Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

S2 (3B) jännite tipahtaa kun kierrokset nousevat päälle 6000

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    S2 (3B) jännite tipahtaa kun kierrokset nousevat päälle 6000

    S2:ssa on hieman outo vika, kun kierrokset nousevat noin 6000:n paikkeille tai yli, jännite tippuu normaalista vajaasta 14 voltista noin kymmeneen. Huomioitu auton omasta jännitemittarista. Tällöin myös mittaristoon syttyy pari varoitusvaloa, latauksen valo ja joku toinen jota en muista. Valojen syttyminen tosin on varmasti normaalia kun jännite tippuu noin paljon.

    Vika alkoi kun autoon vaihdettiin huollossa uusi laturi. Tällöin tosin kierrokset tippuivat jo noin neljän tonnin paikkeilla. Vein auton takaisin, laturi todettiin vialliseksi ja tilalle vaihdettiin reilusti entistä tehokkaampi laturi, muistaakseni 140A. Tämän jälkeen jo luulin vian korjaantuneen, kunnes kiihdytin ensimmäistä kertaa enemmän ja huomasin vian vain pompanneen pari tuhatta kierrosta ylemmäs.

    Akunkin vaihdoin vasta uuteen, ei vaikutusta asiaan. Mitään erityistä sähköä vievää ei ole käytössä, vika toistuu myös jos sammutan cd-soittimen ja ajovalotkin.

    Ideoita? Tosin en varmaankaan ala itse mitään isompaa remppaa tekemään taidon ja tilojen puutteen takia, mutta voisipa ainakin ehdottaa tarkistuskohteita kun vien auton taas huoltoon.

    #2
    Eihän hihna vain pääse luistamaan?

    Comment


      #3
      Alkuperäinen kirjoittaja jasso Näytä viesti
      Eihän hihna vain pääse luistamaan?
      Hmm, kai tuo olisi mahdollista. Mitään luistamis-vinkunaa ei kyllä kuulu, tosin onpa noilla kierroksilla jo muutakin ääntä aika lailla. Jännä kyllä jos hihna luistaa aina noin säännöllisesti samoilla kierroksilla. Ja että olisi luistanut myös vanhalla laturilla samalla tavalla, vain jo alhaisemmilla kierroksilla.

      Unohdin näköjään eilen kertoa, että jännitteen saa nousemaan takaisin käyttämällä valoja pois päältä. Releytettyihin valoihin otetaan jännite suoraan laturin perästä. Tosin releytin valot vasta hiljattain ja jännitteentippumisongelma oli jo ennen sitä.

      Comment


        #4
        Tarkista vielä vaikka yleismittarilla ja tupakansytytin adapteripiuhalla (eli tökkää yleismittari tup.sytkäriin kiinni) että jännite menee tosiaan noin alas. Jos akku on kunnossa ja laturi vain lopettaa lataamisen, luulisi järjestelmään nyt jäävän vähän enemmän jännitettä kuin kymmenen volttia. Mulla tuo auton jännitemittari näyttää noin kymmentä kun startti pyörii, ja noin 12 kun autossa on sammuksissa mutta valot, mankka yms. päällä.
        Jos jännite tosiaan menee kymmeneen volttiin ja akku on kunnossa, väittäisin että jossain startti-laturi-akku akselilla on isompi oikosulku, piuhaa sulaneena/paljaana tai jotain muuta "mielenkiintoista mutta odottamatonta" sähköissä.

        Comment


          #5
          Oiskohan tässä se klassinen laturinvaihtovika. Kontaktivika laturin jossakin navassa. Ehkä unohtunut kiristää jokin piuha (ehkä B+) uusi laturi paikalleen asennettaessa tai voihan ongelma myös olla jonkin laturin piuhan liittimen ja johdon välillä. Tarkasta laturin piuhat laturin päästä joka tapauksessa. Pikkuisen outoa kylläkin, että vika ilmenee vastaa yli 6000rpm nopeuksilla.

          Comment


          • #6
            Itselläni ainakin coupessa luisti hihna. Juurikin kun kierrokset nousi, niin lataus tippui. Minkäänmoisia eleitä ei siihen ollu. Laturi kävi penkissä, uudet hiilet, uusi kiilahihnapyörä sekä lukuisa tunti auton kimpussa tuli vietettyä, mutta lopulta vika löytyikin hihnasta.

            Comment


              #7
              Mikä on alkup. boschin laturin osanumero S2 3b:hen? Vanhasta laturista on kulunut tarran tekstit melkein kokonaan pois. Kuuluuko olla 90a vai 120a? Ilmastointi on, joten epäilen että tähän kuuluu 120a laturi, jälkikäteen vaihdettu 90a tilalle.

              Ota näistä sitten selvää http://www.audiclub.fi/audifinns/sho...ight=3b+laturi
              Viimeksi muokannut vV8m5; 6.10.2013, 16:44.

              Comment

              Working...
              X