Siis tottakai ihan defan haaroituksella pitää kytkeä mutta akun + napaan pitäisi laturin plussa laittaa ja siinä auton kytkentä boksissa olisi paikka sille mutta on aika ahtaassa välissä. Osa on porannut suoraan siihen apuvirran anto paikkaan kierteet sille mutta tietty riski siinä että halkeaa poratessa.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Suosittelen: Defan akkulaturi
Collapse
X
-
Itse itselleni vastaten porasin siihen konehuoneen virran anto pisteeseen reijän ja tein siihen m4 kierteen. Siihen sai defan rengas liittimen hyvin kiinni.
Konehuoneessa olisi se virtakisko mutta en nyt alkanut purkamaan siitä edestä tavaraa pois. Toistaiseksi ainakin saa olla noin.
Comment
-
Kiinnitin huomion nyt kun laturi on kiinnitetty niin kun on ladannut akkua ja samalla lämmittänyt moottoria ja sisätilaa niin ajotietokone on herännyt ja näyttää että olisi ajoaikaa tullut jo kun auton laittaa käyntiin.
Herääkö vaan auton järjestelmä kun lataus alkaa vai mistä voisi johtua. A6 allroad 2014 siis kyseessä.
Comment
-
Ei pitäisi herätä, jos laturi on edes suunnilleen järkevään paikkaan kytketty.
Oletko varma, että ajoaika on kertynyt nimenomaan latauksen alusta? Ainakin A3 8V tekee niin, että kun auton käynnistää niin niissä mittareissa (kulutus/aika/matka/keskinopeus) näkyy vielä edellisen reissun lukemat jotka nollautuvat vasta kun autolla lähtee ajamaan. Kaiketi siksi, jos piti jotain ottaa talteen mutta unohti ajon lopettaessaan, niin vielä on sitten mahdollisuus kun auton seuraavan kerran käynnistää.
Jos ei tuosta ole kyse, niin sitten on kyllä ihmeellisempi homma.
Comment
-
Poistin entisestä autostani (A6 2.0 TFSI vm 2006) siinä olleen Defan laturin malia: 450011. 12V 10 A. Vanhassa autossani se toimi moitteetta. Nyt tuli "ongelmia". Ymmärtääkseni 12V olisi kytkettävä -pulttin ja +pulttin konetilassa. Tällä kytkennällä toimi vanhassa hyvin. Nyt kun tein saman kytkennän uudessa A6 2.0 TFSI vm.2019 kevythypridissä, niin laturi lämpeni melko kuumaksi ja lopetti latauksen kokonaa. Vihreätä valoa ei syttynyt. Suojasi itsensä palamiselta.
Tämä kytkentä ei taida olla oikea. Ei akunvalvontajärjestelmä taida hyväksyä moista. Vai missä vika? Laturi on varmasti ehjä ja onhan uuden auton akkukin OK.
Miinus varmaankin pitää kytkeä -pulttin, mutta mihinkä + pitäisi kytkeä?? Jotenkin luulen, että se pitäisi laittaa laturin +napaan. Tällöin kaikki sähkö menisi valvonnan kautta. Tuo +pulttihan on suoraan yhteydessä akun +napaan.
Sitten se varsinainen kysymys: Missä "luuraa" laturin +napa, joka on helpoiten lähestyttävissä??
Comment
-
Voi olla tyhmä kyssäri mutta tarviiko hybridejä muka lataa tavallisella autolaturilla?? Eikös siellä jossain majaile aika paljon isompi akku kun normi auton akku, samasta paikasta käynnistys virta?
Comment
-
Ei tyhmäkysymys. Uusi A6 ei ole varsinainen lataushypridi. Elikä ei ladata pistorasiasta. Auto hyödyntää hidastuvuus energioita. Esim. jarrutettaessa kytkeytyy generaattori ja tällä hidastetaan vauhtia. Samoin hyödynnetään alamäkiä. Varastoitunutta energiaa käytetään esim. start-stopin aikana sähkölaitteisiin.
Autossa on yhdistetty laturi/starttimoottori/generaattori. Starttimuuttorikin on näinollen hihnavetoinen. Mikäli akku on täynnä auton moottori sammuu alamäessä ja käynnistyy petaalia painettaesa. Hyvin tuo järjestelmä tuntuu toimivan.
Vielä kun saisi tuon Defan toimimaan. Autossa kun on polttoaine toiminen lisälämmitin, niin Defalla turvattaisiin sähkön saanti pakkasilla, sekä käynnistys.
Comment
-
Tarkoituksena olisi asentaa Eberspächerin avuksi Defan ylläpitolaturi, että voi kätevästi tolpalla ladata akkua samalla kun Eberi lämmittää autoa. Onko kukaan asentanut A4 B8:iin Defan ylläpitolaturia? Mihin ja miten kannattaa kiinnittää piuhat? Ilmeisesti pitää viedä moottoritilan apukäynnistysliittimille, eikä suoraan takakonttiin.
Comment
-
Ihan turha on takakonttiin vetää. Edessä on tulipellin ja tuulilasin välisessä muovissa luukku suunnilleen keskellä autoa. Siinä on valmis paikka mihin ruuvata liitin kiinni, sopikohan niihin kierteisiin nyt M5 vai M6 mutteri, en muista enää... Johdon saa vietyä muovien alle samasta läpiviennistä mistä menee jarruputket. Maadoituksen saa vaikka siihen apukäynnistykseen tarkoitettuun maadoitusliittimeen joka on kuskin puolen sisälokasuojassa.
Comment
-
Keskustelua ongelmastasi tässä: https://www.audiclub.fi/audifinns/fo...4nnite?t=59975
Ylläpitolatureista tässä: https://www.audiclub.fi/audifinns/fo...90735&langid=1
Comment
-
Olen kasin kanssa miettinyt samaa. Tai siis kasissa ainakin on ne nappulat sielä akun vieressä kontissa, joihin kytkemällä virranhallinta on tietoinen latauksesta, mutta mihin sen pistokkeen laittaa? Ei yhtään huvittaisi vetää metritolkulla kaapelia etupuskurille. Onko kukaan nähnyt hyviä tai huonoja patentteja aiheesta?
Comment
-
Talvi tulee ja samaa asiaa ihmetelty, 4 vai 10a defan laturi :) mutta en löytänyt keskystelua että paljonkohan diesel webasto vie virtaa? Ei oo muuta lämmitintä niin talvella käytettävä aina webastoa. Pitäisin kuitenkin lyhyiden ajojen takia tolpassa akkua lataamassa.
Eihän siitä pienemmästäkään laturista sulake pauku kovalla pakkasella jos akun varaus pääsee huonoksi? Hehkutus, paloilmapuhallin ja kiertovesi- sekä dieselpumppu... en oo oikein sähkötekniikan expertti niin tämmöstä mietin :)
Comment
-
Thermo Top Z/C-B Thermo Top Z/C-D
Nominal power consumption without
circulation pump (without vehicle air fan)
Full load 32W
Part load 18 W
Circulation pump
Nominal power consumption 14 WViimeksi muokannut andre_; 22.9.2020, 00:36.
Comment
-
Se on ihan yhdentekevää paljonko webasto vie virtaa. Vastaus on: ei juuri mitään. Mutta, sisäpuhallus sitten viekin ihan toista luokkaa ja useimmiten se sisäpuhallin pyörii kun webastolla lämmitellään.
Pienemmästäkään laturista ei pauku sulake eikä mitään muutakaan epätoivottua tapahdu. Ainoa kysymysmerkki on se, kuinka kauan tolpasta saa virtaa kerrallaan. Jos on vain kahden tunnin ajastin tolpassa, niin 4A laturi ei kovemmilla pakkasilla pysty täysin korvaamaan esilämmityksen aikana käytettyä sähköä. Toki kahdessa tunnissakin akkuun saa teoriassa 8Ah latausta joka on iso apu sekin.
Mutta jos haluaa hankkia mielenrauhaa niin ottaa sitten sen 10A laturin. Mulla esimerkiksi on molemmissa autoissa vain 4A laturit koska omakotitalossa sitä latausta saa kellon ympäri, jolloin pienempikin laturi ehtii hienosti täyttämään akun.
Comment
-
Tuon sisäpuhalluksen unohdin kokonaan. Ja kiitoksia faktoista Webaston kanssa, hyvä pdf löytyi Andrelta. Vähän on suolainen tuo 10A Defan laturin hinta, mutta kai se mielenrauhaa tuo sen verran.199e + johto 17e näyttäs olevan Motonetissä, onko joku löytänyt halvemmalla?
Comment
-
Aattelin hankkia (varsinkin talvia varten) akun ylläpitolaturin. Olis ideana kytkeä se lohkolämppärin johtoon niin, että se lataa aina kun auto on lämmityksessä. Mutta. Miten noin niinkuin käytännössä se onnistuu? Meinaan että A2:ssa akku on takana ja lohkis edessä? Saako jotenkin helposti ne sähköt vietyä tonne taakse, tai laturin kiinnitettyä jotenkin eteen?
Helposti tässä tarkottaa sitä, ettei tarvis puolta sisustuksesta repiä irti ja ujuttaa sähköjohtoa keksikonsolia pitkin taakse. Siihen ei rahkeet riitä.
Comment
-
Yleensä näissä missä akku takana niin laturi asennetaan normaalisti konetilaan ja akkulaturilta lähtevät latauspiuhat kytketään konetilan apuvirran antamiseen tarkoitettuihin napoihin jos sellaiset autosta löytyvät. Laturin johtoja ei saa pidentää eikä lyhentää eli jo se estää piuhan vedon edestä taakse.
Comment
-
Eiku aattelin siis vetää sen 230V siitä pistokkeesta takaluukkuun ja asentaa sen ylläpitolaturin ihan kokonaan johtoineen päivineen sinne, ei tietenkään niitä 12V johto saa pidellä. Mahtaako tossa A2:ssa edes olla mitään apuvirran napoja tuolla edessä, kun sen nokkapellin avaaminen muutenkin on vähän erilaista. Kun taas taakse pääsee akkuun käsiksi ihan helposti.
Se olis tietty paras jos siellä jotain sellaista olis, niin ei tarvis hirveesti ihmetellä vaan pistäs suoraan niihin. Eikun lukemaan josko ohjekirjassa olis jotain apuvirran antamisesta...
EDIT: Ohjekirjan mukaan ei oo mitään tollasta. Apuvirtaa käskee antaa suoraan akun napoihin.
EDIT: En tiiä miks tää on siirretty tän ketjun yhteyteen, en mä DEFAn laturia aio missään tapauksessa hankkia. Aivan liian kallis kun halvemmallakin pääsee. Mun kysymys oli nimenomaan sen sähkön viemisestä edestä taakse, ei niinkään siitä laturista.Viimeksi muokannut AnnaV; 23.7.2021, 16:25.
Comment
-
Kannattaakohan tuohon Q5 alle 10A ylläpitolaturia edes laittaa? Hyllyssä olis galixin setti missä sisätila lämppäri ja ylläpitolaturi(2A), sehän nyt varmaan on auttamattomasti liian pieni tehoinen.
Autossa on webasto ni sen takia olis mukava latailla akkua kunnolla.
Konehan on 3.0tdi
Comment
-
Edellisessä Yetissä oli tehdas Webasto ja lisäksi Defan ylläpitolaturi, oliskohan ollu 3 A. Kun kelit meni -15 tai kylmemmäksi, niin ilmeisesti akun jännite laski sen verran, että Webasto lakkasi lämmittämästä sisätiloja. Tällöin ylläpitolaturi oli tarpeen. Illalla piuha kiinni ja kovillakin pakkasilla oli sisätilat lämpimät. Piuhan perässä ei siis ollut mitään muuta kuin tuo laturi.
Ainut hankaluus oli, että kun autoon mennessä mistään ei huomannut piuhan olevan kiinni, niin pari kertaa meni pistorasia uusiksi... Ratkaisu oli värillinen kangaskassi kuskin oven peiliin, aina kun piuhan laittoi kiinni. Käytännöllinen on kaunista.
Comment
Comment