kertokaapa joku viisaampi mistä voisi johtua tämmöinen vika eli latauksen valo ei syty enää ollenkaan kun laittaa virrat päälle, laturiin vaihdettiin säädin ja diodisilta kun ei ladannut ja valo kyllä paloi silloin myös auton ollessa käynnissä ja myös pelkät virrat päällä, onko paljon muuta mahdollisuutta kuin lamppu palanut? muuten kyllä toimii hyvin ja lataa normaalisti.. mutta oishan se hyvä että varoitusvalo palais kun seuraavan kerran tulee vikaa laturiin.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Latauksen valo ei syty
Collapse
X
-
Alkaa kyllä yleensä lataamaan "jäännös kentän" ansiosta kun vaan tarpeeksi kierroksia alkuun saa - joskus ajelin Goffillani kuukausia herätepiuha kokonaan poikki kun en jaksanut korjata, joku reilut 2000 rpm riitti -noi oli aikoinaan semmoisiakin että ihan kunnossaan ollessaankin eivät alkaneet lataamaan jos startatessa kierrokset ei nousseet juuri tyhjakäynti kierroksia korkeammalle... tämä saattoi aiheuttaa talvipakkasella ikävän yllätyksen jos starttas auton ja jätti käymään lämmitystä varten itsekseen...
Comment
-
Lisätäänpäs vielä että ainaskin joidenkin mallien kytkentäkaavioissa on näkynyt latauksen merkkilampun rinnalla olevan vastus, eli jos merkkilamppu hajoaa niin silti magnetointi virta pääsee vastuksen kautta.
Tuon "herätteen" kuten koko laturin toimintaan voi tutustua vaikka täältä:
http://koti.mbnet.fi/matjarv/elektro...i/kytkent1.htm
Comment
-
Oliko laturinsäädin samannumeroinen. Vanhoissa, kuten tuossa mbnetin kuvassa, oli ns. pikkudiodit , joiden kautta latauksen merkkivalo sai ladatessa saman 12... V lampun toiselle puolelle eli lamppu sammui. Uusissa ei ole pikkudiodeita vaan laturinvaloa ohjataan laturin regulaattorilla.
Comment
-
Laturinvalon ei pitäisi sammua, jos akulta tulevan johdon laittaa takaisin. Tällöin siis joku diodi on oikosulussa tai sitten on muualta oikosulussa. Vastaavasti, jos akulta tuleva johto sammuttaa tuon lampun, jää systeemi ilmeisesti kuluttamaan akun virtaa, vaikka virrat kytkee pois päältä. Ko. autossa on tuo uudentyyppinen laturi, tällöin siis laturin lamppua hoitaa regulaattori . Herätevirta näissä menee kaiketi suoraan akulta, ei enää laturin lampun kautta. Esim. yhden diodin viallisuuden pitäisi näkyä latausjännitteessä vaihtojännitteen lisääntymisenä eli vaihtojännitteen määrä pitäisi myös mitata tasajännitteen lisäksi. Tuossa hyvä selvitys laturin toiminnasta, keskivälin jälkeen löytyy myös kytkentäkaaviot.
http://www.scribd.com/doc/8577638/Alternators
Järjestelmä siis sivun 37 tai 39 mukainen.
Comment
-
joo niihän se pitäisi, kumma vaan ku koko diodisilta vaihettiin ja myös uusi säädin laitettiin, mutta kyllähän se täytyy melkeen niissä diodeissa olla ku kokeilin vanhan säätimenkin kans ja ei mitään muutosta, no täytyy varmaan vielä purkaa koko laturi tai sitte hakee suosiolla uusi..
Comment
-
Huomasin yllättäen tuossa omassa a4 b5:ssa, ettei laturi lataa, mutta myöskään latauksen merkkivalo ei pala. Edes virrat päälle laittaessa tuo valo ei pala. Miten tuota vikaa kannattaisi lähteä etsimään? Haulla tuo merkkivalon palamattomuus kertoisi siitä, ettei laturi saa herätettä ja tästä syystä ei lataa?
Miten tuota olisi hyvä testata? Suoraan akulta virtaa laturin herätenapaan? Laturin oma herätejohto oli kiinni, ainakin silmämääräisesti.
Comment
Comment