Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

R12-pohjaisen ilmastoinnin korjaus

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • #31
    Silmä harjaantuu tuon UV-lampun käytössä ja lasien läpi katsellessa näkee hapettumat yms sellaiset likakohdat liiankin hyvin.
    Vuodon löytää ilman lasejakin, mutta silmiä kyllä särkee sen jälkeen.

    ja edelleenkin..Korvikekylmäaine HFC R-437 A (ISCEON MO49+) korvaa nykyään HFC Isceon 49 (R-413A) kylmäaineen jota ei missään nimessä saa sekoittaa edeltäjänsä kanssa keskenään!

    Comment


      #32
      Mitä tarkoittaa tuo -ei saa sekoittaa keskenään missään tapauksessa? Ei voi käyttää samassa systeemissä vain edellisen aineen tyhjennyksellä ja uuden täytöllä? Vaatii systeemin huuhtelun ennen uuden täyttöä? Vaatii toisentyyppisen öljyn? Vai johtaa kaikissa tapauksissa universumin tuhoavaan paradoksiin, ellei tuho rajoitu hyvällä tuurilla pelkästään kompressorin menetykseen...

      Comment


      • #33
        Vain vanha kylmäaine tulee poistaa järjestelmästä, ei vaadi öljyn vaihtoa siis. Mutta huolellisen tyhjiöinnin joutuu suorittamaan. Tämä siksi, koska 49+ seos sisältää eri ainesosia, jotka ei toimi yhdessä 49:n kanssa.

        Comment


          #34
          Mistä sellaisia UV-laseja oikein löytää? Mitä ne edes blokkaa? UV-alueesta haitallisemman alemman osan ja normaalialueesta ylemmät näkyvät pituudet?
          Viimeksi muokannut jasso; 14.6.2010, 21:35.

          Comment


          • #35
            Työautossa kulkee mukana Optimax jr.

            Ja noista laseista sen verran, ettei merkintöjä ainakaan kyseisistä laseista löytynyt. Mutta eiköhän noita UV:ta suodattavia laseja löydy hyvinvarustelluista työsuojainliikkeistä!

            Comment


            • #36
              täältäkin tietoa :
              http://www.audiclub.fi/audifinns/sho...167#post658167

              Uusia 200:n kompuroita saa esim ebaystä ja hyvään hintaan (oma sieltä noin vuoden takaa). Niissä on todennäköisesti r12 öljyt sisällä , jotka pitää "valuttaa" pois huolella. Täytöt hellan erikoisöljyllä ok.

              http://fahrzeugteile.shop.ebay.de/Kl...=p3286.c0.m282

              Lisärajauksilla:
              http://fahrzeugteile.shop.ebay.de/Kl...essor|Trockner

              Comment


                #37
                200:sen kompura on tullut siihen pisteeseen, että kutakuinkin stumpaa moottorin, jos startatessa potkaisee päälle.

                Nyt löytyy tallista uusi kuivain, uusi kompura ja uusi kuristin. Nykyinen järjestelmä ei vuoda ja sisällä on joko Isceon 49:ä tai MO49:ä. Täytyy yrittää jostain kaivaa mitä sinne on laitettu.

                Melkein meinaisin, että järkevintä varmaan täyttää Isceon MO49:llä yhä, koska mikään ei vuoda. Vaihtaa vain kuivamen ja kuristin sekä uuteen kompuraan yhteensopivat öljyt. Vai mitä mieltä olette?

                Comment


                • #38
                  Järkevintä kyllä on käyttää Isceon 49+ kylmäainetta, sillä tuota Isceon 49:ä ei ole saatavilla enään..

                  Isceon 49+ täytös on pienempi kuin R-12 vastaavassa laitoksessa. Ja tehon kasvu on +11% AC järjestelmässä verrattuna R-12.

                  JOS haluat vaihdattaa sinne R-134a kylmäaineen, niin tarkoittanee sitä, että mineraalipohjaiset öljyt on saatava kierrosta periaatteessa vaahtoavuuden takia kokonaan pois, kuivain uusittava jne jne. Öljyä löytyy useimmiten kompuran lisäksi lauhduttimesta, kuivaimesta, putkista ja höyrystimestä. Huutelemalla kyllä onnistu, mutta on työläs.

                  Eli Isceon49+ sisään uudella kuivaimella, öljyjä ei tarvitse vaihtaa. Sen jälkeen vaan suuta messingille ja kainalot pysyy kuivina ;)

                  Allekirjoittaneelta lisää infoa ja työn toteutus...

                  Comment


                    #39
                    Eiköhän sinne tuota 49+:aa silloin Finnklimalla laitettu. Näin muistelisin ja koska silloin oli juttua, että ainetta saa jatkossakin. Eikä tule jäähdytystehon kanssa ongelmia, kun pysyy siinä vs. R-134a.

                    Öljyt pitää uudesta kopurasta toki vaihtaa, koska siellä on R-134a:n kanssa käypäiset öljyt. Varmaan ei tarvitse sen enempää kuin kaataa tyhjäksi ja huuhdella kerran pari uudella öljyllä käsin pumppua pyöritellen?

                    Comment


                    • #40
                      No jos siellä uudessa kompressorissa on polyesteri öljyt sisällä ja järjestelmässä on mineraali-öljyt. Niin silloin tulee vaihtaa mineraali-öljyt kompressoriin. Pyörittele sitä akselia muutaman kymmentä kierrosta ja pariin kertaan öljyt vaihtaen.

                      Comment


                        #41
                        Hellan PAO-Oil 68 AA1 lienee käypäistä öljyä?

                        Comment


                        • #42
                          Alkuperäinen kirjoittaja jasso Näytä viesti
                          Hellan PAO-Oil 68 AA1 lienee käypäistä öljyä?
                          Kyllä, mäntäkompressori sovelluksiin soveltuva öljy. Laita PAO-Oil 68 AA1 Plus UV, niin helpottaa myöhemmin vuodonetsintää...

                          Comment


                            #43
                            Kun vaihtaa kompuran ja kuivaimen, niin onko ok määrä laittaa öljyä Audin tehdasohjeen mukaiset määrät? Bentleyn kirjasta löytyy määrät per komponentti.

                            Entä onko mitää syytä vaihtaa sitä suutinta (expansion valve / nozzle) sinne kuivaimen liittimeen? Jos pitää siis R12 systeemi, jossa Isceonit jo sisällä ja täyttää tuolla 49+:lla? Vissiin r134:n kanssa erilainen suutin, mutta nyt vanha ok? Hyllystä kyllä löytyy varuilta uusikin Hellan suutin, joka pitäisi olla r12 spekseille.
                            Viimeksi muokannut jasso; 16.6.2016, 00:30.

                            Comment


                            • #44
                              Kyllä, se mikä on komponentti kohtaisesti tullut järjestelmästä ulos, niin sama määrä sisälle.

                              Vaihda se R-12 suutin ja kuivain. Suuttimen vaihto R-12 -> R-134a ei välttämättä poista ongelmaa, joka todennäköisesti syntyy tulistuksen kohdalla, koska suutin on kiinteä. Tämä tulisi tietyistä syistä säätää jos mahdollista tässä r-12 -> Isc49+ retrofitissä.
                              Mutta testaa ensin R-12 suuttimella ja sitten vaihdat, jos on tarpeen.

                              Täytöksen kanssa tulee olla tarkka.

                              Näissä ei ole kultaista keskitietä lainkaan, kun aletaan tekemään retrofittejä vanhoihin autokylmän järjestelmiin.. Jokainen on automalli on omanlainen.

                              Tarpeen vaatiessa saatat ehkä joutua vaihtamaan tiivisteetkin, jos vuotoja syntyy myöhemmin.

                              Comment


                                #45
                                Siis nyt 6 vuotta ollut isceonit sisällä ja toiminut hyvin. Kompura vaan alkaa olemaan niin loppu, että pitää vaihtaa. Järjestelmä toimii kyllä vieläkin täysin. Otin hihnan kevättalvesta jo varuiksi irti pidemmän hiihtolomareissun alla eli kompuraa ei käytetty ~4 kuukauteen.

                                Eli varmaan uuteen kompuraan pyörittelee Hellan 68 AA1 öljyt huuhdellen sisään ennen vaihtoa. Ja koska toiminut, turha vaihtaa suutinta?

                                Kuivain vaihtoon ja uuteen kompuraan laittaa ohjeen mukaisesti öljymäärän kompura+kuivain. Sitten vain täyttöön Mo49+:lla?

                                Irti otettuihin liitoksiin laitan toki uudet o-renkaat. Muualle jätän vanhat
                                Viimeksi muokannut jasso; 16.6.2016, 14:01.

                                Comment


                                • #46
                                  Just näin...

                                  Comment


                                  • #47
                                    Oma potilas on -92 urS4. Alunperin R12-aineilla, myöhemmin laitettu RS24 -aineet (ja samalla vaihdettu kuivain ja orifice tube, muttei öljyjä). Olenko nyt ymmärtänyt oikein, että sinne voi lisätä/vaihtaa R437A eli ISCEON MO49Plus -aineet ilman muita muutoksia ja vaihtamatta öljyjä? Onko muita vaihtoehtoja? Kuka ja missä tekee (Tampereen seudulla), ja mitä maksaa?
                                    Viimeksi muokannut Jouni_K; 6.6.2018, 21:46. Perustelu: tarkennettu sisällä oleva aine (RS24)

                                    Comment


                                      #48
                                      Murre taitaa duunailla.

                                      Comment


                                        #49
                                        Osaakos kukaan suositella Uudellamaalla ilmastointihuoltoa, johon C4:sen voisi viedä ammattitaitoiseen mutta kohtuuhintaiseen hoitoon? Täytön jälkeen ilmastointi on aika äkkiä taas tyhjä. Pitäis siis etsiä vuoto (-dot) ja uusia tarvittavat tiivisteet ja pistää systeemi muutenkin taas tikkiin.

                                        Tuli yllättäen taas mieleen, kun noita helteitä pukkasi muutaman viikon ;)

                                        Comment


                                        • #50
                                          Alkuperäinen kirjoittaja Hammu Näytä viesti
                                          Murre taitaa duunailla.


                                          Kyllä, näitä retrofit/drop in huoltotöitä tehdään myös vanhojen ajoneuvojen ilmastointeihin.

                                          Comment


                                          • #51
                                            Meilla 1992 Audi 100CS quattro Station Wagon, tuotu aikoinaan USA:sta. Loytyisikohan Suomesta (miel. Oulun lahelta) autohuoltamoa joka osaisi muuttaa ilmastointijarjestelman R12:sta R-134a yhteensopivaksi (tai R-1234yf mutta ilmeisesti vielakin hankalampaa)? Kiitos vinkeista ja neuvoista etukateen.

                                            Comment


                                            • #52
                                              Kerran vielä koitan vastata tähän ja jos tämäkään ei onnistu syystä tai toisesta, niin antaa olla...Edellinen viesti katosi kuin **** saharan aavikolle.

                                              Mikäli haluat päivittää nykyisen HCFC-R12 jäähdytysjärjestelmän markkinoilta poistuvalle HFC-R134a kylmäaineelle, on vaihdettava mm. kompressori-öljyt, tiivisteet/letkut/elastomeerit, kuivainsuodatin, paisuntalaite (kuristin/txv), kompressorin tiivisteet (lähinnä akseli-/runkotiivisteet) jne. Suositellaan myös koko järjestelmän sisäistä pesua, jotta epäpuhtaudet ovat pois ennen uuden muutosta.
                                              Vaatii pitkälti paljon rahaa, eli syviä taskuja. Ei taida enää edes saada uusia OE-osia kyseiseen ajoneuvoon, joten se hankaloittaa asiaa.

                                              Yhtenä vaihtoehtona on vain täyttää olemassa oleva laitteisto HFC-R134a kylmäaineella ja toivoa, että pysyy sisällä. Käyttäjän vastuulla, ei täyttäjän.

                                              Toinen vaihtoehto on halvempi kokonaisuutta ajatellen. HCFC-R12 muuttaminen drop-in kylmäaineelle.
                                              Voi käyttää olemassa olevia osia, öljyjä jne.
                                              Kylmäaineet yleensä pysyy sisällä, mutta on niitä uloskin tullut ajoneuvon malliin katsomatta. Enemmän hyviä kokemuksia. Käyttäjän vastuulla, ei täyttäjän.
                                              Drop-in kylmäaineet ovat kilohinnoiltaan jo aika reippaissa lukemissa. Ps. Löytyy taas tulevalle kesällä firman varastosta, jos on jollain tarvetta.

                                              Molempien edellä mainittujen kohdalla suosittelen vaihtamaan aina kuivainsuodattimen, jos sellaista on enää saatavilla.
                                              Kuivainsuodatin on kuitenkin sellainen komponentti, että se ei kestä ikuisuuksia Suomen teillä ja ilmasto-olosuhteissa. Tämä kylmäaineen vaihdos ei aikanaan pidennä yhtään kestoikää, päinvastoin.

                                              HFO-R1234yf on A2L luokan kylmäaine, joka eikä sovi suoraan korvaajaksi vanhaan HFC-R12 järjestelmään. En siis suosittele..

                                              Comment

                                              Working...
                                              X