Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audi A8 takaluukku jumissa

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Audi A8 takaluukku jumissa

    Sillä lailla... Audi A8:sta (-94) pääsi akku tyhjenemään, auto on lämpimässä talvisäilössä, mutta silti ehti tyhjetä kokonaan. Ilmeni ongelma jota en ole ennen huomannut... En saa takaluukkua auki avaimesta... Keskuslukitus on toiminut moitteetta koko ajan (ja toimisi varmaan nytkin jos vaan olisi sähköä...) Akku kun on siellä takaluukussa... Takapenkkejä ei saa käännettyä alas (ainakaan ei matkustamon puolelta)... Avain ei vaan kierry lukossa, öljytty on aseöljyllä, mutta mitään ei tapahdu, olisikohan lukko jopa joskus vuosien saatossa vaihdettu ja toinen avain kadonnut matkan varrella... Tietääkö joku kikka kolmosen millä tuon takaluukun saisi auki kotikonstein??

    #2
    Kun ilmeisesti pääset autoon sisälle, niin anna apuvirtaa konepellin alle ja johan aukee keskuslukitus.

    Comment


    • #3
      A8 takaluukku & akku

      Tuota noin niin nääs... "anna apuvirtaa konepellin alle ja johan aukee keskuslukitus" - mitäs tarkoitat? Mihinkäs sitä apuvirtaa sinne "konepellin alle" laitetaan kun se akku on siellä takakontissa joka ei aukea? Meni vähän hilseen yli, väännä miel. vähän rautalangasta... :o)

      Comment


      • #4
        A8:ssa ei tosiaan ole otto/anto-virtapistettä oikein konehuoneen puolella. Yksi liitäntä/risteyspiste on kyllä etupalkissa apukuskin rengaskotelossa edessä. siitä menee suora kaapeli akulle. Toinen tapa on syöttää virtaa tupakansytyttimen välityksellä kuten usein korjaamoilla tehdään. Tupakansyttimeen sopiva liitin (pura vaikka jonkin vanhan kannettavan cd-soittimen tms tupakansytytinliitin) ja liitä se apu-akkuun. Niitä on olemassa valmiitakin tupakansytytin lataussarjoja. Itse annoin virtaa toiselle autolle sellaisella sarjalla.

        Toinen paikka josta pääset syöttämään sähköä olisi varmaan apukuskin jalkatilassa olevan sulake tai reletaulun kautta. Vaikka suoraan keskuslukituksen sulakkeelle sen verran että ovi aukeaa. Huomaa että toisaalta sinulta on saattanut kauko-ohjaus nyt passivoitua eli käytä avaamiseen lukkopesää.

        Comment


        • #5
          Yleensä näissä on jump -startti paikka konehuoneessa siis jos akku on muualla. Muistaakseni A8:ssakin on . Tupakansytyttimestäkin saa apuvirtaa sisään .
          Edit ahaa Juha tiesi asian

          Comment


          • #6
            Joo, tajsuin vasta vähän jälkeenpäin mitä Mikko tarkoitti kun googlasin lisää... ko virransyöttöpistettä ei tosiaan tässä mallissa ole, jos olisi se lisäsisälämppäri sellainen olisi, mutta sekin olisi takapaksissa.. heh! Täytyy tutkia tuota tupakansytyttimen kautta tapahtuvaa latausta lisää, auto on valitettavasti sen verran pahassa paikassa ettei apukuskin puolen ovea oikein tahdo saada auki (ahdasta...) täytyy nyt vielä katsoa saisiko sitä siirrettyä sen verran että mahtuisi ovi aukeamaan. Jahka se keskuslukitus aukeaisi niin takapaksi avautuisi napista, sen lukko kun ei toimi näköjään avaimella lainkaan... Kiitoksia kovasti vinkeistä!! Eiköhän näillä saada sen verran virtaa että luukku aukeaa ja saa oikean latauksen toimimaan! KIITOS!

            Comment


              #7
              Tuli juu ehdotettu tuota konepellin alle virtaa, kun en ollut tietoinen että insinöörit voi oikeasti olla niin tyhmiä etteivät laita virrananto paikkaa vaikka akku takapaksissa. Eka kerta näin äkkiseltään kun miettii että ei olisi paikka, mutta näköjään kaikki on mahdollista :/
              Viimeksi muokannut Metsässä; 10.1.2010, 14:11.

              Comment


              • #8
                Joo, ymmärsin tosiaan vasta myöhemmin mitä tarkoitit... Tämä on taas insinööritaidon näyte, heh heh... Akku jemmaan eikä viirranantopistettä... Onhan sekin että jos tässä tosiaan olisi ollut se lisälämppäri, niin virransyöttöpistekin olisi jo löytynyt, mutta sekin olisi toisaan ollut siellä pakksissa, akun vieressä... Tai sitten jos tuollainen virransyöttöpaikka maksaa niin paljon, niin sitten paksin manuaalinen avauspainike auton sisätiloihin... ihan vajerilla, kuten japskeissa... ihan vaan kaiken varalta.. :o) Mutta, näillä mennään kuten sanonta kuuluu..

                Comment


                  #9
                  insinöörit voi oikeasti olla niin tyhmiä etteivät laita virrananto paikkaa vaikka akku takapaksissa
                  Insinöörit on tuohon autoon suunnitelleet AVAIMELLA avattavan takapoksin, jotta sinne akkuun pääsee käsiksi... Kannattaisi varmaan avata lukkopesä (sitten kun luukun saat auki) ja voidella kunnolla...

                  Comment


                    #10
                    Samin näkökanto on kyllä erittäin järkevä :)

                    Comment


                    • #11
                      Siinä on juu se lukko, mutta Audikorjaamon mukaan se ei ole täysin mekaaninen vaan toimii osittain sähköllä... mekaaninen kun painat sisään (kun keskuslukitus toimii ja lukot auki), mutta kun kierrät avainta, se liike toimisi sähkömoottorilla... ja kun sähköä ei ole, niin... Tiedä sitten... Se ON toiminut avaimella, viimeksi loppukesästä, mutta silloin tosiaan sähköä on piisannut, heh... Mutta voihan se toki olla ihan muuten vaan jumissakin, rasvan puutteesta johtuen. Nyt se on kyllä öljytty mutta saattaahan toki vaatia ihan avaamisenkin ja kunnollisen huollonkin, mene ja tiedä.

                      Comment


                        #12
                        Toimii kyllä tuo takaluukku ihan ilman sähköäkin (avaimella). Oma 8 oli aikoinaan 6kk seisonnassa (akku pois paikoiltaan) ja hyvin lukot toimi.

                        Comment


                        • #13
                          Okke, sitten sain Audi korjaamolta väärää infoa... ja lukko on sitten jumissa... toivon mukaan pääsen huomenna taas auton luo, lukko on öljy"kylvyssä", jos ei edelleen aukea, sitten täytyy kokeilla näitä muita annettuja vinkkejä.

                          Comment


                          • #14
                            Nostetaas tämä topikki ylös.

                            Omassa 96-vuoden kasissa nyt tämä sama ongelma,
                            akku tyhjä, kontin lukko jumeksessa.

                            Virtaa syötin tupakansytyttimen kautta, sen avulla sain kyllä kaikki ovet avautumaan mutta takapaksi ei auennut. Keskuslukon kompura oli aika kauan päällä n. 10s sekuntia. Yrittikö se sitten avata lukkoa, mutta ei poveri riittäny tai jotain muuta? Akkua oli ladattu tässä vaiheessa pari tuntia.

                            Lataan akkua vielä tupakinsytyttimen kautta, mutta onko tässä muita vaihtoehtoja kuin raaka väkivalta, mikäli ei suostu yhteistyöhön?

                            Comment


                            • #15
                              Päivitystä ongelmaan:

                              Akkua ladattu nyt muutamia tunteja, lähtee käyntiin ja ovet toimii keskuslukon kautta normaalisti, mutta takaluukku ei aukea vieläkään.
                              Kompura tosiaan pitää normaalilta kuulostavaa surinaa, mutta luvattoman kauan n. 10 sekuntia. Sanoiko sekin nyt sopimuksen irti jollain tapaa vaikka ovien lukot toimivatkin vielä normaalisti?

                              Onko tuossa autossa mitään mekaanista back up keinoa avata takaluukku mikäli käy näin että sähköt ja lukkopesä pettää?

                              Comment


                              • #16
                                Sehän taitaa toimia alipaineella. Lienee letku poikki takapaksin lukolle tai lukko muuten vaan jumittaa? Itse sain sohittua sen suksiluukusta auki. Takavalon kohdalla on huoltoluukku ja lukon mekanismi tulee sen alta näkyviin. Teippiä, ruuvari ja harjanvarsi, niillä sain lukon auki.

                                Comment


                                • #17
                                  Takapaksin lukon alipainepumpusta lähtenyt tiiviste irti. Nyt pelaa taas.

                                  Comment

                                  Working...
                                  X