Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Ilmastoinnin eriskummallinen vika

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • #31
    Toisessa topikissa jo aiemmin ilmastoinnin ongelmista mainitsin.
    Vika kuulostaa samalta kuin "Joxuz" :in autossa.
    Tänään vaihdettiin korkeapaineanturi, jota herjasi, sekä täytettiin järjestelmä, mutta edelleenkään ei ilmastointi pelaa.
    Sen verran muutosta aikaisempaan, että nyt Econ:in saa pois päältä, mutta kylmää ei kuitenkaan tule.

    Katselin tuossa äsken kompuraa, eikä se tunnu kytkeytyvän päälle. Kompuran liittimeen tuli 9.6 V, olipa ilmastointi kytkettynä tai ei, eli samoja suuruuksia kuin "Joxuz":illa.
    Myöskään tässä ei tule mitään vikakoodia, vaan kaiken pitäisi olla ok.
    Pitäisi vielä koetaa tuota virran pakkosyöttöä kompuralle, jos se sitten toimisi.

    Missäs tuo moottorinohjausyksikkö majailee ja paljonko tuollainen kustantaa?

    Edit.
    Kun antaa suoraan 12V virtaa kompuralle, kuuluu vain vaimea naksahdus virtojen ollessa kytkettynä.
    Kompura ei kytkeydy edelleenkään moottorin käydessä.
    Viimeksi muokannut mbsilver; 28.8.2012, 17:30. Perustelu: Lisäys aiempaan

    Comment


      #32
      Onko mbsilverin auton kompurassa magneettikytkin hihnapyörässä vai ohjainventtiili kompuran takapäässä?

      Comment


      • #33
        Jaa´a? Olisko se magneettikytkimellä, kun kompuran hihnapyörä pyörii, mutta keskiakseli näyttäis olevan "paikallaan", eli ei pyöri?

        Kompuran kyljessä olevan koodin perusteella löysin tuolta -> http://www.hata-autosahko.fi/?cat=277 samalla numerolla (cat#51-0133) olevia kompuroita ainoastaan isommilla moottoreilla olevista A6:sista.
        Liekö näissä myöhemmin tuoduissa erilaiset kompurat alunpitäen kuin kotimaan autoissa?

        Comment


        • #34
          Tais moottorinohjausyksikkö olla suomessa vajaan 1000e uutena ja siihen vielä alvit päälle. Ebay auttaa varmasti asiaan jos ulkomailta haluaa tilata.

          Comment


            #35
            Kyseinen kompura on "muuttuva tilavuuksinen" eli pyörii aina mukana. Venttiili kompurantakaosassa säätelee painetta. Sinne ei kuulukaan tulla suoraan 12V.
            Kompuran vetopyörässä on "sulake", eli kun kompura ottaa liikaa voimaa/ leikkaa kiinni, silloin kuminen/muovinen vetopää murtuu.

            En tiedä mistä tuollaisen vetopään saisi ostettua erikseen.
            http://www.transteksystem.it/cms/ind...art&Itemid=110

            Comment


            • #36
              Ok, kiitos tiedosta!
              Jostain muistan lukeneeni, että noita vetopäitä olisi vaihdettu, mutta sekin mietityttää, kestääkö se yhtään, jos kompura jostain syystä jumittaa tms.?

              Se olisi jo tässä vaiheessa lähes huippu juttu, jos pelkällä kompuran vaihdolla selviäis, eikä tarvitsisi alkaa enempää osia uusimaan! Tahtoo olla sellaista arpapeliä näitten nykyvehkeiden vikojen paikallistaminen.

              Tehtyjä ja tekemättömiä toimenpiteitä:

              1. Nesteiden vaihto 79,- -> Ei toimi !
              2. Korkeapaineanturin ja nesteiden vaihto 190,- -> Ei toimi !
              3. (Tarjous) Kompuran ja nesteiden vaihto 720,- -> Vissiin seuraava kokeiltava kohde...

              Comment


                #37
                Meidän työpaikalla annetaan kompuralle 2 vuoden takuu. Jos osaa yhtään käyttää VCDS tai VAS-testeriä, niin vian määritys kompuraviasta käy noin 5 minuutissa...
                Mutta jos sinun mallisessa kompurassa keskimutteri (akseli ) ei pyöri, niin kompura on viallinen. Kyllä se pitäisi olla selvää autokorjaajalle.

                Jos kompura on hajonnut, niin tällöin pitää ainakin myös kuivain vaihtaa. Vaihdon yhteydessä vanhasta kompurasta tulee valuttaa öljyt ulos puhtaaseeen astiaan. Jos öljyssä on irtometallia, niin silloin joutuu huuhtelemaan järjestelmän.

                Comment


                • #38
                  Jep, haalinevatko liikkeet liikaa hommia joista eivät loppujen lopuksi ole kunnolla perillä?
                  Lukulaite oli kuuleman mukaan Wag-laitteita varten, tikku autoon ja sen jälkeen läppäriin. Ihan asiallisen oloiset valikot, mitä sivusta seurailin. Eikö sitten osannut käyttää laitetta vai mikä lie, ettei vikaa löytänyt?
                  No, olisi pitänyt itse ottaa vähän selvää asioista etukäteen, niin olisi mahdollisesti samalla litkujen vaihdolla vaihtunut muitakin komponentteja kuin anturi.
                  Pitää kysellä tuota kuivaimen vaihtoa, jos eivät itse ehdota, mihin sitten sen vienkin laitettavaksi.

                  Comment


                    #39
                    Miksi tuohon joka vaiheessa aineet vaihdetaan ? Painekytkimen vaihtokaan ei vaadi tyhjentämistä enkä minä ainakaan veloita asiakasta jos laitan saman määrän (samat aineet) takaisin.

                    Comment


                    • #40
                      Näin kertoivat liikkeessä (Vianorilla), että järjestelmä pitää tyhjentää ja uudelleentäyttää niin anturin kuin kompuran vaihdon yhteydessä.

                      Comment


                        #41
                        Ei tarvitse tyhjentää/täyttää paineanturin takia, tässä automallissa.
                        Ja diagnosoimisessa pitää osata muutakin kuin katsoa vikakoodit :)

                        Comment


                        • #42
                          Touran 2.0tdi 2012 outo ilmastointi

                          Kylmäaine määrä juuri tarkistettu ja se on kunnossa. Ilmastointi pääsääntöisesti toimii olemattomasti mutta esim oikeastaan aina kun kääntyy jompaan kumpaan suuntaan niin alkaa tuottamaan viileää. Joskus sen saa tuottamaan viileää myös jos antaa kierroksia nopeasti tai ylipäätään hetkellisesti kuormittaa moottoria. Toisinaan pysyy yllättävänkin kauan päällä mutta ei ikinä kuitenkaan useampia minuutteja kerralla. Joskus tuottaa kylmää jos painaa ac napista pois päältä ja takaisin.

                          Autolla ajettu yli 300 000km mutta kertaalleen on kompura vaihdettu. Ulkomaalaisilta foorumeilta on käynyt ilmi, että tuon paineanturin tms. joka tuossa kompuran kyljessä on vaihtaminen on aiheuttanut vikaa näihin. Onko jollakin ajatuksia?
                          Viimeksi muokannut Killeri; 15.8.2023, 16:37. Perustelu: Auton tiedot viestiin.

                          Comment

                          Working...
                          X