Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

S4 B5 heikkoa starttausta (ei käynnisty)

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • S4 B5 heikkoa starttausta (ei käynnisty)

    Lyhyt katsaus historiaan. 1,5kk sitten auto seisoi muutaman päivän kosteassa kelissä ja aamulla kun starttasin auton, se lähti heti käyntiin mutta kävi todella epätasaisesti "kiviä pesukoneessa"->diagnoosi/veikkaus 1: sytkävahvarit? Ei myöskään tykännyt ottaa kierroksia. Sammutin auton eikä sen jälkeen enää lähtenyt käyntiin, pyöritti kyllä starttia mutta ei antanut edes toivon kipinää käynnistymisestä (ei vikakoodeja).

    Roju raahattiin lämpimään talliin odottamaan parempia aikoja kun oli juuri muutto edessä ja remonttia uudessa kämpässä. No nyt 1,5kk jälkeen oli taas aikaa tutkia autoa. Starttasi kyllä mutta todella heikosti eikä ollut toivoakaan käyntiin lähtemisestä. Diagnoosi 2: akku tyhjä. Latasin akkua vuorokauden, josta ei ollut mitään apua. Diagnoosi 3: Akku paskana ja akku kaupoille. No, akku todettiin virtaseksi ja toimivaksi.

    Kysymys: Mikä aiheuttaa huonon starttauksen vaikka akku on täynnä? Jotain on siis hajonnut auton seistessä lämpimässä tallissa...?

  • #2
    Huono moottorin maadoitus? Siinä kyllä herkästi paukkuu sitä sun tätä, kun starttivirta yrittää maadoittua mitä erikoisimpia reittejä.

    Comment


    • #3
      pääseekö tuolle startille miten käsiksi alakautta, jos antaisi suoraan virtaa sinne niin näkisi miten startti pyörii? Miten tuo maadoitus voidaan tarkistaa ja korjata? Neuvoja otetaan vastaan mielellään rautalangan muodossa :)

      Comment


      • #4
        Moottorin maadoituskaapeli menee siitä startin läheltä moottorin korvakkeesta oikean etuaisan alle koriin.

        Kyllä sinne startille on suht ahdas paikka päästä alakautta kurkkimaan, en muista tarkasti miten apurunko on siinä edessä.

        Olisko jotain päässyt hapettumaan?

        Comment


        • #5
          voiko huono maadoitus aiheuttaa epätasaista käyntiä jos kaikki ongelmat johtuvat siitä, eikä epäilemästäni sytkäongelmasta? Tai jos sytkäpuolella on oma ongelmansa niin voiko starttimoottori olla sökö? Soitin autosähköön varatakseni ajan niin siellä epäili starttia ensimmäiseksi (kun kyse on audista). Voiko starttia vaihtaa kone paikallaan?

          Comment


          • #6
            Kyllähän se voi käydä huonosti jos virta pätkii koneelle.

            Onhan se mahdollista että molemmat olisi rikki, mutta aika epätodennäköistä että ne olisi menneet yhtäaikaa.

            Kyllä startin saa vaihdettua ilman koneen irroitusta, mutta ei se hauskaa ole.

            Comment


            • #7
              Alkuperäinen kirjoittaja Mikse Näytä viesti
              ...Miten tuo maadoitus voidaan tarkistaa ja korjata?
              Kytke yleismittari moottorin ja akun miinuksen välille. -Sellaiseen kohtaan moottoria, josta saa hyvän maan.

              Sitten, kun on mittari kytketty, niin starttaa ja samalla tarkista mittarin näyttämä. Sellainen 0.3V on aika normaali jännitehäviö startatessa.

              Samalla periaatteella voit tarkistaa plus-puolen.
              Kytke mittari startille tulevaan paksuun, +30 kaapeliin ja toinen pää akun plussaan. Ja taas startatessa luetaan mittarin näyttämä ja noin 0.3V saisi jännitehäviö olla.

              Käytännössä jännitehäviöiden pitäisi olla selkeästi suuremmat, että ne aiheuttaisivat noin selkeitä oireita.

              Comment


              • #8
                Kytke yleismittari moottorin ja akun miinuksen välille. -Sellaiseen kohtaan moottoria, josta saa hyvän maan.
                Kytkettäessähän mittari miinukseen ja runkoon niin sehän näyttää vain 0V? Pitäisikö sen olla +napa ja toinen runkoon? Sen verran tänään kävin mittaamassa että akun jännite ~12,8V ja virrat päällä putoaa 12,4V. Ei ollut käsipareja apuna niin enempää en päässyt mittaamaan.

                Comment


                • #9
                  Kytkettäessähän mittari miinukseen ja runkoon niin sehän näyttää vain 0V?
                  Joo, ainakin silloin kun ei virta kulje. MUTTA käynnistettäessä virtaa kulkee ja kaikki mahdollinen resistanssi miinusnavan ja auton rungon/moottorin välillä aiheuttaa jännitehäviön, jota tässä yritetään nyt mitata. Mitä isompi jännitehäviö jää, sitä huonommat liitokset.

                  Comment


                  • #10
                    No nyt on mitattu jännitehäviöt. Starttihetkellä jännitemittari näytti 0,07V. Eli tarkoittanee, että jännitehäviöitä ei ole ja moottorin maadoitus kunnossa? Mitäs seuraavaksi?

                    Comment


                    • #11
                      Millä se akku todettiin ehjäksi sielä liikkeessä? sellaisella vihreällä boschin akkutesterillä, vai jollain perus yleismittarilla?

                      Comment


                      • #12
                        Akku-ukko laittoi testeriin kiinni, en katsonut sen tarkemmin väriä tai merkkiä. Tänään annettiin vielä hyppyvirtaa niin ei muutosta. Auto on nyt hinattu ja mnenee huomenna tutkittavaksi kun ei ole omaa monttua. Ilmoittelen kunhan saavat vian selvitettyä...

                        Comment


                        • #13
                          Kyllähän tuo kovasti starttivialta nyt vaikuttaa.

                          Comment


                          • #14
                            Tänään sain auton taas piiiiitkästä aikaa ajoon. Kyllä sydäntä lämmitti kun tehoreservi nelinkertaistui ;)

                            "Vika" oli lopulta kuitenkin heikossa akun latauksessa. Kävin jo hieman kiivasta keskustelua korjaajan kanssa, että eihän nyt prkl voi akun latauksella lähteä pyörittämään kun on 24h just ollut latauksessa (ei MITÄÄN muutosta starttaukseen), testerillä akku "todettu" hyväksi ja apukaapeleillakin juuri yritetty antaa virtaa.!! Tulpat piti kuitenkin vaihtaa, että käytiin saatiin kun olivat sen verran kastuneet ja nokeentuneet starriyrityksistä.

                            Auto sai kyllä epäluottamuslauseen multa, että josko siellä olis ollut jotain oikeaa vika, joka olisi yllättäen poistunut korjaamolle vietäessä..?? Mutta toivotaan, että ei ollut muuta.

                            Ja mitä tuohon alkuperäisen seisonnan syyhyn eli epätasaiseen käyntiin tulee niin se jäi toistaiseksi mystiikaksi. Auto kehrää kuten pitää mutta seurataan tilannetta, jos alkaa oireilemaan jatkossa. Sytkävahvarit kulkee nyt autossa mukana varmuuden vuoksi..

                            Comment


                            • #15
                              Tuliko siihen nyt uusi akku, vai miten se korjaantui? Lataamalla vaan kunnolla?

                              Hyvä että pelittää ja oli halpa vika :)

                              Comment


                              • #16
                                Hyvä että pelittää ja oli halpa vika :)
                                No halpaa ei ollut akun lataus eikä tulppien vaihto. En tiedä mihin saivat 2,5h kulutettua aikaa mut 1/4 dona katos. Akku on sama vanha (3v), joka on ladattu kunnolla. Oli ne siellä jotain muutakin mittaillut kun sanoi, että purkua on 100mAh, jota on todella vaikea (ja kallista) paikallistaa. Muutaman kerran akkua joutunut latailemaan jos on 3-4vk seisonut pihassa niin nekin selittyy tuolla 100mAh.

                                Pitäis varmaan jollekin pätevälle harrastelijalle viedä tutkittavaksi, jos haluaisi selvittää mikä purkaa akkua.

                                Comment


                                • #17
                                  Ei muuta kuin sulakkeita yksi kerrallaan irti, niin siitä pääsee vähän hajulle. Kyllä se minullakin vie virtaa tuota luokkaa. Hyvin on silti pelannut.

                                  Comment

                                  Working...
                                  X