Voiko A4 B8 mallin Audiin asentaa vetokoukun itse? Johtosarjan asennus lähinnä epäilyttää? Ohjelmointi joka tapauksessa suoritettava liikkeessä.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Vetokoukun asennus, A4 B8
Collapse
X
-
-
Lainataan aihetta:
Olisiko jollain foorumilaisella mahdollisuus tutkia B8:n sähkökuvia alkuperäisen vetokoukun sähkösarjan kaapeleiden kytkennöistä?
Ebayssa on tarjolla kolariautoista purettuja koukkuja, joissa tulee mukana kaikki muu tarvittava paitsi johtimet (liittimineen). Tällaisen alkuperäisen sarjan hinnat ovat noin 300€ kun varaosatiskillä pelkän sähkösarjan hinta on n. 400€.
Todennäköisesti kytkennässä tarvittaisiin kaksi kaapelisarjaa: yksi auton ja vetokoukun boksin välille ja toinen pistorasian ja boksin välille.
Asennus näyttäisi olevan aika yksinkertainen operaatio.
Comment
-
Nyt on kyse profiilin B7 Avantista. Aloitin vetokoukun asennuksen tänä iltana, mutta homma tyssäsi työkalun puutteeseen.
Muistaako joku, tai osaako joku sanoa, minkä kokoisilla tähtikantaisilla pulteilla kolaripalkki on kiinni? Siis pultit, jotka ovat sisäpuolella takatilan lattiassa, kaksi hopeanväristä (sinkittyä ?) kummallakin laidalla.
Torstaina pitää lähteä ostamaan sopiva avain, joka olisi tietysti paljon helpompi ostaa kun oikea koko olisi tiedossa etukäteen.
EDIT: 12 mm XZN-tähtipääViimeksi muokannut Archie; 16.2.2012, 19:00.
Comment
-
Mites ne johdot jaegerin boksilta? muistelisin omista asennuksista: pari virtoihin sulakerasiaan, väylään yks kumpaankin, maa ja sitten oli vielä joku oisko ollut jarruvalo?
Itse sain paikallisesta varaosa liikkestä ohjeet asennukseen (mut eipä taida enää olla tallessa) ja koukku johtoineen purkaamolta puoleen uuden hinnasta.
Comment
-
Mulla on 2010 B8 ja vetokoukku tarttis laittaa.
Westfaliaa olen kovasti ajatellut. Flataudin ohjetta kovasti plarannu ja bongasin tuon edellisen kirjoittajan tarkoittaman koukkukaupan Saksasta. http://www.bertelshofer.com
Kysymys kuuluu että mistä tiedän onko autossa "vetokoukkuvalmius"? Westfalian sivuilla ainakin mainitaan eri sähkösarjat jos on tai ei ole koukkuvalmiutta. Auton PR-koodeista löytyy 1D0 "Without trailer hitch". Jossain netissä höpistiin että kaikissa Suomi-autoissa on tuo valmius, mutta tämä on tuotu Saksasta.
- Likes 1
Comment
-
Vetokoukun sähkösarjaongelmia A4 B8
Itse Westfalian vetokoukku on asentunut ongelmitta, mutta Jaegerin 7-napainen sähkösarja tuottaa ongelmia profiilin A4:n (B8/8K8, vm. 2012) kanssa.
Diagnostiikka herjaa virrat päälle laitettaessa "check towing bar", vetokoukun kuva ja "stabilisation programme fault! see owner's manual". Ja mittaritaulussa pysyvä ESP:n vikamerkkivalo. Peräkärryn valot toimivat niinkuin pitääkin. Herjat häviävät jos sähkösarjan sulakkeen ottaa pois paikaltaan.
Sähkösarja asennettu Pörhöllä. Heidän diagnostiikkaläppärinsä herjasi "J345. Perävaunun tunnistuksen ohjainlaite, ei signaalia/tiedonsiirto satunnainen" ja "ODS8003E. Infrastruktuuri ajoneuvo (EcuCom). Ohjauslaitteen operointi ohjausosoitteella 0x69 oli virheellinen. Vikailmoitus: toiminto ei käytettävissä (NRC$31)"
Ja ettei olis liian helppoa: aluksi peruutustutka kytkeytyi pois päältä kun peräkärry oli paikoillaan. Samaan aikaan joku ohjauspyörän sisällä oleva kaapeli oli rikki, minkä takia kaikki ohjauspyörän toiminnot, airbag mukaanlukien, olivat pimeitä. Ja airbagin punainen merkkivalo paloi (ei enää). Pörhö vaihtoi kaapelin viime viikolla. Toimenpiteen jälkeen peruutustutka ei enää kytkeydykään pois päältä kun peräkärry sähköineen on liitettynä! Palautuiko siis kenties jo kertaalleen konfattu A4:n peräkärryasetus ns. tehdasimageksi (= ei peräkärryä)?
Tulisko kenelläkään mieleen missä vika: eikö sähkösarjan asennus ja ECU:n konfaus ole onnistunut Pörhöllä vai eikö sähkösarja yksinkertaisesti vain ole sopiva vuosimallin 2012 A4:een, siis 8K8-malliin? (sikäli kun se poikkeaa aikaisemmista B8:n vuosimalleista, 8K5:sta?) Audi ei muuten enää myy Jaegerin sähkösarjaa tämän ikäiseen A4:een, tilalla on Audin oma sähkösarja.
Olis ihan kiva jos joku pystyisi antamaan vinkkiä asiassa, kynnenaluset alkaa jo olla aika tikkusia kun päätä on joutunut raapimaan. Saksan kielen taitokin on ollut koetuksella, kun olen mailannut asiasta sekä myyjälle Kfzpointille ja Jaegerilla, heiltä ei juuri apuja ole herunut. Onneksi on kuukkelin kääntäjä. Olen koettanut kysellä niiltä, voisiko johtua siitä ettei sovi tähän vuosimalliin, eivät ole ottaneet kantaa asiaan.
Comment
-
Toimiko koukku ylipäätään ikinä oikein vai vain parkkitutkan osalta?
On hyvin todennäköistä, että jos autoa on käytetty Pörhöllä johdon vaihdossa (=rahastushoidossa), on testeri ajanut autoon tehtaan ohjelman, joka ei tietenkään tunnista jälkiasennettuja osia ja niihin jälkeenpäin tehtyjä koodauksia.
Suosittelen katsomaan jäsen-osiosta Oulussa vaikuttavat VCDS:n / VAG-COM:n omistajat ja kääntymään heidän puoleensa. B8 on siitä hyvä koodattava, että kaikki lisättävät ohjainlaitteet voi ruksia suoraan väylään, jonka jälkeen auto tajuaa niiden olemassa olon.
Comment
-
Aluksi koukku toimi ihan oikein eli peruutustutka meni pois päältä kun peräkärryn tökkelin laitto paikoilleen (paitsi herja "check towing bar" joka kerta käynnistettäessä). Kaikki peräkärryn valot ovat aina toimineet ok.
Yksi asia jäi kertomatta: oletusarvona (kuulemma, näin Pörhön asentaja kertoi) B8:ssa on Audin oma sähköisesti kääntyvä koukku. Asentaja yritti päästä muuttamaan sähköistä koukkua kiinteäksi, mutta VAG:n diagnostiikka ei pääse käsiksi J345-moduuliin (eli Jaegerin boksiin?) ja siitä johtuu J345-alkuinen virheilmoitus. Tätä sähkökoukku/kiinteä koukku-asetusta myös saksalainen myyjä epäili ongelman syyksi.
Niin se ohjauspyörän johdon vaihto meni onneksi takuuseen... Mutta hävisikö samalla jo kertaalleen tehty ja osittain onnistunut vetokoukun asennus?!
Comment
-
Onko autoon lisätty "tow bar attached" rasti ruutuun ABS ohjainlaitteen long codingissa ja keskuselektroniikan varusteluetteloon? Aiemmin tälläviikolla kytkin -10 a4 vetokoukun ja sähköt (jaeger boxi), joka alkoi polttamaan ESP valoa. Valo sammui kun lisäsi tuo towbar ruksin long coding:iin long coding helperissä.
Tämä kaikki siis tapahtui tuolla VCDS ihmeellä.Viimeksi muokannut Mehtala; 2.8.2013, 00:37.
Comment
-
Vieras
Pörhöllä on olemassa ihan SVM- koodi jos koukku on asennettu jälkikäteen. Sen kun lyö vassiin niin menee tieto tehtaalle asti koukusta. Näin jatkossa ei enää koodaus katoa jos lyö tehtaan piuhaan auton. Ja samalla toki koodautuu myös auto oikein.
Edit: eikä ole sidonnainen siihen, onko tehtaan sähkösarja vai tarvike.
Comment
-
Lainataan hieman topiccia, A4 B8 2011 2.0tfsi quattro.
Mistä/mitä kaikkea pitää koodata vcds:llä sähkösarjan asennuksen yhteydessä? Kyseessä Thulen 7-napainen ja näyttäisi olevan jaeger:in ohjainlaite. Autossa on tehtaalta vetokoukku valmius, eli löytyy punainen liitin takakontista.Viimeksi muokannut toma-; 17.12.2014, 21:30.
Comment
-
2009 B8 koukku asennettu, mutta koodaus kesken. Tarvisisin ohjeita ABS-modulin koodaukseen. VCDS ei anna vinkkiä access codesta. Pyytää kahta numerosarjaa. Löytyiskö vinkkiä?
Address 03: ABS Brakes (J104) Labels: 8K0-907-379.clb
Part No SW: 8K0 907 379 AG HW: 8K0 907 379 AG
Component: ESP8 front H04 0240
Revision: -------- Serial number: --------------
Coding: 164500
Shop #: WSC 06325 000 00000
VCID: 7EF80692E97716EEE91-802B
Comment
-
Jaegerista sanotaan näin:
""After installing and enabling the electrical kit, the following entry may show up in the fault memory:
J345 control unit for trailer detection - no communication - intermittent
Explanation:
Communication between the trailer detection control unit (CFC module) and the vehicle's power supply control unit is immediately interrupted when the signal "ignition (teminal 15) off" is issued. That way the vehicle's energy management system is not unnecessarily strained ""
Jaegerin boksiin ei saa yhteyttä vissiinkään lainkaan mut toimii vaik rutiseeki viasta
Ja lisää muualta:
Sensijaan tuon Jaegerin kovil-huoltotiedotteen (11.2.2008) mukaan kun mittasin boksin jännitteitä, niin 2 ja 4 navat olivat ok, ilmoitettu 12-13v, löytyi eli 12,4V molemmista, mutta CanBus navat tuottivat yllätyksen: napa 13 eli CanBus low (piti olla n. 2,5V) olikin 11,7V ja napa 14 eli CanBus high (piti olla n. 5V) olikin 0,4V...
Ja buuttasin seuraavaksi boksin pariin kertaan irroittamalla sen ja pitämällä välissä autoa 1/2h ovet kiinni ton huoltotiedotteen mukaan (ei käsitystä noista sulakkeista mistä ohjeessa puhutaan, niin tuumailin boksin irroituksen vastaavan samaa) mutta eipä ollut vaikutusta...
(En kyllä yhtään ihmettele, jos jotain vikoja tulee, jos (ilmeisesti signaalilinja?) CanBus low työntää lähes 12V kohteeseen joka luulee saavansa 2,5V...
Jos nyt siis jollekulle muulle tulee samaa vikaa:
Soitin Kovilin edustajalle huoltotiedotteen numeroon, ja sain kuulla että boksi on vainaa jos noin käyttäytyy
Comment
-
Hoplaa. Kyseessä b8,5. Tehtaalta koukkuvalmius, westfalian irtokoukku laitettuna ja audin oem ohjainlaite. Muuten toimii kärrissäkin valot jne. mutta vaikka kärri ei oo lähelläkään auto valittaa kumpaakin kärrin vilkkua ja peruutustutka näyttää että kärri olisi koko ajan kiinni. Vikakoodi 03621 Socket for trailer connection 011 Open circuit. Nollauksella hyppää heti takaisin, muita koodeja ei ole missään.
Comment
-
Mielenkiinnosta B8:ia kohtaan googlailin ja löysin tällaiset ohjeet, eli mikäli mukana tullut purkki vaan tukee näitä koodauksia, niin nämä koodailee oikeastaan kuka vaan VCDS:n omaava audiveli. Vaikka minä täällä Siuntiossa.
[01 - Engine]
[Coding - 07]->[Long Coding Helper]->Byte 4, Bits 0-3 Changed from 0011 to 0100
[01 - Engine]
[Coding - 07]->[Long Coding Helper]->Byte 5, Bit 4 Changed from 0 to 1
(via check box "Trailer Installed" in VCDS)
[03 - ABS Brakes][Security Access - 16] (Enter code presented by program)
[Coding - 07]->[Long Coding Helper]->Byte 1, Bit 7 Changed from 0 to 1
(via check box "Trailer Hitch Installed" in VCDS)
[09 - Central Elec]
[Coding - 07]->[Long Coding Helper]->Byte 18, Bit 5 Changed from 0 to 1
(via check box "Trailer Hitch Installed" in VCDS)
[10 - Park / Steer Assist]
[Coding - 07]->[Long Coding Helper]->Byte 0, Bits 0-3 Changed from 0000 to 0001 [Trailer Hitch Not Installed to Trailer Hitch Installed (Manually Removable) via pull-down list in VCDS]
[5F - Information Elec]
[Coding - 07]->[Long Coding Helper]->Byte 10, Bit 5 Changed from 0 to 1
[19 - CAN Gateway]->[Installation List]->Tick 69 - Trailer
Comment
-
Ei noissa koodauksissa näyttänyt mitään sellaista olevan, etten niitä testaisi. Ainahan ne voi vaihtaa takaisin.
Ja jos ei halua lähteä yhdistelmää repimään poikittain koodauksien toimivuutta testatakseen, niin B8:ssa, kun kärry on kytketty, pysäköintitutka takaa menee pois käytöstä ja lisäksi vilkkuja käytettäessä mittaristossa vilkkuu sellainen vihreä valo, jossa ”1” ja nuolet oikealle ja vasemmalle. Lisäksi retrofitatussa MMI 3G+:ssa näkyy auton kuvan perässä myös kärryn aisa. Muita eroja normaaliin käytökseen en muista kohdanneeni (omassani tehdasasenteinen, irroitettava Westfalia).
Comment
Comment