Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A6 4F tiptronic-ratin vaihto ja koodaus

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    A6 4F tiptronic-ratin vaihto ja koodaus

    Tuli hommattua tuollainen 4F 3.0 TDI q tiptronicilla, mutta kyseisessä yksilössä ei ollut ratissa läpyskävaihteita. Ja RS6:n kanssa olen niihin tottunut, voi hallita autoa paljon paremmin luistossa ja sen rajamailla, ja esim ohitustilanteisiin hakea oikean vaihteen itse. Autossa oli sport-monitoimiratti, mutta en perusta niistä näppäimistä siinä ratissa, vanhan liiton miehenä mulle ratti on ajamista varten, ei radion näpläämistä :)

    LMS:llä selviteltiin asiaa muutaman 4F:n runkonumeron kanssa, ja homma näytti suht yksinkertaiselta. Siispä tilasin ebaystä ratin, alumiinisten läpysköiden vuoksi S6 4F:n ratin. Vähän hasardimenettely, koska esim airbagin sopivuudesta ei ollut 100% varmuutta.

    Ratti asennettiin tuossa välipäivinä LMS:llä, ja kerrankin projekti meni putkeen. Ratti kiinni, liittimet ovat identtiset, airbag käy. Koodauksesta muutettiin vaihteiston koodaus sekä rattiputken koodaus, eli monitoimiratin sijasta tiptronic-ratti. Taisi kestää alle puoli tuntia, sisältäen koeajon :)

    Kokonaisuutena kyllä muutti käsitystä, eli näiden uudempien autojen jälkivarustelu on parhaimmillaan aika helppoa.

    Yksi asia jäytää vielä: tiptronic-läpyskät toimivat vain vaihdevalitsimen ollessa manuaaliasennossa. RS:ssä sai aina yliajettua vaihteiston valinnan riippumatta kepin asennosta. Miten tuon saisi koodattua RS-moodiin?
    Attached Files

  • #2
    Koodauksesta en tiedä, mutta omassa Audissani pystyy ratista vaihtamaan, vaikka olisi D-asento päällä.

    Comment


      #3
      Itselläkin nuo toimaa myös D-asennossa, joten kyllä se pitäisi olla tehtävissä.

      Comment


      • #4
        Oli muuten uutinen että S6:ssa on olemassakaan ei-monitoimirattia koska niissä on ollut MMI High aina vakiona. Olisko tossa nyt joku vikapaikan mahdollisuus että joku bitti koodauksessa sittenkin ristissä tuon takia?

        Comment


          #5
          VCDS:llä tuo koodataan toimimaan myös D-asennossa. Kunhan vain löydän sen codingin. Sama juttu kuin C5:ssa...

          EDIT: Laatikkoon kiinni VCDS:llä ja mene Codingiin (07). Siellä varmaan on koodina 00001001, muuta 00000001:ksi ja kokeile. 4:s bitti pitäisi olla D-asennossa vaihdot estävä ollessaan 1. Alkuperäisen kun muistaa niin mitään vahinkoa ei tuossa voi tapahtua...
          Viimeksi muokannut SR; 9.1.2010, 21:57.

          Comment


            #6
            Kiitos avusta Sami, näinhän se rupesi toimimaan.

            Comment


            • #7
              Asensin ja koodasin omaani läpyskät ko. ohjeistuksella.

              Hienosti pelaa, mutta jännä tuo koodaus askin päässä.

              Jotenkin se on hullunkurinen; poissa-toiminto aktivoi D-asennon läpykkätoiminnon?

              Pääasia on et pelaa;))

              Comment


              • #8
                Offtopic: Mulla ois ollu täysin käyttämätön samanlainen ratti, mutta RS6 merkillä. Oli vaan ehkä turhan monen sivun takana tuolla myydään-forumilla. Ois lähteny tarpeettomana edukkaasti. Piti tilata suoralla alaosalla (T-pala) alhaalla, mutta tuli tavan "pyöreä" malli.

                Jos jollain tarvetta kys. ratille, laitelkaa privaa!

                Comment


                • #9
                  Onnistuukohan c5: ssa samoin, mulla oli monitoimiratti ja vaihdoin sen tuollaiseen 3-puolaiseen rs6- rattiin. Muuten toimii, mutta vaihdevalitsimista ei tapahdu mitään. Riittääkö tuo pelkkä airbägliitin hoitamaan vaihdevalitsimia, vai pitääkö noista ylijäävistä johdoista jotkut liittää siihen myös?

                  Comment


                    #10
                    Maallikkona sanoisin, että varmasti vaatii myös muiden kuin airbag-liittimen kytkemisen.

                    Comment


                    • #11
                      Ohkohan jossain kaaviota, mistä selviää vaihdeläpyköille menevät johdot? Tuossa multiratissa tulivat johonkin piirilevyyn ja siitä toisella liittimellä eteenpäin napeille.

                      Comment


                      • #12
                        Miten tuo koodaus tarkalleen tapahtuu? Mitä pitää muuttaa ja mistä asetuksista. Ajattelin koettaa koodausta, kun tossa on vaan tuo 1 liitin jossa taitaa olla 6 pinniä ja toiseen puoleen kiinnittyy ratista noi 4 johtoa. Nuo vanhan ratin liittimet jotka rattiputkelta tulee, ovat varmaankin noille muille toiminnoille, eikä tarvitse kytkeä, koska tuon ratin liitin sopii vanhaan asentotunnistimeen? Kysymys siis vain vaihdeläpysköjen toimimisesta.

                        Comment


                        • #13
                          Onkos kelään tietoa käykö tommosen 8P korisen ratti 4F:ään, omassa kun on ihan perus 4puolainen ratti niin tekis mieli vaihtaa se vähän sporttisemppaan...

                          Comment


                          • #14
                            8P:n ratti käy myös A4 B7/B8 ja A6 4F:ään.

                            Comment


                            • #15
                              kiitos tiedosta...

                              Comment


                              • #16
                                Omassa 4f:ssä voi myös kepin asennosta riippumatta vaihtaa aina läpysköillä vaihteita.

                                Comment


                                  #17
                                  Mites jos tuolta eBaysta tilaa käytetyn ratin läpsyillä, niin täytyykö mun tietää tosta omasta ratista joku sarjanumero tai jotain muuta, että tuo nykynen airbag käy siihen.

                                  Tällä hetkellä mulla on Sport ratti, jossa nuo radion yms säätimet.

                                  Ja autohan on tuo A6 4f vm 06.

                                  Comment


                                  • #18
                                    saakos tavallisen ratin tilalle vaihdettua tuollaisen missä radio säätimet, ilman että muuta tarvii kuin ratin + koodaus?

                                    Comment


                                      #19
                                      Uskoisin kyllä että saa, ei varmaankaan vaadi sen kummempaa.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Monitoimiratti vaatinee 90% tapauksista myös uuden rattiakselin ohjainlaitteen. Asennus on noin tunnin homma koodauksineen.

                                        Airbageja on vain kahdenlaisia: 3-puolaiselle ja 4-puolaiselle ratille oma.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Eiköhän 4F:ssä ole nuo ratin ominaisuudet vaativa ohjainlaite jo vakiona.

                                          Itse mitä olen koodauttanut normaalista monitoimiin, niin pelkkä koodaus on riittänyt.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Mika, Ilmeisesti näin on jos autossa on vakionopeussäädin vakiona. "Karvalakkimallissa" johon ratin asensin ei moisia hömpötyksiä ollut.

                                            Comment


                                              #23
                                              Alkuperäinen kirjoittaja M-I Näytä viesti
                                              Mites jos tuolta eBaysta tilaa käytetyn ratin läpsyillä, niin täytyykö mun tietää tosta omasta ratista joku sarjanumero tai jotain muuta, että tuo nykynen airbag käy siihen.

                                              Tällä hetkellä mulla on Sport ratti, jossa nuo radion yms säätimet.

                                              Ja autohan on tuo A6 4f vm 06.
                                              Onko tästä airbag hommasta tietoa?

                                              Comment


                                              • #24
                                                Olet enemmän kuin oikeassa, tosiaan noissa mihin olen niin napeilla kuin läpysköillä olevia asentanut, niin cruise on löytynyt.

                                                Mutta onko 4f koppasia ilman cruisea? Rehellisyyden nimissä yhtään ei ole itselle tullut vastaan.

                                                Alkuperäinen kirjoittaja turbokiisseli Näytä viesti
                                                Mika, Ilmeisesti näin on jos autossa on vakionopeussäädin vakiona. "Karvalakkimallissa" johon ratin asensin ei moisia hömpötyksiä ollut.

                                                Comment


                                                  #25
                                                  Oisko jollain tietoo missä nämä ratinvaihdot onnistuisi koodauksineen + sais tietoo mitä tuohon pitää ostaa?

                                                  Jyväskylässä JKL autotarvikkeessa ei ainakaan mitään tietoo..on kuulemma ihan älytön homma ja vaihdelaatikon päähänkin pitää vaihtaa joku ohjelma laatikko kuulemma, jos onnistuu sitkään tuollaisen ratin vaihto..:)

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    itseäkin kiinnostaisi tietää tästä enemmän... On ollut mietinnässä nimittäin rattivaihteiden asennuttaminen omaan B8 A4seen.

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      LMS Mietoinen ainakin aikanaan osasi em. homman ongelmitta. http://www.lmsservice.fi/

                                                      Comment


                                                        #28
                                                        Ei tuo kummanen homma ollut asentaa B8:siin toi ratti. Vähän tutkimista ennen hutkimista ja hyvin o pelannut.

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Asennus on noin puolen tunnin homma koodauksineen. Hyvinkin yksinkertaista, eikä erikoistyökalujakaan vaadi kuin M12 XZN-hylsyn ja VCDS:n.

                                                          Comment


                                                            #30
                                                            No tuonne LMS:ään ollutkin yhteydessä, tarvis kuulemma saada tietää "luovuttaja" auton valmistenumero, mistä ratti tulee, jotta sitä voisi verrata minun autoon, että käykö nuo päikseen.Joskus kuulemma saadaan toimimaan
                                                            Läpyskät joskus ei..

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X