Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Miten laturin aiheuttamasta häiriöäänestä eroon?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Miten laturin aiheuttamasta häiriöäänestä eroon?

    Eli tämä perusongelma kyseessä, mutten pikaisella haulla olemassa olevaa topikkia löytänyt.
    Mutta asiaan... Asentelin tuohon V8:in stereolaitteet ja nyt kaikesta siitä vaivasta sain kiitokseksi helvetillisen vikinän. Googlea on käytetty ja kaikki mieleen tuleva mahdollinen kokeiltu, muttei helpotusta.

    -Auton oma virtakaapeli kulkee oikealla puolella.
    -Rca:t keskellä autoa.
    -Kaiutinkaapelit vasemmalla puolen.
    -Soitin ei ole pioneer...
    -Maakaapeli menee samaan pisteeseen, kuin akun maakaapeli.
    -soitin myös maadoitettu samaan pisteeseen ja vedetty virta suoraan akulta.
    -Vikinä loppuu kun irrottaa RCA:n ihan sama kummasta päästä.
    -kokeiltu toista soitinta - vinkuu silti.
    -RCA:t vaihdettu ristiin kaiuttimien ja subin kesken - vinkuu.
    -Vahvistimesta säädetty gain minimiin, jolloin myös vikinä minimissä, muttei vika oikein ole silläkään korjattu..
    -Soittimen runko kokeiltu maadoittaa, ei apua.

    Soitin on Alpine. Vahvistin 4-kanavainen DLS, jos noilla on merkitystä.

    Mitä seuraavaksi? Kuvittelen Eatonin pellin alle ja ajelen onnellisena ilman äänen tuomaa voiman tunnetta... ? ;)

  • #2
    Samaa ongelmaa täälläpäin Ysikymppiaudis. Pakkasella jostain syystä kuuluu voimakkaammin.

    Comment


    • #3
      Pystytkö kokeilemaan soittimen omalla vahvistimella niitä kaiuttimia, että vinkuuko silloinkin? Voisi yrittää tuolla sulkea tekijöitä pois. Eli lähinnä haen sitä, että tuleeko tuo vinkuna jo siihen itse soittimeen vaiko vasta signaalin matkalla vahvistimelle. Muuta ei tule itsellekään mieleen, perusasiat, kuten maadoitukset, näyttää sulla olevan kunnossa.

      Comment


      • #4
        Onko kiinalaisia xenon-sarjoja asennettuna? Potentiaalinen häiriöäänen aiheuttaja. Itsellä tuli ääntä jo siitä, kun oli ylimääräistä kaiutinkaapelia kojelaudan sisässä useita metrejä sykkyrällä.

        Comment


        • #5
          Minkähän takia noissa ei käytetä balansoituja liitäntöjä.. onko noi RCA kaapelit suojattuja?

          Comment


          • #6
            Soitin oli aiemmin hetken kytkettynä soittimen oman päätteen varassa vakiokaiuttimille ja silloin ei mielestäni vinkunut. Tosin orggis kaiuttimet ei juuri korkeampia ääniä toista, eli voinut jäädä vikinä huomaamatta silloin.
            Ei ole kiinalaisia xenoneja eikä mieleen tule muitakaan jälkiasenteisia sähkölaitteita.
            RCA:t hain motonetista. Ei varmasti parhaat mahdolliset, mutta jos niistä ei vikinä aiheudu, niin luottavat mulle.

            Pitää vielä kokeilla ulkoisella RCA:lla vielä ja jos vaikutusta niin siirrellä olemassa olevia johtoja vielä kauemmas virtakaapelista kun kulkevat yhden kerran ristiin ja noin metrin matkan palttiarallaa 20-30cm etäisyydellä toisistaan.
            Mutta olenko oikeassa, että jos RCA ottaa häiriötä, niin sen pitäisi kuulua myös liittimet soittimen päästä irrotettuna? Tässä tapauksessa vikinä lakkaa silloin.

            Comment


            • #7
              Kokeiles ottaa vain toinen RCA irti, häviääkö vinkuna? Jos häviää, niin siellä piuhassa on joku maavirta. Itse olen päässyt vikinästä eroon tuollasessa tapauksessa käyttämällä mikkipiuhaa, jossa on yhteinen maa.

              Comment


              • #8
                Ilmiö johtuu yleensä siitä siitä että RCA piuhassa kulkee tasausvirta soittimen ja vahvistimen välillä eli niiden välillä on pieni jännite ero maatasoissa.

                Korjaaminen onkin sitten monesti vaikeata. Mutta nuo laiitteet pitäisi saada maadoitettua samaan pisteeseen - kuten tuossa ketoman mukaan onkin Maadoitus pitäisi tehdä tarpeeksi vahvalla johdolla ja maadoitusjohtojen liitoksien kuntoon täytyy kiinnittää huomiota. Sitten kannattaa kokeilla eri pisteitä missä tuon maadoituksen tekee. Yksi konsti kokeilla on maadoittaa laitteita vaikka starttikaapeleita avuksi käyttäen ja kokeilla auttaako.

                Sitten noissa RCA kaapeleissa on sellaisiakin joissa niiden asennus suunnalla on väliä eli ilmeisesti 2 päällekkäistä maadoitettua vaippaaa joista päällimmäinen kytketty vain toisesta päästään?

                Tuo Pioneerin mainitseminen kertookin että tiedossa on niiden ominaisuus polttaa sisältään RCA lähtöjen - oliko se suojasulake vai maafolio joten ao merkin kanssa ollessa tekemisissä luettava erikois ohjeet miten asennetaan vahvistimeen...

                Sitten vielä semmoinenkin että vahvistimen runko ei saisi ottaa kiinni auton maahan.

                Tuossa nyt jotain mutta ei tainnu uutta olla mutta jos jollekulle muulle edes.

                Comment


                • #9
                  Pitäsi mitata, tuleeko laturilta korketaajuista häiriösignaalia , mittaus esim. oskiloskoopilla.
                  Myös laturin yksi diodi voi olla rikki , mitataan tuleeko piiriin vaihtojännitettä, mittaus yleismittarilla tai oskiloskoopilla.
                  Häiriönpoistoon voi käyttää kondensaattoria , joka laitetaan virtalähteen rinnalle esim. vahvistimen plussan ja miinuksen väliin , vastaavasti voi laittaa laturin napoihin kondensaattorin. Muovieristeinen häiriönpoistokondensaattori olisi paras, mutta usein tilanpuutteen vuoksi käytetään elkoja . Kondensaattorin sopiva koko on noin 5...100 mikrofaradia. Lisäkisi voidaan laittaa kuristin(kela) virtajohtoon sarjaan. Häiriönpoistosarjoja saa esim. elektroniikkakaupoista tai radioasennusliikkeistä.
                  RCA-liittimistä voi jättää maaton kytkemättä toisesta päästä ja käyttää sen sijalla jotain muuta lähellä olevaa maattoa. Siis esim. CD-soittimelta kytketään johto normaalisti, mutta vahvistimen puoleinen maatto jätetään irti. Vahvistimen puoleinen maatto kytketään sitten esim. vahvistimen maahan .
                  Joissain vahvistimissa käyteen myös linjaliitännöissa suojavastusta(safety resistor) , joka on 0 ohmia, se voi hajota ja aiheuttaa häiriötä.

                  Comment


                  • #10
                    Eli nyt kokeiltu ulkoisella RCA:lla ja toisella rinnakkaisella vahvistimen maajohdolla. Ei vaikutusta.
                    Toisen RCA:n nyppääminen pois vaientaa toisen kanavan, toinen jatkaa vinkumistaan. Soittimen päästä kytkemällä vain sisemmän pinnin vikisee vielä enemmän, vaimenee hieman kun painaa pohjaan, eli palaa perustasolle.
                    Vahvistin on rungoltaan yhteydessä auton koriin ja sen aionkin huomenissa siirtää kumitollojen varaan.
                    Halvalla yleismittarilla mitattuna näyttää 1.4ohm vastusta vahvistimesta maakaapelin ja RCA:n ulkonavan välillä, kun kaapelit on kiinni sekä soittimessa että vahvistimessa. Piuhat irrallaan n.130ohm. Soittimesta ilmeisesti tulee tuo 1.4ohm vastus kun siinä RCA:n ja maan välillä tuon verran vastusta piuhat irti. Mulle nuo arvot ei sano mitään, mutta kuulostaako nuo normaalilta?

                    Mitä seuraavaksi, ideoita??

                    Comment


                    • #11
                      Asentelin eilen Pioneerin DEH-P88RS-II soittimen ja tänään alkoi vinkuna kierrosten mukaan. Ei kuulu soittimen omalla vahvistimella eikä jos irrotan RCA:t vahvistimesta tai soittimesta. Virta ja signaali kulkevat eri puolilla autoa. Toista soitinta en ole vielä kokeillut mutta eilen toimi vanhalla ok. Onkohan tässä nyt kyseessä toi ylempänä mainittu Pioneerin "ominaisuus" ja mitä mahtaa tarkoittaa erityisohjeet vahvistimen kytkennässä? Ei ilmeisesti auta kun kiikuttaa huoltoon, ketuttaa kun vihdoin sain uudet asennukset valmiiksi..

                      Edit: vähän kun googlettelin niin sieltä ilmeisesti joku maasulake tms kärvähtänyt, niinpä tietysti
                      Viimeksi muokannut sonikk; 3.5.2010, 17:34.

                      Comment


                      • #12
                        Maafoliot palanut. Hyvin normaalia pioneeria väärin kytkiessä.

                        Ihan alkuun;
                        http://www.powerset.fi/autohifi/ohje...-kytkenta.html
                        Ja lisää;
                        http://www.gti.fi/keskustelut/pionee...us-t11071.html
                        http://www.ffp-motorsport.com/bb/vie...99103ee3715a61

                        Comment


                        • #13
                          Ok kiitos linkeistä. Enpä tajunnut että noinkin voi käydä.

                          Comment


                          • #14
                            Häiriönpoistoon voi käyttää kondensaattoria , joka laitetaan virtalähteen rinnalle esim. vahvistimen plussan ja miinuksen väliin , vastaavasti voi laittaa laturin napoihin kondensaattorin. Muovieristeinen häiriönpoistokondensaattori olisi paras, mutta usein tilanpuutteen vuoksi käytetään elkoja . Kondensaattorin sopiva koko on noin 5...100 mikrofaradia.
                            Mikähän tuo oikea kokoluokka voisi olla kun toiset puhuu pikofaradeista toiset nano ja jotkut mikro? Ainakaan muovikondensaattoreita ei elektroniikkaliikkeestä löytynyt kuin 33uF asti..joten otin elkot 2,2uF, 47uF ja 100uF nämä kaikki kytkin rinnan..katsotaan mitä tapahtuu :D

                            E: eipä konkista ollut mitään iloa, ainakaan tässä tapauksessa. Kaiken muun tehneenä alkaa epäilyt kallistumaan viallisen vahvistimen puoleen. Tai kaippa tuo laturissakin olla vika.
                            Viimeksi muokannut mika111; 27.9.2012, 07:59.

                            Comment


                            • #15
                              Itsekkin asensin uudet musiikkivehkeet autooni ja heti kun laitoin vahvistimen niin vaimea laturin ininä alkoi. Olen yrittänyt kaikkia noita samoja temppuja kuin aloitusviestissä, mutta tuloksetta. Olen ottanut vahvistimen sulakkeen akun luota irti --> ei ininää. Vahvistimesta sulake pois --> ei ininää. RCA:t irti kummastakin päästä --> ininää edelleen.

                              Joten onko mahdollista, että uusi Focal solid 2 vahvistin olisi jotenkin rikki joka aiheuttaisi ääntä vai laturi sökönä? Kuinka tuo vahvistimen voisi todeta rikkinäiseksi ja viedä takuuseen?

                              Comment


                              • #16
                                Katsopas vahvistimen maadoitus ensin, että on varmasti kunnolla tehty.

                                Comment


                                • #17
                                  Vahvistimen maadoitus on tarkistettu ja kiinnitetty hyvin runkoon mutterin alle. Olen myös yleismittarilla tutkinut maadoituksen potentiaalieroja ja tulokset ollut 0.01ohm. Maadoituskaapelin pituus on alle metri ja tehty 20mm² kaapelilla.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Virtajohtoon voi vielä laittaa kelan sarjaan , koko esim. 1mH , jakosuodin kelat käy hyvin .
                                    Vikoja kunnolla etsittäessä täytyy käyttää oskilloskooppia ja käyrästä päätellä mikä laite häiriön aiheuttaa. Samalla voidaan etsiä paras paikka vahvistimen jännitteenotolle .

                                    Comment

                                    Working...
                                    X