Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

B6/B7 Avant aktiivisubwooferin tietoja

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    #31
    Otin vähän selvää tässä duunipaikan asiantuntijalta ja kuulemma ainakin WinMLS-ohjelman avulla voi selvittää kaiuttimien vaiheet. Tutkinta jatkuu.

    Tuosta säätämisestä niin vag-com/VCDS ohjelmalla voi valita ääniprofiileja koodaamalla yksikkö uudestaan. RNS-E tapauksessa download-sivulta löytyvien PDF:ien mukaan "0xx?xxx: Sound Characteristics" kohtaan koodataan joku seuraavista:
    Koodi:
    0 - Linear
    1 - Audi A4 (8E)
    2 - Audi A6 (4B)
    3 - Audi A4 Cabriolet (8E)
    4 - Audi TT (8J)
    5 - Audi A3 (8P)
    9 - Bose Soundsystem
    Minulla tällä hetkellä 0301715, pitänee kokeilla noita muita ihan huvikseni.

    Comment


      #32
      Edellisessä autossa vedin kaikki kanavat vahvistimen kautta ja laitoin Linear säädöt, kun ei B5:sta löydy tuolta RNS-E:n valikoista.

      WinMLS-ohjelman avulla voi selvittää kaiuttimien vaiheet.
      vaatii varmaan mittamikin.
      Itellä on tommonen: http://www.elektroni.fi/?11640
      Ja siihen tehtynä phantom poweri.

      Comment


      • #33
        Kokeiltiin koodata omassa tuota Bose säätöä käyttöön. Ei saatu toimimaan marmorilla, eli ihan Audi korjaamon testerillä.
        Mulla oli vain (tais olla) viisinumeroinen koodi, laitettiin neljänneksi viimeiseksi 9 auto ei hyväksynyt koodia, jätettin homma sikseen kun ei mulla ollut enempää tietoa että miten se tehdään. Ihan tumpelona itse näissä hommissa niin kyselen että moninumeroinen koodi kuuluu alunperin olla. Auto on valmistettu elokuun lopulla 2007, A4 B7 kyseessä, voika olla että on jotenkin erilaisia koodeja kun vanhemmissa vehkeissä.

        Comment


          #34
          Onko sulla bosen systeemi, jos se kerran ei ole ollut päällä? Mikä soitin?

          Comment


            #35
            Alkuperäinen kirjoittaja Whitebe Näytä viesti
            Pistin yhden tälläsen Naks tilaukseen saas nähdä miten tuo toimii.
            Onko mitään kerrottavaa?

            Comment


            • #36
              Ei vielä. Tänään oli tarkotus laittaa paikalleen mutta ylläri audi päätti levitä kesken matkan...pitää sitä rueta tutkimaan ensin;)

              Comment


              • #37
                Mulla Concert II soitin eikä Bosea näy missään !

                Comment


                  #38
                  Voi selittää sen ettei Bose toimi, jos sitä ei autossasi ole olemassa.

                  Comment


                    #39
                    Soittimella ei ole mitään tekemistä sen kanssa onko Bose vai ei.

                    Comment


                      #40
                      Myyntipalstalla oli noita Peerless SLS 165 elementtejä myytävänä, ja nyt niitä on yksi vähemmän. Joko olisi kokemuksia sovittamisesta OEM koteloon, vai tuleeko minusta nyt sittenkin pioneeri tässäkin asiassa? Whitebe?

                      Comment


                      • #41
                        Pistin tilaukseen 6" elemental desingssin oli ainut pikkunen elementti mikä löyty joku tuplapuhekelallla 4+4 ohm eli saa sitä suoraan sitten ajeltua 2ohm kuormalla jota tuo vahvistinkin tuuppaa orkkis elementille;) pitäs parinviikon sisällä tulla jenkeistä

                        Comment


                          #42
                          OK, minä lähdin siitä että bassoa varten pitää saada erillinen vahvistin joka tapauksessa. Ellei muuten niin tasonsäädön takia.

                          Lähdin sitten kehittämään tuota OEM-subbaria tänään, kehitysmenetelmänä Metodique a'la Rane. Elementti on vain millin pari liian leveä, ja silmämitallakin mitattuna asennusaukkokaan ei vaadi yhtään muokkausta. Tosiasia on hiukan erilainen, jouduin ranettamaan yläoikeasta nurkasta ja yläjyrsimellä tein upotuksen sivut enemmän 90°:siksi niin elementti tipahti paikalleen. Erilaisesta keskityksestä johtuen jouduin puukolla ja yläjyrsimellä suurentamaan asennusaukonkin.

                          Kotona testatessa potkii ja möyryää hienosti, mutta autossa etu 6.5"-midbassoihin nähden edelleen hiukan liian vaisusti joten seuraavaksi sitten vahvistimen vaihtoprojektiin. Onneksi on tuo vanha luotettava Alpine 3552s vuodelta miekka ja kirves vielä tallessa.
                          Attached Files

                          Comment


                            #43
                            Onnistuipa hyvin! En ehkä saa credsiä keravalla, mutta omaa käyttöä muutos tukee aivan loistavasti. Minulla on siis etuovissa Amega Q-comp 60 gold sarjan midbassot. Nämä ovat ainakin (ruotsalaisissa) autohifi-piireissä ihan arvostettuja elementtejä ja bassoa niistä lähtee ihan RNS-E vahvistimen avittamana sen verran että OEM-subbaria ei enää edes huomaa millään lailla. Sen puutteen huomaa kyllä hiukan, mutta ei paljon. Tämä nykyinen tukee etujärjestelmää, etenkin rekisterin alapäässä todella hyvin. Sisuksissa ei nyt hirveästi tunnu mutta mielestäni 30-120Hz alue on nyt aika tasapainoinen, paksu ja läsnä. Tavoite oli saada järjestelmä joka toimii sekä Metallican, Yellon, Madonnan, Vaughanin että Thorogoodin kanssa.

                            Nyt on siis OEM subbarilaatikkoon rakennettu Peerless SLS 165 elementti, ja sitä sekä takaovien kajareita syöttää vanha Alpine 3552 (4*25W RMS @ 4Ohm). Taikasana toiminnalle oli äsken verkkokaupasta haettu 50 Hz passiivinen alipäästösuodin. Ilman sitä basso kumisi häiritsevästi ja oli enemmän rasittava kuin musiikin hieno nyanssi.

                            Harmi ettei OEM-laatikon refleksiputken pituutta ja pinta-alaa tullut mitattua ja myös kotelon tilavuus tarkemmin. Seuraavalle suosittelisin vanun laittamista boksiin, se hiukan "suurentaa" laatikkoa. Refleksiputki pitäisi varmaan säätää hiukan erilailla, ainakin etu 6.5" midbassojen kanssa.

                            Löysinpä heti kättelyssä boksin neljännen kiinnitysruuvin paikan, OEM-elementillä ruuvin puuttumista ei edes huomannut. Tällä setupilla koko boksi värähteli niin että sen kulma päirisi peltiin.

                            Huomasin myös että oikean luukun lukko tavaratilassa ei myös toimi oikein. Lukossa on kiertyvä osa, vähän kuten lentokoneiden ovissa salvat mutta tämä salpa-osa ei satu työntämälläkään verhouksessa olevaan vastakappaleeseen ja näinollen ei naksahda paikalleen. Onko tähän kellään mitään reseptiä?

                            Seuraavaksi takaovien kimppuun, jostain pitäisi löytää 6.5" midbassoja. Vinkkejä otetaan vastaan.

                            Tilauksessa säädettävä alipäästösuodin, katsotaan sitten josko se 60-75Hz jako toimisi vielä paremmin.

                            Comment


                              #44
                              Löysin kivasti toimivan boksilaskurin. Olenko oikeassa siinä että elementti sinänsä ei vaikuta boksin refleksiputken tilavuusvaatimukseen? Toisin sanoen, eikös se boksi viritetä refleksiputkensa kanssa jollekkin taajuudelle ja tämä on sitten sama oli sitten elementti mikä vain?

                              Noin mutu-menetelmällä laskettuna OEM-refleksiputki 5 cm Ø ja 10 cm pituudella vastaa 60 Hz viritystaajuutta. Nyt on tarkoitus kokeille 5 cm Ø ja 36,5 cm pituista putkea joka vastannee viritystaajuutta 35 Hz. Em. laskurin perusteella vaikuttaa siltä että sen matalemmalle ei kannatane puristella tuota Peerlessin 6.5" elementtiä.

                              edit: kyllähän se näyttää siltä, eli samalla boksin tilavuudella relfeksiputki pysyy samana vaikka valitsee listasta minkä vain elementin. K-rautaan mars.

                              Kainaloon tarttui tuossa myös rainbow SAX 265.20 sarja, pitää sekin tuossa asennella, ja takaoviin nykyiset amegan midbassot. Eiköhän sillä rupea potkimaan jo.

                              Comment


                                #45
                                Kainaloon tarttui tuossa myös rainbow SAX 265.20 sarja
                                Prkle, taisit viedä mun nenän edestä.

                                Comment


                                  #46
                                  Ei se joka tapauksessa olisi mahtunut tuollaiseen B5:een.

                                  Comment


                                    #47
                                    Lupoon mahtuis :)

                                    Comment


                                      #48
                                      Jatketaan projektia. Nyt löytyi se puuttuva palanen joka loksahti paikallensa kuin RK-62 liikkuvat osat eteen. Eli refleksiputken viritys. OEM-laatikon refleksiaukko on lähinnä naurettava, 38x51 mm kooltaan ja pituus vain 45 mm. Ei tuo em. laskuri osaa edes laskea kuinka korkealla viritystaajuus on, mutta lienee jossain 80 Hz paikkeilla (vastaa Ø 5 cm putkea).

                                      Biltemasta sattui käteen joku lavuaarin muoviputki jossa pari taitosta hintaan 1,50€. Sisäläpimitta 35 mm joten aika sopiva. Tästä mittasin 20,5 cm pitkän pätkän, joka tuolla vaajaalla 12 l volyymillä vastaa 33 Hz viritystaajuutta. Veistelin (työnsin oikeammin) puukolla aukossa olevaa vahvennusta jotta uusi putki mahtuisi reikään. Työnsin putkenpätkän vanhaan reikään, ja veistelin routalevystä paloja tilkkeeksi. Viimeistelin kiinnityksen kotelon ja putken läpi. Lisäsin vähän vanua laatikkoon.

                                      Nyt on bassossa oikeasti pohjaakin, ja järjestelmä alkaa soimaan niin kuin olisi pitänyt tehtaalta lähtien. Erittäin onnistunut modi omasta mielestäni, suosittelen! Voi hyvin olla että pelkkä putkimodi muuttaisi OEM bassoa toivottuun suuntaan, mitään muuta vaihtamatta.

                                      Jos kuuntelee enemmän poppia, voisi ehkä kokeilla 40 Hz viritystaajuutta. Tällä pitäisi saada vähän enemmän tarkkuutta ja potkua. Sen pituus on 13 cm.

                                      Minulla on nyt 50 Hz 18dB/oktaavi jakosuodin, joka on ehkä turhan matalalla. Kunhan osat saapuu pääsen kokeilemaan vähän toisia jakotaajuuksiakin.

                                      Osalista tähän mennessä OEM-subbarin päivitykseen; Peerless SLS 165 elementti, 2/3/4 vahvistin jossa jakosuodin, piuhaa, abikoita, viemärinputken palanen.

                                      Joku kyseli privalla miten saan subbarin irti. En tykkää chattailla privalla sillä muutaman päivän päästä saa kertoa samat uudestaan jollekin toiselle joten tässä se proseduuri mitä itse käytän (ei ole salaisuus kuitenkaan). Oikeaoppisesti pitäisi purkaa takapenkki ja selkänojan pito-tappi pois, mutta itse teen sen näin 5 minuutissa:

                                      - Teippaa maalarinteipillä ikkunkarmien sisämuovit sivumuovin päältä suojaksi naarumuuntumista vastaan (prkl)
                                      - Subbarin peiteluukku pois, ja tavaratilan välipohja ulos
                                      - Kaada takapenkit alas
                                      - Taaempi oikea kuormahihnan rengas irti (2* T25 (?)).
                                      - Tavaratilaverhon kiinnityssyvennyksessä on T20 (?) ruuvi, se irti.
                                      - Aukon ylä-takaosasta ote ja riuska vetäisy niin jousikiinnikkeet irtoavat.
                                      - Subbarin sähköliitin irti, ja neljä ruuvia pois niin subbari on kädessä.

                                      Sivumuovin kiinnityksessä pitää sitten saada takaikkunan keskikohdassa oleva jouslärpäke osumaan reikäänsä, ja muovin etuosa oikeaan kohtaan turvavyön päälle.
                                      Sitten pitää taittaa sivumuovin ala-takaosan lärpäke lastausaukon peitemuovin alle, ja saada takareunan kaksi teräsjousta osumaan reikiinsä. Sitten viimeiseksi sormin käveltää takaluukun tiivisteen viimeiseksi muovin päälle.

                                      Nuo muovit ovat ainakin +10°C lämpötilassa aika sitkeitä ja tuntuu siltä että ne voi käännellä melkein kaksinkerroin ilman että hajoaisivat.

                                      Viemärinputki | OEM refleksiaukko | Poista vahvistus | putkenpätkä | Putki paikallaan | Tilkittynä routalevyn palalla
                                      Attached Files
                                      Viimeksi muokannut haraldh; 16.4.2010, 12:14.

                                      Comment


                                        #49
                                        Alkuperäinen kirjoittaja haraldh Näytä viesti
                                        Taikasana toiminnalle oli äsken verkkokaupasta haettu 50 Hz passiivinen alipäästösuodin.
                                        Sen verran ikävästi alkuperäinen "subi" kumisee takapenkillä, että voisin kokeilla jotain tuollaista ratkaisua. Mihin piuhaan tuo suodin kolvataan, kun kyseessä siis modaamaton systeemi?

                                        Comment


                                          #50
                                          Tuo ei oikein tule toimimaan sillä taakse tulevat vain vasemman ja oikean kanavan linjat ja pilkkominen takaoviin ja subbariin tapahtuu vahistimen sisällä. Suosittelen passivisen suodattimen rakentamista vahvarin ja elementin väliin. Tämä tosin laskee vuorostaan herkkyyttä.

                                          Joku 80 Hz alipäästösuodin 12dB/oktaavi voisi olla sopiva ensialkuun?

                                          Itse kokeilisin tuolla refleksiputkimodilla ensin. Sillä saa potentiaalisesti matalemmat bassot ja herkkyyttäkin nostettu. Kokeile 10 ja 15 cm putken pituuksia, jos on samalla 35 mm sisäläpimitalla.

                                          Comment


                                            #51
                                            Alkuperäinen kirjoittaja haraldh Näytä viesti
                                            Suosittelen passivisen suodattimen rakentamista vahvarin ja elementin väliin. Tämä tosin laskee vuorostaan herkkyyttä.

                                            Joku 80 Hz alipäästösuodin 12dB/oktaavi voisi olla sopiva ensialkuun?

                                            Itse kokeilisin tuolla refleksiputkimodilla ensin. Sillä saa potentiaalisesti matalemmat bassot ja herkkyyttäkin nostettu. Kokeile 10 ja 15 cm putken pituuksia, jos on samalla 35 mm sisäläpimitalla.
                                            Joo yksi kaveri saa väännettyä piirilevyjä, joten taidetaan rakentaa taajuussäädettävä suodatin juurikin tuolla 12dB jyrkkyydellä. Täytyy myös käväistä Biltemassa hakemassa tuota putkea, niin pääsee rakentelemaan. Samalla vaivalla tietysti vaihtaisi sen elementinkin, kun autoa pitää kuitenkin purkaa.

                                            Comment


                                              #52
                                              En minä nyt tiedä tarvitaanko kelan ja kondensaattorin kytkemistä varten mitään piirilevyä.

                                              Comment


                                                #53
                                                No onhan se nyt hienompi ratkaisu, jos siihen vielä säätöpotikat iskee kylkeen. ;) Voihan ne tietysti porailla siihen alkuperäiseen koteloonkin, täytyy tutkia kun pääsee töistä.

                                                Comment


                                                  #54
                                                  Subbarilaatikossahan on liitin vahvistimen ja elementin välissä. Siihen väliin rakentaisin suodattimen ja jos oikein haluaisi hifistellä tilaisi liittimet ja pinnit ja tekisi boksin siihen väliin. Mutta ehdottomasti refleksiputki ensitilassa.

                                                  Comment


                                                    #55
                                                    Löytyyköhän jostain tuon takavahvistimen liittimen pinneistä jotain dokumenttia?

                                                    Comment


                                                      #56
                                                      Tämän ketju viesti #26

                                                      Muoks: liitteenä parempi
                                                      Attached Files
                                                      Viimeksi muokannut haraldh; 20.4.2010, 11:40.

                                                      Comment


                                                        #57
                                                        Kiitän, pitää ottaa silmät käteen ensi kerralla.

                                                        Comment


                                                          #58
                                                          Alkuperäinen kirjoittaja haraldh Näytä viesti
                                                          Löysinpä heti kättelyssä boksin neljännen kiinnitysruuvin paikan, OEM-elementillä ruuvin puuttumista ei edes huomannut. Tällä setupilla koko boksi värähteli niin että sen kulma päirisi peltiin.
                                                          Heps, mikäs tämä on? Huomasin myös tuon pärinän OEM-palikoilla kun kävin äsken testailemassa kaiuttimia.

                                                          Otin tuon subin nyt pois toiminnasta, tuntuu soivan paljon paremmin ilman sitä. Todennäköisesti pistän nyt ensin hätäratkaisuna passiivisuodattimen 60Hz/12dB spekseillä ja sitten kun aikaa riittää kunnon säätöön, vaihdan elementin ja tuon refleksiputken, sekä rakennan säädettävän aktiivisuodattimen takakajareita ja subia varten. Lisäksi vaihdan sitten samalla myös oviin paremmat elementit.

                                                          Comment


                                                            #59
                                                            Se puuttuva ruuvi minun alunperin jälkiasennuksen jälkeen oli etu-ala ruuvi joka on vähän vaikeassa paikassa tavaratilan sisustusmoduulin katveessa. Etu-yläruuvihan on mutteri oikeasti, ja takapään ylä- ja alaruuvit selkeitä.

                                                            Comment


                                                            • #60
                                                              Innoistun itsekin modaamaan tuota OEM-subbaria. Autossa on ollut muutaman kuukauden 10" Infinity Kappa omalla vahvistimella ja se on äänenlaadultaan varsin hyvä. OEM-subbarista on ollut piuhat irti. Avantin tavaratila ei kuitenkaan ole mikään valtava, joten ajattelin kokeilla josko pärjäisin ilman erillistä subilaatikkoa. Nurkissa pyöri pari Seasin P17REX midbassoa, joista toinen menikin alkuperäisen elementin paikalle heittämällä. Lisäsin boksiin myös 13cm refleksiputken. Lopputulos vaikuttaa ihan kelvolliselta, tosin en ole vielä ollut autolla muutoksen jälkeen liikenteessä. OEM-subbarista saa kuitenkin pienellä vaivalla ihan kelvollisen laitoksen.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X