Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

S8 audin käynnistysongelma

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • S8 audin käynnistysongelma

    En tiedä tuliko tämä nyt oikeaan paikkaan, mutta kirjoitetaanpa kuitenkin.

    Eli tänä aamuna vm -00 audi S8 teki seuraavaa: yritin lähteä aamulla normaalisti töihin, mutta kun aukaisin ovet ja yritin käynnistää auton starttimoottori naksahti muutaman kerran.
    Tämän jälkeen ajotietokoneen näytölle tuli jarrujen varoitusvalo ja kuului muutama piippaus.
    Auton sisävalo paloi himmeänä, joten aloin aluksi epäilemään akkua, mutta yritin kuitenkin käynnistää autoa vielä ja tällä kertaa tuli taas se jarruista valittava punainen ympyrä ja piippaus ja nyt ajotietokone näytti virrat päällä, että kaikki ovet on auki vaikka vain kuskin ovi oli auki.
    Lisäksi mittaristossa syttyi vain ABS-valo ja toinen jossa oli keltainen auton kuva, tuosta viimeisestä en nyt lonkalta muista mitä se symboli tarkoitti...

    Hain sisältä vara-avaimen ja kokeilin sillä, mutta tällä välin kaukolukitus oli lukinnut ovet jotka sitten tietenkin avasin.
    Ovet aukesi normaalisti, mutta vilkut ei enää vilahtaneet sen merkiksi että ovi olisi auki.
    Autoon annettiin myös lisävirtaa, mutta se ei vaikuttanut mitään ja nyt illalla, kun tulin töistä ja kävin kokeilemassa autoa niin enää ei syttynyt mikään valo eikä kaukolukitus toiminut joten jouduin aukaisemaan ovet vanhaan malliin.
    Akku ei mielestäni ole tämän vian takana, mutta otin akun kuitenkin irti ja vein sen talliin lataukseen, kun se kuitenkin oli päässyt tyhjenemään jostain syystä.

    Oma veikkaus on että ecu tai joku muu ohjain-boksi on saanut kosteutta pahemman kerran? Kun tässä on ollut taas niin vaihtelevat säät, kun vähän väliä tulee vettä tai räntää.

    Yritän huomenissa tutkia liittimiä yms. ja saada kosteutta/vettä poistettua autosta ihan kotikonstein ja jos sitten laittaisi myös akun takaisin ja yrittäisi taas saada autoa käyntiin.
    Tämäkin siis JOS ilmat sen sallii...

    Missähän tässä mallissa on tuo ecu-boksi?
    Jos kyseessä ois bemarin niin tietäisin heti, mutta audit on minulle vielä vähän vieraita laitteita tämän puolesta...

    Ja onko mahdollista, että auto tulisi kuntoon sillä että auto vietäisiin lämpimään halliin tutkittavaksi ja kuivumaan?
    Huomenna joudun siis säätämään kotipihalla, kun "autotalliin" tuo möhkö ei mahdu.
    Vai tuleeko reissu merkkiliikkeeseen joka taas maksaa varmasti nätin läjän euroja?
    Siirtolavallahan tuon joutuu sinne sitten viemään...

    #2
    Kasit on minullekin vähän vieraita mutta virransaantiongelmalta tuo vaikuttaa ja olin foorumilta lukenivani että akkukaapelissa on joku virranjakopiste hieman hapettumiselle arassa paikassa. Haulla löytynee.

    edit. se olikin miinuspuolella, timppa tiesi tarkemmin.
    Viimeksi muokannut TDIq; 27.11.2009, 19:16.

    Comment


    • #3
      Joku maakaapeli on oiken etupyörän takana, hapettuu varsin helposti mutta en tiedä, minkä maa se on?

      Comment


      • #4
        Mutta voiko tuo virran saanti ongelma aiheuttaa kaikki nuo ajotietokoneen sekoilut, mittariston valojen palamattomuuden/ osan palamisen ja sen että jarrut on muka epäkunnossa?
        Yrittänyt tässä etsiä vähän kaikenlaista myös lontoon kielellä, mutta taidan etsiä väärillä sanoilla, kun mitään vastaavaa en ole löytänyt.

        Tuo olisikin ensimmäinen vika joka ratkeaisi näin helposti jos se vain virrasta on kiinni.
        Jonkunlaista oikosulkua epäilen, mutta ei tällä minun arvailulla nämä jutut tule miksikään...
        Ja jotku vielä laulaa että on lottovoitto syntyä lappiin! :D

        Comment


        • #5
          No kyllä kaikki tosiaan nyt viittaa joko itse akkuun tai huonoihin kontakteihin ihan siinä akun tuntumassa - että nämä nyt ihan ensin tutkintaan.

          Comment


            #6
            Tuonhan voi helposti varmistaa starttikaapelilla, jolla tuodaan lisää maata akulta esim. moottoriin tai runkoon.

            Comment


            • #7
              Noniin päivitystä tilanteeseen...

              Eli akku oli minulla latauksessa vajaat neljä tuntia ja päätin siinä sitte, että käyn kokeilemassa yrittääkö auto käynnistyä.

              Akku kiinni ja ekalla yrityksellä lähti auto käyntiin.
              Vikojakaan ei ollut, kun akku oli kokonaan irti ja viat nollaantui siinä samalla.

              Jouduin auton sammuttamaankin yhdesti, kun kävin tankkaamassa lisää soppaa tankkiin ja senkin jälkeen auto lähti normaalisti käyntiin.
              Kilsoja tuli vähän yli 50, joka oli muuten harvinaisen tylsää, kun piti vain akun takia heittää "lataus rinkiä" :D

              Täytyy vielä huomenna tutkia siinä vähäsessä päivän valossa vähän tarkkemmin noita kaapeleita yms.
              Ja jos en itse onnistu mitään löytämään niin varaan ajan paikalliseen huoltamoon, ihan vain varmuuden vuoksi.

              Laitan taas päivitystä, kun homma etenee ja vika selviää.

              Comment


              • #8
                Kannattaa silti tarkastaa oikean etupyörän vieressä runkopalkin alareunassa oleva kaapeliblokki. Päävirtakaapeli tulee akulta tähän pisteeseen ja jatkuu konehuoneeseen, kyseinen rasia on kova hapettumaan ja voi aiheuttaa monenlaista kiusaa.

                Comment


                  #9
                  Niin ja se nimenomaan on plussa, eikä miinus niinkuin yllä aikaisemmin oli laitettu ja voi olla erittäin todennäköisesti syypää tyhjentyneeseen akkuun. Kaikki akkuun ja akulta tuleva virta menee tästä jakopisteestä. Alijännite aiheuttaa monien laitteiden kuten ABS yksiköiden menemisen vikatilaan. Vikalokissa on varmasti usempi merkintä alijännitteestä eri laitteissa...

                  Comment


                  • #10
                    Tänään oli melko pikainen tarkistus huoltamolla.

                    Ja tällä hetkellä epäillään, että laturi on tullut tiensä päähän.
                    Testerillä suoritettu mittaus kertoi, ettei jännite noussut tarpeeksi edes kuormituksessa eli se oli jossain 12,7V jopa alle, vaikka sen pitäisi olla yli 13,0V jos siis niihin taulukoihin on yhtään luottamista...

                    Uusi laturi laitettiin tilaukseen ja aika huoltoon on perjantaina.

                    Laitan taas päivitystä, kun osa on vaihdettu ja muut tarkistukset tehty.

                    Comment


                    • #11
                      Ehkä hieman offtopic, mutta pakko vähän purkaa v*tutusta...
                      Huoltamolle ei sitten osaa ollut tullutkaan ja minulle asiasta ilmoitettiin, kun astuin ovesta sisään pirteänä kuin peipponen kolmen tunnin yöunien jälkeen.

                      Olihan siinä vielä pieni mahdollisuus, että osa olisi kello yhdeksän lähetyksessä tullut, mutta kun ei niin ei...
                      Puhelinkin on keksitty, että voitaisiin asiakkaalle ilmoittaa ettei tänne kannata tulla, kun osia/osaa ei ole.

                      Ja sitten ihan aiheeseen, eli auto on nyt toiminut viikon ilman ongelmia ja sammutuksia ja käynnistyksiä on ollut normaali määrä.
                      Toki kilometrejä on tullut aavistuksen verran enemmän, että laturi lataa, jos nyt ei ihan täydellä teholla niin kuitenkin sen verran, että virtaa riitää auton käynnistykseen.

                      Päivittelen taas tilannetta, kun laturi saadaan vaihdettua tai jos auto alkaa taas temppuilemaan.

                      Comment


                      • #12
                        Aika persaukista toimintaa huoltamolta!

                        Kiinnostaa tää aihe kovasti koska omassa pirssissä on kanssa samankaltaisia ongelmia muttei ne nyt sentään noin pahaksi päässy äitymään. http://www.audiclub.fi/audifinns/showthread.php?t=81281

                        Comment


                        • #13
                          Joo kyllä tuossa sinunkin audissa vaikuttaa vähän samanlaisilta nuo temppuilut, kuin tuossa minun yksilössä...

                          Eiköhän tuo ala kohta selviämään, kunhan saan sen uuden laturin asennettua, että oliko se vika siinä vai jossain muualla.

                          Comment


                            #14
                            Tarkastitteko tuon jakopisteen ennen latausjännitteen mittausta? Mista latausjännite mitattiin?

                            Comment


                            • #15
                              Minun ässästä se mitattiin huoltamon testerillä, eli iskettiin vain piuhan päähän auto ja annettiin kaasua, että näkee miten jännite vaihtelee...

                              Ja mitä siinä nyt puhuttiin oireista yms, niin laturia siinä alettiin sitten epäilemään.
                              Mutta kaikkihan on mahdollista...

                              Comment


                                #16
                                Suosittelen tarkistamaan tuon jakopisteen ennen laturin vaihtoon ryhtymistä... Tai ainakin samalla, kun tuo laturi on kerta tulossa... Siihen hapettuneeseen liitokseen häviää helposti voltti latausjännitteestä

                                Comment


                                • #17
                                  Laturihan se oli rikki ja nyt on uusi laturi kiinni ja jännite nousee lähelle 14.0V niinku kuuluu.

                                  Jakopiste tarkistettiin myös, eikä siinä pahempaa hapettumaa ollut havaittavissa, joten vika ei nyt ollut siinä.

                                  Mutta kiitokset kuitenkin kaikille jotka tietämystään jakoivat tässä topic:issa eteenpäin.

                                  Comment

                                  Working...
                                  X