Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Urssin sähköikkunoista...

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Urssin sähköikkunoista...

    Noita ovia ihmetellessä, huomasin että tuon Urssin sähköikkunat toimii aina. Siis vaikka ei ole sähköjä tai edes avaimia ratissa ikkunat toimii katkaisijoista. Takaikkunat saa kyllä disabloitua kuskin oven kytkimestä eli se toimii.

    Noiden ikkunoiden tuleekin toimia hetken virrankatkaisun jälkeen (oliko tuo aika 30 sekunttia), mutta tässä ne toimii aina. Samoin muuten kattoluukku...

    Kenelläkään kokemusta asiasta tahi vinkkiä? Myös sähköschemat auttaisi asiaa, jotta tiedän mitä relettä alan metsästämään (jotenkin tuntuu, että tuo ajastin rele olisi mykkä tms) Auto on siis vuosimallia 1992....

  • #2
    Siis toimii vaikka ovi auki kun autossa ole virtoja käännetty päälle?

    Se aika ei ole 30sek, 5min taitaa olla lähempänä totuutta.

    Comment


    • #3
      Joo, rele todennäköisesti syynä. Se (tai ne; etu- ja takaikkunoille on omansa) löytyy siitä kuskin jalkatilasta, kick-panelin takana heti 1. ja 2. relepaikat oviaukon vieressä. Täältä kaavioita.

      Edit. Kyllä se viive todellakin on vain alle minuutin luokkaa, eikä vaikuta onko ovi kiinni tai auki, kunhan vain avaimet on virtalukosta poistettu.
      Viimeksi muokannut JyriN; 15.11.2009, 15:17. Perustelu: hidas

      Comment


        #4
        Mulla C4 Avantissa kuoriutuneet/katkenneet johdot läpiviennissä aiheutti keskuslukon toiminnalle ihmeellisyyksiä. Sitä releestä lie hyvä aloittaa, mutta kannattanee tsekata ovien läpivientikumien sisältökin.

        Comment


          #5
          Sen verran tuli tuota testattua eli ikkunoista tosiaan katkeaa sähköt aika tarkalleen 30s päästä (kun avaimen ottaa pois)...mutta jos painaa mitä tahansa ikkunan painiketta niin sähköt palaavat ikkunoihin taas 30s ajaksi. Sama koskee kattoluukkua...

          Tuon huomaa nyt pimeällä hyvin kun niihin ikkunoiden katkaisimiin tulee valot ja tuon myös kuulee kun rele vetää...

          Outoa...tosin ei tuolla ole suurtakaan merkitystä sillä huolena oli se että ne virrat olisivat jääneet päälle. Ei kai tuo ole joku ominaisuus jonka saa päälle/pois jostain? Tavallaan jopa kätevä feature...autosta voi poistaa avaimet yms ja silti autossa olevat saavat ikkunat auki/kiinni tarvittaessa...

          Comment


          • #6
            Noin sen kuuluu toimia.

            Kytkimistä sammuu valot 30sek kuluttua mutta ikkunat toimii hamaan tappiin saakka, tai kunnes aukaiset oven.

            Piti oikein tarkistaa asia, olen itse luullut sen aikarajan olevan 5min, mutta mitään aikarajaa ei tosiaan ole.

            Normally, the power windows can be opened and closed only with the ignition on. However, when the ignition is off the windows can still be operated as long as the driver's door is closed. When the driver's door is opened, power window operation will be deactivated.

            Comment


              #7
              Ok, eli mulla on vikaa jossain kuskin oven ja tuon "äly yksikön" välillä joka ohjaa tuota toiminnetta, sillä mulla on ihan sama kuinka monta kertaa tuota kuskinovea availen niin ikkunat senkuin toimii...

              Hmm... mistähän sitä alkaisi kuikuilemaan, sillä sisävalot yms. toimii ihan normaalisti kun avaan kuskinoven.

              Comment


                #8
                Schemoja syynätessä (kiitos muuten noista) syyllinen näyttäis olevan mystinen V94:

                [LEFT]94 -Motor für Zentralverriegelung mit Steuergerät für
                Abschaltverzögerung - Innenleuchten und[/LEFT]
                Diebstahlwarnanlage

                Joka kääntyy Babelilla muotoon:

                V 94 - Engine for Zentralverriegelung with controller for turn-off delay - interior lights and Theft alarm system

                Nyt heräsi kysymys, missä moinen yksikkö oikein luuraa?

                EDIT: Boxin virallinen nimi on Central locking/Alarm system/Interior light Delay Control Module (V94) Nyt pitäis vain etsiä sen sijainti. Mä jo taidan arvata missä vika. Autossa on ollut alkuperäinen hälytysjärjestelmä, mutta koska kaukosäätöinen keskuslukitus puuttui, niin tuon tilalle on asennettu Defan hälytin kauko-ohjauksella. Taitaa olla tuolla se vika...
                Viimeksi muokannut Jari74; 15.11.2009, 18:24.

                Comment


                • #9
                  Nii se V94:hän on siis käytännössä keskuslukon kompura, jossa on ohjaus ainakin keskuslukolle, sähköikkunoille, kattoluukulle ja hälyttimelle, mikäli ne on alunperin auton varustuksessa olleet. Eli ne kaikki on enemmän tai vähemmän naimisissa keskenään. Jos sitten on jotain jälkiasenteisia systeemejä lisänä, niin aina mystisempää tulee olemaan vikojen kanssa.

                  Mulla oli tossa mun satasessa kuitenkin tuo sama oireyhtymä, eli kun otti avaimet pois, niin ikkunoiden nappuloista valot kyllä sammui 30 sek. päästä, kuten kuuluukin, mutta silti ikkunat "heräsivät" aina jos meni nappulaan koskemaan, vaikkei avaimia ollut paikallaan. Kun releen otti irti ja laittoi takaisin, niin tämän jälkeen ikkunat ei toimineet ennen kuin laittoi avaimella virrat päälle. Mutta taas sen jälkeen kuitenkin vika oli päällä. Tuosta silloin päättelin että olisi tuo rele kyrvähtänyt, kun olin vielä sopivasti askarrellut noiden ikkuna-sähköjen parissa (ja sitä ennen ne ei "toimineet" noin). Mutta vaikka en asialle silloin mitään tehnytkään niin jokin ihmeparantuminen sille tuli, koska nykyään nuo taas toimii kuten alunperin kuuluukin.

                  Edit: ja sen kompuran sijaintihan on takapenkin alla akun vieressä (semmoisen superlonipehmusteen sisällä)

                  Comment


                    #10
                    Pitää katsoa vielä releetkin...

                    Katsoin tuota Defan asennusta...kävi jo selväksi, että taas on menty sieltä missä aita matalin. Osa johdoista on katkaistu (jotka menee tolle 94:lle) osasta taas on vain ryövätty jne. Menee selvittämiseksi...

                    Taisi selvitä (ainakin osittain) miksi mulla ei toimi se tavaratilan valokaan. Tuo 94 boxi ohjaa sitä eli kun takaluukun avaa niin tuo boxi sytyttää myös sen valon. Tosin tuo valo ei syty edes nappulasta (vaikka poltin on ehjä) eli sähköissä tosiaan selvittämisen varaa...

                    Pitää kai investoida tuohon Bentleyn manuaaliin...auttaa kummasti näissä asioissa.

                    Ai juu, ei toi Defa edes toimi kunnolla, mikään luukku ei aiheita hälytystä ja sisätutkakin on mykkä. Virrat kun laittaa päälle avaimella (hälyn ollessa päällä tuo herää) No kaukosäätö sentään toimii...

                    Comment


                      #11
                      Jari jos haluat niin voin laittaa sulle @ postiin joitain pdf:ä mitä on tullut urssiin liittyen tallennettuu koneelle. Laita vaikka privana osoite mulle.

                      Comment


                      • #12
                        Lainataan tätä ketjua kun osuu asiaan. Rupesin virtavuotoa omasta etsimään kun virta alkoi kadota akusta mystisesti. Paikansin vian tuonne sähköikkunoiden releeseen joka napsahtaa aina päälle kun akusta laittaa kengän kiinni, eli vuoto löytyi onneksi melko helposti.

                        Nyt on vaan joku käynyt tekemässä omia käpistyksiä tuonne sähköikkunoiden relepaikoille ja orkkisreleitä ei ole ollenkaan. Mitähän tässä nyt on yritetty? Vedetty yhdelle releelle ikkunoiden johdot? Releitä pitäisi kai olla kaksi tuossa kiskossa, etu sekä takaikkunoille.

                        Haitariputken sisällä olevia johtoja en vielä ole tutkinut. Johdon nappasin releestä irti, että pysyy virrat tolkuissa.
                        Attached Files
                        Viimeksi muokannut mikaks; 23.1.2011, 20:34.

                        Comment


                        • #13
                          OT: Jos on urssiin liittyen pdf:iä tarjota, niin miunkin postiin voipi niitä heitellä, jos ei liikaa vaivaa ole?

                          Comment


                            #14
                            Multa löytyy nyt noita C4:n schemoja pdf muodossa (kiitos palstalaisille). Niistä on ollut paljon apua. Investoin aikoinaan myös tuohon Bentleyn manuaaliin joka on osoittautunut hyväksi investoinniksi varsinkin, kun rakensin koko auton sähkösarjan uuteen uskoon.

                            Laita privalla e-mail jonne voin pukata noita schemoja...

                            Comment


                            • #15
                              Nyt ehdin katsoa tuota releviritystä tarkemmin ja sieltä oli ikkunoiden orkkispiuhoista ryöstettu nelinapaiselle releelle piuhat. Budjettiratkaisu päätetty tehdä joskus, että saa ikkunat pelaamaan.
                              Viritykset purin pois toista irtiolevaa johtosarjaa mallintaen takaisin orkkisjärjestykseen.

                              Uuden (käytetyn) releenkin jo hommasin, mutta simahti n. viiden käyttökerran jälkeen. Purkkia olikin jo näemmä aiemmin availtu, joten taisi tulla lopullisesti tiensä päähän.
                              Täytyy vielä tarkistella ovien piuhat jne. jos vaikka onkin jotain häverikkä, joka releen polttaa.

                              Comment

                              Working...
                              X