Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audi 100 -93 oviverhoilun irroitus ehjänä?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Audi 100 -93 oviverhoilun irroitus ehjänä?

    Repsikan ovi lakkas aukeamasta sisäpuolen kahvasta. Nyt täytys päästä oven sisälle ja pitää irtoavat osat ehjänä. Pahvin yläreunoissa oli ruuvit, pari ruuvia käsikahvan sisällä ja edelleen on aika piukassa...

    Arvauksia mitähän sisällä on tapahtunut vai vaan rasvan puutetta?

  • #2
    Noiden ruuvien irrotuksen jälkeen pahvi nousee ylöspäin. Ainakin tuossa omassa. Pitää vain irrotella kahvan vaijeri (kahva siirtyy eteenpäin ja mikäli vaijeri on enää paikallaan) ja mahd. sähkölasien piuhat.

    Comment


    • #3
      Lähtihän se voimalla. Vähemmälläkin olisi lähtenyt kun olisi avannut vielä yhden ruuvin sisäovenkahvan takaa...

      Sisäkahvassa vaijeri oli kiinni eli vika on lukon päässä...

      Comment


      • #4
        Alkuperäinen kirjoittaja jani99 Näytä viesti
        Lähtihän se voimalla. Vähemmälläkin olisi lähtenyt kun olisi avannut vielä yhden ruuvin sisäovenkahvan takaa...

        Sisäkahvassa vaijeri oli kiinni eli vika on lukon päässä...
        Joo. Sori, kun itsellä ei ruuvia siellä ollut niin ei oikein tiennyt.

        Comment


        • #5
          Vaijerin alapään koukku oli luiskahtanut lukon lirpakkeesta. Luultavasti johtui rasvan puutteesta ja siitä että vaijerin päissä olevat koukut eivät ole täysin oikeassa asennossa. Eli vaijeri pääsi löysälle ja kiertyi pois paikaltaan. Mutta taas toimii...

          Comment


          • #6
            Oikeen etuoven pahvin irroitus kysymyksessä.

            Kyseisen oven lasi putos paikoiltaa ovea suljettaessa, ikkuna oli tuolloin ala-asennossa, ikkunahissi tuntuu toimivan kyllä edelleenkin, kun ihan varovasti kokeilin painikkeesta.
            Mutta ei nosta ikkunaa.

            Lähteekö sähköikkunan katkasija ihan "kaivamalla" irti, vai onko jotain kikkoja ?
            Noi (kaks) ruuvia auki kahvan sisältä on sekä pahvin molemmissa päissä olevat, mut joatain haraa vastaan, nousee vähän ylös, mut sit jokin ottaa vastaan.
            Tarkoittaako toi kahvan takana oleva ruuvi jossain sen "ovenaukaisu" kahvan alla olevaa ruuvia, esim. sen muovikotelon alla olevaa ruuvia, itse "muovikotelossa ei ole mitään näkyvää ruuvia ?
            Miten se kahva siirtyy eteen päin, ihan vaan työntämälläkö ?
            Omassani nimittäin ovi ei aukea sisäkahvasta, eli vaikuttaisi ettei vaijeri olis enää kiinni jommasta kummasta päästä.
            Tarviiko (orkkis)kajari irroittaa oven alakulmasta myöskin ?

            Auto 100 2.6E Avant -94 saksan tuonti, jos sillä on jotain merkitystä.
            Viimeksi muokannut Lindi; 18.9.2012, 11:51. Perustelu: Tarkennus.

            Comment


            • #7
              Eli homma on nyt edennyt niin pitkälle, että ikkunalasi paikallaan ja taas toimii niin kuin pitääkin.
              Mutta oven aukaisu kahvalta lähtevä vaijeri on ilmeisesti lukon päästä irti, miten sinne pääsee käsiksi, vaikka pahvi on irroitettuna lukolle ei edes nää mitään ?

              Ei kai vaan sitä oven sisäpuolista isoa metalli osaa, joka ilmeisesti tukee / jäykistää ovea, tarvitse purkaa irti ja onko se edes purettavissa ?
              Näyttäisi kylläkin purettavalta, ja että ne isommat pultit oven päissä ja vähän siellä täällä pitäisi ko. osaa paikoillaan

              Comment


              • #8
                Kyllä sinne lukon alaosaan näkee sen verran että vaijerin irroitus ja kiinnitys onnistuu ilman koko oven purkamista. Vaihda samalla vanha vaijeri, koska on todennäköisesti jo venynyt/taittunut koukkujen juuresta. Halpa, ennaltaehkäisevä fixi.

                Lukon päästä vaijerin kuori on kiinni muovisella kauluksella. Irroitus vaatii kauluksen kääntämistä 90 astetta ja painamista irti lukosta. Takaisin laitto hankalaa, mutta vaikka pihdeillä avittamalla onnistuu.

                Tuolla lisää: http://12v.org/urs/chassis_map/24963.phtml

                Comment


                • #9
                  Täytyy kyllä myöntää, etten nähnyt omassani lukolle kun peilin kanssa.
                  Vaijeria en ole saanut kiinni lukolle, koska kun sinne työntää kädet, en nähnyt sinne edes peilistä, koska kädet oli peilin edessä
                  ja ainakaan minä en onnistunut kiinnittämään vaijeria lukolle pelkällä käsikopelolla.
                  Eli lötyykö keltään hyvää vinkkiä / neuvoa ?

                  Jos sen vaijerinkuoren kauluksen / lukituskappaleen avaa, niin saako kuorenkin liikkumaan lukolle päin" vai onko kaulus kiinteästi kiinni kuoressa ?
                  Tämä tuli vasta myöhemmin mieleen eilen illalla, kun olin jo lopettanut yrittämisen siltä päivältä.
                  Piti nimittäin laittaa vermeet sen verran kasaan, että vaimo pääsi lähtemään liikenteeseen tänä aamuna.

                  Ps: kiitos kuitenkin Petri Tuomakselle linkitetystä kuvasta, ei tarvinnut ihmetellä minne sitä vaijeri pitäs yrittää laittaa kiinni.
                  Viimeksi muokannut Lindi; 20.9.2012, 16:43. Perustelu: Tekstin lisäys

                  Comment


                  • #10
                    Viimeksi tuli vaihdettua uusi vaijeri takaoveen, joten voi olla että muistan väärin kuinka ahdasta tuolla etuovessa on. Ihan tarpeeksi hankala työ sekin oli. Apuna käytin vain Leathermanin pihtejä.

                    Nappaan kuvia omasta kunhan saan sen joskus työnalle. Kolmesta ovesta vielä vaihtamatta.

                    Comment


                    • #11
                      Sen vaijerin saa ainakin lötkössä paikalleen kun avaa ne lukkopaketin pari ruuvia auki, ja tasapääruuvarilla vipuaa sen koloonsa. Muistaakseni mekanismi oli aika samanlainen.

                      Comment


                      • #12
                        Missä asennossa koukku pitää pujottaa siellä lukolla ?
                        - Pitäiskö koukkua kääntää niin että sen työntää sivulta vastakappaleen reikään
                        - Vai kääntää koukkua niin että koukunlenkki pujotetaan alakautta vastakappaleen reikään ?
                        Itse en oikein keksinyt.

                        Kun lukon irroittaa ovesta, antaako se minkä verran pelivaraa vaijerin asettelua varten, siellähän on tangot kuitenkin kiinni ?
                        Entä kuinka helposti lukon ruuvinreijät saa takaisin kohdalleen ovenpäätyä vasten ?

                        Alkaa koko homman kanssa ohimosuonet sykkimään sen verran pahasti
                        että jos olis vi¤¤¤ksen MM-kisat, olisin varma mestari jo etukäteen.

                        Vai olenko vaan niin tyhmä, etten tajua jotain yksinkertaista asiaa.

                        Comment


                        • #13
                          Se lukko roikkuu ulkona siitä ovesta joku pari senttiä. Sit vääntää pikkuruuvarilla sen kielen ulos ja nostaa sen vaijerin koukun siihen kieleen. Helppohan se täällä on selittää, kyllä se vähän vaatii näppäryyttä niin pitäs mennä. Ei oo voimalaji. Meni itellä ainakin ihan nostamalla parin yrityksen jälkeen.

                          Comment


                          • #14
                            Ongelmana (ehkä suurimpana) onkin se, ettei mun pirssissä nää yhtään mitään tekee
                            kiinnityspaikka on niin syvällä ovipeltien välissä, että pitäs hoitaa homma täysin sokkona käsikopelolla.
                            Mun kourat on sen verran kookkaat (hanskat kokoa 11,5) ettei niitä paljoo siellä käännellä.

                            Koukku asettuu "ovaaliin" reikäänsä nähden just väärin, kun sen kääntä lähelle vastakappaleen reikää.
                            Eli se pitkän mallinen koukku on vaaka asennossa, kun taas "ovaali reikä" on pystyasennossa
                            enkä saa koukkua käännettyä mitenkään sopivaan asentoon, että menis paikoilleen.

                            Mut tänään harjotukset jatkuu, jos sää on suosiollinen.
                            Olen yrittänyt vaijeria paikoilleen, irroittamatta lukkoa, kun se koukku on ollut jo niin lähellä paikkaansa
                            mutta mun tuurilla ei onnistu, täytynee yrittää seuraavaksi irroittamalla lukkokin.

                            On sitten "vasta" kolmas päivä kun sen kanssa tapellaan

                            Comment


                            • #15
                              Voiko olla että vaijeri on väärinpäin? Siitä lukosta pitää avata ne kaks kuusiokoloruuvia millä se on pellissä kiinni, sitten siitä lukon ja oven välistä vipuaa sen vaijerin sinne kielen väliin. Ai kun jostain kuvan löytäis niin olis helpompaa. Sen vaijerin asennuspaikan näkee kun löysää ne kaks kuusioruuvia pois.

                              Comment


                              • #16
                                Ihan suosiolla ovi auki vaan kokonaan, ja sen lukkolaitteen kaikkien nivelien rasvaus, luultavasti liikkuvat aika tahmeesti, siks päässy hyppäämää vaijeri paikaltaa kun ei palauta kunnolla sitä kampea. Itellä oli sama homma viime viikolla, alusta loppuun hommassa menee se noin 1h :) Muistaa vaan merkitä sen kiilan paikan joka säätää sitä oven sisäpuolen kulmaa ulkopuoleen nähden.

                                Comment


                                • #17
                                  SCEMO, mitä tarkoitat tolla kiilalla ?
                                  En ole vielä päässyt jatkamaan hommaa, sää olosuhteista ja auton käyttötarpeesta johtuen.
                                  Minkähän verran näkyvyyteen vaikuttaa lukon ympärillä oleva kumisuojus, tarkoitan et jos lukon irrottaa päädysta
                                  mitenköhän se kumisuojus on kiinni siellä ?

                                  Comment


                                  • #18
                                    Nonni nyt on yritetty lukko irroittamalla päädystäkin, näkyvyys ei parantanut kylläkään riittävästi, eikä työtilakaan.
                                    Otin jopa kaveriks vähän pienempi kätisen ja enemmän autojen kanssa tolskanneen kaverin
                                    ainoa mitä kostuttiin asiasta, turhan purku/kasaus työn lisäksi, oli kaverin kommentti: onpahan vittumainen systeemi.

                                    Vielä yks yritys tulossa, aiotaan kaverin kanssa purkaa koko ovi.
                                    Siihen liittyen, mitä toi SCEMON kommentti (tosta kiilasta, joka säätää oven sisä- ja ulkopuolen kulmaa toisiinsa nähden) oikein tarkoittaa ?

                                    Lisäksi miiten tarkalleen ottaen se vaijerin koukku siellä lukolla tulee olla kiinni ?
                                    Tuleeko se siihen "kielen" keskelle (suunnilleen) ovaalin muotoiseen reikään, vaiko "kielen" ovenpuoleisessa päässä olevaan "loveen" ?
                                    Onko vaijerin koukun ja sen muovisen kauluksen (jolla kuori on kiinni pellissä) välillä jotain kiinnikettä tjms, joka esim. pitää vaijeiria paikoillaan tai lukitsee sen jotenkin ?
                                    En ainakaan lötynyt mitään merkkiä moisesta omastani.

                                    Hyvät neuvot olis tosi tarpeen...
                                    Ja jo tässä vaiheessa suur kiitos kaikille osallistuneille.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Se kiila on siis sellanen kiilamainen ja pitkulainen säätölevy siellä ovipellin ja sisäpellin välissä jossain yhdessä niistä neljästä ruuvista, joilla se sisäpelti on kiinni. Muissa on vain normaalit aluslevyt tai ei mitään. Ei siis mikään maailman kriittisin asia.

                                      Yleensä tuo homma menee niin, että se kiila vaan putoaa oven pohjalle siinä vaiheessa, kun alat nostaa sitä sisäpeltiä pois paikaltaan. Mutta toki helpottaa kasaamista, jos sen muistaa etukäteen katsoa (jos pääsee näkemään) että missä kohdassa se oli. Eipä siinä silti kuinkaan käy, koska yleensä sinne peltien pintoihin jää merkkejä (maalivaurioita ym.) mihin kohtiin osat oli kiristetty. Tuon perusteella saat sen oven kasattuakin oikeisiin säätöihin aika helposti, kun vaan kiristät ruuvit "vanhoille paikoilleen".

                                      Purkaessa kannattaa irrotella siitä sisäpellistä kaikki johtosarjat ja vaijerit, että se kanssa lähtee sit kerralla kun alkaa nostamaan. Muistaakseni pitää kurkistella vähän sinne taaksekkin että kaikki saa irti. Peilin juuressa olevaan liittimeen ei välttämättä tarvii päästä käsiksi vielä, vaan sen voi irrottaa myös siinä vaiheessa kun sen saa näkyviin nostaessa ikkunakarmia/sisäpeltiä pois paikaltaan. Tarvittaessa kannattaa olla taskussa/ulottuvilla pari pikkumeisseliä millä noita liittimen kynsiä saa helposti avattua samalla kun kannattelee tuota karmia (ellei ole kaveria auttamassa) ;)

                                      Kannattaa vielä tarvittaessa myös laittaa tuonne "Haku" toimintoon esim. sellasia sanoja kuin C4, ovi, lukko, kahva, vaijeri... tai mitä tähän nyt liittyy, kun ei tässä ihan ensimmäistä kertaa olla asian äärellä. Ainakin tästä vois olla jotain hyötyä. Mutta onhan tuo C4:n ovi nyt kuitenkin aika yksinkertainen rakenne moneen muuhun verrattuna, että purkuun vaan ja tekemällä oppii.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Mulla toi vaijerin "kiinnityskaulus" on ihan eri paikassa, se on kauempana lukosta ja kiinni oven pelleissä, oliko se nyt sitten siinä sisäpellissä kiinni.

                                        Comment

                                        Working...
                                        X