Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Typ44 Lötkö ei starttaa

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Typ44 Lötkö ei starttaa

    Yritin muista ketjuista etsiä vastausta, mutta en löytänyt mitään aivan vastaavaa, joten uusi pystyyn.

    Eli siis tuo ihana Lötkö ei pyöritä starttimoottoria avainta käännettäessä. Virrat tulee tauluun normaalisti, mutta kolmosasentoon käännettäessä mitään ei tapahdu. Työntämällä auto lähtee käyntiin. Virtalukossa on ollut aiemmin orastavaa vikaa, käynnistettäessä avainta on täytynyt painaa ja kääntää voimallisesti. Tätä on tosin kestänyt jo noin vuoden.

    Otin mittariston tuossa pihassa irti ja yritin vähän heilutella johtoja ja koputella virtalukkoa ilman tulosta. Onko starttimoottorille olemassa jotain relettä/sulaketta, vai lähdenkö suoraan suosiolla vaihtamaan virtalukon pohjaa?

    Voiko tuon virtalukon toiminnan tarkastaa jotenkin? Muutenkin lukko on aika ahtaassa paikassa, alakautta siihen ei pääse käsiksi lainkaan, yläkauttakin huonosti mittari irrotettuna. Miten olette tuon vaihto-operaation hoitaneet?

    #2
    Virtalukon pohjan vaihtaisin suoraan. Ei se hukkaankaan mene, kerran on jo reistaillut muutenkin.

    Voihan sitä mittailla ihan normaalisti, kunhan vain pääset liittimeen käsiksi. Muistelisin, ettei se nyt niin kovin vaikea ole pohjaa vaihtaa. Mittaristo, ratti, ratin muovit ja alamuovi vain irti. Virtalukkoahan itsessään ei tarvitse irrotella tai edes koskea sen enempää.

    Comment


    • #3
      Sulakerasiassa on ainakin omassani hyppyliuska, josta tuon startille menevän 50 jännitteen pystyi mittaamaan.

      Meillä on kahteen Typ44:seen vaihdettu 50 johto sulakerasialta startille. Se johto ei oikein aikaa tunnu kestävän.

      Vika on tässä tapauksessa varmaankin virtalukon pohjassa, mutta kai se johto kannattaisi silti ensin mitata.
      Sieltä liuskalta saa auton myös käynnistettyä hyppyjohdolla, jos johto on siitä startille päin ehjä.

      Comment


        #4
        Pikatestinä toimii hyppyjohto startin perästä. Solenoidin kytkentänapaan sähköä isolta kaapelilta. Jos herää, on virtalukon pohjassa vika (no on se siellä kuitenkin, ikä kertoo)

        Vaihto tapahtuu mittariston irroituksen jälkeen pienellä talttaruuvarilla jolla avataan kaksi ruuvia jotka on sinetöity punaisella lakalla. Tarkemmin asiaa valkenee kun on uusi pohja kädessä.

        Comment


        • #5
          Kertokaas nyt idiootille, miten tuo sulakerasialta käynnistäminen oikein tapahtuu? Pitäisi saada auto käymään ja sisään vaihtoa varten. Sähkö ei ole oikein mun vahvimpia aloja...

          Comment


            #6
            Nyt en varmaksi mene sanomaan, mutta relepaikassa 8 (sulakeriviä lähinnä oleva relerivi, toinen relepaikka keulasta päin) pitäisi manuaalilootaisessa olla pelkkä hyppyliuska yhdistämässä kaksi nastaa. Siihen liuskaan kun kosketat +12V:llä niin pyörähtää. Se sama liuska, josta audiq puhui 50 piuhan jännitteen mittauksesta.

            En uskalla vannomaan mennä, joten omalla vastuulla. Jos siinä on rele (mm. automaatti ja sitten yksi toinen toiminto...), niin rele pois ja vissiin kaksi isointa nastaa on ne liuskalla yhdistetyt ilman relettä, joista nasta 36 menee startille.

            Comment


            • #7
              Omani käynnistin joskus niin, että otin virran tuhdimman sulakkeen kohdilta ja johdon toisen pään tökkäsin liuskaan. Periaatteessa pitäisi olla selvyys, mitä siellä takana on, josta virran ottaa, mutta tarpeeksi kun kyrsi, niin jäi nuo muodollisuudet tekemättä. Eli omalla vastuulla, mutta oma Audi ainakin käynnistyi noin.

              Comment


              • #8
                Projekti etenee huumaavaa vauhtia.. Kiitos käynnistysvinkeistä, kikka toimi. Nyt on virtalukon pohja irti ja uusi hankittu, mutta pohjan ja itse virtalukon väliin tuleva tappi on katki. Asia herättää kaksi kysymystä, saako tuollaista tappia jostain ja kuinka itse virtalukko irroitetaan? Toinen puoli tapista on yhä virtalukossa, joten se on saatava sieltä pois.

                Comment


                • #9
                  http://www.audiclub.fi/audifinns/sho...ght=virtalukko
                  Minulla sama vaiva muutama kuukausi sitten.Tilasin uuden lukko-sylinterin tuolta.
                  http://www.merteil.fi/

                  Comment

                  Working...
                  X