Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

-03 a4 1.8tq lämppäri ei puhalla lämmintä

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • -03 a4 1.8tq lämppäri ei puhalla lämmintä

    Elikkä ongelma on että tuo ei puhalla lämmintä sisälle, kun ajelee matalemmilla kierroksilla tai tyhjäkäynnillä tulee kylmää, sitten maantiellä ja kierroksilla lämpeää kyllä.
    Tarkistetut asiat
    -lämmöt 90c
    -glygoli pinta ok
    -puhallin pelaa(automaatti ilm)
    Mahtaako olla joku sähköinen kierto pumppu mikä olis sipannu,
    oisko jollain vastaavasta kokemusta missä vika.

  • #2
    vahva veikkaus että joko ilmaa kennolla. kenno tukossa?. omassa oli ollu lämppärin kennolle menevä letku jotenkin puristuksissa ja nyt sitten pakkasilla murtu poikki.

    Comment


    • #3
      No ihmetystä tässä eniten aiheuttaa kun tuo vika tuli aivan yhtäkkiä, aikaisemmin toimi moitteitta ja jäähdytys järjestelmälle ei ole ollut tarvetta tehdä mitään 2-vuoteen kun hihna vaihdettiin. tosin toissa syksyna vaihdetttiin ilmastoinin ilmanjako ohjausmoottori, mutta sillon kuskille tuli tulikuumaa ja apparille jääkylmää.
      täytyy koettaa tota ilmausta mutta mistä tuo ilma olis sinne yhtäkkiä joutunu (vuotoko?), tukkeutuminen? olisiko sillon glygoli paskasta kun tässä on aina ollut kaikki nesteet puhtaita.

      Comment


        #4
        Näitä viestejähän tulee kuin sieniä sateella nyt kun on pakkasta, yksi mahdollisuus on vesipumppu joka voi olla entinen.

        Comment


        • #5
          Miten nämä B6:set tulisi ilmata oikeaoppisesti? Nyt erinäisten remonttien yhteydessä on tuota nestettä päässyt ulos ja pakkasilla huomaa ettei puhku lämmintä kuten pitäisi, vesipumppu on noin 2 viikkoa sitten vaihdettu joten uskoisin että se on kunnossa.

          Comment


          • #6
            itsella aatussa samallainen vika. tuntuu kuin ei kiertäsi koneessa kunnolla neste ku puhaltaa kylmää ja koneen lämmöt on 90c ja sittenku rupee puhaltamaan lämmintä niin laskee parikymmentä astetta koneessa lämmöt

            Comment


            • #7
              Joo, samaa vikaa tällä hetkellä meikäläisellä kuten williamilla. Ehdin pistää siitä jo oman treadinkin, kun en hokannut tätä.

              Itsellä on epäilty aiemmin jäähdytysnesteen vähenemisestä lievää vesipumpun vuotoa, nesteitä joutuu aina silloin tällöin hieman lisäämään. Moottorilämmöt nousee ja pysyy kuitenkin normaalina, joten tuskin vika liittyy vesipumppuun.

              Olisiko se meikällä vain yksinkertaisesti liian vähäinen nestemäärä syynä ongelmaan. Oon pyrkinyt pitämään nestetason paisuntasäiliön minimirajalla, ei ilmeisesti ole riittävä? Missä se tulisi suosituksena olla? Punaista Audi/Vw-tököttiä ja vettä sopivassa suhteessa oon lisäillyt.

              Yhdyn myös JarnoN:n kysymykseen, miten kenno ilmataan?

              Comment


              • #8
                kennon pystyy ilmaamaan vetämällä sitä kennolta pois lähtevää(ylempi) vesiletkua sen verran että se pieni reikä tulee yli siitä putken reunasta. näin ollen ilma pääsee pois sieltä.

                Comment


                • #9
                  Oli taas nesteet vähentyny. Lisäsin nesteitä noin puoli litraa, jotta meni minimirajalle (kylmä kone). Puhaltaa edelleen kylmää, jos nostaa kierroksia tyhjäkäynniltä esim. 3000 rpm, alkaa puhaltaa lämpöisempää. Eli kierrossa on häikkää. Alkaa näyttää pahasti vesipumppuvialta. Pitänee valmistautua vesipumpun ja samalla jakopäänhihnan vaihtoon (5 vuotta ja 100 tkm takana).

                  Kysymys kuuluu, tohtiiko tässä lähteä pidemmälle reissulle vaiko ottaa kakkosauto aktiivisempaan käyttöön?

                  Comment


                    #10
                    En kyllä ite lähtis. Jostakihan se vuotaa nestettä ku kerta vajautta oli. Tuskin kumminkaa lämppärinkennosta jos lasit ei vedä huuruun. Kannattaa ny enste itte silmämääräsesti tarkistaa kaikki vesiletkut. Voiko vesipumpun teho heiketä ajan myötä vaikkei vuotaskaa?

                    Comment


                    • #11
                      tuolla ol saatu muutama tapaus selvitettyä. Click

                      Comment


                      • #12
                        Itselläni oli juuri samanlainen ongelma: aluksi tiputti jäähdytysnestettä pakkasella ja sitten ei toiminut lämmitys.

                        Käytin huollossa ja vaihtoivat termostaatin kotelon. Termostaatin kotelon vaihdon jälkeen ei tullut lämmintä ilmaa, joten käytin uudestaan huollossa: ilmaa kennossa. No nyt tulee lämmintä ilmaa, mutta vielä tiputtaa/vuotaa jäähdytysnestettä pakkasella(ja sitähän on piisannut).

                        Ilmeisesti olivat huollossa diagnosoineet vian väärin kuten tässä linkissä mainitaan:
                        http://www.2carpros.com/forum/2005-a...-vt222628.html

                        Tässä vielä AudiWorldin puolelta asiasta kuvien kera:
                        http://forums.audiworld.com/showthread.php?t=2383144

                        Osakoodi tulpalle: 06B-103-033-A

                        Tänään ostin Kuopion Laakkoselta kyseisen tulpaan hintaa 6,50 euroa, oli muuten yksi varastossa. Pitää käydä asennuttamassa kyseinen tulppa paikoilleen huollossa. Jäähdytysnesteen mystinen vuoto ei voi olla kuin tämä muovitulppa. (Lohkolämmitinkin lämmittää öljypohjaa ja termostaatin kotelo vaihdettu.)

                        Comment


                          #13
                          Alkuperäinen kirjoittaja razir Näytä viesti
                          Itselläni oli juuri samanlainen ongelma: aluksi tiputti jäähdytysnestettä pakkasella ja sitten ei toiminut lämmitys.

                          Käytin huollossa ja vaihtoivat termostaatin kotelon. Termostaatin kotelon vaihdon jälkeen ei tullut lämmintä ilmaa, joten käytin uudestaan huollossa: ilmaa kennossa. No nyt tulee lämmintä ilmaa, mutta vielä tiputtaa/vuotaa jäähdytysnestettä pakkasella(ja sitähän on piisannut).

                          Ilmeisesti olivat huollossa diagnosoineet vian väärin kuten tässä linkissä mainitaan:
                          http://www.2carpros.com/forum/2005-a...-vt222628.html

                          Tässä vielä AudiWorldin puolelta asiasta kuvien kera:
                          http://forums.audiworld.com/showthread.php?t=2383144

                          Osakoodi tulpalle: 06B-103-033-A

                          Tänään ostin Kuopion Laakkoselta kyseisen tulpaan hintaa 6,50 euroa, oli muuten yksi varastossa. Pitää käydä asennuttamassa kyseinen tulppa paikoilleen huollossa. Jäähdytysnesteen mystinen vuoto ei voi olla kuin tämä muovitulppa. (Lohkolämmitinkin lämmittää öljypohjaa ja termostaatin kotelo vaihdettu.)
                          Osta siihen tulppaan G62;sen tiiviste. Menee hyvällä rasvauksella paikalleen ja pitää varmasti seuraavillakin pakkasilla. Se on hieman liian paksu reikään mutta voimalla menee paikoilleen ehjänä.
                          Orkkis tiivisteellä tuntuu kovilla pakkasilla vuotavan helposti, kutistuu sen verran paljon kylmetessään.

                          Comment


                            #14
                            Ja ilmaukseen paras keino on seuraava:
                            Painepumpulla kunnolla painetta paisariin, kennon ylempi letku irti niin että reijästä tulee ilmaa/nestettä.
                            Seuraavaksi koeajo 10-30km, toistetaan ilmaus varovaisuutta käyttäen, neste on kuumaa.

                            1.8T kone on todella hankala malli ilmata. Ja kovin perso ottamaan ilmaa sisuksiinsa pienestäkin vuodosta.

                            Comment


                            • #15
                              Onko muilla tähän vikaan liittyen samanlainen kuin itsellä eli ilmastoinnin ollessa AUTO-asennossa saattaa tulla viileää pelkästään, mutta manuualisäädölle kun laittaa niin puhaltaa lämmintä?

                              Itsellä vika ilmenee siten, että kun ajan esim.30km yhteen suuntaan, niin osan matkasta saattaa puhaltaa viileää ja sitten kun auto on seissyt hetken ja ajelen takaisinpäin, niin toimii moitteetta...mystinen vika.

                              Samaten pientä vuotoa on jossain...luultavasti sama mikä tässäkin aiheessa. Vuoto pitää laittaa kuntoon kun tässä pitäisi tehdä tuo jakopäänremppa kun on vuodet täynnä ennen kilsoja.

                              Comment


                              • #16
                                Onkos tämä 1.8T koneiden ongelma vai koskeeko TDI koneita??? Itse huomannut samanlaisia oireita?!?!?

                                Comment


                                • #17
                                  Alkuperäinen kirjoittaja pulla Näytä viesti
                                  Ja ilmaukseen paras keino on seuraava:
                                  Painepumpulla kunnolla painetta paisariin, kennon ylempi letku irti niin että reijästä tulee ilmaa/nestettä.
                                  Seuraavaksi koeajo 10-30km, toistetaan ilmaus varovaisuutta käyttäen, neste on kuumaa.

                                  1.8T kone on todella hankala malli ilmata. Ja kovin perso ottamaan ilmaa sisuksiinsa pienestäkin vuodosta.
                                  Itse huomasin tämän saman ongelman tänään itselläkin eli lämmintä tulee vaan kierroksilla. Vesipumppu ja termari vaihdettu kuukausi sitten jakopään rempan yhteydessä eli luulisin ilmaa olevan järjestelmässä. Mistäs tuohon kennon ylempään letkuun pääsee kunnolla käsiks?

                                  Comment


                                  • #18
                                    Kennon letkut ovat akun vieressä, kuskin puolella.

                                    Comment


                                    • #19
                                      letkuhan on akun oikealla puolella. ja todennäkösesti on niillä iki ihanilla klemmareilla kiinni;)

                                      jahas Jarno ol noppeempi:)
                                      Viimeksi muokannut Whitebe; 27.1.2010, 20:26. Perustelu: Yhyy

                                      Comment


                                      • #20
                                        No sehän korjas itse itsensä, ainakin toistaseks... Vedin aamupäivällä n.40km motarilenkin ja sen jälkeen on koko päivän toiminu normaalisti.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Vähän kun antaa enemmän koneelle happee pitäs ilmat tulla pois omia aikojaan.

                                          Comment


                                          • #22
                                            itellä oli samainen lämpö ongelma entiseeä 1.8t b6:ssa. oli ainakin siinä ilmaa. laitoin siihen korkin paikalle tiiviisti viemäriputken jonka supistuksilla laajensin 110mm:n jotta sain tarpeeksi nestettä "painamaan" ilmat pois, kun kone oli lämmin tuli vaan kylmää ja kun tein ton patentin ja täytin putken melkeen täyteen nestettä, niin nostin vähän kierroksia ja nesteen pinta nousi hieman ja alkoi pulputtaa ilmat pois, yhtäkkiä se vetäisi sinne ainakin sen 1,5l nestettä jota siinä putkessa oli.

                                            toi ainakin auttoi mulla.

                                            Comment


                                              #23
                                              Tuohon on olemas oma VAG-työkalukin, numeroa en nyt muista. Se on just sellanen putken näkönen joka ruuvataan korkin tilalle.

                                              Comment


                                                #24
                                                Itselläni ilmeni ilmeisesti tuo sama tulppajuttu tuossa kovien pakkasten aikana eli alkoi tihuttaa muutamia tippoja alle kun oli -10 ja siitä ylöspäin öitä. Pienemmillä lämpötiloilla ei tihuta ainakaan vielä. Lämpimänä tai alta -10 asteissa ei tiputa.

                                                Lämmöt nousee normaalisti 90:n ja pysyy, mutta haaleeta tulee sisään tyhjäkäynnillä valoissa seisoskellessa, mutta alkaa pukkaamaan heti kuumaa kun lähtee liikkeelle eli voisi kuvitella että vesipumppu ja termari toimii ainakin teknisesti jolleivat sitten vuoda.

                                                Ja sitten asiaan mitä tuon tulpan uusiminen maksaa merkkiliikkeessä tarpeineen? Kait joku on sielläkin vaihdattanut muoviplugin ja jäähdytysnesteet.

                                                Toisaalta mikä on tuon 1.8T BFB moottorin jäähdytysnesteen tilavuus jos innostuisi itse räpeltämään, olisi viitettä paljonko pitää ostaa G12 + ja että jääkö järjestelmään ilmaa ?

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Mulla oli samanlainen ongelma vm. 2004 1.8 tq:ssa. Moottori siis lämpeni niin kuin pitääkin, mutta lämmintä ilmaa tuli sisälle vain kierroksilla (~3000 rpm). Jäähdytysnestevuotoa kovilla pakkasilla. Viat korjaantui vaihtamalla termarin kotelo ja tuo sokea tulppa. Vianaiheuttajana todennäköisesti tuo termarin kotelo.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Mulla laitetaan kanssa kuntoon huomenna tuo vuoto samalla kun teetän jakopäärempan. Katsotaan mikä se vika sitten loppupeleissä on...epäilen myös tuota tulppaa. Sieltäpäin se vuoto ainakin tulee.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Eilen vaihdettiin tuo sokea tulppa ja termari koteloineen samalla. Oli vuotanut selvästi siitä tulpasta, mutta ei ollut yhtä härskissä kunnossa kuin tuo esimerkki maailmalta.

                                                      Loistava vinkki taas foorumilta tämäkin aihe, niin sai auton kuntoon. On se ihan kiva kun talvella tulee lämmintä koppiin myös kaupunkiajossa!

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        A4 B6 ei puhalla lämpöä tyhjäkäynnillä

                                                        Apukuskin puoleinen etukulma sai pienen tällin kun vanhus tuli kolmion takaa eteen. Puskuri ja lokasuoja vaihtoon... Pari päivää tämän jälkeen huomasin auton tiputelleen jäähdytinnestettä eikä ilmastointi puhalla lämmintä tyhjäkäynilla. Heti kun kaasua painaa niin alkaa lämpöä tulla. Moottorin lämmöt normaalit eli noin 90 astetta. Jäähdytinnestesäiliö ei kuitenkaan ollut vajunut juurikaan lainkaan. Auto lähti vuodon takia hinurilla audicentterille korjattavaksi. Nyt ilmoittivat etteivät löydä vuotokohtaa vaikka järjestelmä paineistettuna ja totesivat ettei voi johtua kolarista. Edelleen silti ei puhalla lämmintä tyhjäkäynnilla.
                                                        Mistä suunnasta lähtisitte hakemaan vikaa? Syyläri tukossa? Luulisi että pumppu kierrättää vettä kun moottorin lämmöt ei nouse normaalia korkeammalle...
                                                        Iso kiitos jo etukäteen!

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Olisko joku ilmalukko lämppärinkennolla?

                                                          Saa ilmattua ainakin vanhempikorisessa kun moottori käynnissä (ei vielä kuumana) avaa klemmarin toisesta lämppärinkennolle menevästä letkusta ja vetää letkua hieman ulospäin niin että letkussaoleva ilmareikä avautuu. Sitten pukataan letku taas perille asti kun ilmaa ei enää tule. Ja klemmari takas kiinni.

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Tuossa topicissa on käsitelty yleisimpiä vuotopaikkoja näissä:
                                                            http://www.audiclub.fi/audifinns/showthread.php?t=92973

                                                            Ja jos/kun siellä vuoto on, on järjestelmään päässyt luultavasti ilmaa josta johtuu tuo lämmön tulemattomuus, täällä ohjeita ilmaukseen:
                                                            http://www.audiclub.fi/audifinns/showthread.php?t=83017

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X