Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A8:ssa oikosulku?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • A8:ssa oikosulku?

    Auto oikutteli pariin kertaan startatessa niin, että tuntui virrat käyvän jossain kadoksissa ja sitten kuitenkin hörähti käyntiin. Nollas jopa kellonkin siinä samassa yhteydessä. Sitten se tapahtui, eipä startannut enään... surina vaan kuului.

    No kiskoin akun irti ja pistin lataukseen... akkua takaisin laitellessa iski kunnolla kipinää, niin aloin epäilemään sitä takaisin asennuksen kannattavuutta, että josko se ois jostain oikosulussa. En tiedä mitä yleismittarin pitäis sanoa, kun mittaa kuormaa akulle tulevien plussa ja miinus johdon välistä, mutta minulla se näytti aika lailla nollaa (oikosulku?). Kokeilin sitten mitata (virtamittaus akun plusnavan ja pluskaapelin välistä) että katoaako virtaa johonkin, niin yleismittarin johdot vaan lämpeni ja ei näyttänyt mitään arvoa max 10A asetuksilla. Radio on ainut lisäviritys ja sen revin ensimmäisenä pois, ei vaikutusta.

    Eli tiivistettynä:
    - Millainen kuorma tuossa akulta lähtevien johtojen välissä pitäisi olla?
    - Voiko joku osa hajota niin, että se aiheuttaa oikosulun?
    - Onko joku kohta, jossa plussajohto voisi hiertyä rikki akun ja sulakkeen välistä. Nimittäin tuntuisi että oikassa ne sulakkeet vähintään paukkus ja ongelma katoaisi sitä kautta, mutta ei.
    - Pari päivää ennen näitä skenaarioita kävi näytössä se avaimen kuva, joka ilmeisesti on ajonesto ja kun avainta käytti pois niin se kuvakin lähti pois ja auton sai startattua. Päivää aiemmin valo syttyi kesken ajon ja paloi siihen asti, kunnes pysähdyin ja sammutin auton. Avaimen käyttö pois ja taas oli avaimen kuva poissa. <- voisiko tämän varoitus kuvan takana oleva ongelma aiheuttaa tämän?
    - Missähän on A8:n ensimmäiset sulakkeet plussalta lähdettäessä (pääsulakkeet?), jotta tietää lähtä irroittelemaan ja katsomaan mikä vaikuttaa mihinkin.

    #2
    Katso ensin päävirran liitoskohta, joka sijaitsee apukuskin puolella etuvetarin alapuolella runkopalkissa. Se tunnetusti syöpyy ajan saatossa ja voi aiheuttaa vaikka minkälaisia sähkövirheitä tosin en oikosulkua sen aiheuttamana usko. Todennäköisin oikosulun aiheuttaja voisi olla startti

    Comment


      #3
      Irrotetun kaapelin ja navan (sama kumpi) välistä ei virrat pois päältä nyt yli 1A ainakaan pitäisi löytyä. Jos yleismittari ei näyttänyt mitään, mutta johdot kuumeni ei vissiin mittari ole kovin hyvässä hapessa.

      Napojen välisestä jännitteestäkin kyllä varmasti näkee selvän notkahduksen, kun kaapelit kytketään kiinni, jos jonnekin häviää reilusti virtaa.

      Startillehan sitä menee isot kaapelit, joten se on melkein laitevioista ainoa, joka saa kaikki kyykkyyn.
      Viimeksi muokannut jasso; 1.11.2009, 23:30.

      Comment


        #4
        Toinen ääni sille päävirtamötikälle, se on niin älyvapaassa paikassa kuin vain olla voi, joten se on luultavasti "sulanut" sellaiseksi yhdeksi möykyksi (kuten itselläni kävi). Mulla oireet oli vain toiset...kaikki virrat hävis...

        Comment


        • #5
          No niin, tuli purettua sitä sun tätä ja kateltua sulakkeita yms. Sitten menin ja kokeilin eri yleismittarilla tuota virtaa ja kulutus oli 0.7A luokkaa ilman, että mikään laite oli päällä (mahdollisesti aiempi virtamittaus kusahti mittarin viallisuuteen).

          Onko tuo nyt suurin piirtein normaali lukema, vai vieläköhän sitä virtaa katoaa johonkin? Itse vikaahan en oikeastaan ole löytänyt siihen, että miksi akku oli tyhjentynyt. Itsestä kyllä tuntuu edelleen liian suurelta lukemalta. Pari päivää seisottaa, niin sieltähän on kadonnut jo yli kolmasosa akun kapasiteetista.

          Jos 0.7A on paljon, niin mihin sitä virtaa voisi kadota? Toki alan tässä hakemaan vastaavia ongelmia, mutta olisi hyvä jos joku osaisi valaista hieman.

          Comment


          • #6
            Otappas laturin piuhat irti ja mittaa sitten.

            Comment


              #7
              Kyllä 0.7A on paljon jos virrat ei ole päällä. Se pitäisi olla noin 0.1A.

              Comment


                #8
                0.7A on vissiin tuollaiset takakontin valo + jotain päälle.

                Comment


                • #9
                  Ihmeellisiä ovat sähköviat. Mitään vikaa en mielestäni ole löytänyt, mutta nyt auto on toiminut jo kaksi päivää lähes ongelmitta. Edelleen on välillä jäänyt se avaimenkuva vilkkumaan, mutta avaimen käyttö pois virtalukosta on yleensä auttanut tuohon. Jos tuolloin yrittää startata, niin auto sammuu heti.

                  Aamulla oli akun jännite 12.25V auto sammuksissa ja 14.45V auto käynnissä eli ilmeisesti nuo on aika lailla hyvät jännitteet? Mittasin tuon virrankulutuksen niin, että poistin takaosan lampunpolttimot ja se näytti 0.36A.

                  Edelleen kuitenkin mietityttää tuo avaimenkuvan välkkyminen aina välillä, jotakin on varmaan ainakin lähes hajonnut?

                  Comment


                  • #10
                    Mitäs koodit kertoo? Jos ei muuten saa tietoa ulos, niin yritä saada vikamuisti luettua kun avaimenkuva palaa.

                    Comment


                      #11
                      Se ei varmasti liity tähän alkuperäiseen ongelmaan mitenkään. Lukupuola varmaan vetelee viimeisiään eikä aina tunnista avainta.

                      Comment


                      • #12
                        Kaverin -98 mallin A8:ssa oli tätä samaa ongelmaa eli auton seisoessa pari pv oli akku tyhjä. Viaksi paljastui muistaakseni naviplus/tv boxi kontissa, joka otti virtaa auton seisoessakin. Sulake irti ko. vehkeeltä ja taas homma pelas. En tiedä onko sulla näitä navi/tv laitteita kasissasi. Mutta joka tapauksessa kannattaa tarkistaa virtamittarilla sulakepohjan navoista, mikä vehje ottaa virtaa, kun auto sammuksissa.

                        Comment

                        Working...
                        X