Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Ilmastoinnin jälkiasennus tai vaihto luovuttajasta

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Ilmastoinnin jälkiasennus tai vaihto luovuttajasta

    Olen yrittänyt selvittää miten B4-koriseen sedaniin saisi kätevimmin automaatti-ilmastoinnin jälkiasennuksena, autossa ei itsessään ilmastointia lainkaan tällä hetkellä. Aika nihkeästi on foorumit tarjonneet tietoa..

    Tämän artikkelin jälkeen lähinnä nauratti:
    http://www.automarket.fi/koeajo/_a14...kannattaa/?p=2
    mutta tämän jälkeen alkoi olla vakavampi fiilis kun kompuroiden ja muiden säätöjen kanssa työtä olisi vielä enemmän:
    http://www.s2forum.com/forum/showthread.php?t=25081

    Onko jollain tieto projektista jossa vastaavaa projektia olisi toteutettu?
    Esim. B5:n keulapalaa ilmastoinnilla saa jo siihen hintaan että harrastebudjettiin menisi, jos hommassa edes harrastamisen puitteissa olisi järkeä.
    Lienee sen verran työlästä kuitenkin kun ei näitä projekteja näytä olevan wanhojen audien kanssa, liekö helpompaa ostaa suoraan kori jossa automaatti-ilmastointi on ja tehdä muutokset siihen?

  • #2
    Passatiin on ainakin eräs foorumilainen asentanut. Itse pähkäilin aikanaan B5:een asentamista mutta vaihdoin sitten autoa.

    http://www.audiclub.fi/forum/showthr...j%E4lkiasennus

    http://www.audiclub.fi/forum/showthr...j%E4lkiasennus

    Comment


    • #3
      Kyllähän tuossa varmasti hommaa, ottaen huomioon että B5:ssa ilmastointi integroituu vähän vaikka minkä kanssa yhteen. Varmaan koko kojelaudan joudut purkamaan auki.

      Ehkä helpompi vain ruksata seuraavaa autoa varten ilmastointi vaatimukseksi.

      Comment


      • #4
        Hankintakohteena on Competition Quattro, johon ei ikävä kyllä ole saanut automaatti-ilmastointia ollenkaan.

        Mitenkäs S2:n ilmastoinnin siirto?

        Jotain vastaavaa on ilmeisesti tässä tehty, tosin projektibudjetti lienee ollut vähän eri luokkaa. Kuva siis Audi 80:stä:

        Comment


        • #5
          En tiedä mikä on kätevin tapa, mutta saahan noita osia purkaamoista ja muualta kyllä tarvittaessa. Kojelauta pitää ottaa pois, ja auton etupää purkaa huoltoasentoon. Moottorin irrottamisesta ei ole haittaa, en osaa sanoa onnistuuko asennus irrottamatta. T89:ssä ilmastointi on omassa johtosarjassaan ja näin lienee myös b4 laita. Urakkaa helpottaisi jonkin verran mikäli autossa olisi edes se manuaali-ilmastointi. S-kakkosissa on alkupäässä erilainen ilmastoinnin käyttöpaneeli ja sähköt kuin b4.

          Comment


          • #6
            Mulla on nyt verstaalla ulosajettu 80 quattro avant 93 2,6 V6 automaatti-ilmastoinnilla. Auto menee purkuun ja ilmastoinnin ohjausyksikkö on jo myyty, johtosarjat ja ilmastoinnin muut osat löytyy. Ilmastointi huollettu lokakuussa- toimivuutta en ole pystynyt testamaan pakkaskelin vuoksi. Katsoin vikakoodit ilmastoinnin näytöltä ja oli ainoastaan jalkatilan läppien ohjauksessa jotain häikkää.
            Auto on Raaseporissa, karjaan ja tammisaaren välissä jos kiinnostaa tulla katsomaan/purkamaan noita.
            Kunhan ehdin purkaamaan, kuvaamaan etc niin tulee myyntipalstallekin sääntöjen mukainen ilmo.

            Comment


            • #7
              Löytyisikö joltain tietoa/kuvaa mistä löytyy huoltoliittimet r134 kylmäainettä käyttävästä järjestelmästä B4 korissa. Omassa on N12 aineet ja olisi mahdollista lisätä moottoriswapin yhteydessä kompura moottorin kylkeen, mutta pitäisi keksiä mitä kaikkia pitää vaihtaa että voidaan siirtyä n12 -> r134. N12 huoltoliitin näyttäisi olevan kuivaimessa, mutta kuivain menee uusiksi jokatapauksessa.

              Comment


              • #8
                Eikös R134 pitäisi käydä freonin tilalle ilman mitään erityistä komponentin vaihtoa. Jossain vanhemmissa aparaateissa on ollu vaihtuvuus jonkin verran kovempaa, eli tulee ilmeisesti pienemmästä raosta ulos. Mutta b5 korisissa on useesti kennon kupeessa keulalla toinen liitin ja kompuran juuressa toinen liitin, ja eikös se oo b4.ssä kuivaimen ja kennon välisessä putkessa niissäkin joissa on toi R134.

                Comment


                • #9
                  R12 ei N12. Kuristin kait pitänee vaihtaa, jos haluaa tehokkuuden optimoida. Voin olla väärässäkin. Ja adapterit täyttönipoille, että r134a-laitteilla pääse täyttämään. O-renkaiden vaihtamisen tarve on vähän niin ja näin. Voivat nimittäin olla ihan r134a:ta sisällä pitäviä jo ihan valmiiksi.

                  Kuivain kannattaa vaihtaa nyt ihan järjestelmän purkamisen vuoksi.

                  Öljythän ne ovat se epäyhteensopiva asia. R12:sen kanssa käytetty öljy puuroutuu R134a:n kanssa.

                  Comment


                    #10
                    Koittanut tässä googletella, mutta ei satu sopivaa juttua kohdalle. B3 koppaan pitäisi siis saada automaatti-ilmastointi karvalakkilämppärin tilalle. B4 rojut sopii, se on selvinnyt. Mutta purkuautoja ei enää tunnu olevan missään mistä saisi kaikki. Muutamat manuaali-ilmastoinnit löytyi, minkälainen homma tuo nyt on muuttaa automaatiksi? Automaatin johtosarja ja paneeli löytyy, mitä kaikkea muuta? Jos nyt kohtuuhomma on muuttaa niin muutan tuon B4 manuaali-ilmastoinnin kans :)

                    Comment


                    • #11
                      Siis ymmärsinkö nyt oikein että pitää saada automaatti-ilmastointi B3:een mutta manuaali-ilmastointi ei kelpaa? Jälkimmäisen retrofitistä on kokemusta kyllä. Itse en alkaisi klimatroniccia sovittamaan ellei tasan tarkkaan kaikki alkuperäiset hilppeet ole käsillä. Sitä paitsi nuo 80-luvun automaatti-ilmastoinnin systeemit ei edes ole toiminnaltaan kovin miellyttäviä. Erikoinen se tietty B3:ssa olisi.

                      Comment


                      • #12
                        Automaatti-ilmastointi retrofit voi olla aika savotta kaikkine läpmoottoreineen ja antureineen. Jättäisin tekemättä.

                        Comment


                          #13
                          B4 hilut siis laittaisin beekolmoseen

                          Comment

                          Working...
                          X