Mielenkiintoinen uutinen kaasupolkimista. Ei yhtä vakava kuin Toyotalla mutta kohdalle jos sattuu niin aika tympeä homma.
Volkswagenin, Skodan, Audin ja Seatin malleissa käytettyjä muovisia kaasupolkimien saranoita on rikkoutunut satoja tammi ? helmikuun kovan pakkasjakson aikana, kertoo Kainuun Sanomat verkkosivuillaan.
VV-auton huoltopäällikkö Juho Vallivaara kertoi Automerkeille, että rikkoutumisvaarassa oleva kaasupoljin on otettu ensimmäisenä käyttöön vuoden 2003 Volkswagen Touranissa ja levinnyt siitä Golf, Passat, Jetta ja Caddy ?malleihin. Golffissa kaasupoljin on tullut käyttöön vuonna 2004 ja Passatissa vuonna 2006. Kyseisiä kaasupolkimia valmistaa ainakin Hella ja Skoda - Auto.
Ongelma on olemassa myös saman ikäluokan Audeissa, Skodissa ja Seatin malleissa, jotka käyttävät samaa alustarakennetta kuin edellä mainitut Volkswagen mallit. Esimerkiksi Audin osalta tiedossa on, Vallivaaran mukaan, tiedossa vain muutamia yksittäistapauksia. Volkswagen mallien kanssa yhtenevää alustarakennetta on käytetty mm. Audi TT, Audi A3, Seat Leon, Seat Toledo sekä Skoda Octavia ? malleissa.
Polkimien valmistaja antoi 22.helmikuuta laajennetun takuun, jonka perusteella saranastaan rikkoutuneet polkimet vaihdetaan ilman korvausta. Vallivaara kertoi Kainuun Sanomille, että polkimia on vaihdettu Suomessa jo ?useita satoja?. Sitä ei tosin tiedetä kuinka moni näistä sadoista korjauslaskuista on maksettu mukisematta.
Korvataan takautuvasti
?Jos kaasupoljin on korjattu aiemmin, kuin nyt päällä olevan epidemian aikana ja korjauksen on suorittanut merkkikorjaamo, voidaan korjauskustannukset korvata takautuvasti?, sanoi Vallivaara Automerkeille.
Polkimien rikkoutumisen syynä voi olla pelkkä pakkanen, mutta todennäköisempänä syynä pidetään kenkien mukana sisään tullutta lunta, joka on sulanut kaasupolkimen alle ja uudelleen pakastuessaan rikkonut muovisen saranakohdan.
Skodan maahantuojan Helkama-Auton huoltotarkastaja Timo Siitosen mukaan autoilija olisi ainakin osaltaan vastuussa polkimen rikkoutumisesta, jos ei ole poistanut lunta ja jäätä polkimen alta. Maanantaina Siitonen sanoi, että Skodista rikkoutuneet polkimet korvataan silti takuuajan jälkeenkin tapauskohtaisen harkinnan jälkeen.
Liikenteen turvallisuusviraston tarkastusinsinööri Tuomas Peltokangas kiinnostui asiasta ja haluaa maahantuojalta vastauksen kysymykseen, onko vika ?vakavaa vaaraa aiheuttava?.
VV-auton Juho Vallivaaran mukaan saranan rikkoutuminen ei aiheuta kaasun jumiutumista eikä siksi aiheuta vakavaa vaaratilannetta. Takaisinkutsukampanjaan ei myöskään VV-auton mukaan ole tarvetta.
Lähde: Automerkit.fi
VV-auton huoltopäällikkö Juho Vallivaara kertoi Automerkeille, että rikkoutumisvaarassa oleva kaasupoljin on otettu ensimmäisenä käyttöön vuoden 2003 Volkswagen Touranissa ja levinnyt siitä Golf, Passat, Jetta ja Caddy ?malleihin. Golffissa kaasupoljin on tullut käyttöön vuonna 2004 ja Passatissa vuonna 2006. Kyseisiä kaasupolkimia valmistaa ainakin Hella ja Skoda - Auto.
Ongelma on olemassa myös saman ikäluokan Audeissa, Skodissa ja Seatin malleissa, jotka käyttävät samaa alustarakennetta kuin edellä mainitut Volkswagen mallit. Esimerkiksi Audin osalta tiedossa on, Vallivaaran mukaan, tiedossa vain muutamia yksittäistapauksia. Volkswagen mallien kanssa yhtenevää alustarakennetta on käytetty mm. Audi TT, Audi A3, Seat Leon, Seat Toledo sekä Skoda Octavia ? malleissa.
Polkimien valmistaja antoi 22.helmikuuta laajennetun takuun, jonka perusteella saranastaan rikkoutuneet polkimet vaihdetaan ilman korvausta. Vallivaara kertoi Kainuun Sanomille, että polkimia on vaihdettu Suomessa jo ?useita satoja?. Sitä ei tosin tiedetä kuinka moni näistä sadoista korjauslaskuista on maksettu mukisematta.
Korvataan takautuvasti
?Jos kaasupoljin on korjattu aiemmin, kuin nyt päällä olevan epidemian aikana ja korjauksen on suorittanut merkkikorjaamo, voidaan korjauskustannukset korvata takautuvasti?, sanoi Vallivaara Automerkeille.
Polkimien rikkoutumisen syynä voi olla pelkkä pakkanen, mutta todennäköisempänä syynä pidetään kenkien mukana sisään tullutta lunta, joka on sulanut kaasupolkimen alle ja uudelleen pakastuessaan rikkonut muovisen saranakohdan.
Skodan maahantuojan Helkama-Auton huoltotarkastaja Timo Siitosen mukaan autoilija olisi ainakin osaltaan vastuussa polkimen rikkoutumisesta, jos ei ole poistanut lunta ja jäätä polkimen alta. Maanantaina Siitonen sanoi, että Skodista rikkoutuneet polkimet korvataan silti takuuajan jälkeenkin tapauskohtaisen harkinnan jälkeen.
Liikenteen turvallisuusviraston tarkastusinsinööri Tuomas Peltokangas kiinnostui asiasta ja haluaa maahantuojalta vastauksen kysymykseen, onko vika ?vakavaa vaaraa aiheuttava?.
VV-auton Juho Vallivaaran mukaan saranan rikkoutuminen ei aiheuta kaasun jumiutumista eikä siksi aiheuta vakavaa vaaratilannetta. Takaisinkutsukampanjaan ei myöskään VV-auton mukaan ole tarvetta.
Lähde: Automerkit.fi
Comment