Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A8 4.2q -00 Abs + luistonesto&abs valot vilkkuu

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • A8 4.2q -00 Abs + luistonesto&abs valot vilkkuu

    Tänään alkoi vika heti kun laitoin käyntiin ja lähdin liikkeelle. Tasaisin väliajoin ilman ulkoisia vaikutteita syttyy sekä luistonesto että abs valo hetkeksi yhtä aikaa ja sammuu yhtä aikaa. Palavat noin kaksi sekuntia. Sitten on noin minuutin tauko ja sama uudestaan. Tätä jatkuu hamaan tulevaisuuteen ja luistoneston poiskytkentä ei muuta tilannetta muuten kuin että luistoneston valo palaa koko ajan. Lisäksi ylinopeusvaroitin on keksinyt että sillä on asento kaksi (palaa mittarissa km/h2) ja piippaa jo 70 ylittävässä nopeudessa. En löytänyt tälle asetusta ja ykkös ylinopeusvaroitin on 120 kohdalla ja laukeaa siinä kohtaa. Aiemmin ei kakkosvaroitin ole kertonut itsestään elonmerkkejä. Mistä sen rajaa voi kokeilla nostaa? Ajotietokone puhuu vain yhdestä varoittimesta, vai voiko koko koneen vaihtaa ns. 2 asetukselle? Toisella avaimella 2 asento automaattisesti tms?

    Oliskohan syynä tuohon valojen vilkkumiseen sähköhäiriö tai viallinen/irtonainen/löysää tekevä anturi? Molemmat viat siis alkoi "yhtä aikaa" tänään töistä lähtiessäni...

    Auto ei liene ole CAN-BUS? Vikakoodeja ajattelin pääseväni lukemaan..

    #2
    Pääset lukemaan ihan normikaapelilla vikakoodit, vaikka siellä jossain välissä CAN-väylä saattaa ollakin.

    Comment


    • #3
      Saattaa olla klassinen hapettunut akkukaapeliliitin apukuskin puoleisen etupalkin kohdalla. Tekee kummallisia sähkövikoja. Katso haulla lisää. Järjestelmien valot syttyy kun jännite menee liian alas.

      Vikakoodin lukupiste on konsolin tuhkakupin alla (sen alla on luukku). Tuon ikäisessä on jo CAN väylät mutta sillä ei ole merkitystä kun lukija tukee sitä.

      km/h-Varoittimia on kaikilla kaksi eikä se riipu avaimesta. Itse en käytä sitä eli voiko joku muu katsoa sen nollaukset. Jotenkin sen oli check-napista tai reset napista viiksestä.

      Comment


        #4
        Ei -00:ssa vielä ole CAN-väylää diagnostiikkapistokkeelle asti. Kuten Aki totesi, jotkin boksit saattaa keskenään jutella CAN-väylällä, mutta se on vain sisäistä liikennettä jonka tyypillä ei ole väliä.

        Comment


        • #5
          Yritän saada viikonlopun aikana stökkeliin auton. Tänään tilanne oli muuttunut itsekseen siten, että kmh2 varoitin ei huutanut ollenkaan enkä sitä mistään ropaamalla saanut toistaiseksi esiin (=hyvä näin). Lisäksi abs ja luistonesto palaa käytännössä kokoajan, paitsi kun polkee jarrua. Jarrun löysäämisen jälkeen menee pari kolme sekkaa ja valot syttyy taas.

          Onko tuo abs anturi optinen? Tuli vaan mieleen että eilen oli karmee suolapaskakeli joka jatkuu tänään ja jos on päässyt sontaa linssin eteen niin voisi hyvinkin aiheuttaa tommoisen vian äkkiseltään.

          Comment


            #6
            ei ole optinen anturi. Tietääkseni hall-ilmiöön perustuva.

            Comment


            • #7
              Kun kosteat loppui ja tuli pakkaset niin valot katosivat ja kaikki toimii ok. Myöskään yhtään vikakoodia ei löytynyt. Olisiko kosteus kuitenkin tehnyt tepposet?

              Comment


                #8
                Mahdollisesti. Siltikin on asiallista tarkastaa tuo aiemmin mainittu maadoituspiste, ehkä myös varattavaa jonkinlainen pätkä maajohtoa ja liittimiä jos on johto vihreänä.
                Ja vikakoodit lukuun, ei se vika ole kadonnut vaikka nyt ei valot pala, seuraavat kosteat kelit ja taas on mittaristo kuin joulukuusi.

                Comment


                • #9
                  Juu siis vikakoodeja ei löytynyt, mutta eipä tuo maadotuspisteen tarkastus pahaksi ole. Tuo vikakoodien puute vähän ihmetyttää, mutta ilmeisesti kosteus on enemmän mittarin päässä ollut ollut kuin antureilla.

                  Comment


                  • #10
                    Hieman OT, mutta omassa autossanikin huomattiin viikko sitten turbiinin vaihdon yhteydessä lähes täysin irti roikkuvat piuhat siellä pelkääjän pyöräkotelossa :-D Se akkukaapeliliitinhässäkkä tosiaan hapettuu näissä irti ennemmin tai myöhemmin...

                    Comment


                      #11
                      Ja vähän yksilöstä, ja siitä mitkä johdot sieltä hapettuu irti, vaikuttaa siihen millasia ilmiöitä siitä aiheutuu.

                      Omassa A8:ssa yksi piuha hapetui sieltä irti, mutta kun mitää ongelmaa ei missää ilmennyt niin teippasin sen vain jottei ihan vapaana heilu.

                      Comment

                      Working...
                      X