Kovin yskähtää noilla -20c pakkasilla auto tuon käynnistyksen yhteydessä. Etenkin jos weba on hurissut vaikka 10+ minuuttia. Tuollainen akkulaturi kuullostaa aina vaan paremmalta. Onko noissa nyt jotain eroja tehoissa, käytettävyydessä etc. Eli mahdollisimman tehokas, hyvä ja helppokäyttöinen vain kiitos. Fiksummat kertokoot mikä olisi paras/loistava vaihtoehto. Maksakoot vaikka 150e.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Suosittelen: Defan akkulaturi
Collapse
X
-
Alle 150e lähtee Ctek 7000. Se lataa max. 7A. Johto seinään eikä latausta tarvitse sen enempää miettiä, ctekki hoitaa kaiken.
Jos on sisätilan pistorasia niin homma helpottuu vielä enemmän, mutta kyllä ilmankin pärjää. Tämähän ei ole sitten sidottu vaan yhteen autoon vaan sen voi tarvittaessa siirtää mihin vaan muuhun vempeleeseen. Antaa myös pelkkää + 12v suply modessa. Saa testata vaikka auto mankkaa kotona jos tarvii sen 12v. Suosittelen lämpimästi.
Comment
-
Aiemmin oli juttua, että A6 (4F) ei osaa nukkua ulkoisen laturin ollessa kytkettynä.
Mittailin vastaavaa A6 (C5). Kun virrat kytkee pois, jää noin 3A virta kulkemaan. Muutaman minuutin kuluttua sekin poistuu ja kuorma on 0. Sama tapahtuu ulkoisen laturin ollessa kytkettynä (kokeilin C-tek ja exide). Kuitenkin varmin konsti pudottaa auto nukkumaan, on kytkeä keskuslukitus päälle. Tällöin kuorma putoaa heti nolliin.
Mitä automaattilatureihin tulee, en ole niistä kovin vakuuttunut. Vielä en ole saanut ominaispainoa nousemaan täyteen. Puolillaan olevaa akkua ladatessa virtaa kulkee 6-7A parin tunnin verran, jonka jälkeen napajännite nousee 14.5 tietämille. Laturin asennosta riippuen (C-tekissä normal vs. pakkas *) putoaa lataus pariin amppeerin. Puolen vuorokauden lataus on 2x7Ah+10x2Ah eli vasta 34Ah. Puolityhjän 100Ah akun latausaika venyy siis todella pitkäksi.
Comment
-
Eli mahdollisimman tehokas, hyvä ja helppokäyttöinen vain kiitos. Fiksummat kertokoot mikä olisi paras/loistava vaihtoehto. Maksakoot vaikka 150e.
Comment
-
Tänä aamuna (pakkasta 25 ja sitä miinusta), vaikka "vanharouva" roikan päässä, niin startti niin hitonlaiska, että ei käynnistynyt.
Perinteinen akkulaturi kiinni ja 20 minsan latauksen jälkeen näytti ykköstä ja piuhat irti ja starttas, kuin kesällä.
On muuten sitten ihanvarmaa, jos ensitalvena "vanhallarouvalla" ajelen ja miksen ajelisi, niin ylläpitolaturin hommaan ihan saletisti.
Sitä vanha jo kaipaa mukavuutta. (auto ja minä)
Comment
-
Tai sitten akkutesterin kautta uutta akkua peliin. Omassa pelissä oli uudehko varta jossa samanlaisia oireita. Pakkasta, lupaa mut ei vain anna. Ongelma oli vain siinä että edellinen omistaja oli ostanut akun, ja tämä vielä ruotsissa.
Akkupalvelu Häkkinen sitten testasi akun, totesi sen huonoksi ja sanoivat että ei mitään huolta laitetaan uutta akkua peliin ja he selvittävät kuka sen korvaa. Oireet aivan samanlaisia kuin Karilla, akkulaturi kiinni 20 min niin lähti kyllä hyvin. Muuten ei.
Akkujen laatu on tietääkseni lyijyn hinnan nousun myötä laskenut reilusti. Muutaman kuukauden vanha uusi akku voi olla kenno oikarissa tai muuten vain ei jaksa auto lähteä. Uudella vaihtoakulla voi porotella webastoa mielin määrin ja on aina lähtenyt kuin palmun alta räjähtäen käyntiin ekalla kierroksella.
Ostakee starttiboosteri turhana pois, 30 € tai tarjous?
Comment
-
Kyllä Karin tapaukses kallistusin akun vaihdoin puolelle. Kyllä sen verran lohkolämmitin lämmittää et pitäs kyllä lähtiä vaikka akku ei aivan parhaas teräs oliskaa. Mulla on kaks akkua menny kerrasta. Nyt on reilun vuoden ollu Exiden Premium eikä ainakaa vielä oo ongelmia ollu. Marraskuus tuli hommattua tuo C-Tekin laturi ja oonki sitä käyttäny hyvin ahkerasti aina ku oon webastoa käyttäny. Ei siis oo kiinteesti asennettuna. Yöksi ku jättää latinkiin ni varmasti on aamulla täys.
Comment
-
kapaz: Onko tuossa sinun satasessa akku takapenkin alla? Voi olla niin kohmeessa akku, että ei jaksa antaa virtaa. Avuksi sisätilalämmitin, jotta auton sisätilat ja akku lämpenee tai sitten akkulaturi, jolla herätellä ennen starttia. Usein muutaman minuutin lataus saa "elektronit lämpenemään" niin alkaa virta kulkea.
Comment
-
Kyllähän se onneks löytyy tästä evolötkömallista ihan rintapellistä, helppo pakkasaamulla täpätä akkulaturin johot kiinni.
Voi perse jos olis siellä takapenkin alla, niin vois vaikka bussikorttia ajatella, vaikka sekin täällä Kuopiossa on hiton arvokasta.
motto: Kesä on ihmisten aikaa;)
Käsittääkseni näillä akuillakin on jonkinlainen takuu. Mitenkäs mie voisin todistaa myyjälle, että akku on täysi jaska.
Se kun kuitenkin Suomessa oltava kesä ja talvikäyttöön sopiva tuote.
No eihän se maksanu kuin 99 erkkiä, mutta periaatteessa silläkin rahalla ois saanu monta pulloa kaakkoisuomalaista suositeltua UKKO olutta, tai vaikkapa pari annosta sitä Lemin särää:)Viimeksi muokannut kapaz; 20.2.2010, 13:38.
Comment
-
Jos lataus autossa on ok muuten (n 14,4V käynnissä) myyjä voi kyllä lyödä testerin kiinni ja todeta akun kunnon hepostikin. Testeri kuormittaa akkua jollain 200-300 A virralla, ja jännitteen tulee pysyä yli 10,5 V kuormituksen aikana.
Itselläni 8 kk vanha Varta, 300 A kuormaa niin jännite tippui 6,5 volttiin. Tätä sai siis nimenomaan ladata alituiseen 30 min ennen lähtöä jotta jaksoi. Käynnistyksen aikana vilkutteli valoja ja radiokin pyysi koodia välillä. Vaihdon jälkeen ei minkäänlaista ongelmaa, webasto tohottaa päivittäin. En lataile akkua ulkoisella laturilla.
Comment
-
Yhden akun olemme rikkoneet alle vuoden huonolla käytöllä. Webasto-käyttöä työmatkan molemmissa päissä ja työmatka 20min. Akkua on ladattu C-tekillä, mutta se ei tunnu riittävän. Akun ominaispaino on puolillaan ja pysyy. Pakkas aamuna se ei webaston käytön jälkeen millään riitä notkeaan käynnistymseen.
Eilen latasin parivuotiasta 65Ah akkua 8h C-tekillä. Ominaispaino oli alussa noin 60% ja lopussa 80%. 65Ah akusta olisi siis irrotettavisa n. 50Ah tuon latauksen jälkeen. 100Ah akulla toleranssi on suurempi, ja onhan siinä puolikas varaus on riittävä käynnistymiseen.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja jsahlmanhttp://www.solentia.fi/accupro/index.html
Tuommoinen on itselle tulossa testiin tuossa niin näen millainen se oikeastaan on ja millainen on asentaa Defaan verrattuna. Hinta tuolla 100? kieppeillä ja saa kiinteästi asentaa autoon.
Nykyisellään satunnaisessa käytössä toimii Benton BX-1, mutta kuten täälläkin huomattua, ei tuo muista asetuksiaan verkkovirran kadotessa.
Comment
-
Eipä voi moittia tosiaan tuota AccuPro laturia. Siinä se on ladannut kuten toisessa autossa tuo Defakin. Huomattavasti ollut akku pakkasella pirteämpi kuin ilman laturia :)
Tiedustelut mielellään tuonne myynti@js-tuning.com osoitteeseen.
Comment
-
Hieman OT, mutta liityy kuitenkin lataukseen.
Itselläni on C-Tek laturia ja eberin hankinnan jälkeen on tullut mieleen, että kannattaisi varmaan kytkeä laturi enemmän tai vähemmän kiinteästi autoon.
Mietin Defan / Calixin johtosarjan ja sisäpistokkeen hankintaa ja siihen voisi liittää C-tekin. Olen kuitenkin antanut itseni ymmärtää, että tämä ei olisi ihan "virallisesti" hyväksytty tapa, vaikkakin C-Tekin ohjekirja mainitsee, että laturin voi kytkeä kiinteästi autoon.
Tuli kuitenkin sellainen idea mieleen, että jos hankkisi IP54 (?) suojatun DC "jackin" ja siitä piuhat auton virtakiskoon. Sitten asentaisin laturiin liittimeen sopivan pistokkeen. Kun akkua pitää ladata kytken laturi autoon tällä pikaliittimellä ikäänkuin defan kaapelilla.
Säilytän autoa tallissa, jossa myös akkua tarvittaessa lataan. Näin ollen laturin IP-luokituksella ei tässä tapauksessa ole väliä.
Onko joku toteuttanut tuollaisen kytkennän ja onko lukijoilla suosituksia liittimistä?
Comment
-
Tuossa liitteessä olisi ehkä yksi vaihtoehto tuohon. Virtaahan tuollaiset laturit eivät työnnä paljoakaan, joten melkein sama mitkä liittimet laittaa. Noiden suojausluokkia en tiedä, mutta on tuossa pistorasiassa ainakin suojaläppä jousella.
Ihan hyvä idea sinänsä, tuohon kytkentään ei pitäisi olla kellään mitään sanomista, eikä tarvitse teurastaa mitään, eikä ostaa hyvin hinnoiteltuja Defan tai Calixin johtosarjoja.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja mjkrOmaan laitoin Ctekin 3600:sen, taisin 50€ siitä köyhtyä. Sisätilapistokkeesta virta ja akulle menevät sillä mukana tulleella pikaliittimellä, niin saa viidessä sekunnissa irti jos pitää esim. toista akkua ladata.
Ctekki kiinni kahdella ruuvilla jalkatilaan melko huomaamattomasti ja johdot Ctekiltä ratin alla olevaan jakorimaan, siihen isompaan pulttiin johon tulee akulta päävirta. Ctekin saa tarvittaessa ruuvarilla irti noin 1min. Jalkatilassa on vain "sisätilan pistoke" jonka vieressä on huomaamaton Ctekin pikaliitin latausta varten. Laturin saa tarvittaessa näppärästi irti ja hauenleuat on takakontissa, jos tarvitsee toiseen akkuun virtaa antaa.
Kerran viikkoon (pakkasella useammin, jos tarvitsee) kun antaa olla yön "roikassa", eli lataa akun niin ei pitäis olla webastokäytössä kyllä ongelmia.
Comment
-
-
Alkuperäinen kirjoittaja tailax Näytä viestiSamaa mieltä.
Ihan mielenkiinnosta olisi kiva tietää, että kuinka paljon sitä Webastoa tai Eberiä pitää huudattaa, että tommosen laturivirityksen asentaminen on järkevää. Kysyn siksi, että ex-A3 8P:ssä oli 5kW Eberi päivitäisessä käytössä talviaikaan parhaimmillaan kolme tai jopa neljä kertaa päivässä (lämmitysajat 30-90min riippuen ulkolämpötiloista) ja mitään ongelmia akun keston tai auton käynnistymisen kanssa virran vähyyden takia ei ollut kolmen vuoden aikana. Käytössä oli siis auton alkuperäinen akku koko ajan. Ajosuoritteet lämmityksen jälkeen olivat lyhimmillään 5-10min ja pisimmillään istuttiin sitten se 6-8h. Normipäivänä (tm) kotipihasta työpaikan pihaan otti sen noin 30min ruuhkista ja reitistä riippuen.
Comment
-
Oton kanssa samanlainen ajoprofiili, 30 min webastoa ja sitten 30 min ajoa. Rikkinäisellä akulla virittelin latureita jne mutta sen jälkeen kun sain uuden kunnossa olevan akun ei ole ollut minkäänlaista ongelmaa vaikka sitä webastoa olisi huudatellut kolmekin kertaa ½h päivässä ja saman verran ajoa.
Comment
-
Pakko virittää, jos uusikaan akku ei ehdi latautua riittävästi. Itselläni työmatkaan menee 5-10min riippuen kaasujalan asennosta, ja ilman CTEK:iä olisin ollut jalkamies monta kertaa (mikä olisi toki hyväksi). Lämmitän autoa sekä töihin mennessä että palatessa automatiikalla eli lämmitysajat riippuvat keleistä. Webasto on säädetty niin, että kabiinin lämpötila on medium.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja haraldh Näytä viestiOton kanssa samanlainen ajoprofiili, 30 min webastoa ja sitten 30 min ajoa. Rikkinäisellä akulla virittelin latureita jne mutta sen jälkeen kun sain uuden kunnossa olevan akun ei ole ollut minkäänlaista ongelmaa vaikka sitä webastoa olisi huudatellut kolmekin kertaa ½h päivässä ja saman verran ajoa.
Teille marisijoille retorinen kysymys: Ostatteko esim. kaupasta ruokaa ennakkoon vai menettekö vasta ruoan loputtua sinne kauppaan?
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja Paaki Näytä viestiNo eikai niitä akkulatureita huvin vuoksi viritellä. Jos ajat vähintään saman verran kuin lämmität, niin onhan se aika loogista, että akku ei lyhyellä aikavälillä ota nokkiinsa. Tosin pitää ihmetellä kuka edes lämmittää 5kW Eberillä A3 nakkikattilaa 1½h.
Teille marisijoille retorinen kysymys: Ostatteko esim. kaupasta ruokaa ennakkoon vai menettekö vasta ruoan loputtua sinne kauppaan?
Ja kyllä. Ostan ruokaa yleensä silloin, kun se loppuu. Ei ole oikein järkeä ostaa sitä safkaa pilaantumaan tuonne jääkaappiin, kun sitä ei määräänsä enempää mene ja nykymaailmassa ruokatarvikkeiden pakkauskoot on lähes poikkeuksetta luokkaa suurperhe. Toinen, mikä rajoittaa hamstrausta on säilytystilojen puute - tuommoiseen jääkaappipakastin-yhdistelmään ei oikein kovin moneksi viikoksi tavaraa mahdu.
Kuten siinä ensimmäisessä kysymyksessäni totesin: ihan mielenkiinnosta halusin tietää. Ihan voit itse viritellä just semmosia systeemeitä autoosi, kuin haluat - halusin tietää, miksi tuommoisia laitetaan, kun itselläni ei ole semmoisia koskaan ollut saati ollut koskaan mitään ongelmia akun kanssa missään olosuhteissa.
Comment
Comment