Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Autosoitin Saksasta

Collapse
X

• Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

• Autosoitin Saksasta

Ajattelin kysellä, että onko kukaan fooruminkäyttäjä tilannu autosoittimia tms. elektroniikkaa saksasta. Olen itse katsellut Blaupunktin Bremen CD72-soitinta Audiini, mutta kun ovat niin kalliita suomessa, Saksasta semmoisen saa alle puolella siitä mitä ne suomessa maksaa.

Jos jollakin on kokemuksia tai tietää luotettavia tapoja tilata kyseisiä tuotteita, niin voisi kertoilla.

Niin ja vielä se, että sopiiko nuo Blaupunktin soittimet heittämällä C4-mallin Audiin, tuleeko ongelmia takakaiuttimien kanssa, ovat aktiiviset, ainakin 12v-sivujen kytkentäkaavion mukaan.

FFp:n palstalla on asiaa käsitelty. Muunmuassa täällä ja täällä.
    Itse tilasin joulukuussa caraudio24.de:stä soittimen, ja maksu sekä toimitus toimivat moitteetta.

Comment

soitin saksasta

Hei

www.caraudio24.de näyttää tuotakin toimittavan.

Meinaatko kokonaan eroon monitiehäiriöistä yms. radio-ongelmista kun twin receiveriin päädyit.

Aktiiviset taka-kajarit tarvii vain sen remote antenni johdon kytkennän, siitä se takavahvistin herää ja muuten normaalisti line out taka-kajareille.

Comment

Oikeestaan se on noita Blaukkarin ainoita "kunnollisia" soittimia, mitkä on mustia, muut tuppaa olemaan semmosia hopeisia joulukuusia, mitkä ei oikeen sovi tuonne Audin eleganttiin ja tyylikkääseen punaisten valojen värittämään tummaan ympäristöön ;)

Comment

Caraudio24-sivuja selatessani tömäsin Blaukkarin Toronto MP73:een, tuo näyttäis sopivan justiinsa audin punaisten valojen sekaan, onko kellään käyttökokemuksia kyseisestä laitteesta? On vissiin vanhaa mallia, kun ei enää ole Blaupunkt.fi-sivuilla sitä.

Comment

Jokarina täältä takaa tarjoan hyvää, ja ennen kaikkea tyylikästä, vaihtoehtoa blaukkarille: Becker Monza, on sitten hillitty, toimiva ja laadukas soitin, itse ostan moisen seuraavaksi kun ollaan musiikkimasiinaa vailla. Becker toimittaa "alkuperäiset" soittimet mersuihin, eli ei mistään saissesta ole kysymys.

Comment

toronto MP73

Hei

blaupunkt toronto MP73 on sama laite kuin los angeles MP72.
              Värit on vain audiin sopivasti punaisia valoja mustalla. Suomen blaupunkt ei tuo maahan tuota audi mallia mutta VAG kauppiailta sitä pitäisi löytyä ja luonnollisesti se on kaikissa sivistysmaissa myynnissä.

Hinnaltaan tuo on tullut kivasti alas kun MP74 sarja tuli myyntiin saksassa. Suomessa tosiaan on vielä blaupunkt.fi sivuilla uutuutena tuo MP72.

FFP.n sivuilla on ollut tuosta los angelesista sellaista kommenttia että hiukan hidas mp3 biisien haku verrattuna nopeisiin JVC.n laitteisiin. Minulle riittää että radion napit on selkeät. 6 kanavaa saa nimettyä suoraa nimen viereiseen näppäimeen pikavalintoihin.

Comment

Itse olen aikaisemmin tilannut mainitusta firmasta Pioneerin 5500MP:n ja työkaverit tilasivat juuri pari uudempaa vastaavaa mallia.
                Toimitus postiennakolla, postimaksu Suomeen muistaakseni 15?.

Comment

Ostin Toronto MP73-soittimen viime kesänä. Käsitääkseni sitä ei ollut Suomen Blaukkarilla ohjelmistossa ollenkaan. Kovin vanha soitin se ei mallina sinällään ole.
                  Ostin soittimen Saksasta postimyynnistä. Silloin hinta oli vähän vajaa 400 euroa ja Suomesta saman soittimen olisi saanut Hifikrugilta vähän reilulla 500 eurolla. Nyt sitä ei näy enää olevan Hifikrugillakaan.
                  Olen ollut soittimeen todella tyytyväinen. Soittimeen voi määritellä paljon erilaisia asioita, esim. millä voimakkuudella soitin avautuu ja mielestäni tärkein ominaisuus, eli kaikki vilkkuvat valot voi lukita vilkkumattomiksi, joten soitin näyttää vain valittuja voimakkuuksia.
                  Mukana tulee myös mikrofoni, jolla taajuusvasteet saa kohdalleen nopeasti. Soittimessa on myös ajonopeuden mukaan säätyvä voimakkuus, mutta minulla se ei jostain syystä näytä toimivan. Vika ei kuitenkaan ole soittimessa, koska tarvittavaa singnaalia ei näytä johtimesta tulevan. Eksyy kai jonnekkin välille, mut en ole vielä syytä löytänyt.
                  Soittimessahan on myös RDS ja MP3. Tein MP3-levyn, ja ihan hyvin se on toiminut. Kappaleen haku on vähän hidas, mut ei se ole haitannut. MP3-tekstien (kappaleen nimet) juoksee vähän nykivästi kirjain kerrallaan.
                  Soittimessa on myös avainkortti haittaamassa rosmojen musiikkinautintoja.
                  Äänenvoimakkuuden nuppi liikkuu pyörittämällä pienin askelin, joka on mielestäni ainoa oikea tapa. Nuppia painamalla kone sammuu tai avautuu. Toinen nuppi on itseasiassa joystic, jolla liikutaan valikoissa ja jota ei tarvitse juurikaan näpelöidä alkuasetusten jälkeen.
                  Kone näyttää todellakin hillityltä, etupaneelissa ei ole kovin montaa nappia ja värit on todellakin Audiin sopivat eli musta soitin ja punainen näyttö. Radio tulee vähäsen kojelaudasta ulos, mut ei niin pahasti kuin moni muu. Radion pikavalinnoille on 6 nappia ja vieressä on pienellä kanavan nimet. Kello näkyy myös koko ajan ja se pysyy oikeassa ajassa kesät talvet koskematta koneeseen.
                  Minun on vähän vaikea puolueetomasti kehua konetta, koska vastaavia minulla ei ole aikaisemmin ollut. Kuitenkin se näyttää paljon tyylikkäämmältä kuin vilkkuvat videopelit, miltä monikin soitin nykyisin näyttää, eikä toiminnoissakaan ole ollut valittamista.

Comment

Rupesin tänään tutkailemaan autoni takakaiuttimia, rupesi kiinnostamaan, että mitä sieltä ritilän alta löytyy. Tutkimukseni tyssäsi sitten siihen ritilään, jota en saanut pois. Miten se lähtee irti, lähteekö vaan vääntämällä/nostamalla, vai onko jotenkin ruuveilla kiinni, vai pitääkö koko hattuhylly irrottaa, että saa kajarit esille?

Comment

Eikös ne ole ruuveilla kiinni sieltä alta? Millaiset kaiuttimet? Itselläni Nokia-merkkiset ilman mitään erillisiä vahvistimia. Eivät ole mitään erityistä hifiä.. Ritilä on kiinni kaiuttimessa ja sen siirto toiseen takakaiuttimeen ei näyttänyt olevan mikään helppo homma.

Comment

En löytänyt omistani mitään merkkiä magneetissa oli joku oranssi tarralappu, mutta ei siinäkään ollut kaiuttimien merkkiä.

Comment

Tänään sain takakaiuttimet oikeen irti ja pöydälle, rupesin suunnittelemaan niiden vaihtoa.
                          Omankin olivat merkkiä Nokia, mitään erillistä vahvistinta ei näkynyt paketissa, mutta jossakin sen täytyy olla. KAiuttimien vaihtokaan ei ole vaikea homma, kaiuttimet ovat ritilässä kiinni kiertämällä, kiskoilla. Kun vaihtaa kajarit toisiin, niin i tartte muuta kuin raksia kiskot pois ja porata reiät muoviin ja pienillä ruuveilla kiinni. Ajattelin laittaa DLS:n perus B5- erillissarjan, takakaiuttimilla kun ei ole niin suurta merkitystä, mutta hyvä jos jotakin kuitenkin kuuluu.

Comment

Kiskot rikkomalla sinne tosiaan varmaankin saa uudetkin kajarit tilalle. Mutta se Nokia-viritys sisältää myös diskantit siinä sivussa, sopivatko nuo DLS paketin diskantit suoraan?

Kerro sitten ihmeessä tuliko projektista hyötyä. Uskaltaisin väittää ettei niille kaiuttimille mitään vahvistimia mene.

Comment

DLS:n diskanttien halkasija on 13mm, eli kutakuinkin sama, kuin alkuperäsissä, eli pitäs mennä kivuttomasti. Ja vahvistin täytyy olla, koska mankkaan tulevassa alkuperäsessä johtosatsissa ei ole käytössä ollenkaan takakaiuttimille meneviä normaaleja kaiutinjohtoja, ne paikat on iso-liittimessä tyhjät ja sitten erillisessä 10-napaisessa iso-liittimessä on piuhat line out vasen ja oikea sekä maa, jotka menee takakiuttimien vahvistimelle. Näin ainakin minulla. ja nyt kun kytkin uuden mankan autoon, niin etukajarit soi, muttei taka.

Comment

Ok, sitten on erilainen tuo toteutus. Mulla ei ole muuta kuin kaksi tavallista ISO-liitintä joista toisessa kaikki neljä kaiutinta ja toisessa virrat tms.

Comment

Niissä autoissa joissa on aktiivi takakaiuttimet eli tunnistaa aika hyvin tuosta "Audi1002.8" kuvauksesta yllä niinkuin minulla voi kytkeä takakaiuttimille lähtevät johdot soittimen linja lähtöihin. Äänenpaine ei tosin ole korvia huumaava mutta kuulupahan takaakin jotain. Niin ja tietty vahvistimille pitää kytkeä jännitteet.Löytyivät mutulla samasta nastasta kuin antennivahvistimen käyttösähkö.

Comment

Jep jep, sattuneesta syystä ole itsekin tapellut noiden takakaijutin viritelmien kanssa. Matkaan tarttui vihdoin ja viimein MP3-soittopeli. Tarjouksessa oli Kenwood KDC-PSW9524, joka lähti mukaan. Ei nyt ihan Audin väreissä, mutta soiva peli (ominaisuuksia löytyy)

Nuo takakaijutin viritykset on kyllä typerät. Siellä on siis kaijuttimessa kiinni omat vahvistimet, samaiseen linjaan jos laitat jo vahvistetun signaalin, niin ei onnistu. Kaijuttimessa on kyllä linja/virta/heräte-ym liittimen yläpuolella käyttämätön liitin jossa kaksi nastaa (tämä on siis diskantti lähdön ja tämän virta/signaali-hässäkän välissä) Olisiko tuo ns. normaali kaijutin liitäntä vahvistetulle signaalille? jos on, niin se pelastaisi tilanteen... tosin kaijutin piuhat joutuu itse vetäsemään, mutta se on pieni työ.

Tuota liitintä, jossa on siis Virrat/herätteet/linjat, ei viitsisi hajoittaa, koska jos joskus vaihtaa birssiä, voisi matkaan laittaa myös tuon "aidon" alkuperäisen audin soittimen. Toisaalta taasen piuhojen (signaali) poikkileikkaus on kovin pieni, jos ajattelisi vahvistetun signaalin viedä niitä pitkin, joten uudet piuhat lienevät ainoa vaihto ehto.

Onko kokemuksia näistä virityksistä?

Comment

Ei ole vielä kokemuksia, mutta kohta on. Hain tänään DLS:n B5 erillissarjan tarjouksessa 89?. Keskiäänen saa suht helposti kiinni alkuperäsiin ritilöihin ruuveilla. Diskantti on hiukka pienempi ja korkeampi, siinä joutuu patentoimaan vähä enemmän.

Ja tietysti kaiutinjohdot joutuu vetämään. Signaalipiuhoja on turha hyödyntää, koska niitä on vain kolme (v/o/maa) ja tosiaan ne ovat ihan liian ohuet. Itse ajattelin juottaa kaiutinjohdon päihin iso-liittimien kontaktit, jotka sitten voi nätisti työntää alkuperäsen johtosatsin liittimen tyhjiin reikiin. Ainoa ongelma on keksiä hyvä reitti peräluukusta mankan taakse, mutta eiköhän sen johdon sinne saa ku irrottelee tarpeeksi muoveja.

Saatavana on mielestäni muuntimia, jotka muuntaa rca:t normaaleiksi linjatasosiksi johdoiksi. Tämmösellä muuntimella vois ottaa mankan takaa takakaiuttimien rca-pistokkeista signaalin auton omiin johtoihin, mutta mielestäni senkin muuntimen hinnan kannattaa käyttää uusiin kaiuttimiin ja unohtaa koko aktiivisysteemi.

Ilmoittelen sitten kun kaiuttimet soi, oliko kova homma ja millainen on lopputulos.

Comment

Mullakin oli alunperin varmaan ihan hienosointinen Bose:n aktiivisysteemi tuossa, jonka tosin olen nyt poistanut kokonaan, etu- ja takakaiuttimet.

Ei soveltunu enään uuden Blaukkarin kanssa ilman, että kaitsareiden vahvistimiin olis pitäny sattua. Elementitkin oli jo luokkaa kuolleet.

Nyt pitäs etupäähän sovittaa uutta tavaraa. Vielä en ole päättänyt mitä laitan, mutta kun nyt on nuo Bose-ovet jossa on tilaa rakentaa kotelo tai sitten modifioida bosen etukajarin kotelo sopimaan uudemmile kajareille, kannattaiskohan laittaa vaan 6 1/2" bassot sinne oviin ja diskantit vaikka kojelauda ritilöihin kiinni? Tuossa kun on myös ns. normipaikat etuikkunalla.

Comment

Kaverilla on nuo DLS:n B5:t ja huomattavasti huonompisointiset ovat kuin oman nelkun alkup. "Bose-soundsystem", kun tuossa vertailimme taannoin.

e: korjaus, sillähän oli B6:t nuo DLS:t.

Comment

Voi olla, että soivat huonommin, mutta minulla ei ole bosea ja nuo b5 sai halvemmalla ku bose systeemin. Loppuseltaan takakajareilla ei ole suurta merkitystä. Ainoa hyöty niistä on takamatkustajille. Itse laitan jonkun kunnon erillissatsin eteen, kunhan aikaa ja ennen kaikkea rahaa siunaantuu jostain ylimäärästä.

Comment

Noniin nyt on asennettuna taakse DLS B5:t meni aika kivuttomasti omille paikoilleen hattuhyllyn ritilään. Mattopuukolla vähän reikää isommaksi, niin elementti loksahti paikoilleen, eikä tarttenut rikkoa alkuperäsiä kiskoja sitte vaan ruuveilla elementti kiinni. Diskantille taivutin pellistä kiinnikkeen omalle paikalle. Suurin homma oli johtojen veto mankalta kajareille.

Lopputulokseen olen tyytyväinen, soivat puhtaammin kuin alkuperäset ja ei tarvitse enää pähkäillä aktiivisysteemin kanssa. Vielä ku sais eteen kunnon sarjan, subin, vahvarin,.............

Comment

niinpä... :) Mullon vanhoja matkan varrelta kertyneitä... mut laiskottaa.. eikä kyllä ole ollut aikaan laitella (~tekosyy), jospa kesäloman aikana olis...

Comment

Tietääköhän Martti tai joku muu onko A6.een ennen -97 mallia olemassa omia sovituspaloja normaali radiolle. Olen hankkimassa Blaupparin Torontoa MP73 ja uudemmissa A6.ssa eli siis -97-> sovituspaloissa, jotaka minulla nyt on, on melkoiset muovihäkkyrät tasossa, jonka pitäisi tulla vasten auton tasaista muovitasoa. Uudemmissa kutosissa varmaan on vastaava kolo. Paloissa tuli myös pari ruuvia ja minun -96 A6.ssa ei ole ruuvinreikiäkään.
                                                  Oletteko vain modifioineet näitä paloja vai miten on...???

Pikaisesta tiedosta kiitollinen...pitäisi asentaa lopullisesti viikonvaihteessa??

Comment

Ymmärtääkseni vanhempaan kutoseen on omat sovitteensa.

Comment

Kiitoksia Jarkko

...tietäiskö joku vielä mistä niitä vanhemman kutosen radiosovitus palikoita voisi löytää täältä kotisuomesta...kahlailin hieman tuolla linkeissä mutta ei osunut kohdalle....

Comment

Tuommonen on Blaukkarilla, en tiiä onko vanhaan vai uuten. Kysymällähän se selviää. www.blaupunkt.fi

Ja jos kuva ei toimi, niin linkki http://www.zippyimages.com/files/134528/adapteri.gif

Comment

Onko sovituspalat automerkki ja -mallikohtaisia? Ei niinkään radiokohtaisia? Silloinhan minkä tahansa radiovalmistajan sovituspalat luulisi käyvän, koska radiot on aika universaaleja. Vai?
                                                          Jokatapauksessa olen saanut ehdottomasti parasta palvelua autoradioasioissa juuri Blaukkarin piiriedustajalta. Myyjäluettelo löytyy Blaukkarin sivuilta, tai siis pitäisi löytyä, koska linkki heittää Boch-sivuille. Eli missä on Boch-liike, löytyy myös apua Blaukkari ongelmiin. Heiltä ainakin paikallisesta liikkeestä löytyy kaikkea mahdollista mitä rakenteluun saattaa tarvita ja palikat varmasti käy, eikä ole niin kuin Bilteman Audi-soitin-liitin, että osa johtimista puuttuu, osa on ihan irrallaan ja vieläpä liittimien välissä on abikomaisia liittimiä, joilla voi muuttaa nastajärjestyksen mieleisekseen. Onko uudemmissakin Audeissa vielä erikoinen (heräte- ja virtajohto väärinpäin) nastajärjestys?

Comment

Kaikki radiot on ns. din-kokoisia, eli sovituspalat on autokohtaisia.
                                                            Sovituspaloissakin on eroja. Kaveri osti kärkkäiseltä B5 Audi A4:seen sovitepalat ovikaiuttimille ja ne eivät sopineet alkuunkaan. Katoin tuossa Blaukkarin vastaavia ja ainakin näytti paremmilta, eli niissä sovitepaloissa radiollekin voi olla eroja eri valmistajien välillä.

Comment

Working...
                                                            X