Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

VAG-kaasupoljinongelma (Audi A3 & TT)

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • VAG-kaasupoljinongelma (Audi A3 & TT)

    Mielenkiintoinen uutinen kaasupolkimista. Ei yhtä vakava kuin Toyotalla mutta kohdalle jos sattuu niin aika tympeä homma.

    Volkswagenin, Skodan, Audin ja Seatin malleissa käytettyjä muovisia kaasupolkimien saranoita on rikkoutunut satoja tammi ? helmikuun kovan pakkasjakson aikana, kertoo Kainuun Sanomat verkkosivuillaan.

    VV-auton huoltopäällikkö Juho Vallivaara kertoi Automerkeille, että rikkoutumisvaarassa oleva kaasupoljin on otettu ensimmäisenä käyttöön vuoden 2003 Volkswagen Touranissa ja levinnyt siitä Golf, Passat, Jetta ja Caddy ?malleihin. Golffissa kaasupoljin on tullut käyttöön vuonna 2004 ja Passatissa vuonna 2006. Kyseisiä kaasupolkimia valmistaa ainakin Hella ja Skoda - Auto.

    Ongelma on olemassa myös saman ikäluokan Audeissa, Skodissa ja Seatin malleissa, jotka käyttävät samaa alustarakennetta kuin edellä mainitut Volkswagen mallit. Esimerkiksi Audin osalta tiedossa on, Vallivaaran mukaan, tiedossa vain muutamia yksittäistapauksia. Volkswagen mallien kanssa yhtenevää alustarakennetta on käytetty mm. Audi TT, Audi A3, Seat Leon, Seat Toledo sekä Skoda Octavia ? malleissa.

    Polkimien valmistaja antoi 22.helmikuuta laajennetun takuun, jonka perusteella saranastaan rikkoutuneet polkimet vaihdetaan ilman korvausta. Vallivaara kertoi Kainuun Sanomille, että polkimia on vaihdettu Suomessa jo ?useita satoja?. Sitä ei tosin tiedetä kuinka moni näistä sadoista korjauslaskuista on maksettu mukisematta.

    Korvataan takautuvasti
    ?Jos kaasupoljin on korjattu aiemmin, kuin nyt päällä olevan epidemian aikana ja korjauksen on suorittanut merkkikorjaamo, voidaan korjauskustannukset korvata takautuvasti?, sanoi Vallivaara Automerkeille.
    Polkimien rikkoutumisen syynä voi olla pelkkä pakkanen, mutta todennäköisempänä syynä pidetään kenkien mukana sisään tullutta lunta, joka on sulanut kaasupolkimen alle ja uudelleen pakastuessaan rikkonut muovisen saranakohdan.

    Skodan maahantuojan Helkama-Auton huoltotarkastaja Timo Siitosen mukaan autoilija olisi ainakin osaltaan vastuussa polkimen rikkoutumisesta, jos ei ole poistanut lunta ja jäätä polkimen alta. Maanantaina Siitonen sanoi, että Skodista rikkoutuneet polkimet korvataan silti takuuajan jälkeenkin tapauskohtaisen harkinnan jälkeen.

    Liikenteen turvallisuusviraston tarkastusinsinööri Tuomas Peltokangas kiinnostui asiasta ja haluaa maahantuojalta vastauksen kysymykseen, onko vika ?vakavaa vaaraa aiheuttava?.

    VV-auton Juho Vallivaaran mukaan saranan rikkoutuminen ei aiheuta kaasun jumiutumista eikä siksi aiheuta vakavaa vaaratilannetta. Takaisinkutsukampanjaan ei myöskään VV-auton mukaan ole tarvetta.

    Lähde: Automerkit.fi

  • #2
    Caddyssa kävi noin et se katkes. Vähä hassuahan se oli ajaa sen jälkeen, mut hyvin pystyi muutaman päivän kruisii.
    Siis syynä tosiaan se että siel se lumi sulaa polkimen alle ja sitten ku on parkis tarpeeksi kauan ja jäätyy, niin sit kun painaa,
    niin rutina käy. :)

    Comment


    • #3
      Onko se poljin jotenkin saranoitu pohjasta?

      Comment


      • #4
        Sitä itsekin ihmettelin.

        Comment


        • #5
          On se pohjasta saranoitu.

          Comment


          • #6
            Lienee sitten ihan sama ongelma kun noissa vanhoissa. Mulla ei oo ysikympissä ollu ees ostaessa sitä poljinpintaa kaasupedaalissa. C4-koppasessa tais olla sama juttu, että sellasta muovikannasta siinä taivutellaan eestaas polkiessa, hajoaa väistämättä jossain vaiheessa. Liekö sitten kustannuksissa vielä säästetty kun hajoavat noin uusissa jo.

            Comment


            • #7
              Tästä oli saatu harhaanjohtava uutinen mediaan jolla sitten retosteltiin näyttävästi, olisikohan muiden merkkien propagandaa. Kuulostaa pahalta mutta kysymys on vain "saranan" katkeamisesta, ihan samaa vika oli jo aikoinaan 70 luvun Asconassa kun muovit eivät vielä olleet kovin kehittyneitä. Ei siitä silloin todellakaan uutista nostettu, taitaa olla trendiaihe nuo kaasupolkimien ongelmat.

              Comment


              • #8
                Sähköinen kaasupoljin (1K1 721 503 L)

                Tämän päivän Kainuun Sanomat kirjoittaa tarinaa tuosta kaasupolkimen rikkoutumisesta. Omassa Audissa kävi juurikin noin ja hommasin osan Slammitin kautta ja vaihdoin itse, mutta täytyy varmaan ihan kiusalllaan mennä Lahden Laakkoselle keskustelemaan "korvauksista" ja takuusta.
                Viimeksi muokannut laituri; 13.3.2010, 10:48.

                Comment


                • #9
                  mitä se jälkikäteen siellä itkeminen auttaa ?

                  Comment


                  • #10
                    Sori! Sarkasmi oli hieman huonosti piilotettu!

                    Comment


                    • #11
                      Kyse siis tästä? http://www.audiclub.fi/forum/showthread.php?t=85126

                      Comment


                      • #12
                        Alkuperäinen kirjoittaja repsa Näytä viesti
                        mitä se jälkikäteen siellä itkeminen auttaa ?
                        Korvataan takautuvasti
                        ”Jos kaasupoljin on korjattu aiemmin, kuin nyt päällä olevan epidemian aikana ja korjauksen on suorittanut merkkikorjaamo, voidaan korjauskustannukset korvata takautuvasti”, sanoi Vallivaara Automerkeille.
                        Polkimien rikkoutumisen syynä voi olla pelkkä pakkanen, mutta todennäköisempänä syynä pidetään kenkien mukana sisään tullutta lunta, joka on sulanut kaasupolkimen alle ja uudelleen pakastuessaan rikkonut muovisen saranakohdan.

                        Comment

                        Working...
                        X