Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Urs4 ei tule lämmintä

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Urs4 ei tule lämmintä

    Tuli ostettua urs4 automaatti -92 ja muutama ongelma heti alkuun. Ilmastoinnista löytyy vikakoodit 6.1, 7.3, 7.4, 8.7 ja 13.7. http://www.audiworld.com/tech/int5.shtml Tuolta tuli koodit katsottua. Nesteen lämpötila nousee mittarin mukaan n.65-70 asteeseen, mutta ilmastoinnin kautta code 51 katsottuna lämmöt on normaali 90 astetta. Minkälaista palikkaa ja minne pitäisi vaihtaa, jotta nuo koodit saisi pois ja kabiinin lämpiämään.
    Toinen ongelma on ajotietokoneessa. Kulutus lukemat näyttää ihan omiaan. Tyhjäkäynnilla kulutus on 20l ja ajossa 30-50l. Resetointi ei auta. Kaikki apu tarpeen. Kiitos.

  • #2
    Tyhjäkäynnillä kulutusta ei näytetä. Näyttääkö kulutus pintakaasulla ajettaessakin aina suuria lukemia?

    Urssissa ei ole ilmastoinnin kennon letkussa lämpöanturia, jolloin tuo 90 astetta on se lämpötila, jonka ohjainlaite arvelee moottorissa olevan ja perustaa säädöt sen mukaan. Tuo 65-70 astetta lienee siis oikein. Termostaatti vaihtoon.

    Läppäongelmien kanssa kannattaa aloittaa tästä:

    http://audiclub.fi/audifinns/showthread.php?t=30905

    Muitakin ilmastointiongelmia löytyy haulla.

    Comment


    • #3
      8.7 ja 13.7
      Noissa taitaa olla ongelmien perussyyt.
      Noiden läppämoottorien servot vaatii huoltoa/vaihtoa.

      Tuossa ketjussa varsin kattavia ohjeita:
      http://www.audiclub.fi/audifinns/sho...p%E4moottorien

      Edit: Pasi ehtikin ensin...

      Urssissa ei ole ilmastoinnin kennon letkussa lämpöanturia
      On tuo erillinen lämpöanturikin olemassa, ilmeisesti elokuusta -92 alkaen.
      http://www.audiclub.fi/audifinns/sho...highlight=g110

      Comment


      • #4
        Ei kai Urssin ajotietokone hetkellistä kulutusta osaa edes näyttää? Mulla ei ainakaan ole vaihtoehtoina kuin kulutus edellisestä nollauksesta, paljonko kilometrejä pääsee lopputankilla, paljonko bensaa on mennyt edellisen käynnistyksen jälkeen, keskinopeus edellisestä nollauksesta, ajoaika (kone käynnissä) edellisestä nollauksesta ja ahtopaine.

        Comment


          #5
          UrS6:ssa on ajotietokoneessa AAN-koneella ahtopaine ja AEC-koneella samassa kohtaa hetkellinen kulutus. Samat lienee UrS4:n mittaristossa koneesta riippuen?

          Edit: niin sellainen tuli tuosta mieleen, että jos on mittaristoa tai ajotietokonetta vaihdettu joskus väärä-koneisesta autosta (eli 2.2t <--> 4.2) niin toiminta lienee mielenkiintoista just tuon hetkellisen kulutuksen osalta...
          Viimeksi muokannut STP; 30.9.2009, 11:00. Perustelu: Jatkopohdintaa/arvailua

          Comment


          • #6
            Samat lienee UrS4:n mittaristossa koneesta riippuen?
            Kyllä.

            Tuossa ei nyt mainita, että mikä kulutus mättää.
            Eli hetkellinen (jos "väärä" mittaristo) vai keskikulutus?

            Comment


            • #7
              Pitää varmaa purkaa nuo läppämoottorit ja vaihtaa termari. Missä kohtaa termari on urssissa ja mistä se kannattaisi ostaa?
              Keskikulutus näyttää 29l satasella, mikä ei pidä paikkaansa. Keskituntinopeuskin on 16km/h vaikka ajelisi motarilla 120. Tuokin olisi kiva saada toimimaan.

              Comment


              • #8
                Eli vika näyttää olevan sitten nopeussignaalin käsittelyssä. Jos nopeusmittari näyttää oikein, niin en kyllä muuta vikaa keksi kuin rikkinäinen ajotietokone.

                Termostaatti on moottorin kuskinpuoleisessa kyljessä aivan etureunassa. Tarvikeliikkeestä löytyy sopiva termari, taitaa olla 5-sylinterisissä (ainakin) aina sama.

                Comment


                • #9
                  Nopeusmittari näyttää oikein (mittarivirhe 9km/h). Ahtopaine ja jäljellä olevat kilometrit näkyy oikein. Ahtoja 1.1 (2.1), eikös automaatissa vakiona 0.8 bar?
                  Eli termari löytyy AD-ketjulta.

                  Comment


                  • #10
                    Nopeusmittari saa tietonsa suoraan nopeusanturilta ja manipuloi signaalia ja lähettää sen eteenpäin (esim ajotietokoneelle, ilmastoinnille, radiolle, moottorinohjaukselle). Virheellinen radiokytkentä ei ole erityisen harvinainen nopeussignaalin sekoittaja.
                    Näkyykö nopeus ilmastoinnin diagnostiikasta oikein?

                    Comment


                    • #11
                      Hyvä pointti, niinhän se tosiaan meneekin. Parempi olla aamuisin vissiin kirjoittelematta, samantyyppistä asiaa kun pohdittiin toisessa autossa aika pitkään. :)

                      Comment


                      • #12
                        Ahtoja 1.1 (2.1), eikös automaatissa vakiona 0.8 bar?
                        Kyllä.

                        Comment


                        • #13
                          Alkuperäinen kirjoittaja A6tonen Näytä viesti
                          Kyllä.
                          Paljonkohan nuilla ahdoilla tehoa/vääntöä muuten vakio. Pitää tutkia tuo ilmastoinnin näytämä nopeus. Autoon on tosiaan asennettu edellisen omistajan toimesta Alpinen soitin ja muut popit.

                          Comment


                          • #14
                            Vääntöä varmaankin jossain 400nm pinnassa, tehoista en oikein osaa sanoa.

                            Jos tuo nopeussignaalin johto tulee katsottavien listalle, niin nykäiset soittimen irti ja katsot ettei auton johtosarjasta tuleva valkosininen johto yhteydessä mihinkään soittimen johtosarjassa olevaan johtoon.

                            Comment


                            • #15
                              Jos AAN manuaali vääntää 1.1 ahdoilla (manun vakio) 350 nyyttonia niin miksi tomaatin AAN vääntäisi samoilla ahdoilla 400 jos muuten kaikin puolin vakio? Jos siis automaagiin laittaa manuaalin ECUn, niin eikö voima-arvot silloin ole samat kuin manussa eli 169kW/350Nm?

                              Comment


                              • #16
                                Jos siellä on vaikkapa meikäiläisen käsialaa piirit niin on kyllä muutettu muutakin kuin ahtopainetta. Jos ei ole niin täältähän niitä löytyy :)
                                Ahtopaineen ja tehon väliin ei voi laittaa yhtäsuuruusmerkkiä. Ahtopaine ei ole tehon mittayksikkö. Ahtopaineen määrästä ei voida luonnollisesti myöskään tehdä sitä oletusta, että käytössä olisi manuaalin boksi.
                                Manuaalin overboosti muuten tehtaan speksin mukaan tarjoaa 380Nm ja yksilöerojen kautta voi käytännössä olla sitten vähän mitä tahansa.

                                Comment


                                • #17
                                  Nyt on käyty läppämoottorit läpi ja toimiviahan ne oli. Patteri testillä moottorit liikkui ja paikallaan ollessakin ne kääntyy ääriasennosta toiseen. Termostaatti ja nesteet vaihdettu. Tästä huolimatta ei tule lämmintä. Vikakoodit pysyneet samoina. Kennolle menevät letkut on kuumat mutta kenno itsessään ei tunnu päällisinpuolin lämpimältä. Voisiko kenno olla tukossa? Puhallus ilma on hyvin hyvin hyvin haaleaa. Aamulla nesteet lämpeää mittarin mukaan n.90 asteeseen mutta, sitten lämmöt tipahtaa n. 60 asteeseen. Käsin kokeiltuna nesteet on täydessä lämmössä.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Kyllähän se voi. Omaani jouduin just tuon tukkosuuden takia vaihtaan kennon ku ei huuhtelukaa auttanu. Toki sun kannattaa enste kokeilla huuhtelua. Kai oot moottorin lämpöanturin vaihtanu? Lötkös mullaki teki joskus tuota et näytti 90 astetta ja tipahti sitte yhtäkkiä alas ja taas hetken päästä nousi uudestaan.

                                    Hae joku halpa syylärinputsausaine, laita se sankoon ja kuuma vettä perään. Sitte sangosta letku porakonepumppuun ja siitä kennoon ja kennosta paluu sankoon. Ite tein kennon päihin tälläset letkut että saa suuntaa vaihdettua koska porakonepumppuhan toimii vain yhteen suuntaan.

                                    http://i288.photobucket.com/albums/l...alokuva020.jpg

                                    Ku sain kennon käteen ja vähä perkasin sitä ni huomasin ettei kyllä millään ois voinu huuhtelukaa auttaa mut tietysti sun kannattaa enste kokeilla sitä.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Ku sain kennon käteen ja vähä perkasin sitä ni huomasin ettei kyllä millään ois voinu huuhtelukaa auttaa
                                      Oma lämppärinkenno oli kanssa kuollut. Ei vuotanut, nesteet meni hyvin läpi, mutta lämpöä ei erittänyt. Vanha kenno painoikin uuteen verrattuna tiiliskiven verran.

                                      Comment

                                      Working...
                                      X