Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Lohkolämmittimen kanssa ongelma

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Lohkolämmittimen kanssa ongelma

    alkaa keinot olla lopussa, ymmärrys ainakin loppuu.

    ongelma on, että sulake palaa tolpasta joka kerta kun laitan lohkolämmittimen johdon pistorasiaan, lisäksi konepellin alta kuuluu pienehkö posahdus/tupsahdus.

    kun olin kaksi sulaketta polttanut, enkä löytänyt vikaa yleismittarilla mittaamalla tai muutenkaan, vein auton korjaamoon viisaammille.

    siellä mitattiin pelkkä johto, sitten puskurissa oleva pistoke ja toteamus oli, että kaikki on kunnossa. laittoivat johdon autoon kiinni ja toisen pään pistorasiaan ja kas kummaa, sehän toimii.

    ajoin kotiin ja laitoin johdon autoon ja tolppaan, ja eikös vaan sulake palanut.

    ilmoitin taloyhtiölle että tolpassa on vikaa jonka he välittömästi tutkituttivat -vikaa ei löytynyt ja naapuri testasi omalla autollaan tolpan, sulake ei palanut ja lohko alkoi lämpenemään.

    kokeilin taas omalla autolla, sulake paloi. menin naapurin tolpalle ja poltin sulakkeen sieltäkin.

    vein auton toiseen korjaamoon, samat mittaukset ja tutkimukset johtojen kunnosta, vuodoista jne., mutta kaikki kunnossa. sitten eikun johto pistorasiaan ja lämmitys toimii.

    pitääkö minun nyt vaan uskoa ettei se toimi tässä mun osoitteessa kun muualla toimii vai keksiikö joku jotain ratkaisua, jos tosta selostuksesta mitään saa irti.

    positiivistä on se ettei korjaamot veloittaneet mitään.

  • #2
    Onko sinulla sisätilan lämmitintä? Jotkut väittää ettei niitä voi käyttää kaikkien taloyhtiöiden lämmitystolpissa.

    Comment


    • #3
      ei ole sisätilanlämmitintä, tolpassa 16A sulake joten sen kyllä pitäis kestää sisätilalämmitinkin.

      lisätään vielä että tämä vika tuli aivan ykskaks ilman mitään muutoksia missään, eräänä aamuna vaan alkoi sulake palamaan.

      Comment


        #4
        Oletko vielä kokeillut naapurin johtoa omaan autoon ja päinvastoin?

        Comment


        • #5
          Kokeileppa kääntää "töpykkää" pistorasiassa. Jos vastus sopivasti oikosulussa (läheltä vastuksenpäätä), niin ei polta sulaketta kun toisinpäin.
          Vikavirtasuojatussa pistorasiassa pitäisi suojan aina laueta, riippumatta töpykän asennosta.

          Tämä testi ei tosiaan vielä kerro, missä se oikosulku tarkemmin sijaitsee.

          Eristysvastusmittauksella (mittausjännite 500V) löytyisi vikakohta helpommin, jos pääsee mittaamaan liitosjohdon, välijohdon ja vastuksen erikseen. Toinen vaihtoehto on, että kaveri kuittaamaan tai vaistamaan sulaketta ja sitten kurkkimaan mistä kipunoita/savua tulee.
          Viimeksi muokannut PeLi_S4; 16.3.2010, 20:05.

          Comment


          • #6
            Kyllä kovasti haiskahtaa johdinvauriolta. Vaatii vaan sen juuri oikean asennon, niin piuhat onkin oikosessa.

            Yleismittaria kiinni, ja veivaat, vääntelet ja puristelet johtoja joka puolelta samalla mittaria seuraten.

            Comment


              #7
              Jos se posaus kuuluu konepellin alta, niin vika on siellä. Ei välttämättä kaapelissa.

              Katsos koko matkalta see panssariputken kunto, ettei ole päässyt jokin siihen osumaan tms.

              Eristysvastusmittauksella saisi tosi helposti sen kaapelin katsottua, sekä myös auton puolen. Saatko mistään mittaria lainaan, tai kaveria käymään jolla sellainen mittari on?
              Voisiko petri selittää minulle, mitä tuo töpselin kääntäminen pistorasiassa oikeasti vaikuttaa?

              Niin vikavirtasuojana mittaa tulevaa ja lähtevää virtaa, jos ne virrat eivät ole yhtä suuret, niin suoja laukeaa. Ilman kuormitusta se ei laukea, vaikka oliskin viallinen laite vikavirtasuojan perässä.

              Comment

              Working...
              X