Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A6 2.5 tdi r5 AAT -96 lämpömittari näyttää 60 astetta

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • A6 2.5 tdi r5 AAT -96 lämpömittari näyttää 60 astetta

    Mittaristossa veden lämpötila näyttää n 60 astetta. Missä mahtaa olla tämä mittarin anturi ja minkälaisia ohmeja tuosta vois mittailla kylmälle ja lämpimälle moottorille?

  • #2
    Täällä on tismalleen sama ongelma. Kone vain on AEL. Ilmastoinnin paneelin näytöltä kun katsoo niin näyttää 50- 55.

    Comment


    • #3
      Tilasin oppaan tuohon. Täytyy alakaa penkomaan et missä tuo anturi on. Lainasin töistä fluken lämpömittarin jolla vois mitata jäähdytysveden lämpötilan (ihan vaikka vain varmuuden vuoksi). Saatto tuo lämpömittari olla tuon 50-55 itellä en niin tarkkaan kattonu (tuosta viisarimittarista siis). Vähän se siitä nousee kun kone lämpiää mutta ei paljoa. Hytiin antaa kuitenkin kohtuu lämmintä ilmaa. Tuota lämpömittaria en hoksannu ilmastointilaitteen näytöltä. Täytyy katella mitä se ilmottelee. Pitää kirjotella tänne jos tuosta seleviää enempi.

      Comment


      • #4
        Kuin nopiaan teillä nousee tuossa 2.5tdi r5:ssa lämmöt, yli -10 asteen pakkasessa?
        Itsellä ei nouse kuin maantie ajossa, ja silloinkin pitää ajaa 20km vähintään.
        Muuten nöpöttää mittariss 50-60 astetta.

        Comment


          #5
          -15 alle kun menee, ei nouse 70 asteen yli normaaliajossa. Pakkasen puolelle kun menee, vaatii sen parikymmentä kilometriä että nousee 90. Termari on uusi Wahler ja mittari näyttää oikein. Mittari saa signaalin ylävesiletkun lähdössä olevalta moninapa-anturilta.

          Comment


          • #6
            Hitaasti nämä r5 tdi:t lämpiävät aina kylmemmillä keleillä, pahvia nokalle vaan ja alkuperäiset termostaatit tarvikkeiden tilalle.

            Comment


              #7
              Cooleri pitäisi kuulemma peittää myös, pitää ainakin itse kokeilla jos pakkaskausi jatkuu...

              Comment


              • #8
                Pahvia on ja uusi termari paikallaan.
                Eli tuo on sitten ominaisuus tuo todella huono moottorin lämpiäminen.
                Onneksi se tuo sen kaiken lämmön sisälle mitä tuottaa.
                Tarkenihan tuolla ajaa -25 asteen pakkasessa vaikka lämmöt 50.

                Comment


                • #9
                  Moniko asteiset termostaatit teillä on? Minulla on 88 ja sen se saavuttaa maantiellä kovallakin pakkasella (ainakin -20), jossain -30 tietämillä saattaa jäädä hieman alle (84-86). Ilmastoinnin näyttö (kanava 51) kertoo samaa. Keulalla ei ole pahvia eikä ole moottorin alusmuoviakaan/panssaria (vielä paikallaan).

                  Kaupungissa jo tuolla -20 pakkasella lämmöt on jotain 70-80 astetta.

                  Minusta tuo mittariston näyttämä nousee jotenkin helkkarin hitaasti kun vertaa tuohon ilmastoinnin kanavan 51 näyttämään. Mittariston toiminta lämmön suhteen on jotenkin hieman epämääräistä, esim. kovemmalla pakkasella lämmöt ajettu normaaliin ja antaa auton seisoa, jolloin lämmöt alkaa laskea ja mittaristo tiputtaa lämmöt jossain kohtaa tosi nopeasti alle sen mitä kanava 51 kertoo. Oliskohan jotain epämääräistä anturissa tai mittaristossa?
                  Viimeksi muokannut Rusty; 29.12.2009, 13:58.

                  Comment


                    #10
                    Eiköhän tuo 87 asteinen ollut, pakkasten alkaessa syksyllä laitoin. Kaupungilla ajaessa mittari kyllä laskee äkkiä tuosta, pitääkin vertailla ilmastoinnin näyttöön.

                    Comment


                      #11
                      Jos termari toimii oikein, syylärin eteen laitettavasta pahvista ei pitäisikään olla mitään apua, kun ei siellä kierrä vesi niin kauan kun termari on kiinni. Sen sijaan jos IC:n säleikkö on auki, se jäähdyttää koneen aika tehokkaasti kun -20 asteista ilmaa työnnetään palotilaan. Varmaan enemmän hyötyä olisikin tuosta ic säleikön tulppaamisesta.

                      Comment


                        #12
                        Meikäläisen kokemukset AATusta korreloi hyvin Rustyn kirajailemaan. Nykyään en ole huomannut kummallisuuksia tuossa mittarin näyttämässä ja lämmöt nousee kyllä 90 asteeseen alle -20 asteen lämpötiloissakin. Joskus ei noussut yli 70 asteen maantiellä. Paikoillaan moottori sammutettuna ja virrat päällä sitten neula heilahti oikeisiin lukemiin.

                        Comment


                          #13
                          Mulla AEL:ssä mittari nousee hitaasti verrattuna tuon kanava 51:sen näyttämään. Myös öljynlämmöt nousee nopeammin kuin mitä vesilämpömittari näyttää. Ostaessa nousi vain n 70 asteeseen, uudella termarilla 87-89 astetta . Lämpömittarin progressiivinen asteikko tosin myös hämää hieman, taitaa viivaväli olla 10 astetta ja 50-60-70 astetta aika lähekkäin

                          Comment


                          • #14
                            Ylävesiletkun ylä vai alapuolen anturi. Paikallisella korjaamolla sanoivat että lämpömittarinanturi on moottorin takana (siis kojelaudanpuolella). Oma kulkine ei hehkuta jos on ollut roikassa valo vain vilahtaa.

                            Comment


                            • #15
                              yläpuolen anturi vaikuttaa tuohon hehkutukseen. Jos oot pitäny lämmössä niin ei tunnu hehkuttavan. Ilmaisesti haistelee tuota lämmennyttä vettä. Saa hehkuttamaan pitkään kun ottaa yläpuolen pistokkeen hehkun ajaks pois. Kun moottori lähtee käyntiin niin laittaa anturin takas. Tuosta toisesta anturista en vielä tiä. Täytyy ootella se korjaamokäsikirja. On se varmaan siellä sanottu.

                              Comment


                                #16
                                Moottorin takana vesiletkussa oleva anturi on ilmastointilaitteelle.

                                Comment


                                • #17
                                  Ja alapuolen anturi on multivika anturi. Sen olen vaihtanut. Lämpömittari nousi alimmalta viivalta kolmanneksi alimmalle. Jäähdytysnesteen merkkivalo herkesi myös vilkkumasta. Pitää ottaa termostaatti irti ja katsoa miten toimii.

                                  Comment


                                  • #18
                                    En ymmärrä, että miksi ihmeessä pitäisi saada auto väkisin hehkuttamaan lohkolämmittimen käytön jälkeen.

                                    Comment


                                      #19
                                      Siksi että se lähtisi paremmin käyntiin. Ainakin oma puoli miljoonaa ajettu peli lähtee aina nätisti kun hehkuu pitkään, jos ei hehku niin saa hinkata ja hinkata. Syynä on todennäköisesti kulunut ruiskutuspumppu.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Ei tarvi olla etes kulunut ruiskupumppu. Tuntuu olevan r5 moottorin ominaisuus. Ovat sijottaneet ton anturin vähän väärään paikkaan. Huomenna ois jakopään vaihto. Täytyy kattoa muuttuuko tuo mihinkään ton jälkeen. Jos ei niin täytyy kattoa jos sais ajotusta aikasemmalle.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Mitä tuossa tilanteessa VAG-Com sanoo lämpötilaksi ennen käynnistystä ja miten se käyttäytyy käynnistyksen jälkeen? Aiemminkin olen tästä kuullut, mutta edelleen vaan jaksaa ihmetyttää. Ilman kunnollisia faktoja ei vaan tuo ihmettely koskaan lakkaa :)

                                          Lisätään vielä, että toki oletan ajoituksen olevan sitä mitä pitääkin.

                                          Comment


                                            #22
                                            Tervetuloa katsomaan ja kokemaan tilanne. Omassa autossani on puoli vuotta vanhat hehkut, muutaman kuukauden vanhat suuttimet ja ajoitus tarkastettu kohdalleen vag-comilla. Vielä aikaiselle reunalle sen käänsin. Kone ei myöskään ole väljä, öljyä ei mene ~yhtään. Puristuspaineita en ole mitannut, mutta penkissä tehoa tuli vähän enemmän kuin tehdas lupaa.
                                            Toimii siten, että jos kone on reilusti kylmä eli antaa pitkän hehkun niin lähtee nätisti käymään, riippumatta onko pakkasta -10 vai -20. Ei ihan uudenveroisesti, mutta kuitenkin suht kiukuttelematta. Suoraan ajosta kuumalla koneella lähtee myös tosi nätisti, vaikkei juuri hehkua tarjoa. Koneen lämpötilan ollessa jotain väliltä 0...+20 eli siis myös kesällä, lähtee tosi nihkeästi käymään. Tietenkin lämpimällä kelillä vähän paremmin kun kylmällä. Pahin tilanne oli tuossa joku viikko takaperin, kun oli -20 pakkasta ja ajoin auton lämpimäksi, sitten parkkiin missä ei ollut tolppapaikkaa, parin tunnin jäähdytys ja sitten meinasikin loppua akku startatessa. Hehkua ei antanut kuin vilauksen ja kuitenkin pirun kylmä keli. Onneksi nippanappa virta riitti.

                                            Comment


                                              #23
                                              Pahin tilanne oli tuossa joku viikko takaperin, kun oli -20 pakkasta ja ajoin auton lämpimäksi, sitten parkkiin missä ei ollut tolppapaikkaa, parin tunnin jäähdytys ja sitten meinasikin loppua akku startatessa. Hehkua ei antanut kuin vilauksen ja kuitenkin pirun kylmä keli.
                                              Tuon teki mullekin viime viikolla, sillä poikkeuksella että hehku ei vilahtanutkaan. Varmaan minuutin sai starttailla ennen kun lähti...

                                              Comment


                                              • #24
                                                Vaihdatin jakopään ja juuri äsken vaihdoin termarin. Jakopään vaihto auttoi kylmäkäynnistysongelmiin. Vieläkään tuo ei ole mikään huippu mutta lähtee jo aika hyvin käyntiin. Kyllä se tiisseli sais lähtee käyntiin kö avainta vähän näyttää. Lämmin ja kylmä kone lähtee hyvin käyntiin mutta lämmitetty moottori huonommin (juuri tuon anturisijainnin takia).
                                                Termostaatin vaihdoin jälkeen lämmötkin pelaa ja mittari nousee karvan verran alle 90°C. Tuo analogimittari on aika typerä. 80-90°C jälkeen alkaa vasta kunnolla nousemaan.

                                                Comment


                                                  #25
                                                  Jakoremmi+pumpun remmi kun venyy niin pumpun ajoitukset "hiipii" myöhäiselle, siitä tuo huono kylmä käynistyvyys on johtunut ennen remmin vaihtoa. Jakoremmin vaihdon yhteydessä pitäisi pumpun ajoitukset aina passata hieman aikaiselle jolloin kylmä käynnistyminen on hyvää myös hihnan venyessä. Hihnan venyessä ajoitus kun siirtyy myöhäisemmäksi niin pumpun uudelleen ajoitus olisi paikallaan, esim kerran tai kaksi jakohihnan vaihtovälillä jos tuo venymisen ennakointi ei ole riittänyt hihnan vaihdon yhteydessä.

                                                  Oma r5 tdi lähtee kuin palmun alta antoi lämpöä tai ei, kun ajoitus on aavistuksen aikaisen puolella.

                                                  Ajoituksen tarkistus/uudelleen säätö auttaa asiaan. Vagkkomilla en ole ajoitusta tarkistanut/säätänyt, vaan pumpun päästä heittokellolla.

                                                  Pumpun kuluneisuuskin varmaan jonkun verran vaikuttaa tuohon käynnistyvyyteen.

                                                  Comment

                                                  Working...
                                                  X