Hyvin on lämmenny eikä oo mitää ongelmia ollu käynnistyvyyden kans. Sellasta mietiin et ku siitä haarakappaleesta lähtee johto tuolle vesipumpulle niin mikähän mahtaa toimia pumpun sulakkeena ku sellasta ei näy missään? Kukahan calixia mahtaa tuoda maahan?
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Calix tai Defa moottorinlämmittimet
Collapse
X
-
Kovaa kyytiä mennään taas syksyä ja sitämyöten talvea kohti. Olisikin kysymystä 1.8t ATW moottorikkodilla olevaan autoon tarkoitetusta defan letkulämppäristä. Ostin auton tuossa viimevuonna ja tuli huomattua että letkulämmitin on kärvähtänyt. Epäilin asennusvirhettä ja aloin etsiä asennusohjeita. Defan sivuilta ei löytynyt tuohon moottoriin ohjeita ollenkaan.
Joten oisko kellään tietoa mihin tuo lämmitin kuuluisi asentaa? Vesipumpun alapuolelle kuten apu/anb koneissa? Vai öljynlauhduttimen viereen kuten esim awt koneessa? Tällä hetkellä se on asennettu kuten awt koneessa ja näyttää kärvähtäneen.
Ois kiva saada ens talveks moottori lämpimäks kun viimetalvi mentiin perse jäässä! :(
Suuresti kiitoksia jos joku osaa auttaa!
Comment
-
Kyselisin semmosta homma kun tuli asennettua audiin defan 411769 lämmitin ja alkoin nytten tarkemmin lukemaan nuita ohjeita nii eikait siellä etes ollut AEB moottoria..Elikkä auto on audi a4 -99 1.8t ja moottori on aeb. Asensin lämmitimen alempaan öljynlauhduttimen letkuun ja lämmitin tuli aikalailla vaakasuoraan vaikka ohjeitten mukaan laittelin.Eli onkohan tuo nyt oikea lämmitin ja uskaltaako ees laittaa lämpiämään?
Comment
-
Mulla taitaa olla joku asentanu tollasen samanlaisen AVJ:hin mihin ei myöskään kuulu. On asennettu niin että se vastus on alaspäin. Hyvin se ainakin konepelliltä lumet sulattaa ja myös moottorinkin lämmittää. Miinuksena on että lämmittää helposti moottorin lämpöanturia ja auto luulee että on kesä. Ei välttämättä lähde kerrasta käyntiin. Varmaan ton 12 talvea toi on ollu käytössä menestyksekkäästi
Comment
-
Laitetaan omiakin kokemuksia. Tein työkseni vuosia sitten alihankintana mm.autojen lämmitinasennuksia...
Tuo ylemmässä kuvassa oleva lämmitin on tarkka oikeasta asennuksesta => oikea asento ja oikea suunta, että lämmin vesi lähtee kiertämään...
Joku kyseli tuolla ylempänä ALT-moottorin säteilylämppäriä aikaa sitten, mutta aihehan on vielä sama: Eli Esimerkiksi Defalta 412863 passaa tuohon. Vaatii vastuksen ja moottorinpuolen pintojen täydellisen puhdistamisen ja ennenkaikkea mukana tulevan lämmönjohtotahnan väliin, että lämpö pääsee siirtymään moottoriin.
Noihin letkulämppäreihin saa vaihdettua aika nätisti uusia O-renkaita, mikäli vanhat alkavat vuotamaan. O-renkuloihin erikoistuneet liikkeet osaavat myydä lämmön ja jäähdytysnesteen kestävän mallin...
Comment
-
Vipe:
Asentelin juuri samanlaisen värkin Awt koneiseen a4 b5:seen. Juurikin siihen öljynläyhdyttimen alempaan letkuun. Ohjeissa muistaakseni oli, että letku poikki 60mm lauhduttimesta ja loppupäästä poikki tarvittava määrä. Kun loppuletkusta poikkasee sopivasti, tulee vastus oikeaan asentoon ainakin AWT koneessa. Tosin jäi lievä "u-lenkki" jota ei saisi jäädä mutta tässä tapauksessa sille mitään mahtanut.
Comment
-
Niin, tarkennetaan vielä sen verran, että autossa on jo Defan 411865 tuote (joka edellisen viestin kirjoittajan linkissäkin on), mutta se on säteilylämmitin.
Haluan kuitenkin laittaa autoon tehokkaamman jäähdytysnestettä lämmittävän lämmittimen, joka ei voi olla oikea lohkolämmitin, koska lohkossa ei ole niinsanottuja pakkastulppia. Siksi kyseeseen tuleekin letkulämmitin, jollaisia muun muassa Defa ja Calix tekee.
Kysmys siis kuuluu, että mihin väliin se kuuluu laittaa? Öljynsuodattimen jalassa on lämmönvaihdin, josta lähtee kaksi letkua. Kumpaan letkuun sen voi laittaa?
Toinen paikka voisi olla lämmityslaitteelle lähtevät letkut. Onko näihin laitettu?
Mihin ootte laittanu vai onmko tama moottorityyppi jo niin vanha, että tältä foorumilta on turha kysellä?
Comment
-
Noh, tuossa pari viestiä sitten oli puhetta pari viestiä sitten tuollaisesta letkulämmittimestä. Sen numeron kun tietää niin Defan sivuilta löytyy siihen asennusohje. Sen tarkemmin noista en tiedä muutakuin että 1.9tdi:hin noita letkulämmitiä on, joten sellaisen ohjeen voisi Defan sivuilta etsiä. Esim. tuo Defa 411769.
Comment
-
A4 (B6) moottorinlämmitin
Jes
AVJ -moottorilla olevan Quattron moottorin säteilylämmitin laukoo lämm.tolpan vikavirtasuojaa ja aikomuksena on laittaa autoon muutenkin tehokkaampi moott.lämmitin 300 -Wattisen tilalle.
Defa tarjoaa vesiletkun väliin tulevia 550W tehoisia malleja 411759 ja 411769. Jotain pientä eroa noissa on, toisessa tulee mukana mm. erillinen takaiskuventtiili. Kumpiko lämmitin on ok autooni?
http://old.defa.com/file/ad4d13120018/411759.pdf
http://old.defa.com/file/025b32b20022/411769.pdf
Comment
-
Siis Defan mukaan AVJ pitää olla 411883 ja on varmasti mitä sulla on jo, säteilylämmitin.
Mulla AEB:ssa 411759 joka asennettu aikoinaan marrmorilla. 411769 on tarkoitettu vuodesta 2001 1.8t 110kw, mm. AWT. Lähtisin kokeilemaan sillä omalla vastuulla. Pakko olla joku syy miksi Defa ei tarjoa letkulämmitintä.
Comment
-
Jes
Tätä viestiketjua ja muualtakin luettuani päätynen malliin 411769. Siinä on takaiskuventtiili mukana, jolla pyritään estämään jäähd.nesteen lämpeneminen anturin kohdalta. Defa ei tarjoa letkulämmitintä käsittääkseni juuri siitä syystä että se sotkee kylmäkäynnistyksen, kun systeemi mittaa lämpötilaa myös jäähd.nesteestä startissa.
Comment
-
Linkin mukainen Defan 420-423 kiinnostaa myös, on tarkoitettu isompaan letkuun. Lämmittimessä on termostaatti ja vastus ei ole suoraan kosketuksissa jääh.nesteen kanssa. Mitenkähän toimisi ylävesiletkussa? Missä kohti moottorin termostaatti sijaitsee, pääseekö lämpö siirtymään sinne minne pitääkin? Jäähdytimen läpi toki tämäkin lämmittää lämpöanturin, joka sijaitsee jäähdyttimen alareunassa. Tosin periaatteessa lämpö lähtee kiertämään lämmitysvastukselta ylöspäin, eli moottorin suuntaan.... ??
http://old.defa.com/file/990763b0238...%20420-423.pdf
Comment
-
Profiilin kulkineeseen (Audi A4 Avant 2.0TDIq vm. 2015) defalla tarjolla säteily&letkulämmitin. Onko kellään kokemusta laittaa sekä säteily&letkulämmitin yhtäaikaa käyttöön?
Tällä kombolla saisi nesteet lämpimäksi ja öljyt notkeammaksi.
Auto myyjän mukaan tehdas sanoo ettei nykyöljyjä tarvitse lämmittää ja hän ei laittaisi mitään lämmitintä. mutta suositteli sätelylämmitintä jos haluaa laittaa.
Viimeksi muokannut okkim; 29.5.2019, 10:05. Perustelu: Profiilin kulkine lisätty viestiin, koska yleensä ne muuttuvat ajan saatossa.
Comment
-
Itsellä 4.0tdi koneella oleva A8 mutta siinä ei ole kuin Webasto mukaavuuslämmitin ja olisi tarve saada oikea moottorin lämmitin. Audilta vastasivat että sitä ei saa toimimaan moottorinlämmittimenä, ja sen vuoksi ajatus että laittais esim normi Defan kaapelilla mutta niitä ei löydy kuin 4.2tdi koneeseen. Onkohan se sitten epäsopiva 4.0tdi koneeseen? Tietäsikö kukaan?
Comment
-
-
Olen ymmärtänyt että tuollaista "mukavuuslämmitintä" ei pelkästään ohjelmoimalla saa toimimaan moottorilämmittimenä (kun auto ei ole käynnissä), joko ohjainkortti ym tai koko webasto pitää vaihtaa. Marmorilla Jyväskylässä tuntui olevan halut tuommoiseen aika nolla (nuori kaveri vastasi ja kuulin kun hän kysyi asentajalta joka sanoi että kertoa että eivät voi tehdä mitään asialle ?). Toinen Webaston korjaaja sanoi että tuo kortti pitäisi saada Audin kautta, joten ota noista sitten selvää... Laittaisin mieluusti piuhalla toimivan, TT thermo ei pakosta ok, vaan jokin jonka kanssa sitten ei tarvitse touhuta vaan joka toimisi niinkuin yleensä lämppärit pelittää.
Comment
-
Tolla ohjeella pitäsi onnistuu jos ajonaikanen webasto.? Eli kiertovesipumppu kera osien ja vcds:llä koodaamalla.
https://www.tyresmoke.net/forum/topi...to-your-a8-d3/
Comment
-
D3:n vain ajon aikana toimivaan Webastoon tein aikanaan tuon kiertovesipumpun lisäyksen ylläolevan linkin ohjeen mukaan, nätisti toimi. Itse en nähnyt tarpeelliseksi hommata kaukosäädintä omaan käyttöön, käytin MMI:n ajastimia ainoastaan.
Toisessa D3:ssa oli taas kaukosäätimellä Webasto joka lämmitti vain sisätilat, siihen toimi tuo reka66:n linkin koodaus.
Comment
Comment