Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

B6/B7 Avant aktiivisubwooferin tietoja

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    B6/B7 Avant aktiivisubwooferin tietoja

    Otinpa pe-illan ratoksi ja ruuvailin vähän auki B7 avantin OEM-subwooferia. Se, joka siis löytyy sieltä kama-osaston styyrpuurin puoleisesta kotelosta.

    Vahvistin on Harman/Becker:in valmistama ja sisältää kaksi pääteastetta. Ei edes hakkuria. Tästä päättelisin että hirveästi yli 25 W RMS ei voida tuosta odottaa tehoja taka- tai subikaiuttimille (?). Tästä olisin kiitollinen jos joku vähän perehtyneempi valaisisi asiaa hiukan enemmän.

    Bassokaiutin on 5.25" 2 Ohmin muovirunkoinen. Jakosuodin lienee nuo konkat ja se iso kela? Vai onko tuossa hakkuria sittenkin?

    Itse laatikon tilavuudeksi sain noin 12 litraa. Tämä siis mittanauhalla vierestä noin-desimetrejä mitaten. Tuohon saisi 6.5" elementin kohtuuvaivalla, 8" kanssa menee jo taiteiluksi, puhumattakaan siitä että hartsi tai epoksi ei tuohon muoviin tartu. Mekaanisella laipalla pitäisi pystyä toteuttamaan jos suurempaa tekisi mieli.

    Näihin puitteisiin nähden tosi toimiva ratkaisu tuo OEM-subbari mun mielestä. Miten tuo voitaisiin virittää :)
    Attached Files

    #2
    En kyllä näitä OEM-subbareita subbareiks kutsuis kyllä mitenkään. Samaa sarjaa marketti kotiteatterisarjojen kanssa. Boset ja H&K sitten varmaan asia erikseen.
    Viimeksi muokannut VilleP; 16.1.2010, 11:36.

    Comment


      #3
      Vaikeampi tarkkaan analysoida kun ei nää noita päätekiviä, mutta luultavasti ihan audiokäyttöön tarkoitettuja tehostereo-operaatiovahvistimia. Toinen ajaa stereona takapäätä ja toinen sillattu subbarille. Kelan tarkoitus tosin mietityttää. Vähän liian yksinkertainen kytkentä hakkuriksi. Isoimmat konkat on päätevahvistimien virransyöttön suodatuskonkat.

      Noi pintaliitos piirit on varmaan aktiiviset yli- ja alipäästösuotimet.

      Comment


      • #4
        Onko kukaan kokeillut vaihtaa pelkkää elementtiä näihin? Onko mitään iloa?

        Comment


        • #5
          paljohan tuo vahvistin jaskaa puskea virtaa tuolle subukalle? jollain järkevällä elementillä saattais saada vähän puhtia sointiin. Ittel tuntus olevan tuo elementti vaihtokunnossa, rohisee aika mukavasti;)

          Comment


          • #6
            Mitenhän esimerkiksi tällainen toimisi, vai satuitko Harald mittaamaan elementin syvyyttä? http://www.autostudio.fi/product_inf...ducts_id=78247

            Comment


              #7
              Tuo kotelo on luokkaa 20 cm syvä, joten tuohon saisi kyllä minkälaisen vain. Vähän askartelemalla uskon että 6.5" elementti menisi tuohon. 8" voi vaatia vähän enemmän muokkaamista ja taitoa ABS:n kanssa leikkimisessä. Sinänsä laatikko on kyllä noin 20 cm leveäkin että miksei? Voisin ottaa vähän enemmän mittoja illalla. Hyvä ottaa nyt kun tuo on vielä irti.

              Tuo autostudion linkki ei toiminut?

              Toinen modausvaihtoehto on että laatikkoon laitetaan refleksiputki. Ja voisihan siihen lyödä kaksi 6.5" elementtiä vastakkainkin, jolloin tuosta saisi ainakin matalalle ulottuvan jyristäjän.

              Ongelma noitten 6.5" subwoofer-elementtien kanssa on vain se että ne on yleensä suunniteltu merkittävästi pienemmille bokseille. Joku laadukas midbasso voisi ehkä toimia, mutta silloin pitäisi varmaan olla suljetussa laatikossa?

              http://mobile.jlaudio.com/products_s...p?series_id=29

              Ehkä noita kaksin kappalein, vaatisi koteloon uuden etulevyn johon sopisi kaksi elementtiä?
              Viimeksi muokannut haraldh; 18.1.2010, 10:31.

              Comment


              • #8
                tuosta mörisiä sinne luukkuun Naks ei vaan taida puhti riittäää vahvarissa:)

                Comment


                  #9
                  Juu ei, vahvari menee kyllä melko heti vaihtoon jos modausta aletaan miettimään.

                  Sinänsä ylisuurella kotelolla saadaan kai vähän herkkyyttä nostettua, tarkkuuden ja tehonkeston kustannuksella? Tämä sopisi sinänsä hyvin minulle koska haluaisin tasapainoisen setupin, riittää että minä kuulen sen subbarin olemassaolon. Ei tarvitse kuulua ulkopuolelle :)

                  Comment


                  • #10
                    Moro,

                    Itsellä ainakin rupes kuulumaan ihan erilailla, kun laitoin vag-comilla bose säädöt soittimeen :)

                    Comment


                      #11
                      Se tarkoittanee käytännössä sitä että soittimelta annetaankin suoraa muokkaamatonta linjaääntä, kun taas normi-kaiutin järjestelmällä soittimella on jonkinlainen EQ-korjaus sisäänrakennettuna.

                      Comment


                      • #12
                        Tuo autostudiolta linkittämäni oli HERTZ : EV130.4 : 5.25" ((130mm) KESKIÄÄNI/MIDBASSO - HERTZ - ENERGY.

                        Toisto tuossa ei kyllä ylety kuin 65Hz asti alapäässä, mutta en usko vakioelementin menevän edes noin alas.
                        Viimeksi muokannut turbokiisseli; 18.1.2010, 13:34.

                        Comment


                        • #13
                          Pistin yhden tälläsen Naks tilaukseen saas nähdä miten tuo toimii.

                          Comment


                            #14
                            Tuo vaikuttaa järjelliseltä! Kotelonvaatimus/suositus ok ja hyvä dokumentaatio. Aiotko modata boksista refleksilaatikon samalla? Millaisella vahvarilla ajattelit ohjata tätä, ja laitatko takaovien kajarit samaan vahvariin?

                            Toivottavasti 6.5" elementin modaaminen tuohon OEM-boksiin ei sittenkään osoittaudu mahdottomaksi. Helpottaa tuo peerlessin muoto, joka on suora kahdelta sivulta.

                            Tuossa vähän kokemusta elementeistä (kaamealla taustalla): http://www.peukalokeskellakammenta.c...rt_II/sls.html

                            Comment


                            • #15
                              Itsellä ainakin rupes kuulumaan ihan erilailla, kun laitoin vag-comilla bose säädöt soittimeen :)
                              Mitenkäs tuo homma menee? Onko tuon consertin ja bosen kajareilla eroa? Bosessa ilmeisesti ainakin isompi subi?

                              Comment


                                #16
                                Vähän lisää infoa tuosta OEM-subbarista. Tässä miten haaroitetaan toiselle subbarille ja myös myös asennettuna kuvaa:

                                http://www.designs-carpage.de/endstufe_sub.htm

                                http://www.designs-carpage.de/bilder.../subwoofer.jpg

                                Comment


                                • #17
                                  Kertokaahan aloittelijalle millainen vahvistin tuohon kävisi tilalle. Riittääkö 2-kanavainen? Soittimen linjatason lähdön muokkaamisesta tarvikevahvistimelle sopivaksi oli jossain juttua, mutta en nyt äkkiseltään löytänyt tietoa.

                                  Katselin esim. autostudion valikoimaa ja heillä on muutama pienikokoinen 2-kanavainen n. 2x100W vahvistin valikoimassaan. Itse en kuitenkaan halua mitään älytöntä jumputinta vaan hieman tasapainoisemman toiston. Eteen tulee joka tapauksessa 6,5" erillissarja kunhan vaan saisi aikaiseksi laittaa.

                                  Comment


                                    #18
                                    Basso haluaa yhden kanavan (kanavaparin), takakaiuttimet toisen parin. Jos olet rakentamassa aktiivista etupäätä myös, vaatii ne etuämyrit oman kanavaparinsa myös.

                                    Itse metsästäisin sellaistas 2/3/4 kanavaista, jossa voi siis sillata toisen parin monoksi bassolle. Sattumoisin hyllyssä on ylioppilasrahoilla -91 ostettu Alpine 3552s vielä tässä pöydän alla, jos sille taas löytäisi käyttöä jossain kohtaa :)

                                    verkkokauppa.com kaupassa olin näkevinäni sellaisia mokkuloita jotka muuttavat linjatasoja, mutta minullekin on vähän epäselvää mitä ja miksi. Jos RNS-E hakkaa ulos max (?) 2V ja vahvistimessa on säädöt 0,2 - 2,0 V niin en varmaan tarvitse sellaisia muuntajia?

                                    Comment


                                      #19
                                      Et tarvi mitään muuntimia RNS-E:hen. Se antaa linjatasoa ulos. Siihen vaikka laittaa sopivat RCA-liittimet väliin vahvaria varten.
                                      Viimeksi muokannut amalin; 18.1.2010, 19:54.

                                      Comment


                                        #20
                                        No hmm, miten se sitten osaa ohjata OEM subbaria? Jos sitä Concert II:llakin voidaan ohjata?

                                        Comment


                                          #21
                                          Tuo laatikko taitaa sittenkin olla refleksiboksi. Samassa asennossa kuin missä se on asennettuna löytyy aukko taka-alareunasta. Se sojottaa suurinpiirtein siihen missä ilman ulosmeno autosta on.

                                          Comment


                                            #22
                                            No hmm, miten se sitten osaa ohjata OEM subbaria? Jos sitä Concert II:llakin voidaan ohjata?
                                            Linjalähtö kuin linjalähtö. Liittimet on vaan erilaiset, riippuen siitä, että onko OEM vai joku muu vahvari.

                                            Comment


                                            • #23
                                              Vähän lisää infoa tuosta OEM-subbarista. Tässä miten haaroitetaan toiselle subbarille ja myös myös asennettuna kuvaa:

                                              http://www.designs-carpage.de/endstufe_sub.htm

                                              http://www.designs-carpage.de/bilder.../subwoofer.jpg
                                              Nii, tuo on mulle ainakin aika hyödyllinen linkki, mutta käännösrobottia käyttäen ei aivan vielä uskalla lähteä pätkimään piuhoja... ;)
                                              Eli pystyykö joku kertomaan, että mitä tuossa tekstissä kerrotaan? Siis ei mitkä on ne signaalipiuhojen värit ja mikä on maadoituksen väri? Oma veikkaukseni olisi, että ruskea olisi yhteinen maa (tai sitten niitä oli kaksi) ja signaalien värit olisi vihreä ja keltainen, olenko oikeassa?
                                              Pitäisi saada tosiaan linjatasoista ulos tuosta, jotta saisi Alpinen prossun kiinni ja sitä kautta viiveet ja jakosuotimet etupäälle ja subille...

                                              Comment


                                                #24
                                                No nyt on sitten jälkiasennettu OEM subbari toiminnassa. Aika laimeasti se soi RNS-E:llä ohjattuna, faderia saa kääntää reilusti taaksepäin jotta sieltä takaa rupeaa kuulumaan mitään. RNS-E on koodattu 0301715 eli siltä osin pitäisi olla oikein. Onko muilla samanlaisia kokemuksia, vai johtuuko tämä vain siitä että minulla on 6.5" midbassot ovissa ja se sotkee jotenkin alkuperäisen etu/taka-balanssin? Nämä mun midbassot eivät ole siitä herkimmästä päästä kuitenkaan.

                                                Antaako RNS-E jotenkin enemmän volumea eteen oletuksena? Tai hmm, toinen mikä voi vaikuttaa että jos OEM-elementit ovissa ovat 2 Ohmisia, ja siellä on nyt jotain koaksiaaleja. Pitänee vaihtaa ne ovielementit OEM-elementeiksi ja katsoa uudestaan.

                                                Onko mitään tieteellisempää tapaa tarkastaa kaiuttimien vaiheet, muuten kuin koekuuntelemalla? Quadlock-adapterissa oli etukanavien ulostulot ristissä, joten jäi epäilys että menikö plussa ja miinukset oikein ja jos menivätkin niin vaiheet olisi hyvä tarkastaa muutenkin jos saisi soimaan vielä paremmin...

                                                Bongasin muuten espoon AVK:lla samanlaisen OEM-subbarin vahvistimineen kassan edessä. Pyytävät siitä 50€. Kainaloon tarttui pari OEM-ovielementtejä 5€/kpl :)

                                                Comment


                                                  #25
                                                  Onko mitään tieteellisempää tapaa tarkastaa kaiuttimien vaiheet, muuten kuin koekuuntelemalla?
                                                  Oskilloskoopilla.

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    Alkuperäinen kirjoittaja Osviitan Näytä viesti
                                                    Nii, tuo on mulle ainakin aika hyödyllinen linkki, mutta käännösrobottia käyttäen ei aivan vielä uskalla lähteä pätkimään piuhoja... ;)
                                                    Eli pystyykö joku kertomaan, että mitä tuossa tekstissä kerrotaan? Siis ei mitkä on ne signaalipiuhojen värit ja mikä on maadoituksen väri? Oma veikkaukseni olisi, että ruskea olisi yhteinen maa (tai sitten niitä oli kaksi) ja signaalien värit olisi vihreä ja keltainen, olenko oikeassa?
                                                    Pitäisi saada tosiaan linjatasoista ulos tuosta, jotta saisi Alpinen prossun kiinni ja sitä kautta viiveet ja jakosuotimet etupäälle ja subille...
                                                    Kts liitteestä.
                                                    Attached Files

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      Alkuperäinen kirjoittaja amalin Näytä viesti
                                                      Oskilloskoopilla.
                                                      Pitäisi sitten olla viisi mikrofonia ja monikanavainen skooppi vai?

                                                      Kai se käytännössä menee niin että kuuntelemaan joutuu, ja sitten kokeilemaan. Puuduttavaa.

                                                      Comment


                                                        #28
                                                        Kaiuttimien vaiheistuksen voi tarkistaa myös 1,5 voltin paristolla. Jos + ja - on samoin päin paristossa ja kaiuttimessa, kaiuttimen kalvo tulee ulospäin paristoon kytkettäessä. Ei kannata pitää kovin kauaa kytkettynä eikä kannata testata diskantteja

                                                        Comment


                                                          #29
                                                          Kaijutinjohdoista kaksi kaiutinta kerrallaan mitaten.
                                                          Tosin se ei kerro, että elementit on oikessa vaiheessa, mutta ainakin ohjauksen saan oikein sillain.

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Alkoi kiinnostamaan ton äänentoiston säätäminen ilman että osia vaihdetaan.
                                                            Mutta ihan uutena näissä säätöhommissa niin mistä säädetään ja mitä jotta saa Bose asetukset käyttöön. ?
                                                            Ja jos on jotain koodeja muutettava niin olisko jollain valmiina koodit ?
                                                            Kiitos tiedoista etukäteen.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X