Ajattelin postata tännekkin oireista minkä aiheutti vanhahko akku.
Eli sunnuntaina oli eberspacheri alkanut lämmittään aamusella autoa ennen töihin lähtöä. Menin normaalisti autolle ja käynnistin auton. Startti pyörähti 1-2 kertaa ja sitten alkoi kuulua hirveää pärinää ja räminää. Kokeilin uudestaan mutta startti ei enään edes pyörähtänyt, pelkkä pärinä ja räminä kuului ja valot syttyivät vähän miten sattuu sisällä. Eberistä sekosi kello siinä näkyi kaikki mahdolliset viivat ja merkinnät yhtäaikaa mitä siinä nyt voi näkyäkkään.
Auto jäi siihen ja iltapäivällä kävin töistä tullessani kokeilemassa uudelleen. Taas sama juttu pari kertaa pyörähti ja kauhia pärinä. Pärinä kuulosti lähinnä siltä että joku rele hakkaisi edes takaisin kauheata kyytiä.
Sitten vielä mittarin kanssa tuli tarkistettua tänä aamuna. Jännite 12 volttia, startissa putos 5.8V asti ja sen jälkeen näytti enään 10V.
Akulla oli ikää ~4 vuotta ja kertalaakista pimiäksi.
Hieno yllätys oli akkuliikkeessä se, että myyjä alkoi muistelemaan että A6:een menisi isompikin akku kuin 80Ah akku. Siellähän olikin monta eri reikää johon sen kiinnitysraudan pystyi pulttaamaan kiinni. Nyt konehuoneessa paistattelee 100Ah exide akku jossa 1000A käynnistystehua. Luulis passaavan nyt eberilläkin lämmitellä.
Eli sunnuntaina oli eberspacheri alkanut lämmittään aamusella autoa ennen töihin lähtöä. Menin normaalisti autolle ja käynnistin auton. Startti pyörähti 1-2 kertaa ja sitten alkoi kuulua hirveää pärinää ja räminää. Kokeilin uudestaan mutta startti ei enään edes pyörähtänyt, pelkkä pärinä ja räminä kuului ja valot syttyivät vähän miten sattuu sisällä. Eberistä sekosi kello siinä näkyi kaikki mahdolliset viivat ja merkinnät yhtäaikaa mitä siinä nyt voi näkyäkkään.
Auto jäi siihen ja iltapäivällä kävin töistä tullessani kokeilemassa uudelleen. Taas sama juttu pari kertaa pyörähti ja kauhia pärinä. Pärinä kuulosti lähinnä siltä että joku rele hakkaisi edes takaisin kauheata kyytiä.
Sitten vielä mittarin kanssa tuli tarkistettua tänä aamuna. Jännite 12 volttia, startissa putos 5.8V asti ja sen jälkeen näytti enään 10V.
Akulla oli ikää ~4 vuotta ja kertalaakista pimiäksi.
Hieno yllätys oli akkuliikkeessä se, että myyjä alkoi muistelemaan että A6:een menisi isompikin akku kuin 80Ah akku. Siellähän olikin monta eri reikää johon sen kiinnitysraudan pystyi pulttaamaan kiinni. Nyt konehuoneessa paistattelee 100Ah exide akku jossa 1000A käynnistystehua. Luulis passaavan nyt eberilläkin lämmitellä.
Comment