Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

akku vai latausongelma?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • akku vai latausongelma?

    Ongelmat alkoivat kun sytytyspuola hajos. Uusi puola autoon ja vikakoodin luku/tyhjennys - ei ylimääräisiä vikoja - ei lataukseen/jännitteeseen viittaavaa.

    Autonpesulle jonottaessa mittaristovalot "välähtelivät" ja ikkuna aukesi vain puoleen väliin. Auto oli tyhjäkäynnillä noin 30 min. Hetken perästä valojen korkeussäätö ikoni ilmeistyi näyttöön ja auto alkoi käydä huonosti... Sammutin auton, jonka jälkeen ei lähtenyt enää käyntiin. Apuvirtaa kehiin ja normaalisti tulille, pieni rundi suurilla kierroksilla ja yleismittarin etsintään...

    Akusta jännitteenmittaus (1h parkissa) - ~12,xx V.
    Tyhjäkäynnillä ilman valoja, puhallinta - ~13,xx V.
    Tyhjäkäynnillä valot + puhallin - ~12,xx V.

    Joulupäivänä auto käyntiin roikasta ja tyhjäkäynnille. Sisältä pikaisesti lompakon hausta palatessani auto kävi jälleen huonosti. Kaasua ja kierrokset eivät nousseet yli 2 200, mutta käynti normaalia. Pari minuuttia kaasuttelin "vikatilanne" päällä ja sammutin auton. Uudelleen käynnistys, eikä mitään normaalia poikkeavaa.

    Yleismittaria jälleen metsästämään ja mittaukset tupakansytyttimestä...

    Auto ei käynnissä, 2h parkissa - ~12.4 V.
    Tyhjäkäynnillä ilman valoja, puhallinta - ~11,xx V (laskee koko ajan!!!)
    Tyhjäkäynnillä ilman valoja, puhallinta - ~13,7 V (kierroksia käytetty yli 2000)
    Tyhjäkäynnillä valot + puhallin - ~ 13,4 V (kierroksia käytetty yli 2000)
    Ajaessa 60 km/h valot + puhallin + penkinlämmitin - ~ 14,2 V

    Elikäs toisin sanoen, ei lataa jos ei nosta kierroksia, ennen kuin jättää tyhjäkäynnille...

    Mikäs ihme vaivaa audia (A4 2003 1,8t Avant)?

    #2
    Kuullostaa laturilta. Kun kone käy pitäisi olla aina vähintään 12,5V, mielellään 13,5V. Missään tapauksessa jännitteiden ei tule laskea kun moottori käy.

    Voihan se akkukin olla oikarissa niin, että laturi ei jaksa nostaa jännitteitä.

    Tuo 12,4V lepojännite pakkasessa on ok, mutta tyhjäkäynnillä pitäisi kyllä jännitteiden olla yli 13V. Sillä varauksella että tupsyt on monen liittimen takaa. Mittaa vielä akun navoista suoraan jos haluat tämän mahdollisuuden rajata pois.

    Comment


    • #3
      Laturin herätepiuha varmaan poikki, vanha laturi voi sen verran magnetisoitunut olla että herää ilman herätepiuhaan kun antaa vähän kierroksia. Tarkista myös hihnan kireys.

      Comment


      • #4
        Kiitos kundit, nyt käy ja kukkuu...
        Tarkempaan syyniin ja riittävästi puseroa päälle ja ongelma selvisi.
        Laturista oli yksi liitin irti (ylhäältä katsoen siinä laturin yläosassa). Liekkö juuri herätevirta?

        Nyt kun mittaa tulokset akulta ja tupakansytyttimestä samat;

        Auto ei käynnissä, 2h parkissa - ~12.5 V.
        Tyhjäkäynnillä ilman valoja, puhallinta - ~14,0 V
        Tyhjäkäynnillä valot + puhallin - ~ 13,8 V
        Ajaessa 60 km/h valot + puhallin + penkinlämmitin - ~ 14,2 V

        Comment

        Working...
        X