Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

B5 sulakerasian tiedot suomeksi

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    B5 sulakerasian tiedot suomeksi

    Joo, mulla palaa sulake nro. 5 koko ajan, ja ois kiva tietää ihan Suomeksi mitä kaikkea sen sulakkeen takana on... Ei tunnu ihan noin vain netistä löytyvän...
    Vähän pirullista lähteä summassa vikaa etsimään.
    Yhtään viallista johtoa en ole vielä löytänyt, mutta kyllähän se oikkari jossain on.
    Ensin sulake kesti vaihtelevalla menestyksellä 5sek-2min, mutta nyt se paheni sen verran että sulaketta ei ehdi kuin ehdottaa paikalleen niin poksahtaa... Apua kiitos... =)

  • #2
    http://www.audiclub.fi/audifinns/showthread.php?t=72740

    Comment


    • #3
      Sulake voi palaa huonon sulakerasia kontaktin vuoksi.Näin kävi ww-ventossa.

      Comment


        #4
        Kiitos!!!!

        Tuhannet kiitokset!!!
        Vaikka eipä silti, onko tuo sama kaavio ihan kaikkiin B5..?
        Mulla nimittäin esim. kierroslukumittari toimii moitteetta ilman kyseistä sulakettakin, mutta lämppäri ja penkinlämmittimet pimenee täysin...
        Persiinlämmittimen pitäisi näköjään kuuluakin tuohon piiriin, mutta entäs lämppäri, näyttö pimenee ja puhallin menee mykäksi = kylmä ajella... =)

        Comment


        • #5
          Tuosta sulaketaulun kuvasta on ollut ennenkin juttua, että ei välttämättä pidä ihan kutiansa.

          Comment


            #6
            no voi v.
            Osaa sitten olla pirullisia nuo sähköviat...
            Mulla syttyi samalla öljyntason sensorin merkkivalo kun sulake poksahti, jotenkin vaan oletin että sehän se on paskana ja ostin tietysti uuden ja vaihdoin sen, ilman tulosta...
            En aatellu että merkkivalo syttyy vasta sen jälkeen kun sulake poksahtaa...
            No, onpahan ainaki yks "mahdollinen" vika eliminoitu... =)
            Jaa, tulipas vaan mieleen että kiekkamittari mulla tosiaan pelaa, mutta öljynlämpömittari menee mykäksi.
            Yritän löytää vielä lontooksi tuon kaavion...

            Comment


              #7
              Jokos sen ulkoilmalämpötila anturin vaihdoit? Se on siinä syylärin edessä, näkyypi sen keskiverkon takaa.

              Comment


                #8
                Löysin anturin, käyn hakemassa repullisen lisää sulakkeita ja otan anturin kokonaan pois ja kokeilen... =)

                Sitten kait pitää tosissaan löytää kaikki mitä siihen sulakkeeseen kuuluu ja alkaa nyppiä johtoja irti...
                Sulakerasian kannessa ei kyllä liian tarkkaan kerrota mitä kyseisen sulakkeen takana on: "Kl. 15-Versorgung (Steuergeräte)".
                Eipä paljon kerro...
                Miltähän lie näyttää sulakerasin takana jos sen ottaa irti?
                Kait ne piuhat sieltä lahtee liikkeelle, jos vaan nappais sieltä piuhan kerrallaan irti ja kokeilee sitä kautta?

                Comment


                  #9
                  No niin, sulakkeita on taas haettu lisää! =)

                  Ja nyt joku tekniikan ihme lapsi ehkä osaa sanoa syyn tuohon sulakkeen palamiseen, selvisi nimittäin sellainen homma että SULAKE EI PALA JOS SEISOO PAIKOILLAAN TAI PERUUTTAA, MUTTA HETI KUN AUTO LIIKAHTAA ETEENPÄIN NIIN JOHAN RÄPSÄHTÄÄ!!! =)
                  Vinkkejä kaivataan mikä osa/johto mahdollisesti viallinen. =)
                  Kylläpä helpotti kun sain edes tämän verran selville, nyt ei voi enää kovin hakusessa olla... pitikö tuokin nyt mennä sanomaan, nyt vika viimeistään menee täysin hakuammuntaan... =)

                  Comment


                    #10
                    Pitänee toistaiseksi kulkea peruuttamalla niin pysyy auto lämpimänä... =)

                    Comment


                    • #11
                      Ihan villi veikkaus öljyn pinnan/lämpötilan anturi G266 ö-pohjassa.
                      Sen johdot jossain oikkarissa, ottaa kiinni johonkin.

                      Comment


                        #12
                        Hmmm, mitenkähän se voisi liittyä auton liikkeeseen..?
                        Kun se tosiaan palaa vain kun auto liikkuu eteenpäin...

                        Comment


                        • #13
                          Eihän siinä mitään vaihteen näyttöä ole?... kytkykaavaa vähän ELSAsta katselin ja näytti että menis ko sulakkeelta piuhaa jollekkin näyttöyksikölle ? (Selector lever position indicator) jossa oli kuvattuna PRND1234 - eli automaatin näyttö? samassa yhteydessä lämpötilanäytön kanssa... - mutta onkos toi edes automaatti - ja onko noita edes automaatteina - no noi kytkykaavat nyt voi olla joskus mitä sattuu tai sitten valitsin väärän mallin... mutta jos jotain näyttöä on niin tuo olis ainakin semmonen joka tulee mieleen mihin ajosuunnalla vois olla vaikutusta...

                          Comment


                            #14
                            Ei ole vaihteennäyttöä, ja tosiaan manuaali niinku kaikki...
                            Osaa sitten olla pirullisia juttuja nämä...
                            Onkohan kova homma ottaa irti koko sulakerasia..? Vois tosiaan kokeilla napata johto kerrallaan irti ja katsoa minkävärisen piuhan takana vika on, tyhmä idea?

                            Comment


                              #15
                              Kokeile nyt kuitenkin sen ulkolämpöanturin johto ettei ole nirhaantunut kuori rikki mihinkään. Puhettahan tuosta oli jo silloin. Tsekkaaa tuo ensin ennekuin se kojelauta on sulla kädessä ja puoliauto purettuna :P

                              Comment


                                #16
                                joo, oon käyttäny pirssin nosturilla ja katoin mahdollisia roikkuvia/rikkinäisiä johtoja samalla kun tutkin sen ulkolämpötilan anturin. Johdossa ei näkyny mitään, eikä anturin poisto vaikuttanu mitenkään...
                                Vaikka niitä antureita taitaa kyllä olla 2 kpl, näytti nimittäin jotain lämpötilaa vaikka puskurissa oleva anturi oli irti.
                                Kävin tuossa vielä kokeileen parin sulakkeen verran ja kyllä se vaan niin on että heti kun auto liikahtaa eteenpäin niin sillon räpsähtää... Enää se ei voi olla tuurista kiinni, nimittäin 10 kertaa kokeillu ja palamisen ajoitus on niin tarkka ettei siinä ole kahta puhetta. =)
                                Viimeksi muokannut HKahlos; 8.11.2009, 20:05. Perustelu: kirotuvire

                                Comment


                                  #17
                                  Kyllä kuulostaisi kuitenkin jollekkin nirhautuneelle johdolle, auton liikahtaessa eteenpäin jokin johto pääsisi koskemaan kumityynyillään liikahtavaan moottoriin/askiin? Vai joko Sahlman on saanut myydä tähänkin jotkin alumiiniset "tyynyt"? :)

                                  Comment


                                    #18
                                    Ei oo myytynä :) Vika koodit vain luettuna :)

                                    Comment


                                      #19
                                      Alkuperäinen kirjoittaja MR Näytä viesti
                                      Kyllä kuulostaisi kuitenkin jollekkin nirhautuneelle johdolle, auton liikahtaessa eteenpäin jokin johto pääsisi koskemaan kumityynyillään liikahtavaan moottoriin/askiin? Vai joko Sahlman on saanut myydä tähänkin jotkin alumiiniset "tyynyt"? :)
                                      Tässä hommassa taitaa olla jotain perää.
                                      Pidin virrat päällä ja yritin tökkiä johtoja mitä ikinä näin, ja mihin puolen metrin varrella ylsin, vähän siinä toivossa että löytäisin sillä tavoin vian.
                                      En onnistunut oikosulkua saamaan aikaan, mutta jotain siellä tapahtui, sillä sen jälkeen onnistuin jopa pääsemään autolla liikkeelle ilman että sulake paloi! Lyhyt aikainen oli sulakkeen ikä vieläkin, mutta ehdin kuitenki juuri vaihtaa kakkosen pesään.
                                      Liikkeelle lähtö oli tosin niin hidas ja pehmeä ku ikinä voi... Mutta eteenpäin sekin! =)
                                      Ehkä vika jo jouluksi löytyy! =)
                                      On vaan pikkusen turhan ahdas tuo konehuone...
                                      Pitää joku päivä vielä yrittää nosturilla tuota oikkarin onnistumista, alakautta voi onnistua paremmin.
                                      Kiitos vinkistä!!!!

                                      Comment


                                      • #20
                                        Itsellä oli aikoinaan Passatissa vähän vastaavanlainen vika mittarivaloissa . Laitoin 50 W:n 47 ohmin säätövastuksen sarjaan sulakkeen kanssa ja katsoin pienemmällä jännitteellä mikä valo ei hehkunut. Homma toimi hienosti ja vika löytyi. Eli tässä tapauksessa, vaikka yksi lamppu oli oikosulussa, jäi johtoihin sen verran resistanssia, että muut lamput sai hehkumaan. Hommaa voi koittaa myös shunttivastuksella esim. 0,33 ohmia pudottaa 10 ampeerilla 3,3 volttia, vastuksen tehonkeston pitää tällöin olla min. 33W. Diodeilla sarjassa voi myös pudottaa jännitettä , yksi diodi pudottaa noin 0,5 volttia. Näin jännitettä tarpeeksi pudottamalla jossain vaiheessa sulake ei enää pala, vaikka vika on päällä. Hyvällä tuurilla viallisen komponentin voi löytää. Systeemiä ei kuitenkaan kannata jättää pitkäksi aikaa päälle, sillä pienikin jännite voi kuumentaa viallista laitetta.
                                        Esim. Elfasta löytyy noita vastuksia.
                                        Lisätään vielä, systeemiin voi laittaa lampun sarjaan, jolloin näkee milloin oikosulku tulee, mutta sulake ei pala. Esim. tavallisella 55W halogeenilampulla voisi koittaa.
                                        Viimeksi muokannut vepek; 13.11.2009, 18:56.

                                        Comment


                                          #21
                                          Öööööhh...
                                          Kylläpäs sait sen kuulostamaan vaikealta... =)
                                          Eli riittääkö jos laitan 55w lampun sarjaan sulakkeen kans, vai pitääkö "laskea jännitettä" myös..?
                                          Polttaakohan sitä koko auton.... =)
                                          Ois se kyllä helpompi löytää vika jos sitä sais räpsyteltyä vähän pitempään, eikä sulake menis heti eka hipaisusta paskaksi.
                                          Oli vähän mielessä että vien auton nosturille ja nappaan vaihdelaatikon perästä kiinni ja revin siitä alaspäin minkä jaksan, eiköhän se sitten jo ala räpsimään...ehkä... =)

                                          Comment


                                          • #22
                                            Ei tarvitse laskea jännitettä, jos laittaa lampun sarjaan. Lampun koko riippuu siitä paljonko virtaa pitäisi kulkea läpi . Laskea voi P=UI ja U=RI . Esim. 55 watille saadaan 12 voltilla virraksi 4,6 A , nyt voidaan laskea R se on 2,6 ohmia , nyt voidaan laskea jännitteen pienentyminen sarjassa olevassa lampussa esim. 2 ampeerin virralla se on 5,2 volttia( laskelma ei ihan tarkka, koska lampun resistanssi voi vähän muuttua kuumentuessa). Siis juotetaan johdot katkenneet sulakeen napoihin ja juotetaan lamppu sekä alkuperäisen kokoinen sulkake sarjaan ko. napoihin. Nyt vaan testailemaan, lamppu kirkastuu, kun systeemi menee oikosulkuun. Ongelmaksi voi tulla liian suuri jännitteen putoaminen lampussa eli välttämättä kaikki laitteet eivät toimi. esim. istuinlämmitys kannattaa ottaa pois päältä tai kasvattaa lampun kokoa (esim. laitetaan useita rinnan). Näin tehtynä pitäisi testauksen olla vaaraton, eihän virrat pääse mitenkään suuriksi.

                                            Comment


                                              #23
                                              OK, pitänee kokeilla tuollaisen lamppupatentin kans.
                                              Kiitos vinkistä! =)
                                              Mutta nyt: VOI HELEVETIN PERSE!!!!!
                                              Nyt sitten katos öljynpaineet!?!?!?!
                                              Alkaa pikkuhiljaa vituttaa ku joka paikka paskana yhtäaikaa!
                                              Vittu puran kohta koko paskan ja siirrän tärkeimmät hilut, eli tekniikan, johonki vitun Corsaan, ja jääradalle koko paska!!!
                                              No jos ei nyt ainakaan ihan vielä... =)
                                              Pitänee lähteä kohta hakemaan alkosta lohdutusta, sen verran vetää pinnaa tiukalle...

                                              Tässä muuten meikäläisen vikalista:
                                              Tämä kyseinen oikkari, kytkin loppu, nyt poksahti vielä työsylinterikin, taas vaihteeksi, ja sitten katos vielä nuo öljynpaineet... No muuta ei nyt tullu äkkiseltään mieleen, mutta onhan sitä tuossakin kun joka vika on vittumaisia ja työläitä...
                                              EDIT: Niin, ja akku vetää viimeisiään, ei helpota sähkövian löytämistä yhtään, vähän aikaa virrat päällä niin hyvä että saa käyntiin...
                                              Se nyt vioista pienin, eikä ees vittumainen, vaikea vaan viikonloppuna löytää uutta akkua... ja sattuipahan tämäkin samaan syssyyn... =)
                                              Viimeksi muokannut HKahlos; 14.11.2009, 16:39.

                                              Comment


                                              • #24
                                                Siis paineet varmasti oikeasti kateissa vai merkkivalo vain tämmöistä kertoo...

                                                Comment


                                                  #25
                                                  No kyllä se äkkiseltään kuulosti että ne on ihan oikeesti kateissa...
                                                  Epäilin kyllä ihan samaa että se on vaan jotain häikkää noissa sähköissä, mutta olin kyllä kuulevinani että moottori kuulostaa hieman kuivalta...
                                                  Mitenkähän sitä voi tutkia nuo öljynpaineet kunnolla..?

                                                  Olin onneksi jo melkolailla kotipihassa ku valo syttyi, sai auton sentään kotiin...

                                                  Taidan lähteä katselemaan "uutta" autoa että on joku paska millä kulkea, tuo on mun ainoa auto, ja töihinkin pitäis päästä.
                                                  Naapurikujalla oli pari autoa myynnissä, -86 suappi 900, ja -88 marsu 200E... =)
                                                  Meinaa vähän naurattaa tuo koko sijaisauto homma, mutta pitänee ajatella positiivisesti, tuntuupahan sitten RieSa taas pikkusen hätäseltä vehkeeltä kun ajaa vähän laiskemmalla välillä... =)

                                                  Kyllä nuo öljynpaineet pitää jotenki kuitenki tutkia niin tietää pitääkö auto viedä trailerilla vai pääseekö ihan ajamalla Oulun tienoille "pikku"huoltoon... =)

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    No öp-mittari nyt ei montaa euroa maksa ja tilapäiseen mittaukseen nyt taitas kelvata vaikka joku vedenpainemittari.
                                                    Tuosta moottoristasi en tiedä mutta monesti sen saa helposti alkuperäisen paineanturin tilalle, hommaat vaikka jonkun jarruletkun pätkän jolla saa tuotua paineen vähän "lähemmäksi", taitaa kierre auton päässä yleensä olla M10x1 ,mittareissa sitten erilaisia mutta muistaakseni noiden joidenkin oikeiden auton öp-mittareiden kierre on eri(NPT...) mutta sopii jotenkuten silti - ainakin noin tilapäiskäyttöön -lue lisää öp-mittari jutusteluista.

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      Öljynpaineet oli sitten 4 bar tyhjäkäynnillä! =)
                                                      Taitaa olla vaan anturi sitten paskana! =)
                                                      Saapa nähä mitä anturi maksaa... =)

                                                      Sitten voikin siirtyä seuraavan vian kimppuun... =)

                                                      Comment

                                                      Working...
                                                      X