Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

sähköön liittyvää onkelmaa.

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • sähköön liittyvää onkelmaa.

    elikkäs auto on -03 1.8t audi avant.
    tässä toista viikkoa aikaa oli akku tyhjentynyt yön aikana ihan ilman mitään ennakko oikkuiluja....kaapeleilla käyntiin ja pelannu sen jälkeen ok.
    tänään kun auto oli seissy yön niin sama homma, ei starttaa. napa jännite noin 8V. latasin akkua muutaman tunnin ja lähti tulille. lataa tyhjäkäynnillä reippaat 14 volttia. kävin ajeleen et latautuu lisää ja sitte huomasin uuden vian. bensa mittari makaa pohjassa ja valo palaa. tankissa noin 40 litraa ainetta. niin ja tässäkin vehkeessä surisee noi ilmastoinnin läpät sammutuksen jälkeen niin kuin oli johonkin topickiin kirjoitettu, mut ei kai ne nyt voi tollasia virtasyöppöjä olla.
    oisko ny niin et puoli toista vuotta vanha exide tulee tiensä päähän, mut mikäs tolle mittarille tuli?? auttaako miinus kenkä irti patentti mitään?

    #2
    Jostain amppeeri mittari lainaan ja sulaketaulu sen verran irti että pystyy mittaamaan mikä siellä ottaa virtaa... Ja mitä näyttää akun jännite heti ajon päätyttyä.

    Comment


      #3
      Mittaa ensiksi virtamittarilla akun navan ja kaapelin välistä kulkevaa virtaa, kun virrat on pois. Kannattaa myös mitata akun jännitettä auton sammutuksen jälkeen. Voit ottaa vaikka toisen akunkengän irti ja mitata, laskeeko akun jännite itsestään. Jos laskee, on vika akussa.

      Comment


      • #4
        No niin, otetaampas esiin tämäkin ongelma ja ratkaisu.

        Eli auto tyhjäili akkua tosiaan kun seisoi esim vuorokauden. Syyksi paljastui jälki asennus raatio joka oli kytketty suoraan akulle virtalukon ohi. Eli syöpötteli virtaa auton ollessa sammuksissa.

        Mielen kiintoisinta tässä on mielestäni se, että virran kulutus oli vain noin 200 mA, mutta kyllä näkyy riittävän sekoittamaan systeemit. Uusin nimittäin akunkin tossa vika etsinnän yhteydessä.

        Se mikä sitten ihmetytti oli, että radiolle ei tule lainkaan tehdas asennus johtoa virtalukolta, vaan ainoastaan toi jatkuva jännitteinen akun karva on tarjolla.

        Ja bensa mittarikin heräs henkiin miinus napaa irroittamalla.

        Comment


          #5
          Alkuperäinen radio ottaa herätteen CAN- tai K-väylästä. Siksi siellä ei ole siis erillistä suoraa herätevirtapiuhaa.

          Comment


            #6
            Vähän jälkiviisasta, mutta (virheelliset) radiokytkennät tuntuu aika usein olevan vikapäänä akun syöntiin, nimim. kokemusta on.

            Comment

            Working...
            X