Vaihdatin tänään tuon vesiventtiilin, mutta kuumaa ilmaa pukkaa edelleen tuommosen 40km ajon jälkeenkin. Vaihdolla ei siis vaikutusta. Keskellä olevista venttiileistä pukkaa sitä mitä pyytääkiin ja reagoi nopeasti muutoksiin. Kuskin ja hanttarin puolelta taasen niin kuumaa kun koneesta irti lähtee. Mitähän sitä pitäisi alkaa seuraavaksi vaihtamaan? Misäs tuo läppämoottori sijaitsee ja onko minkälainen homma ite vaihtaa? Löytyykö ohjetta?
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
A6 4F ilmastointi keittää kuljettajan
Collapse
X
-
Miten toimii virrattomana?
Onko tuon vesiventtiilin toiminnasta tietoa virrattomana? Eli, kun auto on sammuksissa niin onko täysin auki, seuraako ulkolämpötilaa vai jääkö siihen asentoon, kun sammutettaessa?
Laitoin kiertovesipumpullisen letkulämppärin tuohon paluupuolelle ja alkoi mietityttämään, että rajoittaako tuo vesiventtiili virtausta auto sammuksissa ja pitääkö ruveta sitä ohjailemaan jotenkin...
Comment
-
A 6 puhaltaa vain kylmää
Tällainen vika ilmaantui A kutoseen, puhaltaa vain kylmää. Vesiventtiilin (4F) alapuolen letku lämpenee, mutta ne kaksi poislähtevää ei lämpene. Venttiili kyllä naksuu aivan kuin siellä olisi jotain eloa. Vesiventtiilin vaihto lienee ainoa vaihtoehto? Ei anna kuitenkaan vikakoodia tästä venttiilistä.
Comment
-
Täällä korjaantui putsaamalla. Olipas helppo juttu ja aikaa meni kaikkineen ehkä 30min..
https://carousel.dropbox.com/photos/cc/baMF4Ge70qfNV4h
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja Emp0ri0 Näytä viesti
Ai niin, ilmeisesti ilmastointi nesteet on vähissä joten puski tänään koko päivän tulikuumaa ilmaa, varsinkin tuulilasille tuli pelkästään tulikuumaa. Näihin aikoihin sammui myös MMI, puoli tuntia annoin jäähtyä ja silti ei tokene.
Comment
-
Ostaisitko kertoa mistä se löytyy vcds:llä? Ei ainakaan näyttänyt mitään vikakoodeja siihen liittyen yleisellä vikakoodin haulla. Eli keskeltä tulee kylmää. Tuulilasille, sivuilta ja takaa tulee kuumaa. Kun vähentää lämpötilaa niin kuumuus kasvaa ja kun laittaa kuumimmilla asteelle niin kuuman ilman tulo loppuu kokonaan ja enää ei tule mitää
Comment
-
Nyt meni kyllä aika monimutkaiseksi; saattaa olla joku muu vika kuin säätöventtiiliyksikkö.
Vcds:llä löytyy HVAC moduulista measurement values, jossa on venttiilit N175 ja N176, sekä joitain lämpötila-antureita vasemmalle, keskelle ja oikealle. Säätämällä ilmastoinnin ohjausyksiköstä eri vaihtoehtoja (lo ta hi) vasemmalle ja oikealle puolelle voi samalla tarkastella, miten nuo venttiilit ja lämpötilat käyttäytyvät.
Comment
-
Ajattelin ottaa tiistaina projektiksi just tuon vesiventtiilin puhdistuksen ja kattoa sit taas missä mennään.
Olisko kenelläkään linkkiä tuon vuotavan pissapojan korjaukseen. En oikein hallitse vielä täällä foorumilla etsimistä, pahoittelut siitä.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja miskaolin Näytä viestiNyt meni kyllä aika monimutkaiseksi; saattaa olla joku muu vika kuin säätöventtiiliyksikkö.
Vcds:llä löytyy HVAC moduulista measurement values, jossa on venttiilit N175 ja N176, sekä joitain lämpötila-antureita vasemmalle, keskelle ja oikealle. Säätämällä ilmastoinnin ohjausyksiköstä eri vaihtoehtoja (lo ta hi) vasemmalle ja oikealle puolelle voi samalla tarkastella, miten nuo venttiilit ja lämpötilat käyttäytyvät.
Comment
-
Ostin kans -05 A6 edellisviikolla ja totesin samaisen asian että osa kanavista puskee pelkästään kuumaa ilmaa vaikka ilmastointi olisi säädetty minimiin. Puhallusnopeus on ainut mikä vaihtuu.
Itse vesiventtiilin purkaminen oli melko nopea toimenpide, ehkä 15min. Putsasin osia, tosin näyttivät melko puhtailta jo valmiiks ja yhden ruuvin puuttuessa epäilen että kyseinen laitos on putsattu aiemminkin. Kun liikuttelin mäntiä edestakaisin putsaamisen jälkeen, huomasin että toinen mäntä ei liiku yhtä jouhevasti, hieman asiaa tutkittuani huomasin että männän pää joka säätää venttiiliä ottaa kiinni tähän mustaan kumiosaan ja tämän vuoksi kumi on irronnut liimauksistaan metallista. Epäilen että tämä kumin irtoaminen/repsottaminen on jumittanut toisen männistä. Nyt pikaliima kuivaa ja katsotaan kuinka homma etenee. :)
https://www.dropbox.com/s/igqjh181e2...43348.jpg?dl=0
Edit: Alkoi puskemaan kylmää ilmaa kaikki röörit kun sai kasattua venttiilit.Viimeksi muokannut Kiivi; 16.3.2016, 18:53.
Comment
-
Tänään loppui omassa kylmän tulo ja koppiin tuli vain täyskuumaa. Purin vesiventtiilin paikallaan ja putsasin kolme kertaa, aina muuttu vähän erilaiseksi toiminta. Kuitenkin saattoi yhtäkkiä jommankumman jättää täysin auki. Lopuksi otin koko paskan irti autosta, kun pumppu piti vähän outoa ääntä. Pumpusta siivet kappaleina ja palaset venttiilien välissä, joten ihan satunnaisesti teki sitten jumituksia. Putsaus ja kasaan niin eiköhän se siipi vielä kerran hajonnu hieman ja taas pari palasta väliin. Taas irti ja auki ja vetäsin penkkihiomakoneessa koko siiven sileäks. Nyt toimii. :)
Siellä on Webaston vesipumppu, mitä pyöritetään jatkuvasti, niin olkoon nyt sileällä pyörällä, jos ei talvella ongelmia tule.
Comment
-
Vesiventtiilit jää siihen asentoon missä ovat kun sammuttaa virrat, eli tässä tapauksessa lämmöt täysille ennen auton sammuttamista.
webastollisessa autossa on ylimääräinen venttiili joka on virrattomana auki, mutta napsahtaa kiinni jos ilmastointilaite herää käyntiin, jos letkulämmittimesi tarkoitus on myös lämmittää sisätilaa ( mutta tässä kyseisessä tapauksessa siis tämäkin venttiili auki)
Lähde: Laakkosen huollon mekaanikko ( sähköpuolen erikoisasiantuntija)
Comment
-
Ei pidä paikkaansa. Venttiilit ovat virrattomana auki, koska ne jousivoimalla avataan. Niitä ei voi jättää toiseen asentoon, koska silloin tarvitaan sähköä ja akku kuluu. Sähköpuolen erikoismies ei nyt tiedä mistä puhuu.
Webastollisen auton lisäventtiili ohjaa kierron joko _pelkästään_ kennolle tai kennolle _ja_ moottorille riippuen siitä, mikä veden lämpötila on. Jos tuo venttiili on asennettu ja koodattu käyttöön, Webasto lämmittää vain sisätiloja ja kun veden lämpötila nousee riittävästi (olikohan 70 astetta raja), ohjataan lämmintä myös moottoriin. Näitä venttiilejä on koodattu pois käytöstä, että moottorikin lämpeäisi heti alussa. Joten voisi olettaa, että virrattomana tämä venttiili ohjaa vettä moottorillekin, koska se niin tekee silloin, kun ko. venttiili on koodattu pois käytöstä.
Comment
Comment