Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

100 C4 lämpö & ikkunat.

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • #91
    Ois satanen Audi mietinnässä, ja heräsi kysymys. Onko c4 koppasessa manuaali-ilmastoinnilla olevassa yksilössä läppämoottorit vai ohjaus vaijereilla/läpillä? Vikaherkyyttä tässä siis kartoitan, jos jättäis tuon automaattisen ilmastoinnin pois vaatimuslistalta.

    Offtopic:
    Onko jotain paikkoja johon kannattaa katsoa, jos c4 koppasta V6 quattroo käy katteleen?

    Comment


      #92
      Läpät taitavat liikkua manuaalisesti, kun manuaali-ilmastoinnit lisätty "jälkikäteen"...

      V6-koneesta juttua hakemalla lisää. Nopeasti kuitenkin:
      - kansiremontit, öljyventtiilit
      - nestevuodot arkipäivää
      - Katit vaihdettu, entä lambdat?
      - Öljynsyönti/kulutus
      - venttiilinostimet
      - termostaatti + jakopää

      Tossa jotain pientä, omiin kokemuksiin pohjaten.

      Comment


      • #93
        Olen yhden manuaali-ilmastoinnilla varustetun satkun purkanut ja siirtänyt siitä lämppärin kotelon automaatti-ilmastoituun A6:een. Käsikäyttöisessä on tosiaan vaijerit kaikille läpille mutta rakenne on sellainen että sen voi muuntaa automaattiseksi tai päin vastoin muutaman osan vaihtamalla.

        On muuten tuo C4 automaatti-ilmastointi melkoisen omapäinen. Jos säätää puhallinnopeuttä käsin niin AUTO-teksti häviää näytöstä. Kone säätää nopeutta siitä huolimatta joissakin tilanteissa. Lisäksi nopeusnapin näpäytys muuttaa nopeutta kerralla noin 4-6 palkkia eikä yhtä kerrallaan. Tuntuu olevan jotensakin nirppanokkainen primadonna siitä jos HÄNTÄ aletaan käskemään. Tämän, ja monen edellisen 80/90-luvun designiä edustavan AAC:n kokemuksella sanoisin että parempi ne kierrettävät hellannupit kuin puolijauhoisesti toimiva automaatti.

        Comment


        • #94
          Ookke. Eli karsin listalta pois, että oltava automaattinen ilmastointi. Vaikka sen mahtavuuteen jo ässäläisessä oon tottunut. Mutta ei sillä väljä, kun ens kesä menee kakspyöräsellä, jos suunnitelmat onnistuu ja saan ässän myytyä.

          Se on ominaisuus että pyydät + ja - napilla mihin suuntaan haluat puhallustehoa. Eli jos puhaltaa vaikka neljällä palkilla, niin haluat vähentää kahteen, auto-teksti häviää, mutta jos ilmastointi tuntee että tarvis enemmän, se lykkää myös saman verran enemmän, kun ois neljälläkin palkilla lykännyt. Näin vielä ainakin 2000 -luvun ilmastoinnissa myös. Eli ne palkit kertoo haluatko enemmän vai vähemmän puhallusta, kuin kone itse arpoisi.

          Kiitti Ville! Taisit viimevuonna tahkolla puhuakin, kun samassa mökissä oltiin, että sulla on c4q kotona. Sillon niistä jo jotain muistan kyselleeni.

          Comment


            #95
            Jep yks 2.6 abc-moottorinen oli ja nyt on 2.8 aah-koneinen... privalla autan lisää tarvittaessa...

            V8:ssa on samanlainen ilmastoinnin säädin mulla ja siinäkin tekee joskus omia säätöjään, vaikka "auto" onkin hävinnyt. Epäilen, että noissakin se kuuluu toimia em. tavalla.

            Comment


            • #96
              -92, c4, 2,8l v6(aah), autom. ilmastointi.
              Mistäköhän johtuu, että lämmintä tulee hyvin auton ollessa liikkeessä, mutta heti pysähtyessä tulee vain haaleeta ilmaa?

              Termari toimii ja lämmöt eivät heittele jne...

              Comment


              • #97
                Tuleeko samalla voimalla puhallusta ajaessa ja paikallaan?

                Comment


                • #98
                  Alkuperäinen kirjoittaja Prunssi
                  Tuleeko samalla voimalla puhallusta ajaessa ja paikallaan?
                  Joo puhaltaa hyvin ja yhtä kovaa seisoessa ja ajaessa, mutta ajaessa tulee kuumaa ilmaa ja pysähtyessä haaleeta vain?

                  Huomasin myös, että vasemmalta puolelta tulee kuumempaa ilmaa kuin oikealta puolelta.

                  Comment


                    #99
                    Alkuperäinen kirjoittaja lowe low Näytä viesti
                    Joo puhaltaa hyvin ja yhtä kovaa seisoessa ja ajaessa, mutta ajaessa tulee kuumaa ilmaa ja pysähtyessä haaleeta vain?

                    Huomasin myös, että vasemmalta puolelta tulee kuumempaa ilmaa kuin oikealta puolelta.
                    Suosittelen ihan ekana tarkistamaan vikakoodit ilmastointilaitteen näytöstä.

                    Comment


                    • Minkäslainen ei-ilmastoinnillisessa satkussa on tuo lämmönsäätö, eli mihin se lämpötilan säädinnuppi vaikuttaa lämmityslaitteessa? Sulkeeko vain kennolta tulevaa läppää vai vaikuttaako johonkin hanaan? Itellä puhaltaa aika haaleaa näin -30 pakkasilla ja mietin onko hana tms. ihan kokonaan auki...

                      Comment


                      • Alkuperäinen kirjoittaja terroristiristo
                        Suosittelen ihan ekana tarkistamaan vikakoodit ilmastointilaitteen näytöstä.
                        Alkuperäinen kirjoittaja lowe low
                        Alkoi taas täksi talveksi samat temput ja taas katsoin koodit uudestaan niin on koodit hieman taas muuttuneet kahdesta aiemmasta kerrasta kun katsoin ne. Vitsi täytyy ottaa ens kesänä projektiks noiden säätöläppämoottoreiden huolto kun talvella ei ole paikkaa tehdä.
                        Täytyy kysyä jos Jari vaihtais mulle taas sen regun ku sillä lähti viimeksikin toimimaan.

                        05.3
                        08.7
                        11.7
                        13.5
                        13.6
                        15.3
                        Aiemmin olin katsonutkin ne jo ja postannu tänne ja on tarkotus on tehdä tuo läppämoottoreiden herkistys operaatio ensi kesänä, mutta vaikka läppämoottorit jumittaa niin en silti ymmärrä miksi tulee kuumaa ajaessa ja paikallaan seistessä ei...
                        Keksin, että jos pitää paikallaan seistessä sisäilmankiertoa päällä niin tulee lämmintä, mutta ulkoilmankierrolla tulee paikallaan seistessä kylmää.

                        Mietin et tuleeko lämminilma jostain ilmavirran työntämänä, mutta paikallaan jostain syystä ei ja en keksi missä vika.


                        WTF?
                        Viimeksi muokannut lowe low; 1.2.2012, 20:54.

                        Comment


                          Sulkeeko vain kennolta tulevaa läppää
                          Juuri näin. Hanaa ei oo. Termostaatti kunnos? Kennon huuhtominen vois auttaa. Pahimmas tapaukses menee kennon vaihtamiseks.

                          Comment


                          • Termari on merkkiliikkeestä alkuperäinen, vaihdettu jakohihnarempan yhteydessä syksyllä. Näin -30 pakkasilla lämmöt nousee vajaa 80 asteeseen lämpömittarin mukaan, mutta kuumaa ei silti oikein puske. Eikä puske vaikka kone olisi oikessa käyntilämmössään vajaassa 90 asteessa.

                            Varmaankin se on sitten tuo kenno. Pitänee vaihtaa ensi kesänä ja samalla puhaltimen moottori varuiksi kun kotelon pois käyttää.

                            Tänään laitoin pahvin syylärin eteen, moottorin lämmöt on nyt korkeammat ja kabiinissakin tarkenee ihan kohtuudella, pipoa ja hanskoja ei tarvi siltikään riisua. :D

                            Comment


                              Ei välttämättä ole kenno. Omassa aah-moottorisessa täysin sama ongelma kuin sinulla, vieläpä uudella kennolla. Pilkkihaalari pitäs olla päällä tuossa omassa, että ois mukava.

                              Ennen termarin vaihtoa sama ongelma ja nyt uudella termostaatilla kanssa. Ilmata yritin, mutta ei toivottua tulosta. Niin ja syyläri on edestäpäin ummessa, eli sekin "hoidossa".

                              Comment


                              • No jopas on, luulisi nyt että tuon kokoisessa myllyssä riittäis lämpöä!

                                Comment


                                • Mulla on moottorinlämmöt taas pysynyt hyvin tasan 90c koko ajan riippumatta vauhdista tai onko 0c tai -35c.
                                  Sisällekin tulee lämmintä ilmaa paitsi pysähtyessä ei vain tule sisälle lämmintä. :O

                                  Comment


                                  • Onkos näissä C4-korisissa, oli sitten vitos- tai V-kone, kiertovesipumppua? Veljen bemu tekee vähän samalla tavalla ettei paikallaan tai kyläpyörityksessä riitä lämmintä, mutta isommassa vauhdissa kyllä. Ja niissä porsii nuo kiertovesipumput josta tuo sitten johtuu.

                                    Comment


                                      Alkuperäinen kirjoittaja Hookoo Näytä viesti
                                      Onkos näissä C4-korisissa, oli sitten vitos- tai V-kone, kiertovesipumppua? V
                                      Ei tietääkseni pitäisi olla erillistä pumppua, kuin vitoskoneissa.
                                      Sekin on käytössä vain kannen jälkijäähdytystä varten, kun auto on sammutettu.

                                      Comment


                                      • Onko tuo tosissaan sitten niin hankala ilmattava, että sinne lämppärin kennoon jää kuitenkin ilmaa? En nyt ihan sitäkään usko että Audilla olisi mennyt vesikierron suunnittelu tuon mallin kohdalla niin metsikköön, ettei kierrättäisi nesteitä kunnolla lämppärillä.

                                        Comment


                                          Mitä muista threadeista etsiskelin, niin on aika hankala ilmata... Tai en vaan osaa :D
                                          Viitoskoneisten ja kasien kanssa onnistuu ilman ihme kikkailuja.

                                          Comment


                                          • ..et johtuisi ilmaamisesta? Ei taida olla ilmausruuvia v6 koneessa?
                                            Mulla kenno repes tos viime syksynä ja tuolloin on yritetty jäähäreiden vaihdon yhteydessä ilmata hyvin, eikä auto keittänyt kesälläkään kovissa lämmöissä, että neste kiertää, kyllä täällä!

                                            Comment


                                              Mitä täältä etsimällä löysin, niin kuskinpuolen kannesta lähtevässä vesiputkessa on yksi ilmausruuvi ja sitten ihan lämppärinkennon luona.

                                              Comment


                                              • Eilen tuli vähän tutkittua lisää. 150km matkalla lämmöt nousee hyvinkin noin 90 asteeseen ja autossakin alkaa tarkenemaan hyvin. Ruuvasin siinä ajaessa sitten lämmönsäädintä, käytin vähän kylmemmällä ja laitoin takaisin maksimille. Tämän seurauksena keskisuuttimista alkoi puhaltamaan selvästi kylmempää ilmaa kuin aiemmin. Miten tuossa on toteutettu se lämmönsäätöläppä? Onko siellä jonkinlainen ohivirtauskanava jonka pitäis olla kiinni kun lämmöt on täysillä? Vähän epäilen että se läppä falskaa. Kummalta puolen jalkatilasta pääsee läpän vipuun käsiksi? Vai pääseekö ollenkaan?

                                                Comment


                                                  Tuossa puhaltimen moottoria purkaessani tutkiskelin läpän toimintaa, kun sen moottorinkin purkasin ja putkasin.
                                                  Jos ymmärsin oikein, niin läppä säätelee puhaltimelta tulevaa ilmavirtausta niin, että se menee joko kennon läpi kabiiniin(kuumaa) tai sitten kennon ohitse(kylmää). Kaikki välimuodot tietysti mukaanlukien.

                                                  Comment


                                                    Omassa sellanen "ongelma", ettei jaloille ja eteenpäin saa edes sitä haaleaa ilmaa, mitä tuulilasille saa. Edellinen omistaja oli puheiden mukaan lämppärin kennon uusinut, mutta onko nyt vaijerit tahi läpät kasattu väärin puhallinpaketin sisälle?

                                                    Onko kellään kuvaa laittaa noista vaijereiden kulusta manuaali-ilmastoituun c4:ee?

                                                    Comment


                                                    • Juu, tuo läppäsysteemi täytyy tutkia kun vähän lauhtuu pakkaset. Läpän eli lämmönsäädön toiminta epäilyttää nyt tosissaan. Tänään ajelin taas -30 pakkasella, moottorin lämmöt oli noin 85, mutta lämppäristä tuli selvästi kylmää ilmaa. Lämmön säädin toimi hyvin jähmeästi, ja siinä tuntui 5mm "tyhjä liike" molempiin suuntiin.

                                                      Comment


                                                      • No niin, tulipa tutkittua lisää. Rasvailin nyt lämmönsäätöläppämekanismit. Kyllä ainakin päällisin puolin vivut liikkuu ihan oikein, sisälle läpän liikettä ei tietystikään pysty näkemään. Kokeilin siinä samalla kennolle meneviä letkuja - ihan haaleat :0 Muut letkut polttavan kuumia kuten kuuluukin käyntilämmön ollessa vajaa 90... Tais tulla kesällä pikku purku-urakka...

                                                        Comment


                                                          Termarin vaihdon jälkeen tuossa omassa on molemmat kennon letkut lämpimät kädellä kokeillen.
                                                          Pitääkö toisen olla kylmempi, jos kenno luovuttaa lämpöä oikein?

                                                          Comment


                                                          • Jos lämpöä tulee kierroksilla mutta tyhjäkäynnillä ei, syynä on melko varmasti ilmavaivat, näin oli ainakin omassa 2.8 C4:ssä. Ilmausruuvi siinä on, mutta en sitä uskaltanut avata ettei korkkaa, vaan suoritin ilmauksen viereisestä letkuklemmarista: löysäsin klemmaria ja ruuvarilla kampeisin letua siten, että nestettä vähän pulppuaa ulos, sitten kierroksia koneeseen vähäksi aikaa ja klemmari takaisin kiinni. Rupes riittään lämmintä myös liikennevaloissa seistessä ainakin jonkin aikaa.

                                                            Comment


                                                            • Alkuperäinen kirjoittaja Pertti K
                                                              Jos lämpöä tulee kierroksilla mutta tyhjäkäynnillä ei, syynä on melko varmasti ilmavaivat, näin oli ainakin omassa 2.8 C4:ssä. Ilmausruuvi siinä on, mutta en sitä uskaltanut avata ettei korkkaa, vaan suoritin ilmauksen viereisestä letkuklemmarista: löysäsin klemmaria ja ruuvarilla kampeisin letua siten, että nestettä vähän pulppuaa ulos, sitten kierroksia koneeseen vähäksi aikaa ja klemmari takaisin kiinni. Rupes riittään lämmintä myös liikennevaloissa seistessä ainakin jonkin aikaa.
                                                              Minkä vesiletkun päästä ilmailit ruuvarilla? Vai onko ihan sama?

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X