Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

crash-signaali, vag-com/diag. liitin k-linja

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • crash-signaali, vag-com/diag. liitin k-linja

    tartteis syvempää tietämystä TT1.8tq-00 malliseen umpikopin sähköihin.
    APX-koneella, moottori siirtyy ecun & mittariston kanssa toiseen autoon.

    -------------------------------------------------------------

    Ohjainlaitteille haarautuu hätävilkusta, tai sitten oikeastaan varmaankin abs-yksiköltä, tuo crash-signaali, keltainen johdin, moottorin johtosarjan liittimessä :

    T10g/7

    Minkälainen tämä signaali on normi-olosuhteissa ? Onko piuha maadoitettu, +12V vai kelluuko ?

    -------------------------------------------------------------

    Sitten tämä diagnostiikka-liitin ecun osalta on outo, kuitenkin ekuun tarvitsisi joskus päästä vag-comilla tms kiinni :

    Diag. liittimeenhän tulee 5 johdinta,
    -katkottu +12v
    -jatkuva +12v
    -maadoitus
    -maadoitus
    -K-linja (harmaa-valkoinen) <<-- kiinnostuksen kohde ecun näkökulmasta

    Mittaristolta lähtee tuohon liittimelle oma johtimensa, mutta moottorinohjaukselta ei.
    Moottorinohjaukselta lähtee CAN-väylä taas moneen paikkaan mutta ei mittaristolle, eikä moottorinohjaukselta lähde tuota K-väylää suoraan diag. liittimelle.

    Eculta lähtee joitain johtimia erikseen mittarille (onkohan näissä sitten jotain dataa, ajoneston tms?)

    Sekä linja K/W ecun pinnistä 43, harmaa-valk <--> liitin T10x/1 <--> harmaa mittariston liitin T32a/5 K/W.

    onko tuo K/W linja semmoinen mikä toimii tulkitsijana välillä pc-mittaristo-ecu ?

    kuvittelen (paremmin tietämättä) että CAN-väylä on lähempänä reaaliaika-laitteita/sovelluksia, ja tuo K/W-linja ekulta mittaristolle on tämä hitaampi datalinja ulkomaailmaan päin, ja siguna käy vain tulkittavana mittaristolla (mm vedenlämpö jne)

    #2
    -00 mallissa taitaa olla jo CAN väylä laitteiden väliseen tiedonsiirtoon, ainakin mittariston ja ECUN välillä. Ehkä toimii jotenkiuten ilman sitä, mutta monia ominaisuuksia jää pois. K-linja on diagnostiikkaa varten. Keskustelee myös sillä ohjainlaitteiden välillä, mutta ei luultavasti silloin kun CAN-väylä on käytettävissa.

    Comment


    • #3
      muttakun tuota, mittaristolle ei mene can h/l johtoja ollenkaan, niin tuskin se sitä kautta keskustelee.

      Comment


        #4
        ok, no ei sitten. Tuo vuosituhannen vaihde on tuon CAN-väylän kanssa semmonen välivaihe.

        ABS varoituksen lykkää, jos mittaristo ei sitä löydä. Voi olla että moottorinohjaus haluaa myös tiedon ABSilta olemassaoloonsa.

        Comment


        • #5
          ihan hyvin se auto kävi ilman absi-purnukkaa ja muita turhanpäiväsyyksiä, niin eiköhän se käy sillain myös tulevassa korissakin ilman noita. Eli kaikesta päätellen tämä on yksi niitä juttuja minkä vaan sitten näkee myöhemmin.

          Mitenkäs tuo crash-signaali, onko siitä kellään tietoa ? (auto on siis ruttaamaton, muttakun ei tule mitään airbäg,abs,tms featureja)

          Comment


          • #6
            itse itselleni vastaten, vastauksista terokoota ja porkkista nöyrästi kiittäen ;

            crash-signaali ilmaan.

            ecusta lähtevä k/w linja menee mittariston kautta ja mittaristo toimii "putkena" pc-ecu-välillä.

            hei kamaan, kyllähä tämmöne pitäs ny selkiintyä !

            Comment

            Working...
            X