paljonko kompuran magneettikytkomen resistanssi pitäisi olla?

                                        Comment


                                        • #21
                                          Bentleyn manuaali ei ainakaan löytänyt arvoja tuolle magneettikytkimelle.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Jatketaan samaan. Eli rupes passatin climan näyttö välkkymään yhtäkkiä käynnistyksen yhteydessä eilen ja tekee samaa tänäänkin, näyttö palautuu normaaliksi n. 5 sek. jälkeen.

                                            Aluksi ei ilmastointi edes puhaltanut mitään mutta kun avainta käänti virtalukossa hieman takaisinpäin, auton ollessa käynnissä, rupes puhaltaa viileetä. Vikakoodeja ei oo luettu mutta olisko virtalukossa sitten jotain häikkää?

                                            Comment


                                            • #23
                                              Lainaan hieman topicia.

                                              Itsellä on omassa audissa (A6 C5 2.8q) ilmastoinnissa vikaa. Aikaisemmin keväällä ilmastointi temppuili seuraavasti: Moottorin käynnistäessä ilmastointi lähti normaalisti päälle mutta puhallin sammui muutaman minuutin jälkeen. Kompura ja sähköflekti jäi kuitenkin päälle. Kun ajoa jatkoi puhallin kytkeytyi jossain vaiheessa päälle. Tällöin ei ollut vaikutusta vaikka paineli ohjauksen kaikkia nappeja.

                                              Nyt vika uusiutui mutta pahemmin. Puhallin ei pyöri enää ollenkaan, puhalluksen pyynti on melkein täysillä mutta mitään ei tapahdu. Kompura pyörii ja sähköflektikin lähtee päälle.

                                              Yritin katsella ilmastoinnin näytön kautta vikakoodeja, tulos oli tälläinen:
                                              Kanavien 79-01 välillä näytöt vilkutti ilmeisesti kahta tulosta
                                              vasen näyttö: oikea näyttö:
                                              21 _________ 8
                                              22 _________ 1

                                              Itselle tuli ensimmäisenä mieleen että puhaltimesta on mennyt hiilet tai puhallin on muuten rikki. Vikakoodit luetan heti kun kerkeä, itsellä ei ole tarvittavia laitteita.

                                              Onko kellään ollut vastaavaa vikaa tai kokemusta kuinka ilmastoinnin puhallin puretaan?

                                              Comment


                                              • #24
                                                itselläni oli vastaava vika viime syksynä kosteilla keleillä... eli välillä lähti puhaltaa ja välillä ei... ongelman löysin kun satuin ajamaan töyssyyn ja rupesi yht äkkiä puhaltaan... kompura ja flekti ovat toimineen koko ajan... vika on puhaaltimen moottorin hiilet, eli neon joko loppu tai sitten niin likaset ja jumissa kuten minullakin, eli itselläni auttoi kun puhalsi paine ilmalla pöllyt ilmoille ja tukehduttaa itsensä, siis pitihän se puhaltimen moottori purkaa autosta irti ja putsasin myös kaikki välit. Loppui myös se ilkei pieni sirinä kun puhallin puhaltaa hitaasti.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Eipä olla omassa ilmastoinnin ongelmassa päästy puusta pitkälle.

                                                  - Aineet kunnossa, ei vuotoja.
                                                  - Magneettikytkin ei saa sähköä jolloin ei vedä kompuraa päälle.
                                                  - Painesensori testattu, ok.
                                                  - Control module vaihdettu.
                                                  - Hiutele syttyy näyttöön ja jää normaalisti päälle.
                                                  - Ei anna vikakoodia ilmastointipanelista.

                                                  Alkaa omista kätösistä taito loppumaan, tai on loppunut jo.

                                                  Ideoita?

                                                  Löytyykö jostain sähkökaavioita audeihin? Elsawin? Vois mittailla johdot läpi ja koittaa pakko syöttää magneettikytkintä.

                                                  Kanava 52 antaa ilmastointi päällä tyhjä tyhjä 9 ja 53-kanava antaa 1 1 0

                                                  Kanava 1 antaa tyhjä tyhjä .0
                                                  Kanava 52
                                                  Kanava 53
                                                  Kanava 1

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Miten totesit, ettei magneettikytkin saa sähköä? Oletko, koittanut suoralla virralla magneettikytkimen napoihin antaa jännitettä (Kokeillaksesi, että toimiiko.) ?

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Asia todettu ihan silmillä ja korvilla, ei napsu kytkin, eikä kompressori pyöri. Kaikki vaikuttas olevan siis ok, mutta magneettikytkin ei vedä. Siks kyselin että saako sitä pakkosyötettyä jollain :)

                                                      Comment


                                                        #28
                                                        Saa. Kompuran päällä on kaksinastainen liitin. Vedä ensin liitin irti ja irroita kompuranpuoleisenliittimen ruuvi jotta saat sen näkyville. Yleismittarilla piippaamalla saat selville kumpi pinni on maa. Sitten voit syöttää siihen toiseen pinniin 12V ja kuunnella toimiiko kytkin.

                                                        Multa löytyy ilmastoinnin sähkökaavio. Laita osoite niin voin pistää tulemaan.

                                                        Jäikö sulle ylimäärainen Control Module? Mikä osanumero?

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Kiitos paljon, jos sähkökaavio löytyy. Voit pistää sen tuleen Joakim piste jokipii at gmail.com

                                                          Juu löytyy kaksikin control modulee, koska lähetti purkaamolta väärän ensin. Löytyy 1J0919506E ja muistaakseni väärä boxi oli 1J0919506H.

                                                          Siinä vaan on se ongelma, että se ei voi purkaamolta antaa 100 % varmuutta, että osa toimii. Kaverin kaverilla on ässä ja pitäs sen control modulella koittaa, kun vaan liikkus täällä kotikulmilla.

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Päivitellään... Ilmastointi ongelma selvisi vasta neljännessä liikkeessä jossa auto vieraili. Tampereen Laakkonen siis ratkaisi ongelman.

                                                            Sainpahan hieman jopa väittää vastaan yhdessä liikkeessä, että kompura ei hajalla ole. Kun kompuran liittimeen tuli 9 V ja uskalsin väittää että se ei riitä mangneettikytkintä liikuttamaan. Selvisin ilman laskua.

                                                            Syyksi laakkosella selvittivät että moottorinohjausyksikköä oli joku aikaisempi omistaja köpelöinyt ja sinne oli päässyt kosteutta. Moottorinohjausyksikkö ei antanut jotain singnaalia eteenpäin. Auto ei ilmastoinnin osalta antanut mitään vikakoodia ja ohjauspaneelin oma diagnostiikka väitti myös että ilmastointi on ok.

                                                            Vian haun tuloksena jäi ylimääräinen ilmastoinnin ohjausyksikkö, eli tämä paneeli jossa myös kabiinin napit ja näytöt sijaitsee. Saa kysellä.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X