Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Typ44:n automaatti-ilmastoinnista ja vikadiagnostiikasta

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Typ44:n automaatti-ilmastoinnista ja vikadiagnostiikasta

    Autona vm.88 A100.

    Kelien lämmettyä olen koittanut testailla tuota automaatti-ilmastointia autossani. Tuntuu kuitenkin, ettei sieltä tule "riittävän" kylmää ilmaa LO-asennossa.

    Vikakoodit olen moneen kertaan lukenut löytyneiden ohjeiden mukaan ja aina antaa samoja arvoja eri kanaville.
    1-kanavalle antaa koodia 09, mutta sehän ei varsinaisesti ole vikakoodi. Tuolta 06-kanavalta löytyy koodi 255.

    http://www.audiclub.fi/audifinns/sho...7&postcount=12
    Lämmityslaitteen kennoa vaihtaessa ei sattunut minkäänlaista anturia tuossa kennon letkuissa.
    Kaikki läpät ja lämmönsäädöt yms toimii ohjekirjan mainitsemalla tavalla, eli se puoli on kunnossa.

    Kanava 17 (a/c compressor shut-off conditions)puolestaan näyttäisi ainoastaan "low pressure switch" kohtaa.
    Onko tuolla mitään vaikutusta? Voisiko olla niin yksinkertainen juttu, että on kylmäaineet haihtuneet ilmakehään?

    #2
    Näillä keleillä ei paljon vielä sitä kompuraa tarvita, kun ulkoa saa riittävän kylmää ihan jo suoraan.

    Comment


      #3
      Mitenkä tilanne on manuaali-ilmastoidussa lötkössä? Antaako se sitten kylmää näilläkin keleillä? Että tuleeko tuossa nyt sitä eroa automaatin ja manuaalin välille, eli se kompura ei pyöri tarpeettomasti?

      Comment


        #4
        No nämä vanhat automaatti-ilmastoinnit eivät ymmärrä auringon säteilystä mitään, joka on se mikä näin keväällä lämmittää. Se kun mittaa vain sisälämpötilaa lämpöanturilla.

        Sisälämpöanturin näyttämä ja kuskin auringon vuoksi tuntema lämpö eivät aina kohtaa. Ilmastointi voi hyvinkin nähdä, että kabiinissa on jo se, mitä käyttäjä pyytää eikä syötä kylmempää.

        LO:lla kait kuitenkin lyö niin kylmää kuin mahdollista. En tosin varma tästä.

        Comment


          #5
          Hieman apuja kaipailisin :)

          Varkaudessa tekivät eräässä liikkeessä täytön tänään audiini. Ihan r12:sta laittoivat sisälle. Niillä on kuulemma vanhaa varastoa ja sen saa käyttää loppuun...

          Typellä testasivat tiiveyttä 15 bariin asti ja laittoivat 1100g sisään kylmäainetta. Aineen laittoivat "high pressure service valven" kautta.
          Testasivat sitten autoa ja kyllä tuli kylmää. Nooh, sain auton iltapäivällä omaan ajoon ja kappas, eipä tulekaan lainkaan kylmää. Eli tilanne sama kuin topicin aloituksessa.

          Ilmastointilaite ei ole antanut vikakoodeja missään vaiheessa. Eilen illalla näytti samoja juttuja, mitä aikaisemmin mainitsin.
          Nyt tutkin lisää tuota systeemiä ja huomasin, että diagnostiikan mukaan kompura pyörii pätkittäin.

          Kanava 7: Kertoo kompuran olevan pätkittäin päällä.
          Kanava 17: Vaihtelee kompura päällä ja sitten "low pressure switch" välillä.
          Kanava 18: Kertoo kompuran olevan pätkittäin päällä.

          Tuota kompuran päällä oloa ei ennen näyttänyt lainkaan.


          Edit: tänään ihan sama juttu, ei toiminut ilmastointi.
          Viimeksi muokannut Härski; 21.5.2010, 17:31.

          Comment


            #6
            Nostellaas tätä.
            Kokeilin testiksi korvata tuon matalapainekytkimen hyppykaapelilla. Diagnostiikan kanavien 7 ja 17 mukaan kompura pyörii koko ajan, mutta kylmää ei tule, kun laittaa asetukseksi esim 18'c.
            Kokeilin myöskin painaa tuosta korkeapainepuolen huoltoventtiilin neulasta 4 kertaa kevyesti ja 4 kertaa kuului pihaus.

            Niin sitten; täytyykö järjestelmään laittaa kylmäaineet erikseen matala- ja korkeapainepuolelle?

            Lisää vinkkejä? http://www.audiclub.fi/audifinns/sho...d.php?t=41302& tuotakin jo lueskelin...
            Minulla on tuossa etuvetolötkössä manuaali-ilmastointi, jos sen osista jotain apuja?
            Viimeksi muokannut Härski; 13.7.2010, 22:17.

            Comment


              #7
              Jos kanavalla 17 palaa se piste, silloin magneettikytkin on kytkettynä. Kompuran keskiön pitäisi siis pyöriä. Joko magneettikytkin ei toimi tai laipan ja hihnapyörän välys kasvanut liiaksi. Tai sitten käynyt kuten minulla eli laipan kumiosa korkannut irti ja pyörii tyhjää, vaikka kytkeekin.

              Se magneettikytkin toimii hyvin yksinkertaisesti. Magneetti toimii ikään kuin kytkinpolkimen nostamisena. Hihnapyörä pyörii aina laakerilla. Kompuran akseli on puolestaan kiinni laipassa, joka on normaalisti irti hihnapyörästä. Magneetti vetää hihnapyörän ja laipan pinnat yhteen, jolloin veto tarraa kiinni aivan kuin normikytkimessäkin. Se akselin laipan kitkapinta on vulkanisoitu kumilla kiinni ja siten antaa tarvittavat millit periksi kohti hihnapyörän kitkapintaa.

              Vaikea ehkä ymmärtää sanoin.

              Kompuran magneettikytkimen, hihnapyörän ja laipan saa kyllä helposti irti. ÄLÄ vedä ulosvetäjällä hihnapyörän takaa! Pitää vetää ensin se laippa irti erikseen. On akselissa 13mm mutterilla kiinni ja siinä laipassa on 24mm tiheäkierteiset jengat ulosvetoa varten. Vesiputkista löysin itse juuri passelit jengat. Sitten vasta näet hihnapyörän sokan, jolla hihanpyörä on kiinni. Sen jälkeen näkyy magneettikytkimen sokka vielä.

              Lihavoituna tuo kielto siksi, että itse vedin juuri viikonloppuna ulsovetäjällä koko hihnapyörää irti. Lähtihan se, mutta eipä ole enää uraa, mihin laittaa hihnapyörän sokka... Lähti nimittäin murtumalla mukaan.
              Viimeksi muokannut jasso; 14.7.2010, 22:31.

              Comment


              • #8
                Minulla on siinä varaosa-autossa täydellinen automaatti-ilmastointipaketti (ei ole toiminut mun aikana kuin 5min, todnäk aineet haihtuneet...) että jos tarvitset varaosia niin löytyy.
                ps. mun setä asuu Varkaudessa, vois ehkä toimittaa osia ;)

                Comment

                Working...
                X