Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Coupe typ89 (S2) Automaatti Ilmastointi ihmettelyä

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Coupe typ89 (S2) Automaatti Ilmastointi ihmettelyä

    Elikkä ässässä on tuo ensimmäinen "automatic climate control" järjestelmä se missä on vain se yksi näyttö ja napit alla. On ilmennyt sellainen että jäähdytinpuhallin lähtee pyörimään aina kun laittaa jonkun asetuksen napeista päälle ja kuulostaisi siltä että pyörii sillä 1 Nopeudella. Oli sitten mikä tahansa lämpötila/ohjelma valittuna niin lähtee heti pyörimään, ainut millä ei pyöri on OFF asento, Econ en ole varma (tarkista sen tarvittaessa).

    Järjestelmä on itselleni suhkot outo vielä, muuten se tuntuu pelaavan hyvin tai niinkun pitääkin mielestäni mutta toi puhaltimen käyntiin lähteminen vain ihmetyttää, tietysti se lähtee silloin kun jäädytys on päällä mutta kun asetuksista pistää lämmön HI asentoon silti vain pyörii.

    Haulla yritin etsiä liittyvää mutta kaikki tuntu olevan tuohon uudempaan malliin olevia juttuja. Jos joku vain jotain osaa sanoa niin apu olisi tervetullutta.

    #2
    Flektin pyörii aina 1.nopeudella kun ilmastoinnin kompura on päällä. Eli econ asennolla ei pitäisi pyöriä ja kun ulkolämpötila laskee siihen pisteeseen, että kompura ei lähde päälle enää. Näin ainakin näissä uudemmissa, uskoisin että vanhemmissakin.

    Comment


    • #3
      Tänään oli jotain 15-17 asteen paikkaa ulkolämpötila kun tuota teki. Jotenkin on sellainen hatara muistikuva että viimme talvena pakkasillakin olisi pyörinyt kun ihmettelin että mitenkä sen muka olla kuuma tällä säällä :D

      Jos samaa logiikkaa on näissä vanhemissa niin sitten löytyi ainakin yksi hyvä toinen aihe saman tapaisesta asiasta.

      http://www.audiclub.fi/audifinns/showthread.php?t=38599 (S2 ABY Sähkökuvat)

      Comment


        #4
        Puhallin pyörii aina, jos ECON ei ole pohjassa. Kompressorin käyttölämpötilaraja taitaa olla +5 asteen tuntumassa. En muista, että pyöriikö se flekti vielä pakkasellakin, mutta kompressori ei...?

        Comment


          #5
          Minulla pyöri myös puhallin lähes aina (99.99999%) kun ilmastointi oli muussa kuin OFF-asennossa, eli myös ECO-asennossa ja pakkasella vaikka kompura ei pyörinyt, kunnes tietyltä releeltä katkesi yksi jalka. Ei pyöri enää turhaan.

          Comment


          • #6
            Asia kunnossa, eli pitäänee amputoida tuo yksi jalka siltä releelta pois. En tiedä kuin toisia häiritsee tuo letin pyöriminen mutta mua ainakin melkeen rupee kiukuttaa tuollainen.. Olisi edes välijäähdyttimen takana se letti niin ei ahistaisi yhtää :D

            Comment


              #7
              Äläpä pysäytä sitä puhallinta, se ei pyöri turhaan. Lämpötila keulalla nousee turhan korkeaksi pysähtyessä.

              Jos puhallin häiritsee, paina ECON päälle. Se ei vaikuta ilmastoinnin toiminnassa mihinkään muuhun kuin noihin kompressorisidonnaisiin juttuihin.

              Comment


              • #8
                Eipä tuosta tuuletuksesta ole paljon hyötyä konehuoneen viilentämiseen kun sielä sivussa pyörii. Kumminkin kaikki lämmönlähteet on juuri koneen toisella puolella. Mielestäni sielä konehuoneessa on anturi joka pistää letin pyörimään kun lämpötila nousee liian korkeeksi. Ainakin vapari koneissa on sellainen.

                Comment


                  #9
                  Ei se flekti konehuoneen tuulettamiseksi pyöri. Ilmastointi siirtää sisältä poistamansa lämmön siihen keulalla olevaan kennoon ja sitä tulee syyskylmilläkin paljon.

                  Jos halvaannutat puhaltimen, särjet ilmastoinnin melko nopeasti. Jos se noin kovasti ottaa päähän, kytke klima ECON-asennolle ja aja ikkuna auki. Usko hyvällä, se ei pyöri siellä sinun kiusaksesi, vaan ihan teknisestä tarpeesta.

                  Comment


                  • #10
                    Joo ymmärrän sen että ilmastoinnin kennoa jäähdytettään sillä mutta eikö sitä pitäisi vain silloin pyöriä kun kompurakin pyörii, mutta tässä onkin nyt se jännä juttu että se pyörii silloinkin vaikka ilmastoinnin kompura ei pyöri. Tätä minä en ymmärrä miksi se näin tekee, vai jäähdyttääkö se kennoa jo valmiiksi ennekun kompura kytkeytyy päälle?

                    Elikkä letti pyörii vaikka kabiinissa on tilattuna HI asennossa lämmintä ja sielä on kun saunassa. Ilmastoinin kompura ei pyöri. Jotenkin menee yli ymmärryksen se että miksi sitä kennoa pitää jäähdyttää vaikka koko ilmastointi ei ole päällä.

                    Annan asian olla omassa rauhassa, mutta jos se vielä 10 asteen pakkasella sitä lettiä pyörittää niin sitten kyllä teen jonkun talvi moodin sille ilmastoinnille.

                    Comment


                      #11
                      Meinaatko Wisa että kun auton täräyttää aamulla -35 asteen pakkasessa käyntiin ja flekti alkaa pyöriä heti kun syttyvirrat on päällä niin flekti pyörii tarpeellisen jäähdytyksen takia?

                      Näissä pikkukakkosissa on joku varsin yleinen bugi mikä pyörittää sitä flektiä TURHAAN. Releen jalan katkomisen jälkeen mulla flekti pyörii enää vain silloin kun se on tarpeen eli kun ilmastoinnin kompura on päällä tai moottorin lämmöt on ylhäällä.

                      Comment


                        #12
                        Jiipitkan, en tietenkään silloin, kyllä viat pannaan kuntoon jos se syyttä pyörii. Tässä nyt vaan on ilmassa vahvasti se, että Rikua nyppii ihan ehjän ja oikein toimivan flektin käynti.

                        Vielä kerran, sen flektin kuuluu pyöriä aina ja tauotta, jos ilmastoinnissa on mikä tahansa muu asetus kuin OFF tai ECON ja lämmintä on neljä astetta tai enemmän. Kompuran käyntijaksot eivät siihen vaikuta.

                        Jos se pyörii pakkasellakin, selvitä vika.

                        Comment


                          #13
                          Joo ymmärrän sen että ilmastoinnin kennoa jäähdytettään sillä mutta eikö sitä pitäisi vain silloin pyöriä kun kompurakin pyörii, mutta tässä onkin nyt se jännä juttu että se pyörii silloinkin vaikka ilmastoinnin kompura ei pyöri. Tätä minä en ymmärrä miksi se näin tekee, vai jäähdyttääkö se kennoa jo valmiiksi ennekun kompura kytkeytyy päälle
                          Siksi, että puhaltimen ohjaus on tyhmäksi tehty. Toisaalta taas kennossa on lämpöä vielä silloinkin, kun kompressori pysähtyy, joten en mie sitä pidä tyhmänä, että sitä jäähdytetään väliaikanakin.

                          Näissä pikkukakkosissa on joku varsin yleinen bugi mikä pyörittää sitä flektiä TURHAAN. Releen jalan katkomisen jälkeen mulla flekti pyörii enää vain silloin kun se on tarpeen eli kun ilmastoinnin kompura on päällä tai moottorin lämmöt on ylhäällä.
                          Mikäs tämä tällainen jalka on, jonka katkaiseminen ei vaikuta mihinkään? Miksi sinne sellainen on tehtaalla laitettu? :)

                          Comment


                            #14
                            Lukekaa ketjun kolmannessa viestissä olevan linkin sisältö ja mitä tim71 on asiaa tutkinut. Sama juttu toimii 3B:ssäkin.

                            Minä sisällytän kompuran pyörimiseen sen jaksottaisen on/off toiminnan kuten näissä laitteissa ilmastointi toimii. Ja tottakai se flekti pyörii myös silloin kun on sen off- jakson aika. Ongelma näissä on se että flekti haluaa pyöriä jatkuvasti ulkolämpötilasta huolimatta myös ilmastoinnin ECON-asennolla. Ja tähän tepsii se mitä tim71 ABY:stä havaitsi, enkä ole huomannut mitään jäähdytystoimintoa tuon muokkauksen jälkeen puuttuvan.

                            Jos flekti pysyy pois päältä ECON-asennossa niin ongelmaa ei ole ja systeemi toimii oikein.
                            Viimeksi muokannut jipitkan; 28.9.2009, 18:38.

                            Comment


                            • #15
                              Luultavasti jonkinlaista häikkää tuossa ohjauksessa on koska eilen ei pyörinyt ECON asennolla, tänään taas pyöri. Jos vasta 4 asteen lämpötilassa lopettaa tuon toiminnon niin tuo ulkolämpöanturi on kyllä sijoitettu sellaiseen paikkaan että talvellakaan ei laske lämpö noin alas varsinkaan kaupunkiajossa. TAI sitten on viallinen se pihalämmön anturi.

                              Kokeilen tässä lähiaikoina vetää tuon lämpöanturin pakkasen puolelle ja kokeilla pyörittääkö sitten vielä ja muuten anturin toiminnan.

                              Teillä joilla on tuo vanhemman mallinen ohjausyksikkö, mitenkä teillä säätyy se sisäpuhaltimen nopeus? Ohjauspaneellissa on low ja high asento mutta esim, AUTO:tilassa säätyykö puhallin portaattomasti?

                              Kysymys: Pääseekö vag-comilla tuohon ilmastointiin näin vanhassa kiinni? Uudessa versiossa saa vikakoodit näytöllekin, vanhassa ei taida tulla?

                              Comment


                                #16
                                AUTO-tilassa ohjainyksikkö säätää nopeutta "portaattomasti" eli käytännössä usealla eri portaalla. VAG-COM ei juttele.

                                AAN-kytkentäkaaviossa tuo 87b on jätetty kytkemättä. ABYn kaaviossa tuohon nastaan tulee tosiaan ilmastoinnin ohjainyksiköltä "kompressori käy" -signaali, joka menee myös moottorinohjaukselle. Tuolla johdolla ohjataan puhaltimen ykkösnopeus käyntiin.

                                En löytänyt kytkentäkaaviota, jossa olisi esitettynä puhaltimen ohjaus ja ilmastoinnin ohjainyksikkö, mutta ei-ABY-B4:ssä puhaltimen kakkosnopeus käynnistyy ilmastoinnin ohjainyksikön ja syylärin lämpökytkimen ohjaamana ja 3-nopeus syylärin lämpökytkimen ja ilmastoinnin korkeapainekytkimen ohjaamana. En tosiaan löytänyt, miten tuo menee ABY:ssa, mutta uskoisin sen olevan sama. Mietin vain, että miksi tuossa yleensä pitää olla ilmastoinnin ohjaamana 1-nopeus, jos puhallin pyörii kuitenkin 2-nopeudella ilmastointi päällä? Tuo 87b-nastan idea voisi olla se, että se kytkee aina kompressorin käydessä 1-nopeuden 2-nopeuden rinnalle, jolloin puhallin pyörii hieman kovempaa kompressorin magneettikytkimen vetäessä.

                                Jos siis tuo 87b-nastan katkaisu lopettaa turhan puhaltamisen, tarkoittaa se sitä, että ilmastoinnin ohjainyksikkö on rikki ja se antaa "kompressori käy" -tietoa koko ajan myös moottorinohjaukselle, jolloin tyhjäkäynnin pitäisi olla hieman korkeampi. Tai sitten noista jälkijäähypurkeista hajoaa juuri tuon 3-nastan kohdalla oleva toiminnallisuus. Muuta vaihtoehtoahan tässä ei ole.

                                Kertokaas ei-87b-pinnin-katkaisseet-ABY/RS2-miehet, nouseeko puhaltimen pyörimisnopeus magneettikytkimen vetäessä?

                                Comment


                                  #17
                                  Oletteko huomioineet millä ulkoläpötilalla flekti rupeaa pyörimään jatkuvalla soitolla? Mulla rupeaa huutamaan kun lämpötila laskee alle +10C.

                                  Comment


                                    #18
                                    1 nopeudella pyörii flekti ABY:ssä ilmastointi päällä.

                                    Releen modaus vaan, niin kaikki toimii niinkuin pitääkin.

                                    Comment


                                      #19
                                      Kytkentäkaavion mukaan ei toimi, joten joku homma nyt mättää. :) Edelleen kiinnostaa se, että mihin tuota 87b-pinniä sitten käytetään. Tuntuu aina tyhmätä korjata vian seurausta, ei itse vikaa.

                                      Comment


                                        #20
                                        Tyhmältähän se vähän kuulostaa. Ite en ole kylä ainakaan huomannut mitään puutteita toiminnassa.

                                        Comment


                                          #21
                                          Onkohan tässä virhe, vai muuttuukohan paikat myöhemmissä vuosimalleissa. Tuo pdf on vm.94 ja omani on 96. Nimittäin releen 3 paikalla on sulakeboksin kannen mukaan jälkijäähyn rele(relais fur lufternachlauf) ja paikalla 11 1-nopeuden rele(relais fur kuhlerlufter stufe 1). Vai onko vaan kysymys kieli muurista?

                                          Kävi nimittäin niin että kun otin releen tuosta paikalta 11 irti niin flekti lopetti huutamisen, tökkäsin takaisin paikalleen ja eipä huuda enää. Ja tuon 11 releen jalka 30 on lämpöä saaneen näköinen, eli epäilen sen ehjyyttä.
                                          Molemmat releet paikoissa 3 ja 11 samalaisia, numero: 443 951 253 K. Etkan mukaan näitä ei edes automallissani pitäisi olla, vaan numero 8D0 951 253 A. Ota tästä nyt sit selvää.
                                          Viimeksi muokannut VilleP; 30.9.2009, 15:38.

                                          Comment


                                            #22
                                            Pysyi niin kauan hiljaa tuo flekti, kunnes käynnistin kompuran. Eikä taas hiljene vaikka kuinka rämppään releitä.

                                            Comment

                                            Working...
                                            X