Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A6 4F ilmastointi keittää kuljettajan

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • #61
    Vaihdatin tänään tuon vesiventtiilin, mutta kuumaa ilmaa pukkaa edelleen tuommosen 40km ajon jälkeenkin. Vaihdolla ei siis vaikutusta. Keskellä olevista venttiileistä pukkaa sitä mitä pyytääkiin ja reagoi nopeasti muutoksiin. Kuskin ja hanttarin puolelta taasen niin kuumaa kun koneesta irti lähtee. Mitähän sitä pitäisi alkaa seuraavaksi vaihtamaan? Misäs tuo läppämoottori sijaitsee ja onko minkälainen homma ite vaihtaa? Löytyykö ohjetta?

    Comment


      #62
      Miten toimii virrattomana?

      Onko tuon vesiventtiilin toiminnasta tietoa virrattomana? Eli, kun auto on sammuksissa niin onko täysin auki, seuraako ulkolämpötilaa vai jääkö siihen asentoon, kun sammutettaessa?

      Laitoin kiertovesipumpullisen letkulämppärin tuohon paluupuolelle ja alkoi mietityttämään, että rajoittaako tuo vesiventtiili virtausta auto sammuksissa ja pitääkö ruveta sitä ohjailemaan jotenkin...

      Comment


        #63
        Täysin auki virrattomana.

        Comment


        • #64
          A 6 puhaltaa vain kylmää

          Tällainen vika ilmaantui A kutoseen, puhaltaa vain kylmää. Vesiventtiilin (4F) alapuolen letku lämpenee, mutta ne kaksi poislähtevää ei lämpene. Venttiili kyllä naksuu aivan kuin siellä olisi jotain eloa. Vesiventtiilin vaihto lienee ainoa vaihtoehto? Ei anna kuitenkaan vikakoodia tästä venttiilistä.

          Comment


            #65
            Kyseinen venttiili ei anna mitään vikakoodeja (tyhmä laite). Hätätapauksessa tuon avaa ja puhdistaa. toimii hetken. Uutta osaa tilalle.

            Comment


              #66
              Mulla on varastos yks ylimääränen. Ostin vanhaan autoon, mutta vika selvis muualta, joten jäi käyttämättä. -06 purku-autosta jolla oli ajettu 136tKm. Kerkesin avata ja puhdistaa (oli siisti sisältä), mutta en käyttänyt sitä kiinni autossa. Pitäs toimia. Saa ostaa :)

              Comment


                #67
                Mulla toiminut puhdistuksen jälkeen jo vuoden, joten kannatta kokeilla sitä ensin.

                Comment


                • #68
                  Täällä korjaantui putsaamalla. Olipas helppo juttu ja aikaa meni kaikkineen ehkä 30min..

                  https://carousel.dropbox.com/photos/cc/baMF4Ge70qfNV4h

                  Comment


                  • #69
                    Hienoa Juho!
                    Itsellä sama edessä.
                    Onko jotain erikoista tuossa purussa?
                    Pompsahtaako sieltä avatessa jotain tms...

                    Comment


                    • #70
                      Ei ole mitään erikoista. Osat paljastuu nuo 6 ruuvia avaamalla ja menee takaisin kasaan yhtä helposti. Itse putsasin kynnellä, rätillä ja jarrukliinerillä. Vähän semmoista pientä samentumaa jäi noihin "mäntiin" näkyviin, mutta tuskin vaikuttaa toimintaan..

                      Comment


                      • #71
                        Korjaantuiko vika?

                        Comment


                        • #72
                          Ei ainakaan ole sen jälkeen ilmaantunut :) Uskon kyllä, että vika on juuri niin yksinkertainen, että yhteen kohtaan kerääntynyt lika saa männän jumittumaan. Osahan on niin yksinkertainen ettei siinä montaa vikapaikkaa edes ole...

                          Comment


                            #73
                            Hyvin toimii puhdistuksen jälkeen. Tulikin enää pelkkää haaleaa tai kuumaa sivu suuttimista. Hellästi kannattaa kiristää, viimeinen ruuvi meni poikki vaikka en ehtinyt edes kunnolla kiristää. Onneksi siitäkin selvittiin.

                            Comment


                              #74
                              Uusi venttiili ebaystä noin 250€ luokkaa.
                              Itselleni hommasin uuden. En jaksanut vanhan kanssa alkaa värkkäämään.

                              Comment


                              • #75
                                Alkuperäinen kirjoittaja Emp0ri0 Näytä viesti


                                Ai niin, ilmeisesti ilmastointi nesteet on vähissä joten puski tänään koko päivän tulikuumaa ilmaa, varsinkin tuulilasille tuli pelkästään tulikuumaa. Näihin aikoihin sammui myös MMI, puoli tuntia annoin jäähtyä ja silti ei tokene.
                                Jos jäähdytinneste on vähissä, se ei mahdollisesti kierrä kennolle asti, jolloin tulisi vain kylmää ilmaa. Jos tulee vain kuumaa, syynä voi olla säätöventtiiliyksikkö, joka ei sulje lämmönsäätöventtiileitä kiinni.

                                Comment


                                • #76
                                  Mikä on säätöventtiili yksikkö? Mistä niitä saa? Onko paha vaihtaa itse?
                                  Viimeksi muokannut okkim; 13.2.2016, 19:55. Perustelu: Poistettu tarpeeton lainaus.

                                  Comment


                                  • #77
                                    Yksikössä on jäähdytysnesteen kiertopumppu sekä venttiilit, jotka säätää oikealle ja vasemmalle tulevien lämpöjen määrää. VCDS:llä voi testata, toimiiko se.

                                    Comment


                                    • #78
                                      Ostaisitko kertoa mistä se löytyy vcds:llä? Ei ainakaan näyttänyt mitään vikakoodeja siihen liittyen yleisellä vikakoodin haulla. Eli keskeltä tulee kylmää. Tuulilasille, sivuilta ja takaa tulee kuumaa. Kun vähentää lämpötilaa niin kuumuus kasvaa ja kun laittaa kuumimmilla asteelle niin kuuman ilman tulo loppuu kokonaan ja enää ei tule mitää

                                      Comment


                                      • #79
                                        Nyt meni kyllä aika monimutkaiseksi; saattaa olla joku muu vika kuin säätöventtiiliyksikkö.

                                        Vcds:llä löytyy HVAC moduulista measurement values, jossa on venttiilit N175 ja N176, sekä joitain lämpötila-antureita vasemmalle, keskelle ja oikealle. Säätämällä ilmastoinnin ohjausyksiköstä eri vaihtoehtoja (lo ta hi) vasemmalle ja oikealle puolelle voi samalla tarkastella, miten nuo venttiilit ja lämpötilat käyttäytyvät.

                                        Comment


                                        • #80
                                          Kuumalle taas villi arvaus.
                                          Vesiventtiili sekoilee...

                                          Comment


                                          • #81
                                            Ajattelin ottaa tiistaina projektiksi just tuon vesiventtiilin puhdistuksen ja kattoa sit taas missä mennään.

                                            Olisko kenelläkään linkkiä tuon vuotavan pissapojan korjaukseen. En oikein hallitse vielä täällä foorumilla etsimistä, pahoittelut siitä.
                                            Viimeksi muokannut okkim; 14.2.2016, 22:56. Perustelu: Poistettu tarpeeton lainaus.

                                            Comment


                                            • #82
                                              Alkuperäinen kirjoittaja miskaolin Näytä viesti
                                              Nyt meni kyllä aika monimutkaiseksi; saattaa olla joku muu vika kuin säätöventtiiliyksikkö.

                                              Vcds:llä löytyy HVAC moduulista measurement values, jossa on venttiilit N175 ja N176, sekä joitain lämpötila-antureita vasemmalle, keskelle ja oikealle. Säätämällä ilmastoinnin ohjausyksiköstä eri vaihtoehtoja (lo ta hi) vasemmalle ja oikealle puolelle voi samalla tarkastella, miten nuo venttiilit ja lämpötilat käyttäytyvät.
                                              Vesiventtiilit puhdistettu ja nyt tulee sivuilta myös kylmää ilmaa, uusi ongelma on nyt se, että sivuilta tulee vaan lehmän hönkäsyn verran ilmaa. Kuuma tai kylmää, ihan miten itse lämpötilat laitan, mutta siis aivan liian laimealla voimalla. Näin -3 asteen pakkasella riittää hyvin mutta ei tuolla -30 lämmitetä ihan hetkeen. Mikä voisi olla ongelma? Keskeltä viileää puhaltaa hyvällä voimalla.

                                              Comment


                                              • #83
                                                Ostin kans -05 A6 edellisviikolla ja totesin samaisen asian että osa kanavista puskee pelkästään kuumaa ilmaa vaikka ilmastointi olisi säädetty minimiin. Puhallusnopeus on ainut mikä vaihtuu.

                                                Itse vesiventtiilin purkaminen oli melko nopea toimenpide, ehkä 15min. Putsasin osia, tosin näyttivät melko puhtailta jo valmiiks ja yhden ruuvin puuttuessa epäilen että kyseinen laitos on putsattu aiemminkin. Kun liikuttelin mäntiä edestakaisin putsaamisen jälkeen, huomasin että toinen mäntä ei liiku yhtä jouhevasti, hieman asiaa tutkittuani huomasin että männän pää joka säätää venttiiliä ottaa kiinni tähän mustaan kumiosaan ja tämän vuoksi kumi on irronnut liimauksistaan metallista. Epäilen että tämä kumin irtoaminen/repsottaminen on jumittanut toisen männistä. Nyt pikaliima kuivaa ja katsotaan kuinka homma etenee. :)

                                                https://www.dropbox.com/s/igqjh181e2...43348.jpg?dl=0


                                                Edit: Alkoi puskemaan kylmää ilmaa kaikki röörit kun sai kasattua venttiilit.
                                                Viimeksi muokannut Kiivi; 16.3.2016, 18:53.

                                                Comment


                                                  #84
                                                  Tänään loppui omassa kylmän tulo ja koppiin tuli vain täyskuumaa. Purin vesiventtiilin paikallaan ja putsasin kolme kertaa, aina muuttu vähän erilaiseksi toiminta. Kuitenkin saattoi yhtäkkiä jommankumman jättää täysin auki. Lopuksi otin koko paskan irti autosta, kun pumppu piti vähän outoa ääntä. Pumpusta siivet kappaleina ja palaset venttiilien välissä, joten ihan satunnaisesti teki sitten jumituksia. Putsaus ja kasaan niin eiköhän se siipi vielä kerran hajonnu hieman ja taas pari palasta väliin. Taas irti ja auki ja vetäsin penkkihiomakoneessa koko siiven sileäks. Nyt toimii. :)

                                                  Siellä on Webaston vesipumppu, mitä pyöritetään jatkuvasti, niin olkoon nyt sileällä pyörällä, jos ei talvella ongelmia tule.

                                                  Comment


                                                  • #85
                                                    Vesiventtiilit jää siihen asentoon missä ovat kun sammuttaa virrat, eli tässä tapauksessa lämmöt täysille ennen auton sammuttamista.

                                                    webastollisessa autossa on ylimääräinen venttiili joka on virrattomana auki, mutta napsahtaa kiinni jos ilmastointilaite herää käyntiin, jos letkulämmittimesi tarkoitus on myös lämmittää sisätilaa ( mutta tässä kyseisessä tapauksessa siis tämäkin venttiili auki)

                                                    Lähde: Laakkosen huollon mekaanikko ( sähköpuolen erikoisasiantuntija)

                                                    Comment


                                                      #86
                                                      Ei pidä paikkaansa. Venttiilit ovat virrattomana auki, koska ne jousivoimalla avataan. Niitä ei voi jättää toiseen asentoon, koska silloin tarvitaan sähköä ja akku kuluu. Sähköpuolen erikoismies ei nyt tiedä mistä puhuu.

                                                      Webastollisen auton lisäventtiili ohjaa kierron joko _pelkästään_ kennolle tai kennolle _ja_ moottorille riippuen siitä, mikä veden lämpötila on. Jos tuo venttiili on asennettu ja koodattu käyttöön, Webasto lämmittää vain sisätiloja ja kun veden lämpötila nousee riittävästi (olikohan 70 astetta raja), ohjataan lämmintä myös moottoriin. Näitä venttiilejä on koodattu pois käytöstä, että moottorikin lämpeäisi heti alussa. Joten voisi olettaa, että virrattomana tämä venttiili ohjaa vettä moottorillekin, koska se niin tekee silloin, kun ko. venttiili on koodattu pois käytöstä.

                                                      Comment


                                                        #87
                                                        Tuossa yhteen autoon on vaihdettu pariin otteesen tuo vesiventtiili ja ihan heti vaihdon jälkeenkin se pukkaa toiselta puolen vain kuumaa. Säätö ei vaikuta mitään.
                                                        Jännite tulee molemmille puolin ja säätyy kun nupikkaa kääntää.

                                                        Mielenkiintoinen mysteeri.

                                                        Comment


                                                          #88
                                                          Jännite tulee jatkuvasti ja venttiiliä ohjataan miinuspuolelta melkoisen rauhallisella taajuudella.

                                                          Comment


                                                          • #89
                                                            Itse avasin ja puhdistin vesiventtiilin emännän autosta, operaatiosta n. 2kk ja on toiminut moitteeta sen jälkeen. Oli hyvinkin yksinkertainen tehdä. Oireena oli , että puhalsi kuumaa tuulilasille sekä toisenpuolen suuttimista.

                                                            Comment


                                                            • #90
                                                              Sama ongelma kuin Simonitzilla ja putsasin itsekkin noin vuosi sitten kyseiset venttiilit. Tähän mennessä toiminut ilman ongelmia.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X