Miksi ihmeessä haluat tuhlata sähköä noihin olemattomiin letku-/säteilylämmittimiin, kun kerran autossa on jo eeberi...? Kukin tietenkin tyylillään mutta itse en ymmärrä.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Calix tai Defa moottorinlämmittimet
Collapse
X
-
-
Ihmettelen vain tuota tietokoneet sekaisin juttua, koska kyseisessä autossa on eeberi joka lämmittää ja pumppaa auton nestejärjestelmän jopa 90`c.
Ongelma joissakin letkulämppäriasennuksissa on se että lämmittää lähes suoraan anturia vaikka koneen toisella puolella on viileätä, johtuen siitä että vesi ei kierrä.
Sit kun laitetaan auto tulille, niin moottorinohjaus olettaa että kone on kokonaisuudessaan käyntilämpöinen ja antaa sen mukaan bensaa.
Comment
-
Vieras
Eikä sätelylämmittimien tarkoitus olekkaan lämmittää nestettä ja sitä kautta sisäilmaa, vaan öljyä, jotta voitelu alkaa tehokkaasti heti startista. Etenkin kun puhutaan öljypohjaan tulevista malleista.
Se kuinka paljon tuosta on myyntimiesten puhetta ja oikeaa hyötyä, on eri asia.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja ThuppuTuntuu akku lisäksi väsyvän melko nopeasti jos ei huolehdi kunnollisesta "syvä"latauksesta aika ajoin.
Pihalla -4 astetta, eeberi päällä n 1/2h, menin autoon ja totesin "auto lämmin, mutta ei käynnisty", eli sain aika nopeasti vastauksen mietiskelyille :) Nyt naurattaa, aamulla ei ollut hymystä tietoa..
Comment
-
Hieman on jäänyt kysymykseni paitsioon eli minkä säteilylämmittimen olette saaneet istutettua öljypohjan kylkeen 1.9 TDI BKE koneeseen? Defan 411883 malli ei ainakaan istunut, syy missä?Viimeksi muokannut Audi; 11.11.2010, 13:40.
Comment
-
Pitäisi S3:seen BAM koneelliseen löytää jostain letkulämmitin. Calixin haulla ei löydy kuin uudempiin ässiin. Kävisikö melkein mikä vaan 1.8t koneelle sopiva?
Comment
-
heh, nojoo, on noissa vissiin jonkin verran eroa konehuoneissa sitten muun asettelun osalta. TT:n konehuoneeseen näpistely vaatii gynekologin tutkintoa tms :)
Comment
-
Caddyssä on tuo säteilulämmitin öljypohjassa tms. Ei se auta kyllä käynnistykseen talvisin ollenkaan, koska lämmittää vain öljyä.
Epäilyttää myös, että paljonko se jossain -20 asteen pakkasessa edes lämpee.
Mitä hyötyä tuosta on, kun se ehkä halju öljy tuupataan totaalisen kylmään koneeseen? Ehkä se hieman voitelee paremmin aluksi.
Comment
-
Kyllä se lämpee ihan kivasti, testattiin sitä asennusvaiheessa, muutamassa minuutissa on ettei kättä meinaa kärsiä öljypohjaan kärsiä laittaa. Eli öljyt on todella juoksevia pienelläkin käytöllä, tosin lohkon ja vesien lämmittämiseen meneekin sitten tovi. Mutta kyllä mä mielummin käynnistän koneen kunnolla juoksevilla öljyillä...
Comment
-
Ite lähen asentamaan tältä seisomalta defan letkulämppäriä omaan rassiini. Toimitus aika oli 6viikkoo. Tuli sopivasti, ens viikolla siilinjärvelle reissu hommiin joten saapi pitää piuhassa majotuksella ja työmaalla. Pitäneis ehket laittaa sellanen termostaattiohjaus, taikka sitten ottaa oma ajastin mukaan ettei se ihan koko päivää/yötä kärryytä sitä..
Comment
-
Omassa kuutosessa (2.0 ALT) Calixin letkulämppäri, joskus ihmettelin kun oli sen piuha irronnut haaroituspalikasta niin laitoin takas kiinni. No nyt tajuan että se oli irroitettu tahallaan entisen omistajan toimesta, koska kun laitoin sen kiinni ni jo alkoi ongelmat.
Ei meinaa parin tunnin lämmityksen jälkeen käynnistyä, letkulämmitin korventaa ilmeisesti tuota G62 lpt-anturia. Pari päivää sitten syttyi moottorin varoitusvalo ja vagcom antoi 16500- koodin, joka on juurikin tuon G62:n "plausible signal"- koodi.
Ilmeisesti anturi ei kuitenkaan ole mennyt kokonaan pskaksi koska nyt en ole pariin päivään pitänyt piuhassa ollenkaan ja eilen varoitusvalo hävisi itsestään.
Lpt-mittari on näyttänyt oikein koko ajan.
Eli voiko järjestelmä luulla että anturi on sökö, eli vertaileeko se arvoja muiden anturien kanssa ja päättelee että koska yhden anturin arvot ovat korkealla, sen on oltava rikki. Ja nyt kun lämmitintä ei ole käytetty, järjestelmä päättelee että anturi onkin kunnossa?
Vikahistoriaan tuo koodi tietenkin jää.
Lienee fiksuinta vaihtaa säteilylämppäri tuon letkuvehkeen tilalle.
Comment
-
Ettei olisi lämppäri asennettu väärään paikkaan? Letkulämmittimen yleisesti oikeana pidetty asennuspaikka on öljynsuodattimen jalan ja kannen välisessä letkussa.
Auto kyllä vertailee eri antureiden arvoja ja koodi johtuu varmasti juurikin G62:n signaalin erosta muihin antureiden antamiin tietoihin.
Comment
-
Kyllä se on ihan asennusohjeen mukaisesti laitettu, tässä taitaa olla ALT-koneelle tyypillinen ongelma, oli lämmitin sitten Defa tai Calix. Letkulämmitin ei vaan ilmeisesti sovellu tälle motille.
Voisihan tuon vain kytkeä irti ja käynnistellä jäisenä mutta ei raaski näillä pakkasilla..
En pikaisella googletuksella löytänyt ALT:lle sopivaa pintasäteilijää, vinkkejä otetaan vastaan.
Comment
-
Varmasti löytyy kokemuksia lähes kaikilta joilla on vm. 2001 --> oleva auto. Ihan toimiva peli se säteilylämmitin on eikä sekoita systeemejä. Kovilla pakkasilla kannattaa pitää yli 2 tuntia ennen ajoon lähtöä.
Comment
-
Okei, pienen googlettelun jälkeen voin todeta etten säteilylämmitintä haluakaan. Eipä tuohon sellaista ole kyllä saatavillakaan. Tuli nimittäin tarkistettua asia Defan ja Calixin suunnalta.
Myöskään paikallisessa VAG-liikkeessä ei tuntunut olevan ratkaisua ongelmaan. Ongelma oli kyllä tiedossa ja joskus ehkä mahdollisesti asiasta oli tullut joku huoltotiedote, mutta faktaa ei nyt saatu pöytään.
Seuraavaksi täytyy alkaa miettiä takaiskuventtiilin asentamista. Joissakin Defan satseissa tuollainen venttiili tulee ilmeisesti mukana mutta mistäköhän voisi hankkia pelkän venttiilin??
Comment
-
Vastataan itse omaan kysymykseen, eli venttiili löytyi pienen soittelun jälkeen Kahalta, Defan maahantuojalta.
Kahalta se piti tilata erikseen paikalliseen varaosamaailmaan josta sitten huimaan 20e hintaan sen hain.
Defan tuotekoodi kuvan paketille on DA460431, Installing Kit no.431.
Pussista löytyy itse venttiili 46042801 ja kaksi letkusidettä 1090047.
Venttiili on muovirunkoinen valettu kappale jonka sisällä vihreä muovinen kuula toimii sulkijana.
Päästösuunta on merkattu nuolella runkoon.
Aluksi säikähdin kun tajusin että kuula liikkuu sisällä ihan vapaana ja venttiilin pitäisi sulkea nimenomaan ylösmenosuunnassa, että eihän se voi toimia!
Sitten pamahti idea päähän että toimiihan se jos se kuula on kelluva ja olihan se, lavuaarissa piti oikein testata.
Täytyy rassailla viikonlopun aikana tuo kiinni ja kertoa sitten kokemukset.
Comment
-
Toimii ainakin 1.8T:ssa.
Asensin just itselle pariviikkoa sitten vastuksen ja tuon venttiilin.
Aiasta seitsemänteen, tykkääkö nuo defan letkuvastukset tuosta yön yli lämmityksestä kyttyrää?
Itsellä on auto aina vähintään 12H roikassa, niin auton imusarjakin on kädellä koeteltuna n.50 asteinen (pakkasta 10-15 astetta ulkona)
Comment
-
Taisi selvitä mistä oma kulkuväline haihduttaa lämmityskaudella nesteitä - tosin vain ihan hitusen. Kymmenvuotias letkulämmitinasennus tihkuaa vähän sieltä ja täältä, tuon punaisen nesteen vuotokohdat on kyllä helposti paikannettavissa... Itse lämmitysmokkulakin oli kauttaaltaan vaaleanpunaisessa kuorrutuksessa, ja kansi hiukan irvisti. Sen näköistä, että saattaa mennä vaihtoon lähitulevaisuudessa.
Comment
-
A3 8L 1.8T:n letkulämppäri asennettu ja kyllä kylmäkäynnistyksessä oli tänä aamuna merkittävä ero. Kylmäkäynnityksen traktorikorina oli poissa. Aiemmassa pösö 206 GTi:ssä oli säteilylämmitin, joka myös mielestäni toimi hyvin. Säteilylämmitin hohkasi lämpöä myös vaihteistolle, joka ilmeni jouhevana vaihdelaatikon toimintana. Ilman lämmitystä vaihteisto oli -10 pakkasessa todella kankea.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja taski Näytä viestiTaisi selvitä mistä oma kulkuväline haihduttaa lämmityskaudella nesteitä - tosin vain ihan hitusen. Kymmenvuotias letkulämmitinasennus tihkuaa vähän sieltä ja täältä, tuon punaisen nesteen vuotokohdat on kyllä helposti paikannettavissa... Itse lämmitysmokkulakin oli kauttaaltaan vaaleanpunaisessa kuorrutuksessa, ja kansi hiukan irvisti. Sen näköistä, että saattaa mennä vaihtoon lähitulevaisuudessa.
Comment
-
Melkein jo sain eilen asenneltua sen takaiskuventtiilin kiinni, oli jo rintapellin kaukalossa letkut käsissä, senkun olis puukkoa tarjonnu.
Kävi kuitenkin mietityttää että jaksaako se letkulämmitin mukamas korventaa sitä G62-anturia lämppärin kennon läpi?
Eli siis tuolla takaiskuventtiilillä blokataan lämmön siirtyminen letkua pitkin lämppärille, näin ainakin noissa 1,8t-koneille tarkotetuissa Defan satseissa, mikäli olen oikein ymmärtänyt..?
Jos asia on näin, miksei tuota samaa venttiiliä kuulu ALT-koneisiin tarkoitettuihin lämmittimiin? Samalla tavalla sen venttiilin pystyy asentamaan ALT:iin kuin esim. AWT:een.
Onko jollain parempaa tietoa asiasta?
Comment
-
Oliskohan ~500W. Mulla on myös käyny mielessä että lisäisi sinne sähkötoimisen pumpun kierrättämään vettä. Ei kovin tasaseen lämpeen ilman kiertoo. Aattona oli mittarissa -29,5 parhaimmillaan, auto roikassa 7,5h ja ilmastoinnin näytön mukaan koneen lämpö -6.. =) -20> pakkasta niin kone lämpee parissa kolmessa tunnissa ilmastoinin mukaan 27asteeseen.
Comment
-
Defalla ja Kalixilla on omiakin kiertovesipumppuja. Joidenkin koneen yhteyteen niitä suositellaan asennettavaksi letkulämppärin kansa.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja Nikke_ Näytä viestiOliskohan ~500W. Mulla on myös käyny mielessä että lisäisi sinne sähkötoimisen pumpun kierrättämään vettä. Ei kovin tasaseen lämpeen ilman kiertoo. Aattona oli mittarissa -29,5 parhaimmillaan, auto roikassa 7,5h ja ilmastoinnin näytön mukaan koneen lämpö -6.. =) -20> pakkasta niin kone lämpee parissa kolmessa tunnissa ilmastoinin mukaan 27asteeseen.
Miltä kanavalta katoit moottorin lämmöt? 49 vai 51? Tai no mulla on muutenkin erikoinen se valikko. En oo mistään löytänyt vielä ohjeita mikä sopis ittelle. Jotkut anturitiedot pitää paikkansa, jotkut ei. Mulla taitaa olla 72 kanavaa ilmastoinnin huoltovalikossa.
Pikku lisäystä vielä. Eli ehdokkaaksi löytyi Calix 750L. Eli 750 W lämmitin joka on termostaattiohjattu.
PH750L
Tuotennumero: 18 30752
Teho: 750W
Tarkoitettu: 12-18 litran järjestelmälle
Termostaattiohjattu: 25/50 ºC (+/-5 ºC)
Ehkä tuo 1.8T ei ihan yllä tuonne 12-18 lirtan tilavuuksiin. Mutta termostaattiohjattu 25/50 ºC kuulostaa aika hyvälle. Siihen liittää vielä jälkijäähyn pumpun kierrättään vettä, jos onnistuu helpolla.
Tietenkin riippuu missä hinnoissa tuollainen lämmitin pyörii, pitää soittaa muutamat puhelut, kun google ei oikein tulosta anna.Viimeksi muokannut Joxuz; 27.12.2010, 14:40.
Comment
Comment