Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audi 90:sen virtalukon toiminta.

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Audi 90:sen virtalukon toiminta.

    Asentelin tuossa uuden radion autoon. Vanhaa soitinta ei oltu kytketty virtalukolle, vaan piti laittaa päälle ja pois manuaalisesti. Löysin kuitenkin piuhojen kätköistä mustan paksun johdon, johon tuli 12v jännite virran ollessa päällä ja katkesi kun virrat käänsi pois. Soitin lähtee hienosti käyntiin kun virrat kääntää päälle, mutta kun moottori on käynnissä ja sammutan sen, virtalukko menee suoraan pois-asentoon, eikä jää tuohon "virrat päällä" tilaan. Tämä on ärsyttävää, jos haluaisi kuunnella radiota moottorin sammuttamisen jälkeen. Nyt pitää siis kääntää virrat päälle uudestaan.. Kuuluuko virtalukon siis toimia näin?

    #2
    Eipä näissä vanhoissa ole muuta kuin kolme asentoa: kaikki pois, virrat päällä, starttaus. Startin jälkeen avain palaa aina "virrat päällä" -asentoon, josta pääsee siis vain "kaikki pois" -asentoon. Eli jos haluaa moottorin sammuttaa, pitää aina käyttää kaikki virrat pois.

    Periaatteessa siellä virtalukon pohjassa on vielä olemassa se valohälyn kontakti (mikä lie oikealta nimeltään), joka kytkeytyy vasta avain pois otettaessa / laitettaessa. Kikkakolmosilla erikoismies voisi siitä rakennella herätteen sopivilla releillä.
    Viimeksi muokannut jasso; 12.4.2010, 20:29.

    Comment


    • #3
      Ok. Eli toisinsanoen "unohda koko juttu" :)

      Comment


        #4
        Ehei, vaan kolvi kuumaksi :)


        lisäys:
        Nastaan 86s (tai pelkkä S) yhdistyy akun +12V, kun avain työnnetään virtalukkoon. Kannattaa tarkastaa toimiiko valosummeri nätisti, sillä se käyttää juuri tuota. On nimittäin aika herkkä kulumalle ja virtalukon pohjan kunnolle tuon nastan kunnollinen kytkeytyminen. Toimii ok, jos summeri lakkaa kun avainta vähän kääntää ja summeri huutaa vasta, kun avaimen ottaa virtojen päällä käyttämisen jälkeen vasta kokonaan pois.

        Siitä voi oikeastaan ottaa suoraan sen radio herätteen, koska se vie niin vähän virtaa. Jos laittaa muuta laitetta myös siihen, niin laittaisin jo releen väliin. Säästää virtalukon pohjaa.

        Sen nastan 86s tunnistaa parhaiten näkemättä itse virtalukon merkintöjä siitä, että siihen menee kaikista ohuin johto ja itse lattaliitin on huomattavasti muita pienempi. Lötkössä se oli punainen ohut piuha, 90:n väristä en osaa sanoa. Valosummerille se menee kuitenkin, joten sen takaa se löytyy myös.
        Viimeksi muokannut jasso; 12.4.2010, 20:59.

        Comment


          #5
          Olisiko noista apua? http://www.audiclub.fi/audifinns/sho...8&postcount=13

          http://www.audiclub.fi/audifinns/sho...adion+her%E4te

          Comment


            #6
            Samasta kyse noissa Härskin linkeissä.

            Otat ratin alta muovin pois ja paikallistat reletaulusta mikä niistä releistä tekee valosummerin äänen. Sen takaa sitten katselemaan mitä piuhoja tulee. Jos tulee ohut punainen, niin se on varmasti se oikea piuha, mutta kannattaa mittarilla vielä tarkistaa. Tai no periaatteessa releessäkin pitäisi olla merkittynä nasta 86s tai pelkkä S.

            ETKAn mukaan rele on 443951307B ja paikassa 2. Helpompi taitaa silti olla äänen mukaan suunnistaa :)
            Viimeksi muokannut jasso; 12.4.2010, 21:01.

            Comment


            • #7
              OK. Kiitokset! Onpahan taas puuhaa viikonlopuksi :)

              Comment


                #8
                Kävin huvikseni tutkimassa relettä.

                Rele on siis numero 443 951 307. Normimatala rele, jossa kyljessä aukko. Neljä nastaa: R, 58, 85, 86.

                Punainen ohut johto, joka on siis se virtalukon S-contact mitä kaivataan, tulee nastaan 86, relekannassa nastapaikka 8. Pitäisi olla sama kytkentä kaikissa, missä tuo rele on.

                Nuo muut nastat ovat minusta DIN-standardia mukaillen:

                R = vilkku oikealle
                58 = parkit
                85 = maa kuljettajan ovikytkimen kautta
                86 = virtalukon S-contact (tai 86s)

                Nuo ne myös varmaan ovat oikeastikin, sillä kaikki nuo ovat juuri ne, mitkä saavat aikaan summerin soimisen. Vilkku oikealle tulee siitä, että kuuluisi sytyttää vasemman kulman parkit vilkku tien laitaan käännettynä, mikäli ei Suomeen tuotaessa ole puukoteltu johtosarjaa.


                Kun saat tuon kytkennän Chocoeye tehtyä, niin varmista tänne paikkansapitävyys myös 90:ssä. Voisin laittaa lyhykäisen FAQin tästä.
                Attached Files

                Comment


                  #9
                  Nykyiseen lötköön tuli otettua heräte (oiskohan ollut) penkinlämmittimen napin taustavalon karvasta.
                  Niiden nappien taustavalot kun palavat virtojen ollessa päällä.

                  Comment


                  • #10
                    Tuolta löytyy kytkentäkaavioita:http://www.autolib.diakom.ru/CARS2/
                    Valitse Audi ja valitse vasemmalta ylhäältä(lukee jotain) , sitten valitse Mitchell On Demand

                    Comment


                      #11
                      Nykyiseen lötköön tuli otettua heräte (oiskohan ollut) penkinlämmittimen napin taustavalon karvasta.
                      Niiden nappien taustavalot kun palavat virtojen ollessa päällä.
                      Mutta silloin toimii vain virtalukon "virrat päällä" -asennossa eli aina kun sammutat moottorin, radio sammuu myös kunnes taas käännät virrat päälle. Ja sitä juuri ei haluttu.

                      Comment


                        #12
                        Tiedän kyllä :) Tuo ko. ominaisuus ei minua ole haitannut.

                        Jos tässä tekemisen puute iskee, niin sittenhän tuo on helppo askarrella vielä fiksummaksi.

                        Comment


                        • #13
                          Niin, mitenkäs jos tuonne herätteen päähän tulee kilowatin verran vahvistinta?
                          Minkälaista relettä pitäisi laittaa ja mihin väliin?

                          Comment


                            #14
                            No siis vahvistimen herätehän ei paljoa virtaa ota, koska on nimenomaan suunniteltu vain herätteeksi. Missään nimessähän herätteestä ei tule ottaa varsinaista käyttöjännitettä.

                            Vahvarin ja radion herätteen voi varmaan ottaa ihan suoraakin, eihän niiden ainakaan kuuluisi viedä juuri mitään. Jos vielä jotain muuta laittaa perään, niin sitten ehkä jo hyvä laittaa rele niin ei ole enää niin väliä mitä laittaa perään.

                            Ihan normaalisti vain suoraan akulta tuleva virta ja rele väliin, jota ohjaat sitten tuolla herätepiuhalla. Otat vaikka radion virtapiuhasta releelle käyttövirran, niin on sitten radion orkkisulakkeen takana.
                            Viimeksi muokannut jasso; 13.4.2010, 18:10.

                            Comment


                              #15
                              Kannattaa se vahvistimen heräte ottaa soittimelta, niin on sitten vahvistin ja soitin samaan aikaan päällä.

                              Vahvistimellahan on sitten oma sulake virtakaapelissa lähellä akkua.

                              Comment

                              Working...
                              X