Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

R12-pohjaisen ilmastoinnin korjaus

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    R12-pohjaisen ilmastoinnin korjaus

    200:sen ilmastointi lopetti lopulta toimintansa. Vielä viime syksynä ja kesänä pukkasi kylmää vaikka pakastamiseen asti, mutta nyt ei lähde kompura käyntiin. Järjestelmän alipainekytkin estää kompuran käynnistyksen, joten ilmeisesti sieltä on aineet loppu.

    Pelkkä täyttöhän onnistuu hyvin käyttämällä aineiden/öljyjen vaihdossa, joten sinänsä siinä ei ole ongelmaa.

    Viime kesänä ja edellisenäkin kompura piti käydessään jo melko ilkeää ääntä. Sellaista aavistuksen metallista kolkotusta ja yleistä kahinaa. Toisaalta kahisi myös, kun kompura ei ollut päällä, joten oikein hyvällä tuurilla voisi vika olla pelkästään kytkimen laakereissa. Korjattavissa erikseen?

    Koska on aika todennäköistä, että itse kompura on kaput, ei oikein järkeä teettää aineiden täyttöä/korvausta, vaan nyt suoraan vaihtaa se kompura ehjään, josta päästäänkin itse ongelmaan.

    Jos sinne nyt lyö uuden kompuran kiinni, joka siis on varmasti aina 134a:lle suunniteltu, järjestelmään pitää varmaan laittaa 134a:ta myös eikä jotain r12:sen korvaajaa? Koko muu järjestelmä on r12:selle, joten osaa pitää vissiin vaihtaa?

    Eli mitä tuon kanssa nyt kannattaisi tehdä? Käydä imaisuttamassa mahdolliset loput r12:set ulos ja uusia koko järjestelmä? Eli o-renkaat, kuivain, kuristin ja kompura ainakin, mahdollisesti myös letkuja ja mitä lie? Pomppaako hinta noilla toimenpiteillä sitten jo katosta läpi?

    Vai voiko siihen vain hommata uuden kompuran ja uusia kuivaimen sekä aineet? Kompura kannattaa varmaan homatta uusi, eikä etsiä käytettyjä? Ilmeisesti siellä on alkuperäisenä Denson kompura (ei logoja, mutta ulkomuoto viittaisi Densoon).

    Vinkkejä, mistä etsiä uutta kompuraa ja hyvää ammattitaitoista ilmastointipajaa pk-seudulta? Finnklima Kelatiellä on ainoa, minkä tiedän. Se on vissiin ok?

    #2
    r12 ja uudella aineella on erilainen täyttöliitin. Itse aihe kiinnostaa minuakin.

    Hieman ot: vaikea on Varkaudesta löytää näin vanhaan audiin ilmastoinnin täyttäjää, tällä hetkellä on yksi pulju tiedossa ja sekin vaikuttaa kiireiseltä. Melkein 100km tuli auton mittariin kaupungissa, kun etsi pajoja. Kaikki sanovat "ei-pystytä" noin vanhalle autolle. Toisaalta, olisinhan voinut täytättää ilmastoinnin aikoja sitten viisaampana...

    Comment


      #3
      Urssissa on kanssa toi r12 kylmäaine alkuperäisesti, mutta järjästelmään on tehty jonkunlainen muokkaus. Konehuoneessa on lappu jossa lukee "retrofit r134a". Siitä en tiedä mitä järjästelmälle on tehty ja milloin, ilmeisesti saksassa. Ilmastointi täytettiin viimekesänä tutun kymämiehen kanssa ja pelaa vieläkin. Tiedän myös toisen tapauksen johonka on tehty sama muokkaus.

      Comment


        #4
        R12->R134a nippasovitteita pitäisi löytää helposti. Se ei ole ongelma.

        Comment


          #5
          Kai siihen jonkunäköinen huuhtelu on tehty, kun kylmäasentaja sanoi ettei öljyt käy keskenään. Menee puuroks tai jtn jos laittaa väärää kylmäainetta. Toi vanha r12 on suoraan sopiva kylmäaineen täyttöventtiili joka kylmämiehillä on letkuissa. Edelliseen satkuun laitettiin vaan isceon nimistä kymäainetta joka sekin toimi ja käy r12 öljyn kanssa keskenään.

          Comment


            #6
            Vanha öljy ei vaan sekoitu r134a:n kanssa eli ei sitä tarvitse sieltä viimeistä pisaraa myöten saada pois.

            Itse ostaisin kaikki uudet o-renkaat, sovitenipat, uuden kuivaimen, uuden kuristinsukan (behr/hellana, halpa, orkkis sikakallis) ja vaihtaisin ne ja eikun r134a sisään. Toimii. BTDT. Täyttömäärä luultavasti noin 10-15% alle R12 määrän.

            Isceon49 saatavuus alkaa olemaan aika heikkoa nykyään.

            Comment


              #7
              Noin se on varmaan lähdettävä etenemään. Kompuraa jo varaosasta kyselin ja tehdasuusi Denso lähtee 599e, jossa pitäisi olla mukana kytkin. Tosin tehdastilauskamaa, eli saatavuus jotain 2-3viikkoa. O-renkaat nyt ei maksa mitään, mutta kuivainta ja kuristinta päälle sekä täytöt niin tonnin pintaanhan sitä menee väkisinkin.

              Täytyy loppuviikosta käydä Finnklimalla kyselemässä vielä niiden osasaatavuutta ja imaisemassa tyhjäksi järjestelmä. Ei viitsi niitä jämiäkään turhaan päästellä ilmaan.

              Jos jotain positiivista, niin ainakin on kaikki ilmastoinnin osat hyvin esillä vaihtoa ajatellen. Se kun on vielä vähän sellainen jälkikäteen ympätty systeemi lötköissä eikä integroitu alusta lähtien suunnittelupöydällä.
              Viimeksi muokannut jasso; 18.5.2010, 23:31.

              Comment


              • #8
                Kuivaimen ja kuristimen saanet 50€ pintaan (esim. Hellan), kun oikeasta paikasta kyselee. Oliko siinä kompurassa sitten jotain vikaa, kun sitä ajattelit vaihtaa myös?

                Comment


                  #9
                  Sitten yksi vaihtoehto on etsiä käsiinsä joku auttavainen (teollisuus)kylmälaitteita korjaava hlö. Voi löytyä ihan orginaalia R12 -ainettakin, vaikka eihä niin saa tehdä....

                  Comment


                    #10
                    Oliko siinä kompurassa sitten jotain vikaa, kun sitä ajattelit vaihtaa myös?
                    Kompura kolisee, kilisee ja kihnuttaa, kun kytkee päälle. Tai nyt se ei kytkeydy, mutta viime kesänä kun vielä kytkeytyi. Tuskin se pelkkä kytkin moista tekee? En kyllä oikein tiedä miten sen kompuran voi tarkastaa. Kytkimen voisin ottaa kyllä aluksi irti ja katsoa kuinka väljä se on.

                    Voihan R12:ta jostain oikein etsimällä vielä saada, mutta saako enää ensi vuonna? Parempi siitä on päästä eroon, kun ajattelin auton kuitenkin pitää jatkossakin.

                    Comment


                      #11
                      Niis siis se kuristin maksaa behrinä tyyliin alle 5e ja merkkitiskillä sama pimpula joitain 40e.
                      Kuivaimen kanssa kannattaa olla tarkkana, voi olla tarvikkeena paljonkin orkkista kalliimpi! Sehän pidetään sitten suljettuna laatikossaan, kunnes on täytön aika ja vaihdetaan paikalleen vasta juuri ennen tyhjiöintiä.

                      Comment


                      • #12
                        R12:sta talteen imutus tulee ongelmaksi Finnklimassa ja tietääkseni muissakin ilmastointihuolloissa, mutta kysy nyt vielä.

                        Comment


                          #13
                          Ongelmien kasaantuessa mahdottomiksi täytyy sitten vain toivoa, ettei jonkin liitoksen pettäminen vahigossa päästä niitä ilmoille...

                          Comment


                          • #14
                            Veikkaan vahvasti, että liitos tulee pettämään. Mitä tuohon Finnklimaan tulee, niin nehän ei muuta tee kuin ilmastointi ja polttoainelämmitin asennuksia. Kyllä itse olen tyytyväinen ollut ja monet muut. Pienellä porukalla vaan työstävät, niin aikoja on ollut vaikea saada, ainakin asennuksiin.

                            Comment


                            • #15
                              itelle laitettiin korvaavaa ainetta liikaa järjestelmään...pussautti hämeenkadulla ylipaineet pois..vaaleaa savua..ja noissahan on se:et,jos väärää ainetta..tulee vaikka kumiputken läpi..syö reijän.

                              paikallinen iv mies laittoi varoiksi silloin enemmän tavaraa..=))

                              Comment


                                #16
                                Mitenkähän tuollaisen r12-laitteiden purku onnistuu kotikonstein. Eli tuossa projekti-vajaaveto-lötkössä on manuaali-ilmastointi, eikä se ole toiminut kuin ehkä viime vuosituhannella. Mahtaakohan sitä kylmäainetta olla vielä paljonkin järjestelmässä? Ajatuksena siis purkaa kaikki ilmastoinnin osat pois.
                                Viimeksi muokannut Härski; 19.5.2010, 23:01.

                                Comment


                                • #17
                                  avaat letkua..ni todennäköisesti ei tule mitään pihalle..eli siittä vaan.

                                  (jos on painetta..ni on kuin puolityhjässä renkaassa)

                                  kompurasta tulee hieman ohutta öljyä..ei paineella

                                  Comment


                                    #18
                                    Onkos jääkaapinkorjaajiltakin isceonit loppumassa? Ei näitä r12-vehkeitä ole kannattanut enää moneen vuoteen juuri autoilmastointeja huoltaviin firmoihin edes tarjota, suurin osa myy ei-oota ja sitäkin ylihintaan. Jos kyse on pelkästä koeponnistuksesta, tyhjennyksestä ja täytöstä niin kannattaa kysellä ennemmin kylmälaitehuoltajilta, keikkaa tekevänä tulevat käymään omassakin tallissa tarvittaessa.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Vaikka kaikki tietääkin, niin silti muistutus. Suoritetaan ulkotiloissa sitten tuo letkun löysääminen.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Isceon49 saatavuus alkaa olemaan aika heikkoa nykyään.
                                        Korvikekylmäaine HFC R-437 A (ISCEON MO49+) korvaa nykyään HFC Isceon 49 (R-413A) kylmäaineen jota ei missään nimessä saa sekoittaa edeltäjänsä kanssa keskenään!

                                        R-12 0'C abs. 3.1bar ja R-134A abs. 2.9bar, eli aikas rinnakkain menee.

                                        Käyntipaineet:
                                        Höyrystymislämpötila R-12 -10'C abs. 2.2bar ja R-134A abs. 2.0bar.
                                        Korkeapaine abs. n. 9.5-10.5 bar, R-12.
                                        Korkeapaine abs. n. 10-11 bar, R-134A.

                                        R-12 päivittäminen R-134a suositellaan kuivaimen (silikaattipallot saattaa irrota yms ), kuristimen/paisuntalaitteen, järjestelmän huuhtelun (mineraali pohjaiset öljyt pois ja PAG tilalle) ja tiivisteiden vaihdon. Lisäksi letkutkin JOS kylmäaine tunkeutuu läpi (Joissakin pysyy sisällä)...Tuo huoltoyhteiden modaus ei ole pakollista ;)

                                        Ja sitten siitä ylitäytöstä sen verran, että en suosittele lainkaan...Venttiilit yms sanoo pikaisesti POKS, jos varoa ei ole, tai varo ei laukaisekkaan.
                                        Ja nuo prosenttuaaliset täyttö ennusteet saa unohtaa, jos sitä autokohtaisesti ei tiedä! Sillä kyseisessä tapauksessa auto kannattaa täyttää mittareita seuraamalla, jolla saadaan täytös määrä kohdalleen.

                                        Öljyistä sen verran, että esim. mineraali - ja polyesteriöljy ei sekoitu keskenään jos ne vain kaataa esim. samaan purkkiin. Ne pitää sekoittaa ja tätä ei tapahdu minkään kylmälaitoksen järjestelmässä esim R-134A:lla.. :( Ja kun öljyt ei sekoitu, ne alkavat kuohuamaan ja tärkein öljy karkaa jääden järjestelmään "kellumaan/tekemään tukoksen", josta seuraa kompuran laakerien leikkautuminen..

                                        Sitten, R-134A:n tilanne..

                                        • käyttö uusissa laitoksissa ja laitteissa sallittu
                                        • käyttö kielletty uusien ajoneuvojen ilmastointilaitteissa 1.1.2011 alkaen
                                        • käyttö kielletty kaikkien ajoneuvojen ilmastointilaitteissa 1.1.2017 alkaen
                                        Viimeksi muokannut Murre; 21.5.2010, 22:39. Perustelu: Ediittiä

                                        Comment


                                        • #21
                                          Alkuperäinen kirjoittaja Murre Näytä viesti
                                          Sitten, R-134A:n tilanne..

                                          ? käyttö uusissa laitoksissa ja laitteissa sallittu
                                          ? käyttö kielletty uusien ajoneuvojen ilmastointilaitteissa 1.1.2011 alkaen
                                          ? käyttö kielletty kaikkien ajoneuvojen ilmastointilaitteissa 1.1.2017 alkaen
                                          Sen verran tuota direktiiviä piti mielenkiinnosta lukea ja ymmärsin siitä, että 1.1.2011 jälkeen tyyppihyväksyttyihin autoihin ei saa asentaa mm. R-134A pohjaista ilmastointilaiteta (edes jälkeenpäin). 1.1.2017 jälkeen ei saa asentaa mihinkään ajoneuvoon ilmastointilaitetta missä on R-134A. Poikkeuksena kaasun lisäys, jos laitteessa on vielä R134A:sta sisässä.

                                          Eikä direktiivissä suoraan R134A:sta puhuta, mutta ilmastonlämpenemisarvosta 150. R134A:ssa direktiivin mukaan arvo on 1500, eli kymmenkertainen uuteen sallittuun raja-arvoon.

                                          Comment


                                          • #22
                                            1.1.2017 jälkeen ei saa asentaa mihinkään ajoneuvoon ilmastointilaitetta missä on R-134A. Poikkeuksena kaasun lisäys, jos laitteessa on vielä R134A:sta sisässä.
                                            Tuo tarkoittanee juurikin sitä, ettei kyseistä ainetta ei saa käyttää myöskään HUOLLOSSA, johon tuo kaasun lisäys luetaan..

                                            Comment


                                              #23
                                              Eikö tuo ole juuri päinvastoin, kerran kyse on poikkeuksesta?

                                              Comment


                                              • #24
                                                Muuten ilmastointiin liittyen onkos tietoa mistä kannattais kysellä C4 ilmastoinnin "näyttöjä" tai voiko korjauttaa vanhat jotenkin? Bemareista jotkut korjaa pikselivikoja mutta taitaa olla halvin etsiä käytetty osa ei vaan netistä äkkiseltään löytynyt.. Saa tarjota!

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Alkuperäinen kirjoittaja Murre Näytä viesti
                                                  Tuo tarkoittanee juurikin sitä, ettei kyseistä ainetta ei saa käyttää myöskään HUOLLOSSA, johon tuo kaasun lisäys luetaan..

                                                  2. Air-conditioning systems fitted to vehicles type-approved on or after 1 January 2011 shall not be filled with fluorinated greenhouse gases with a global warming potential higher than 150. With effect from 1 January 2017 air conditioning systems in all vehicles shall not be filled with fluorinated greenhouse gases with a global warming potential higher than 150, with the exception of refilling of air-conditioning systems containing those gases, which have been fitted to vehicles before that date.


                                                  Mielestäni tuossa annetaan mahdollisuuden huoltaa 2017 jälkeen vanhoilla aineilla, jos aineita on ennen 2017 vuotta järjestelmään laitettu. Eri asia onko aineita silloin miten saatavilla, että onko edessä päivitys, kuten tässä R12 tapauksessa. Suomen tietäen, tuo tietysti on ehdoton ja 2017 jälkeen ei saa edes huoltaa.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Ahaa.. Enpäs ollutkaan nähnyt tuollaista direktiiviä englannin kielellä, jossa mainitaan kyseinen kohta.
                                                    Tosin Suomalaiset ohjeistukset meillä kylmäalalla on annettu Suomeksi ja hieman typistetttynä. Ilmeisesti tämä! http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/...en00120018.pdf

                                                    Taitaapi käydä samalla tavalla kuin kaikkien R-22:sta sisältävien kylmäaineiden kanssa...Että ehdoton käyttökielto hiipuu Suomessa tuolloin :( Mutta eiköhän se selviä tässä lähitulevaisuudessa, kun saadaan lisäinfoa.

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      Ehdin viimein käymään Finn-Klimalla. Koska järjestelmä ei tuntunut vuotavan, vaan oli vain vähän vajaat aineet, laitettiin sitten ihan vain korvaavalla kamalla täyttö.

                                                      Kompura kyllä rohisee yhä, mutta rohiskoon kunnes kilahtaa. Eli pitkitettiin nyt vielä tämän kesän (toivottavasti) ilmastoinnin remppaa.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Joo kyllä se tuo isceon 49 on jo tiukassa itse löysin Oulun seudulta soittojen jälkeen yhden paikan jossa sitä vielä oli pullon pohjalla.. Taitaa olla viimeinen kerta näin ollen kun tuon auton ilmastointi huolletaan saas nähdä montako vuotta tuolla täytöllä toimii.. Ihme ettei korvaavaa ainetta ole ihan sama kun bensiinin myynti lopetettais tyyliin ajakaa sähköautoilla..

                                                        Comment


                                                          #29
                                                          Finn-Klimalla kun saatavuudesta kyselin, niin sanoi maahantuojan luvanneen toimitaa sitä ainakin vielä jatkossakin.

                                                          Miten muuten vuotoaineen tutkiminen? UV-ledilamppu löytyy, mutta ilmeisesti helpottaisi katsella vielä lisäksi sopivien UV-suojalasien läpi? En vain ole saanut selville, että millaiset ne lasit oikein pitää olla ja mistä saa?

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            En ole koskaan noita vuotoaineita tutkinut, mutta muuhun tutkintaan tarvinnut UV-lamppua (ei ledi tosin, ja pitää todeta, että tieto lisää tuskaa, paikat näyttää todella likaiselta UV-valossa ;)) ja kyllä sillä ainakin kohtuu helposti UV-valoa hohtavat kohdat näkyy, kunhan on pikkuisen hämärämpi valaistus.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X