Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Perävaunun vilkun merkkivalon kytkentä

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Perävaunun vilkun merkkivalon kytkentä

    Miten tuo on normaalisti toteutettu? Siis mittaristossa lisämerkkivalo silloin, kun perävaunu on kytketty ja vilkutetaan?

    Ei ainakaan ihan heti pohtimalla itselleni auennut. Jollain pitää valvoa, että meneekö virtaa perävaunun vilkkupiuhoihin vai ei?

    Muuten vain tuli mieleen, kun mittaristtoon vaihdoin jänniteregun ja katselin ylimääräisiä liittimiä ja merkkivalopaikkoja. Tuli mieleen 200:sen perävaunun kytkennät korjata paremmaksi eli auto-checkin kiertäväksi ja virrankestoa arvuuttelusta turvallisemman puollelle.

    Meinasin, että helppoa kuin heinänteko, mutta eihän se olekkaan. Valaiskaa tietävämmät. OEM-tyylinen kytkentä on aina vain enemmän plussaa.

    ETKAn mukaan ei löydy muuta kuin eri jytympi rele perävaunu käyttöön, 431953231, 6x21W tavallisen 4x sijaan. Olisiko siinä releessä sitten ulostuloja enemmän vai mitenköhän?

  • #2
    Pari vuotta sitten pitelin yhtä Saksantuonti Ooppelia jossa oli vilkuissa vikaa. Siinä oli tuo perävaunun vilkun merkkivalon lähtö suoraan vilkkureleen kyljestä mittaristoon. Eli releen kyljessä ylimääräinen kaksinapainen lähtö. Ja tietysti ns. Saksan mallin 13-napainen perävaunupistoke täkäläisen 7-napaisen sijaan.

    Ei ole välttämättä Audissa samallalailla toteutettu, mutta yksi versio on tuommonen.

    Comment


      #3
      Eli Opelissa vissiin toteutettu siten, että kun releen kuorma kasvoi riittävästi, kytki valoulostulon?

      Comment


      • #4
        Varmaankin niin. Tuo spesiaalirele nimittäin meni rikki sittemmin ja normireleen vaihdolla toimi kaikki normaalisti, paitsi tietenkin tuo perävaunun vilkun merkkivalo.

        Comment


          #5
          Releessä on yks napa enemmän ainakin omassa t89:ssä, jossa on tehdaskoukku. Uskoisin, että perustuu yksinkertaisesti vaan suurempaan virtaan, koska perävaunun merkkivalo ei syty ensimmäisellä vilkautuksella, vaan vasta toisella ja lisäksi syttyy aina hieman viiveellä "laahustaen".

          Comment


            #6
            Eli vissiin hoituu sittenkin hyvin simppelisti ostamalla 431953231 releen, joka on "for models with towing facility". Sama rele koko aikakauden mallistossa. En tosin vielä ole omasta "kirjastostani" löytänyt sähkökaaviota moiselle, joten ei takuuseen pääse onko se ylimääräinen nasta vain sille merkkivalolle.

            Ihan hyväksihän se on muutenkin vaihtaa vähän kestävämpi rele. Lähinnä kosmeettistahan tuo hyöty kuitenkin on. Korkeintaan ehkä näkee, jos perävaunun valot ei vilku mittaristosta.
            Viimeksi muokannut jasso; 1.9.2009, 14:08.

            Comment


              #7
              Hain viikolla Aditasta nelinapaisen vilkkureleen. Muuten sama, mutta yksi jalka lisää, joka on C2 eli perävaunun merkkivalon nasta.

              Tänään kun rupesin laittamaan kiinni, niin eipä tuo rele taida toimia. Rele kyllä naksahtaa kiinni, mutta mitään ei tapahdu muuta. Otin suojakuorenkin irti ja todella rele vetää kytkettäessä kontaktit yhteen, mutta releen nastat eivät kuitenkaan yhdisty. Siksi ei sitten lähde naksumaankaan.

              Eli minusta ainakin tuo rele on puhtaasti vain rikki. Harmi kun piti taas huomata vasta nyt, kun vasta maanantaina pääsisi käymässä vaihtamassa ehjään. Aditassakin olisi ollut näköjään muutenkin paremminkin istuva malli, jossa on kolme nastaa ja kulmassa kaksi pientä C2 merkkivalolle ja nimenomaan Audille. Ei vaan myyjä taas ymmärtänyt riittävästi asiasta, kun ei sitä relettä kysyttäessä osannut mainita.

              Täytyy käydä huomenna paikallisessa varaossassa kysymässä, jos löytyisi sopiva. Muuten ei pääse viikonloppuna laittamaan kasaan.

              Comment


                #8
                Aditan ensimmäinen rele oli susi, toinen toimi, mutta merkkivalo vilkkui aina riippumatta paljonko oli kuormaa vilkutettavana. Joku Volvon rele se oli. Tiedä sitten oliko vikaa siinäkin vai ei vain sopinut Audin vilkuille.

                Hain marmorilta uuden, että loppui arpominen. Ihan nelinapainen normaali relekanta, neljäs napa C2. Vanha releen liitoskanta pois, uudet liittimet johtoihin ja nelikantaisen tarvikerelekannan kanssa kiinni paikoilleen. Merkkivalo maanastan eli 31:sen ja C2:sen väliin.

                Nyt pelittää merkkivalo :) Tarpeetonta kikkailua oli taas mitättömän turhan asian tähden.

                Comment

                Working...
                X