Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Coupe ja akun purkautuminen

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Coupe ja akun purkautuminen

    Elikkäs tuo Coupe ruvennut tässä alkutalvesta saakka ilmeisesti akkua purkamaan. Jos pitää päivän väliä ettei aja autolla, on jännitteet auton oman mittarin
    mukaan karvan päälle 10V kun käynnistysvirran kääntää, lähtee käyntiin ja kyllä käykin heti hyvin, eli ei virranpuutetta havaittavissa käynnissä ollessa.
    Starttia kyllä pyörittää vähän vaivalloisen kuuloisesti. Sekin on kyllä tarvikestartti, voi sekin tehdä osansa. Laturi itsessään huolletu varmaan n. 5v sitten autosähköliikkeessä.

    Sähköpuoleen liittyviä osia on vaihdettu alkukesästä Boschin S4 akku, loppukesästä uus soitin ja sen jälkeen lataussäädin (tarvike).
    Latauksenkin mittasin -> valot päällä, puhallin ja stereot päällä tyhjäkäynnillä 14.2V, eli ok tuokin.

    Soitinta en epäile, koska ei ole heti sen jälkeen alkanut oirehtia vaan useamman kuukauden päästä. Hanskalokeron valo ei jää päälle koska
    se on valokatkaisijan takana eikä takakontin valossa ei polttimoa ollenkaan. Nyt on eilisestä asti ollut tallissa akku irrallaan, irrottaessa oli
    12.35V ja nyt tänään iltasella mitattu ja näyttää 11.8V eli onko tuo sitten normaalia pudotusta? Ampeerialueella katsoin pikaisesti miinusnavan
    ja -kengän välistä, näytti 0.5xxA, onkohan tuo purkuvirran määrä ok?

    Nämä ovat tämänhetkiset tiedot. Onkohan tuossa akussa vika kun itsekseen jännitteet tuon verran pudonnut alle päivässä, vai purkaako liikaa jotain kautta?
    Onko Coupessa/80/90 jotain tiettyjä paikkoja mistä kannattaa metsästää mahdollisia vikapaikkoja?

    Hyviä vinkkejä otetaan vastaan :)

  • #2
    Akun lepojännitteestä ei voi paljoa päätellä purkautumisen astetta. Jos tuo purkuvirta luokkaa 0.5A,se kyllä tyhjentää akun aika nopeasti.

    Comment


    • #3
      Huoltomies kertoi että testata tuo akku itsessään noin ku ei ollut akkutesteriä. Eli antaa olla irrallaan ja jos itsekseen jännitteet putoaa niin on akku on vaihtokunnossa.
      Mutta näyttäisi olevan kunnossa kun ei putoa jännite. Nyt äsken kävin mittaamassa uudestaan virtaa, 0,58A näytti.
      Ja poppivehkeet rajasin pois kun pistin virtamittarin päävirtakaapelin ja + navan väliin, jotain 0,03A tai olla. Kontin puolella oma maaliitos popeille.
      Viimeksi muokannut Hookoo; 25.12.2009, 16:06.

      Comment


      • #4
        Joskus on oman auton akussa ollut yksi kenno heikko, ts. akun jännite näyttää olevan ok, mutta ei kestä kuormitusta lainkaan, kun ketjusta on yksi lenkki heikko.
        Puoli ampeeria on ihan liikaa, vaikuttaisi ihan jonkun tyypillisen 5W polttimon kuluttamalta virralta. Voisi ehkä jättää sen mittarin päälle ja alkaa nyppiä sulakkeita yksitellen irti ja katsoa, millä kohtaa virrankulutus tipahtaa.
        Viimeksi muokannut jtlukkari; 25.12.2009, 16:10.

        Comment


        • #5
          Pitää tänään ottaa ja testata noitten sulakkeiden pois ottoa. Uskaltaako sulakeboksissa olevia releitä kiskaista suoraan irti?

          Comment


          • #6
            Nyt kun sai mittarin kunnolla navan ja kengän väliin, näytti mittari 0.204A. Eikös tuo ole kuitenkin normaalin rajalla? Ainakin mulle sanottiin huollossa että 0.2A ois normaali.
            Pari sulaketta kerkesin käyttää irti ja merkata mitä vaikutti niin joku takaisinkytkentä vissiin sit poltti mittarin sulakkeen eikä ole toista tilalle.
            Pitänee kattoa kun käyttää laturia tarkastuksella että mittaavat sulakkeetki sit samalla.

            Comment


            • #7
              Joissakin VAG-laitteissa ei ole virtalukossa ACC-asentoa. Noissa olen käyttänyt relettä, joka vetää avaimen ollessa pois lukosta, jolloin releen nastasta 87A katoaa potentiaali. Vaikka rele kuluttaa virtaa ehkä noin 0.1A, muutamassa päivässä sekin virta on tyhjentänyt akun.

              Comment


              • #8
                http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic...2fad28d6850cc1
                Tuon mukaan on kyllä melko isokin purku omassa autossa nähtävästi.

                Comment


                  #9
                  Normaali lepovirta riippuu kovasti auton iästä ja varusteista. 90-luvun elektroniikka vaati aika reilusti herätevirtaa vissiin muistien yms. ylläpitoon, verrattuna nykyaikaisiin.

                  Esim. BMW:n 850CSi:n akut (2kpl) menee kyllä tyhjiksi ihan parin-kolmen viikon seisonnassa. Joka vapaa paikka korissa on täytetty jollain boksilla. En tiedä, mutta olettaisin esim. 90-luvun A8:nkin syövän pitkällä varustelistalla aika janoisesti lepovirtaa.

                  Sitten joku afroamerikkalaismallinen 80:nen ei paljoa virtaa kaipaa, kun avaimet on poissa lukosta.

                  Comment


                  • #10
                    Niin juuri. Pitää tänään ottaa uusi yritys noiden sulakkeiden mittauksessa kun sai kaupasta uusia sulakkeita mittariin. Josko sieltä jotain löytyis. Ja huomenna mahdollisuuksien mukaan käydä laturi mittauttamassa.
                    EDIT: Eipä siitä mittaamisestakaan mitään tullut, ei tahdo millään saada mittaria sinne ahtaaseen väliin ja taitaa olla kokonaan paskana tuo mittari kun ei näytä mitään amppeereita vaikka koitti mitata samoista paikoista kun aiemmin.
                    Viimeksi muokannut Hookoo; 27.12.2009, 19:05.

                    Comment


                    • #11
                      Tiistaina auto kävi huollossa ja siihen vaihdettiin uusi Boschin lataussäädin vanhan Hugon (kuulemma sanalla sanoen paska säädin) tilalle,
                      ja latauskin nousi tyhjäkäynnillä n. 10A -> yli 20A. Sulakkeista ja muista laitteista mittasivat vuotovirtoja ja meinasivat ettei se akkua pura
                      vaan että tuo akku on koko ajan vajaalla varauksella ollut sen vanhan säätäjän takia. No, akku ladattiin vielä kotosalla yön yli ja sekalaista ajoa
                      ollut jonkin verran sen jälkeen ja kaikki toimi hyvin.

                      Perjantaina ajelin pitemmän pätkän, n. 75km ja auto seisoi perjantaista sunnuntaiaamuun eikä yrittänytkään enää käyntiin. Startin relettä kyllä
                      napsutti muttei muuta. Ja lisävirralla pörähti heti käymään. Oiskohan tuossa akku iästään huolimatta paskana? En kyllä muuta enää keksi.

                      Comment


                      • #12
                        koitappa putsata startin "päävirtapiuha" itellä oli samanlaasta ongelmaa, ja sitten yksi aamu ei lähtenytkään enää starttaamaan. Putsasin startin päästä sen paksun johdon, ja nyt on taas virtaa piisannu. 5pv on ollu pisin väli ilman starttausta välissä (pakkasta ollu siinä -11 - -25) ja on heti lähteny käymään. En tiedä onko tässä nyt sitten mitään järkeä, mutta eipä tuo kova hommakaan ole putsata.

                        Comment


                        • #13
                          Kyllä ne akut saattaa aika nopeestikkin mennä. Meillä mutsin autossa meni juuri yli vuoden akku hajalle. Ei kun uutta tilalle. Eikä ollut mikää mätänetin akku. Vaan ihan akkuliikkeestä ostettu.

                          Comment


                          • #14
                            Tuo startin piuha pitää tarkistaa myöhemmin, isä oli käyny hajottamolta hakemassa parilla kympillä ehjän Vartan akun tilalle, et testataan sillä
                            miten toimii ja jos toimii niin uutta akkua sit melkeen uuden Boschin tilalle. Eräs tosi pätevä autosähkömies sanoi ku tuosta uudesta akusta kyseltiin
                            siltä et noita Boscheja saa vaihtaa kuulemma tosi paljon ja jopa kesäkeleilläki ollu ongelmia keston suhteen ihan hirveesti.

                            Comment


                            • #15
                              Tänään hörähti käyntiin omin voimin mutta tuo perhanan tarvikestartti taas elämöi omiaan, pyörittää tyhjää ja yks kaks nappaa kiinni aina jos pakkasta -10 tai enemmän
                              ja kylmästä joutuu käynnistään. Offtopiccina tähän et mitähän tuohon maksais alkuperäis-Boschilainen? Startteja Bosch on ainaki osannut tehdä. Vai onko jotain muita merkkejä?

                              Comment


                              • #16
                                Vähän offtopic, mutta omasta autosta purkaantu uusikin akku parin päivän sisällä, jos ei ollu ovet lukossa. Outo ominaisuus!

                                Comment


                                • #17
                                  Nyt tuossa eilen taas oli akku tyhjä pitkän ajan jälkeen kun auto seiso 3pv ja olin lähdössä kylille. No, tuossa startti vaihdettiin muutenkin ja kaikki piuhat putsattiin
                                  ja laturia käytettiin yhdellä paikallisella vanhan liiton sähkögurulla ja se testas penkissään latauksen sekä diodit, kaikki toimi pirun hyvin.

                                  Neuvoi sitten että laittaa normin parkkipolttimon johdoilla akunkengän ja navan väliin, jos se palaa niin sillon tietää heti et purkaa liikaa ja on muutenkin helpompi
                                  havaita mitä mikin tekee. Aikamme sulakkeita nypittiin ja sit sisätilanlaitteiden 15A sulake (mm. soitin sen takana) kun otettiin irti niin sammu valo. Sulake takaisin paikoilleen
                                  ja katsomaan mitä laitteita siellä on, ja hetken päästä soitin käteen ja liitin irti. Lamppu sammui. Ja aina kun soitin oli päällä valo vilkkui juurikin kellopulssin mukaisesti.

                                  Seuraavaksi vielä varmistus yleismittarilla samoista liitoksista, soitin kiinni n. 170mA ja kun soittimen nappasi irti, näytti mittari 21mA mikä on jo täysin sopiva purkuvirta.
                                  Ja takakontin vahvistimien sun muiden päävirtakaapeli oli myös kiinni koko mittauksen ajan eli ne ovat ok.
                                  Soitin on elokuussa ostettu Alpinen 9886 joten en tuota kyllä osannu epäillä vaan pitääpä olla yhteydessä myyjään josko sais uutta tilalle.

                                  Comment


                                  • #18
                                    itselläni coupessa on samaa vikaa että purkaa akkua. Joskus jostain luin että voisi purkaa laturin herätepiuhan kautta virtaa mutta en ole itse kerennyt tutkimaan asiaa ja ei ole ollut tarpeellista kun auto on ollut seisonnassa jonkin aikaa.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Ja vielä päivitystä tuohon sen verran, että soitin ei ollut viallinen, vaan tuo vanhan tyylin kytkentä että soitin toimii ilman avaimia.
                                      Eli heräte soittimelle otettiin suoraan jatkuvasta virrasta.

                                      Uudet soittimet kuulemma vievät hakkurivirtalähteen ja tehokkaampien vahvistimien takia valmiustilassa huomattavasti enemmän kuin
                                      vanhempi Alpinen soitin joka minulla tuolla kytkennällä yli 2v toimi moitteetta.

                                      Nyt avaimet poissa purkuvirta koko autossa 25mA.

                                      Comment

                                      Working...
                                      X